|
ÎNVĂȚĂTORULE, ÎNVAȚĂ-NE SĂ NE RUGĂM!
A PATRA SĂPTĂMÂNĂ Rugăciunea inimii
5. A ÎMPĂRTĂȘI IUBIRE Tată, vie împărăția ta
A treia etapă: a împărtăși iubire Lunga rugăciune sacerdotală a lui Isus la ultima cină este o magnifică rugăciune a inimii, care iradiază iubirea sa asupra întregii omeniri. După exemplul lui Isus, rugăciunea noastră a inimii are nevoie la un moment dat să dezvăluie orizonturile iubirii. Are nevoie să comunice iubire, să verse asupra tuturor iubire. "Iar când toate îi vor fi supuse, atunci și el, Fiul, se va supune celui care i-a supus lui toate, pentru ca Dumnezeu să fie totul în toți." (1Cor 15,28). "Vie împărăția ta!", ne-a învățat Isus să ne rugăm. De aceea, în drumul rugăciunii inimii este urgent să ajungem imediat să-i implicăm pe toți în iubirea noastră. O RUGĂCIUNE CARE CERE AJUTOR Există o rugăciune care cuprinde într-adevăr totul. Iat-o: "Isuse, dă-mi inima ta!". Când ne rugăm așa cerem într-adevăr tot ceea ce Isus ar vrea să ne dea. Nu este posibil să cerem mai mult. Când în tăcerea rugăciunii inimii cerem inima lui Cristos, noi îi oferim lui Cristos omagiul de iubire cel mai mare, ca și cum am spune cu Petru: "Doamne, tu știi toate, tu știi că te iubesc!" Trebuie făcută cu îndrăzneală, "Nu obține lucruri mari cine se teme să ceară lucruri mari" (Wilhelm de la mănăstirea "Sf. Teodoric"). Dar trebuie să simțim nevoia să cerem pentru toți inima lui Cristos, până când "Cristos va fi totul în toți" (Col 3,11). S-o cerem pentru persoanele pe care le iubim,
Cât de mare este rugăciunea inimii când devine rugăciune pentru dușmanii noștri! Trebuie să învățăm să iradiem iubire asupra responsabililor marilor probleme mondiale: în Biserică, în lume, asupra responsabililor din politică, din economie, ai păcii. Asupra tuturor. Dar să avem grijă ca rugăciunea noastră să fie iubire: ca rugăciunea pentru alții, în timp ce cerem iubire, să se transmită asupra noastră, cerând mai întâi de toate pentru noi convertirea, adică iubirea. Doamne, schimbă-mă pe mine, mai întâi de toate! Inima lui Cristos mai întâi pentru mine, care sunt păcătos! O IDEE LUMINOASĂ Vrem să sugerăm o tactică ce ne pare înțeleaptă: când cerem inima lui Cristos, să nu lăsăm în vag cererea noastră, cerem cu mare precizie: Doamne, dă-mi inima ta! O cer pentru azi, pentru că pentru mâine mă voi ruga mâine. Ne pare mai inteligent să ne rugăm așa. Isus nu ne învață să cerem pâinea cea de toate zilele? Punctarea nevoii după inima lui Cristos pentru azi face în așa fel ca toată ziua să dobândească o sensibilitate nouă față de evenimente, persoane, datorii. A ne ruga pentru a trăi cu fidelitate față de Cristos, cu inima lui Cristos toate evenimentele zilei, face mai vie atenția față de voința lui Cristos pentru momentele critice ale zilei, atunci când apare greutatea, când voința rea își va deschide calea, când fervoarea va scădea. Și totul trebuie să se facă în puține cuvinte (ar fi suficientă invocarea numelui lui Isus ca să spunem totul), verificând naturalețea rugăciunii pe care o facem. Și aici ne folosesc trei teste:
AȘA VORBESC MAEȘTRII SPIRITUALI Este obositor să te rogi astfel? Starețul Teofan Zăvorâtul spune: "Nimic nu se obține fără efort. Ajutorul lui Dumnezeu este întotdeauna gata și întotdeauna aproape, dar este dat numai celor care caută și se silesc". Apoi... "cine iubește nu obosește!" (Wilhelm de la mănăstirea "Sf. Teodoric"). Atunci se înțelege de ce Simone Weil a scris: "Atenția este esența rugăciunii; calitatea atenției este strâns legată de calitatea rugăciunii". P. Pennington observă: "Adevărata rugăciune nu este constituită din cuvintele noastre, ci de efortul nostru de a fi prezenți în fața lui." Nu te aștepta la nimic, stai numai înaintea lui și lasă să se întâmple ceea ce vrea el... Dumnezeu ar fi putut să creeze capul nostru în alt mod: să pună în noi un întrerupător care să stingă fantezia când trebuie să ne concentrăm; un alt întrerupător să stingă memoria, altul pentru a modera sensibilitatea. Însă, Dumnezeu s-a gândit bine să lase în noi toate acele obstacole în calea reflecției și a concentrării pentru că acele obstacole ne sunt foarte necesare pentru a-i demonstra iubirea noastră atunci când mergem la el. Rugăciunea inimii este dificilă datorită simplității sale. Noi iubim lucrurile complicate, speciale, care cer puțină genialitate, așa încât să scoată în evidență și să satisfacă într-un fel eu-l nostru. Ne place să complicăm lucrurile și astfel să ne felicităm că suntem grozavi. Dar în rugăciunea inimii, care constă în întregime în a merge la Dumnezeu și a-l lăsa pe el să facă totul, avem puține motive ca să ne felicităm și să ne auto-exaltăm. Rugăciunea inimii, fiind o rugăciune profundă, deschide calea roadelor Duhului Sfânt. Cine a învățat rugăciunea inimii trebuie s-o transmită altora. Este o datorie de dreptate. Poetul libanez Kahlil Gibran are o minunată intuiție despre rugăciunea inimii. Spune: "When you love, don't say: I have God in my heart!" (Când iubești nu spune: îl am pe Dumnezeu în inimă). "But say: I am in the heart of God!" (Ci spune: sunt în inima lui Dumnezeu). Rugăciunea inimii este în întregime aici: a intra în inima lui Dumnezeu! O GRAVĂ ABSURDITATE: PĂCATUL TRINITAR Cunoscutul teolog Bruno Forte o numește "cea mai profundă contradicție a creștinismului". Sunt 2000 de ani de când Biserica practică și învață rugăciunea trinitară, dar creștinii încă nu au învățat-o. A avut loc, spune Bruno Forte, "exilul Sfintei Treimi". "Sfânta Treime, de fapt, apare ca o teoremă cerească abstractă". Kant notase deja că misterul trinitar a devenit "o teoremă cerească abstractă care nu are nimic de-a face cu viața oamenilor, cu lacrimile lor, cu sudoarea lor pe pământ". Vina este a noastră! Misterul trinitar trebuie să devină mai întâi centrul rugăciunii noastre a inimii. O PROPUNERE Pentru cel care a ajuns să practice ora de adorație, iată o propunere concretă pentru a coborî în misterul trinitar. Primul sfert de oră: dedicat în întregime Duhului Sfânt pentru a implora iubirea, pentru a învăța să iubim, pentru a căuta împreună cu el "punctul de convertire". Să ne exercităm să iubim. Al doilea sfert de oră: dedicat în întregime lui Isus și să ne lăsăm iubiți, concentrându-ne atenția asupra iubirii sale; să citim Cuvântul lui Dumnezeu săpând în iubire. Al treilea sfert de oră: dedicat în întregime Tatălui, abandonându-ne voinței sale, și pentru a împărtăși iubire. "Tatăl meu, totul meu!" "Dă-mi inima lui Cristos, o cer pentru azi, pentru circumstanțele cele mai critice de azi, și dă inima lui Cristos... tuturor!" Ultimul sfert de oră să ne bucurăm de prezența lui Dumnezeu, să mulțumim și să ne bucurăm că suntem la picioarele sale. Când rugăciunea devine inteligentă, toate lucrurile se schimbă în noi și în jurul nostru. MEDITAȚIA TRANSCENDENTALĂ Are vreo relație cu rugăciunea inimii? Nu se apropie mult la ea? Există diferențe abisale între meditația transcendentală și rugăciunea inimii. Primul este un exercițiu psihologic de autocontrol, care are scopul de a crea pacea în inimă, a doua este un act de credință, este o rugăciune care duce la căutarea constantă a voinței lui Dumnezeu. Dar există puncte de legătură între cele două. Fără îndoială că meditația transcendentală a produs mari roade spirituale în lumea occidentală și acest lucru ne face să înțelegem urgența de a răspândi pretutindeni și cu toții rugăciunea inimii. Trapistul P. Pennington, care o cunoaște bine și a întemeiat în USA importante centre de spiritualitate pentru a învăța rugăciunea inimii (el o cheamă "Centering Prayer", rugăciunea care merge la centru), a scris: "Eu cred că un creștin poate folosi T.M. (Transcendental Meditation) fără nicio ezitare, și dacă este capabil să o insereze într-un context de credință (fără să-i modifice deloc tehnica) ea poate deveni pentru el o metodă autentică de rugăciune contemplativă". Cel mai renumit care a răspândit-o în occident, Guru Mahesh Yogi, afirmă: "Dacă mulți ar face-o, omenirea ar intra într-o eră de pace și de colaborare care ar duce la prosperitate". Meditația transcendentală a ajuns în USA din India acum câteva decenii. Constă, în sine, într-un lucru foarte simplu. "Să-l facă pe om să coboare de două ori pe zi în adâncul său pentru a atinge Absolutul". Mahesh Yogi insistă în a spune că nu este ceva care aparține unei religii anume. Dar mulți nu împărtășesc această afirmație. Este o foarte simplă tehnică naturală? În USA a intrat aproape în toate universitățile americane, este răspândită de multe posturi de televiziune, a făcut să răsară mii de centre de meditație. Azi este predată în școlile publice, chiar și catolice, de toate gradele, în licee și colegii. S-au născut în America școli speciale de T.M. pentru recuperarea întemnițaților și a grupurilor etnice marginalizate. Azi este predată la Academia Militară USA și chiar și în unele trape. Diferența față de rugăciunea inimii ar putea fi sintetizată așa:
Rugăciunea inimii
După cum se vede, diferențele sunt însemnate. Dar este oportună crearea unei apropieri, mai ales pentru a înțelege binele imens pe care îl poate produce practica constantă a rugăciunii inimii. Cine a ajuns să înțeleagă și să practice rugăciunea inimii cu o anumită statornicie nu va întârzia să-i vadă roadele:
Cine a ajuns la rugăciunea inimii și i-a înțeles importanța, trebuie să-i învețe și pe alții și să o facă cunoscută la cât mai multe persoane posibil. Este o datorie de conștiință transmiterea darurilor lui Dumnezeu! Puncte fixe Iată câteva observații concluzive: 1. Rugăciunea inimii înseamnă, mai întâi de toate, intrarea în adâncul nostru pentru a-l întâlni pe Dumnezeu. Înseamnă, mai întâi de toate, să luăm act de prezenței lui Dumnezeu în noi. Concentrarea în rugăciune nu este altceva decât o întâlnire cu Dumnezeu în adâncul ființei noastre. "Dacă cineva mă iubește, va ține cuvântul meu; Tatăl meu îl va iubi și vom veni la el și ne vom face locuință la el" (In 14,23). "Nu știți că voi sunteți templul lui Dumnezeu și că Duhul lui Dumnezeu locuiește în voi?" (1Cor 3,16). Nu are acces la adâncul său cine iubește gălăgia, cine este superficial și cine se teme de tăcere. 2. Rugăciunea inimii cere întotdeauna o ușoară violență, pentru că înseamnă o trecere de la lumea simțurilor la lumea noastră interioară profundă. Înseamnă să intrăm într-o altă realitate, înseamnă a merge împotriva curentului, o reacție la superficialitate. Suntem puternic structurați pe sensibil; ne costă să ne concentrăm, să facem liniște, să coborâm în adâncul conștiinței. 3. Rugăciunea inimii înseamnă întotdeauna convertire, pentru că este întotdeauna trecere de la împrăștiere la concentrare. Iar în concentrare are loc întotdeauna impactul cu mizeria noastră. Rugăciunea inimii începe întotdeauna cu sinceritatea și umilința. Înseamnă ciocnirea cu măștile noastre, de care vrem să ne eliberăm, înseamnă întâlnirea cu rănile noastre, de care vrem să ne vindecăm. Această ciocnire este necesară pentru a porni bine în rugăciunea inimii. 4. Iată câteva premise indispensabile pentru rugăciunea inimii:
5. Pentru ca rugăciunea inimii să aibă o garanție de seriozitate trebuie să se deschidă asupra prezentului și nu atât asupra viitorului; asupra a ceea ce este imediat, și nu atât asupra ipoteticului. Prezentul interesează. Și în prezent este imediatul cel care contează mai mult. Iubirea ori pornește imediat ori trebuie să ne îndoim că este iubire. Rugăciunea inimii înseamnă concretul și imediatul în iubire. 6. Iubirea concretă nu este făcută din romantism, ci din hotărâri concrete. Până când nu luăm din punct defectele noastre, începând de la slăbiciunile cele mai grave și nu le supunem terapiei de la rugăciunea inimii, trebuie să ne îndoim de iubirea noastră. Rugăciunea inimii este decizie de luptă. În agricultură, un insecticid diluat nu face nimic, dimpotrivă, întărește omida care devorează planta. Dacă nu se pornim hotărâți cu tratamentul, defectele noastre cu trecerea timpului nu se reduc, ci se întăresc. Rugăciunea este izvorul sufocat de mărăcini; dacă dăm la o parte pietrele, izvorăște apa de izvor. Suntem făcuți pentru profunzime, dar totul ne împrăștie. Împrăștierea maximă este păcatul. Legătura dintre rugăciune și convertire este foarte strânsă și niciodată nu e rezolvată. 7. Trebuie să acceptăm că rugăciunea inimii este supusă uzurii. Este o problemă existențială, legată de slăbiciunea noastră. Chiar și sacramentele cele mai mari sunt supuse obișnuinței; până și persoana lui Isus pierde din importanță pentru apostolii care-i stai continuu alături. Cum trebuie remediat acest lucru? Cu grija față de o interioritate nouă și intensivă. Nu este alt remediu decât aceasta: numai reflecția, concentrarea, pustiul vindecă superficialitatea. 8. Rugăciunea inimii trebuie să producă roade: trebuie să aprindă o flacără. Dacă nu are loc aprinderea motorului, este semn că cheia de pornire nu a funcționat, este semn că rugăciunea inimii nu a fost, ori au fost numai cuvinte și gânduri frumoase. Trebuie ca roadele să se vadă și să se vadă repede, pentru că dacă s-a aprins iubirea, ceva trebuie să se pună în mișcare. 9. Rugăciunea inimii nu trebuie să se formalizeze în scheme prefabricate. Nu constă nici în anumite reguli, nici în scheme rigide, chiar dacă este bine, la început, să se folosească toate mijloacele utile pentru ușurarea concentrării. Iubirea nu are scheme, iubirea este iubire și încalcă toate schemele. Dar adevărata iubire are semne de autenticitate. Să ne lansăm conduși de Duhul Sfânt. Să țintim la centru: să iubim! Și să survolăm restul. Dacă centrul rugăciunii este salvat, dacă este garantat, să nu ne pierdem în scheme. 10. Rugăciunea inimii cere bunăvoință și hotărâre; este suficientă puțină trândăvie și este compromisă. Se spune că pentru a strica o sticlă de vin bun este deajuns să o lași destupată. În rugăciunea inimii orice neglijență se plătește. 11. chiar dacă cunoaștem limitele pe care le au metodele și schemele, totuși trebuie să afirmăm că rugăciunea inimii, tocmai pentru că este dificilă, are nevoie de stâlpi organizatorici. Voința are nevoie de stăvilare, de șine, de metodă. 12. Este dovedit din punct de vedere psihologic că mintea nu poate niciodată să se gândească la două lucruri deodată. În rugăciunea inimii, dacă încep să raționez, mă desprind de prezența lui Dumnezeu: gândurile și cuvintele mă pot duce foarte departe de la concentrarea asupra lui Dumnezeu. 13. Primul rod al rugăciunii inimii este să înțelegem că nu știm deloc să ne rugăm și că în rugăciune vânăm mereu gratificări. EXERCIȚIU PRACTIC DE RUGĂCIUNE - Duhul Sfânt te invită să răspândești la toți toată iubirea ta. Câtă lume nu știe să se roage! Câtă lume nu are simțul lui Dumnezeu! Fă-o tu pentru ei, imploră peste ei iubirea lui Dumnezeu! Fă-o tu pentru ei, imploră peste ei iubirea lui Dumnezeu. Fă să treacă prin fața ta orice persoană dragă și cere pentru ei darul cel mai mare: să știe să-l iubească pe Dumnezeu din toate puterile. - Adresează-te lui Cristos și spune rugăciunea pe care ne-a învățat-o el: "Vie împărăția ta!" Dar întreabă-l pe Cristos: ce trebuie să mai fac încă pentru a duce credința în familia mea, la locul meu de studiu ori de muncă? - Rugăciunea inimii o vei dace cufundându-te în iubirea Tatălui, îndelung și în tăcere. Este de ajuns ca să fii în prezența sa și să iubești. "Nu obține lucruri mari cui îi este frică să ceară lucruri mari." Roagă-te: "Tată, totul meu! Cer ca tu să fii totul în toate creaturile pe care le iubesc!" Ia o hotărâre puternică și inteligentă pentru a duce la toți iubirea lui Dumnezeu. - Întoarce-te la ultima pagină: "Dacă vrei să te rogi bine". RUGĂCIUNEA ZILEI Repetă frecvent: "Gustați și vedeți cât de bun este Domnul!" Psalmul 33 este un psalm sapiențial, are un mesaj puternic de transmis, care ar putea să se traducă în aceste cuvinte: "Ești capabil să iubești?" și răspunde: "Învață de la Dumnezeu!" Psalmul 33
Îl voi binecuvânta pe Domnul în orice timp,
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |