Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 BIBLIOTECA 

ÎNVĂȚĂTORULE, ÎNVAȚĂ-NE SĂ NE RUGĂM!
Curs introductiv în rugăciune
de Andrea Gasparini
Traducere de pr. Cristinel Fodor

A PATRA SĂPTĂMÂNĂ

Rugăciunea inimii

cuprins cuprins

 

4. IUBEȘTE ȘI LASĂ-TE IUBIT

Dacă cineva mă iubește, va ține cuvântul meu;
Tatăl meu îl va iubi și vom veni la el
și ne vom face locuință la el.

(In 14,23)

Prima etapă: iubește

Poate că drumul rugăciunii inimii nu se sfârșește niciodată, pentru că iubirea nu se sfârșește niciodată, are întotdeauna noi intuiții. Ceea ce intuim azi, mâine are nevoie de o maturizare ulterioară și ceea ce atingem mâine, pregătește drumul pe care va trebui să-l facem poimâine.

CELE TREI SĂLI DE ANTRENAMENT

Ne place să prezentăm rugăciunea inimii ca un exercițiu de maturizare în iubire, un drum care dezvoltă capacitatea noastră de a iubi.

Am spune că trei sunt marile săli de antrenament ale rugăciunii inimii. Prima o prezentăm astfel: a învăța să iubim.

În această sală de antrenament ne formăm oasele pentru rugăciunea inimii. Este urgent să formăm în noi o mentalitate nouă.

A te ruga nu înseamnă să spui cuvinte. A te ruga înseamnă a iubi.

De când Isus a prezentat modelul rugăciunii încredințându-ne rugăciunea "Tatăl nostru", trebuie să ținem cont că rugăciunea înseamnă numai aceasta. Înseamnă iubire. Rugăciunea "Tatăl nostru", am spus, este făcută din șapte cereri de iubire, care sunt și șapte hotărâri de a ne dărui lui Dumnezeu, de a iubi.

Rugăciunea ori este iubire formată din fapte concrete, ori este înșelăciune și iluzie. Trebuie să ne creăm o mentalitate corectă, care să nu se teamă să demoleze ceea ce trebuie demolat.

Cum să ne antrenăm pentru ca rugăciunea noastră să devină iubire?

FORMAREA PENTRU TĂCERE

Mai întâi este necesară formarea pentru tăcere.

"Dumnezeu este onorat prin tăcere", spune sfântul Toma, pentru că tot ceea ce se spune ori se gândește despre el este inadecvat lui.

Cine se teme de tăcere nu se formează pentru rugăciunea profundă. Tăcere exterioară și interioară.

Este necesar antrenamentul pentru tăcerea fizicului; să fim calmi, relaxați, stăpâni pe trupul nostru în timpul rugăciunii.

Tăcerea cuvintelor și a oricărui verbalism îngâmfat.

Tăcerea ochilor: ochii închiși ori fixați pe Euharistie.

Tăcerea fanteziei: să oprim cu blândețe imaginația pentru ca să nu hoinărească și să nu deranjeze.

Tăcerea emoțiilor.

Tăcerea minții: este de ajuns un singur gând: "să fim prezenți Veșnicului prezent".

Tăcerea voinței: a voi un singur lucru: să fim prezenți lui Dumnezeu pentru a-l iubi din toate puterile.

Tăcerea inimii: a iubi! a iubi! Să ne hotărâm să iubim, să vrem să învățăm să iubim să iubim din toate puterile.

Este important să alegem un loc potrivit unde poate să aibă loc această concentrare profundă și calmă în Dumnezeu.

Este important să facem să se roage și trupul.

Poziția cea mai potrivită pe care o sugerăm ca antrenament este să stăm perfect în genunchi, cu brațele lăsate pe lângă trup, umerii deschiși pentru a permite o respirație calmă și regulată: acest lucru ajută mult concentrarea.

COBORÂREA ÎN INIMĂ

Tăcerea nu este încă rugăciune, este pregătire pentru rugăciune.

Când în noi există acest climat de tăcere, atunci sugerăm să coborâm cu mintea în adâncul nostru: acolo are loc întâlnirea noastră cu prezența Dumnezeu, Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt.

Este fundamentală și decisivă pentru noi învățătura lui Isus: "Dacă cineva mă iubește, va ține cuvântul meu; Tatăl meu îl va iubi și vom veni la el și ne vom face locuință la el" (In 14,23).

Este emoționantă învățătura lui Paul adresată primilor creștini: "Nu știți că voi sunteți templul lui Dumnezeu și că Duhul lui Dumnezeu locuiește în voi?" (1Cor 3,16).

SĂ NU VORBIM, SĂ NU RAȚIONĂM, MAI ALES SĂ NU NĂSCOCIM, CI SĂ IUBIM!

Să ne concentrăm întreaga noastră ființă pe prezența lui Dumnezeu în noi și să răspundem la această prezență iubind.

Nu trebuie să vorbim: iubirea nu are nevoie de cuvinte. Cuvintele tulbură concentrarea.

Iubește! Dar cum? Este într-adevăr greu de răspuns. A sta cu plăcere, cu bucurie, în prezența lui Dumnezeu înseamnă cu siguranță că iubim, dar simțim că acest lucru nu este suficient. Ne vine în minte atenționarea lui Isus: "Nu cine spune: Doamne, Doamne... dar cine face voința Tatălui meu...".

Și atunci, să ne precizăm nouă înșine că iubirea stă în fapte, nu în sentimente, nu în cuvinte.

Care fapte? Ce pot să fac în timp ce eu sunt acolo nemișcat înaintea lui Dumnezeu? Iubirea stă în fapte iar faptele încep cu deciziile. Aici este adevărata declanșare a iubirii.

RUGĂCIUNEA ÎNAINTE DE RUGĂCIUNE

În punctul acesta noi simțim cu putere că rugăciunea are nevoie de pregătire.

Dacă faptele încep de la decizii, neapărat trebuie să luăm hotărâri concrete, precise și angajante, dar hotărârile nu se improvizează, au nevoie de calm, de reflecție și de sondare interioară.

Pentru aceasta spunem că în mod normal nu este bine să începem rugăciunea inimii fără să fi precizat conștiinței noastre o angajare practică cu privire la problema vitală care ne frământă mai mult.

PUNCTUL DE CONVERTIRE

Sfătuim să nu începeți rugăciunea inimii fără a da un spațiu de timp purificării și căinței.

Este urgent să precizăm conștiinței noastre ceea ce numim punctul nostru de convertire. La început toate acestea pot părea complexe, dar apoi se descoperă urgența. Nu este obositor, este doar logic.

Rugăciunea, în tradiția Bisericii, începe întotdeauna cu actul penitențial, cu purificarea și căința.

Rugăciunea inimii nu iese din această logică, ci o întărește. Clipa în care se focalizează voința de a sta în prezența lui Dumnezeu nu pentru a spune cuvinte ci pentru a iubi, este clipa în care se naște nevoie că iubirea să fie voință de convertire.

NU VOINȚA MEA, CI A TA!

A preciza bine punctul de convertire, aici stă toată iubirea noastră concretă față de Dumnezeu. Iar rugăciunea inimii, spontan, se concretizează într-un da generos, într-un iată-mă, se exprimă în rugăciunea lui Isus: "Tată, nu voia mea, ci voia ta să se facă".

Nu există o rugăciunea a inimii mai perfectă decât rugăciunea din Ghetsemani. Și atunci, această iubire silențioasă înseamnă o oferire hotărâtă și tare a propriei voințe lui Dumnezeu.

Această tăcere care iubește înseamnă să faci să coboare focul Duhului Sfânt asupra propriei voințe pentru ca să fie docilă și generoasă, tare și concretă în a urma în toate și cu docilitate voința lui Dumnezeu.

Punctul de convertire ajută la precizie și la concretețe.

ANTRENAREA ATLETULUI

Rugăciunea inimii devine ca antrenamentul atletului. Atletul nu se formează cu câteva exerciții de voință, se formează numai cu antrenamentul constant.

Răbdarea este cea care îl face pe atlet. Răbdarea este cea care formează la rugăciunea inimii.

Este obositor! Dar primul rod al rugăciunii inimii este tocmai nevoia de a te ruga așa, iubind, în tăcere.

Cuvintele produc greață, ai o nevoie nemărginită de tăcere: nu se mai suportă în rugăciune flecărelile și distracțiile. S-a înțeles că ultima țintă a întregului drum este rugăciunea care l-a costat pe Isus sudoarea de sânge.

Începătorilor le sugerăm să dedice un sfert de oră purificării, cu scopul de a crea climatul de profundă tăcere interioară și să pregătească astfel "punctul de convertire" întrebând propria conștiință: Doamne, ce vrei de la mine? Doamne, care este convertirea cea mai urgentă pentru mine? Care este voința ta cu privire la mine?

RUGĂCIUNEA FĂCUTĂ NUMAI DINTR-UN SINGUR CUVÂNT

Este grea tăcerea care iubește. Ce anume o poate susține și ușura?

Găsim că mijlocul cel mai practic și eficace să susțină tăcerea este să repetăm un singur cuvânt scurt, conceptual. Poate fi de folos chiar și numai cuvântul Isus, ori cuvântul Tată, ori Duhule Sfânt!

Poate servi repetarea rugăciunii: "Isuse, Fiul lui Dumnezeu, ai milă de mine, păcătosul."

Poate servi o frază din Evanghelie.

Dar experiența ne învață că cu cât se vorbește mai puțin, cu atât mai ușoară este concentrarea.

Deseori ajută mult să ne ritmăm cu respirația numele lui Isus.

A doua etapă: lasă-te iubit!

Suntem la a doua sală de antrenament a rugăciunii inimii. Natural acest limbaj este impropriu: trebuie înțeles în sensul just.

Este de înțeles: cu cât se iubește mai mult, cu atât se simte mai mult nevoia de a ne concentra propria atenție asupra iubirii lui Dumnezeu față de noi și a ne lăsa iubiți.

Nu a spus Isus: "Celui care mă iubește, mă voi descoperi"?

Cu cât rugăciunea devine mai mult iubire, cu atât se deschid mai mult orizonturile iubirii pe care Dumnezeu o are față de noi; și cu atât devine mai urgent să ne lăsăm pătrunși de această iubire.

NU ȘTII SĂ IUBEȘTI? LASĂ-TE IUBIT!

Poate să se întâmple, așadar, în drumul rugăciunii inimii să apară puternic nevoia de concentrare a atenției noastre asupra lui Dumnezeu și asupra iubirii sale. O considerăm o etapă de maturizare în rugăciunea inimii.

La început se simte vie nevoia, sub intervenția harului, să fim foarte concreți în iubire. Se accentuează astfel responsabilitatea noastră de convertire.

Apoi, însă, atenția este focalizată în întregime de iubirea lui Dumnezeu.

Să ne lăsăm iubiți!

Dacă este dificil să iubești, cu toții ar trebui să fim capabili să ne lăsăm iubiți; în realitate, însă, există o etapă de maturizare în rugăciunea inimii.

Este foarte important, la începutul rugăciunii, să ne abandonăm unei umile și fervente implorări a Duhului Sfânt pentru ca să ne învețe să iubim, pentru ca să ne învețe să schimbăm rugăciunea în iubire, pentru ca să ne ajute să înțelegem iubirea lui Dumnezeu și să o primim, învățând în felul acesta să ne lăsăm iubiți.

ÎN SUBSTANȚĂ, CE ESTE?

A ne lăsa iubiți înseamnă să fii total prezent lui Dumnezeu și total la dispoziția lui.

A ne lăsa iubiți înseamnă a-l pune în centru pe Dumnezeu și voința sa, abandonându-ne lui.

Părintele de Foucauld exprima lucrul acesta rugându-se:

"Fă din mine ceea ce-ți place;
Sunt gata la orice, accept orice;
Numai voința ta să se împlinească în mine.
... Nu doresc nimic altceva, Dumnezeul meu.
Și pentru mine este o exigență a iubirii să mă dăruiesc,
să mă încredințez în mâinile tale
Fără măsură,
Cu o încredere infinită..."

A ne lăsa iubiți, atunci, înseamnă a alege în toate și pentru toate voința lui Dumnezeu.

A ne lăsa iubiți înseamnă decizia de a deveni, chiar și în lucrurile mici, bucuria lui Dumnezeu.

DISTRACȚIILE

Sunt chinul rugăciunii inimii. Dacă chiar și rugăciunea vocală este supusă la încercarea distracțiilor, rugăciunea inimii, fiind în întregime rugăciune a tăcerii, este mult mai mult.

Încetul cu încetul însă chiar și distracțiile pot aduce un coeficient al lor specific rugăciunii inimii. Este suficient să schimbăm tactica.

În mod normal, ne supărăm pentru distracții. Nu! Orice distracție are întotdeauna un conținut de lumină pentru cunoașterea de noi înșine.

Dacă la distracției îi răspundem cu calm, înfruntând-o și întrebându-ne: ce mă învață această distracție?, deseori observăm că distracția face lumină cu privire la ceva foarte important pentru noi. Adesea scoate în evidență o mizerie de-a noastră, o meschinărie de-a noastră, ori vreo problemă de-a noastră arzătoare.

Atunci, să luăm acea mizerie sau acea problemă care arde și s-o prezentăm Domnului în sărăcia noastră: "Vezi, Doamne, cum sunt? Vezi, cum am nevoie de tine? Vindecă-mă, Doamne!"

Și distracția dă culoare și căldură rugăciunii noastre de tăcere.

TREI TESTE

Este important să ne întoarcem neîncetat asupra adevărului rugăciunii inimii, pentru că rugăciunea inimii se deteriorează repede.

Verificarea celor trei teste:
- că suntem prezenți lui Dumnezeu, prezenți la Veșnicului Prezent;
- că centrul rugăciunii noastre este Dumnezeu și nu noi înșine: el și nu problemele noastre;
- că rămânerea noastră cu el este într-adevăr iubire.

Când se verifică aceste trei condiții, rugăciunea inimii are soliditate și consistență.

De aici se înțelege că rugăciunea inimii nu este ușoară când mintea este prea obosită ori inima prea agitată. Trebuie să veghem asupra calmului. Efortul calm este cel care învinge rezistențele rugăciunii.

Rugăciunea inimii dă cele mai mari bucurii ale intimității cu Dumnezeu.

Este o mare școală de sfințenie.

EXERCIȚIU PRACTIC DE RUGĂCIUNE

- Adresează-te Duhului Sfânt cu Psalmul 50. Imploră harul tăcerii interioare. Dacă nu reușești să faci tăcere îți este imposibilă rugăciunea inimii. Dar Duhul Sfânt este cu tine, vrea rugăciunea ta profundă mai mult decât o vrei tu.

- Apoi, concentrează-ți atenția asupra lui Cristos. Ia în mână una dintre paginile Evangheliei cu privire la baza biblică a rugăciunii inimii și meditează, ascultă, întreabă-l pe Cristos. Încheie cerând: "Doamne, care este primul pas pe care trebuie să-l fac pentru a mă obișnui cu rugăciunea inimii?"

- Spațiul dedicat Tatălui trebuie să-l trăiești intens. Nu flecări, ci stai în prezența sa și iubește. Încearcă să folosești rugăciunea părintelui de Foucauld:

"Fă cu mine ceea ce îți place!"

- Recitește ultima pagină: "Dacă vrei să te rogi bine".

RUGĂCIUNEA ZILEI

Repetă cu curaj: "Tată, nu voia mea, ci voia ta."

Psalmul 39 este invocația unui păcătos sărac care încearcă să facă rugăciunea inimii. Ar putea să-ți folosească mult:

Psalmul 39

I
Cu dor l-am așteptat pe Domnul, +
  iar el s-a plecat spre mine *
și mi-a ascultat strigătul.
M-a scos din prăpastia nenorocirii, *
  din noroi și mocirlă,
mi-a pus picioarele pe stâncă, *
  mi-a întărit pașii.
El a pus în gura mea un cântec nou, *
  un imn de laudă pentru Dumnezeul nostru.
Mulți vor vedea și vor fi cuprinși de teamă *
  și își vor pune încrederea în Domnul.
Fericit bărbatul care și-a pus încrederea în Domnul †
  și nu-și întoarce fața către cei îngâmfați, *
  nici către cei rătăciți în minciună.
Multe sunt minunile pe care le-ai făcut †
  și planurile tale pentru noi,
  Doamne, Dumnezeul meu! *
  Nimeni nu este asemenea ție!
Aș vrea să le povestesc și să vorbesc despre ele, *
  dar ele se înmulțesc fără număr.
Jertfă și ofrandă tu nu dorești, †
  tu mi-ai deschis urechile; *
  nu ceri nici arderi de tot, nici jertfă de ispășire.
Atunci am zis: "Iată, vin †
  - în sulul cărții este scris despre mine - *
ca să fac voința ta".
Dumnezeul meu, aceasta o doresc. *
  Legea ta este în adâncul inimii mele.

II
Vestesc dreptatea ta în adunarea cea mare; *
  nu-mi închid buzele, tu știi lucrul acesta, Doamne!
Nu am tăinuit dreptatea ta, *
  ci vestesc fidelitatea și mântuirea ta.
Nu am ascuns îndurarea și adevărul tău *
  în adunarea cea mare.
Iar tu, Doamne, nu depărta îndurarea ta de la mine, *
  milostivirea și adevărul tău
   să mă întărească pururi,
căci m-au împresurat rele fără număr, †
  păcatele mele m-au înconjurat *
  și nu mai pot vedea.
S-au înmulțit mai mult decât perii capului meu *
  și mi-a pierit curajul.
Binevoiește, Doamne, a mă elibera! *
  Doamne, grăbește-te în ajutorul meu!
Să se bucure și să se veselească în tine
   toți cei care te caută; †
  cei care iubesc mântuirea ta să zică fără încetare: *
  "Preamărit fie Domnul".
Eu sunt sărac și nefericit, *
  dar Dumnezeu are grijă de mine.
Tu, ajutorul și eliberatorul meu, *
  Dumnezeul meu, nu întârzia!

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat