Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 BIBLIOTECA 

ÎNVĂȚĂTORULE, ÎNVAȚĂ-NE SĂ NE RUGĂM!
Curs introductiv în rugăciune
de Andrea Gasparini
Traducere de pr. Cristinel Fodor

A PATRA SĂPTĂMÂNĂ

Rugăciunea inimii

cuprins cuprins

 

3. MĂ IUBEȘTI?

Doamne, tu știi toate,
tu știi că te iubesc
.
(In 21,17)

O întrebare crucială

După ce au stat la masă, Isus i-a spus lui Simon Petru: "Simon, fiul lui Ioan, mă iubești mai mult decât aceștia?" El i-a zis: "Da, Doamne, tu știi că te iubesc". El i-a spus: "Paște mielușeii mei!" El i-a zis iarăși, a doua oară: "Simon, fiul lui Ioan, mă iubești?" El i-a spus: "Da, Doamne, tu știi că te iubesc". I-a zis: "Paște oile mele!" I-a zis a treia oară: "Simon, fiul lui Ioan, mă iubești?" Petru s-a întristat pentru că i-a zis a treia oară: "Mă iubești?" și i-a spus: "Doamne, tu știi toate, tu știi că te iubesc". Isus i-a zis: "Paște oile mele! Adevăr, adevăr îți spun: când erai mai tânăr, te încingeai singur și te duceai unde voiai. Însă, când vei îmbătrâni, îți vei întinde mâinile și te va încinge un altul și te va duce unde nu vei voi". Dar aceasta a spus-o, arătând cu ce moarte îl va preamări pe Dumnezeu. După ce a spus aceasta, i-a zis: "Urmează-mă!". (In 21,15-19)

Suntem în fața unei alte pagini deosebite despre rugăciunea inimii. De trei ori Domnul îi cere lui Petru să proclame iubirea lui, s-o declare deschis. Este logic să ne întrebăm: de ce a făcut-o? Evident a făcut-o pentru că o vedea ca o nevoie foarte importantă pentru Petru: de trei ori Petru îl renegase, de trei ori în fața tuturor îl invită să proclame iubirea sa.

Este interesantă această particularitate: oricărei proclamări de iubire îi urmează o anumită predare din partea lui Isus. Isus conferă o misiune și o responsabilitate solemnă: "Paște oile mele", ceea ce în substanță înseamnă: dovedește-mi că mă iubești, consumându-te pentru frații tăi, devenind instrument de salvare pentru frații tăi.

Rugăciunea noastră a inimii are nevoie de dovada faptelor. După rugăciunea inimii trebuie întotdeauna să ne dovedim iubirea noastră. Rugăciunea inimii trebuie să aibă oroare de vorbărie.

La a treia declarație solemnă a lui Petru, Isus îi cere într-adevăr totul: nu cere nimic altceva decât oferirea vieții. A spus: "Urmează-mă!". "Aceasta a spus-o, arătând cu ce moarte îl va preamări pe Dumnezeu."

Desigur nu este imposibil ca iubirea noastră să stea liniștită în vag; trebuie să ne temem întotdeauna să nu rămână căptușită cu cuvinte frumoase. Atâta timp cât stăm numai în lumea cuvintelor frumoase, nu suntem siguri că-l iubim cu adevărat pe Domnul. Și atunci Isus demolează cuvintele și ne ajută să le verificăm concret: "Paște!". Adică: ajută! Salvează! Ceea ce pentru Petru înseamnă: instruiește, organizează, adică consumă-te pentru frații tăi din iubire față de mine, pentru că ți-o spun eu.

Întotdeauna este iminent pericolul ca în rugăciunea noastră a inimii să nu coborâm în concret. Isus cere concretețea iubirii.

Să veghem deci asupra concretului rugăciunii inimii: trebuie să ne ridicăm de la picioarele Domnului având în mână o verificare precisă a iubirii noastre, un dar precis, o convertire precisă.

Și trebuie să fim atenți să nu fie un dar ales numai de noi, ci ales într-adevăr de el, plăcut lui, voit și specificat de el: adică maturizat în rugăciune.

Putem să ne jucăm de-a v-ați ascunselea cu problemele urgente, să nu le vedem deloc.

Petru probabil i-ar fi dat altceva Domnului, însă Domnul îi cere s-o facă bine pe-a șeful, un conducător capabil să pască, adică să hrănească oile, un cap atât de dăruit turmei încât să fie gata să-și riște și viața când ar fi izbucnit persecuția.

Cu siguranță că pentru un biet pescar din Galileea, ultimul gând trebuia să se fie să se îmbarce pentru Roma și să atace nici mai mult nici mai puțin decât Imperiul Roman (să ne gândim numai la impactul limbii și al culturii); dar Isus hotărâse ca Petru să fie conducătorul curajos și aventuros, plin de credință, capabil să sfideze cea mai mare civilizație din lume, chiar fără nicio pregătire culturală: acesta era darul de iubire pe care Isus îl aștepta de la Petru.

Un dar foarte exigent: să fie un conducător la înălțimea situației, pregătit să sfideze persecuția. Cu siguranță, existau sacrificii mai ușoare decât acesta, dar Isus cerea ceea ce este mai greu.

În rugăciunea inimii trebuie să zăbovim pe: "Doamne ce vrei de la mine?", până când înțelegem bine, și apoi să pornim cu puterea lui Dumnezeu.

Răspunsul lui Isus la decizia lui Petru de a voi să-l iubească pe Învățătorul "mai mult decât ceilalți" este derutant, și poate l-a luat prin surprindere; într-adevăr, Petru va trebui să iubească până la vărsarea sângelui.

În episod avem rugăciunea emoționantă care ne va folosi în toate momentele de slăbiciune: "Doamne, tu știi toate, tu știi că te iubesc."

Trebuie să fim foarte recunoscători pentru această rugăciune minunată, una dintre cele mai frumoase rugăciuni ale inimii omenești:

Tu știi totul! Citește în cutele sufletului
știi dacă sunt sincer,
ști că pot fi sincer, dar slab,
ști că am multe experiențe de lașitate,
știi că am ieșit de puțin timp din trădare,
dar știi și faptul că acum nu aș mai trăda
nici măcar dacă m-ar tăia în bucăți
știi că sunt gata să-ți ofer viața
dacă tu îmi vei da forța.

Deseori cuvintele noastre ne depășesc: sunt mai mari decât iubirea noastră. Domnul o știe, dar trebuie s-o știm și noi și atunci trebuie să zăbovim mai mult, în rugăciunea inimii, pe nevoia de a nu-l dezamăgi pe Domnul și a nu ne umple doar gura cu cuvinte frumoase.

O reprezentare măreață

"Lângă crucea lui Isus, stăteau mama lui Isus și sora mamei lui, Maria a lui Cleopa, și Maria Magdalena. Așadar, văzând Isus că stătea acolo mama lui și discipolul pe care îl iubea, i-a spus mamei: "Femeie, iată-l pe fiul tău!" Apoi, i-a spus discipolului: "Iat-o pe mama ta!" Și, din ceasul acela, discipolul a luat-o acasă la el." (In 19,25-27).

Suntem în fața unei reprezentări grandioase a rugăciunii inimii: Maria sub cruce este o lecție impresionantă de rugăciune a inimii.

Ultima școală de rugăciune făcută de Isus celor doisprezece a avut loc la Ghetsemani, unde au avut parte de spectacolul cel mai impresionant al iubirii lui Cristos față de Tatăl, rugăciunea inimii care l-a făcut să transpire sânge.

Acum, pe Calvar, este Preasfânta Fecioară Maria marea maestră a rugăciunii inimii!

Maria este acolo, răstignită cu Cristos. Nu face nimic, nu vorbește, nu plânge, este numai acolo răstignită cu el, acolo ajutându-l să moară.

Iată, când rugăciunea inimii va însemna să stăm înaintea lui Dumnezeu, gata la orice pentru el, oferiți, zdrobiți la picioarele sale, atunci aceea va fi pentru noi cea mai perfectă rugăciune a inimii.

Nu trebuie să vorbești, este suficient să iubești.

Nu trebuie să spui, este suficient să te oferi.

Nu trebuie să te agiți, este suficient să dai totul.

Maria nu putea fi altă în parte, este acolo pentru că acolo este iubirea sa. Atunci când iubim nu putem face altceva decât rugăciunea inimii. Simțim că orice altceva nu este destul: să stăm acolo și să iubim.

Dar să fim atenți! Putem iubi și apoi să nu pornim. Rugăciunea inimii este întotdeauna o floare care produce un fruct. Rugăciunea inimii trebuie întotdeauna să înflorească într-o convertire.

De ce Maria este acolo sub cruce? Este acolo pentru a plânge? Nu! Jean Vanier spune: "Nu este acolo pentru a plânge asupra ei, nu este acolo pentru a spune: acum mă va lăsa, sau să spună: acum trebuie să coboare de pe cruce. Este acolo pentru că știe, în credința sa, ce este misterul suferinței și știe că ceasul acela este ceasul lui Isus, este ceasul mântuirii".

Adevărata rugăciune a inimii înseamnă dezbrăcarea de noi înșine, înseamnă să stăm acolo și să-i dăm Domnului ce este mai bun din noi înșine, așa cum suntem capabili.

"Maria a crezut în misterul suferinței lui Isus al ei și vrea să fie cu el, vrea să trăiască acest mister împreună cu el, nu vrea să fugă. Este acolo și spune: «Împreună cu tine mă ofer Tatălui pentru mântuirea lumii» și a descoperit că în misterul suferinței este o rodnicie" (Jean Vanier).

Rugăciunea inimii înseamnă această rămânere acolo, iubind cu el, pentru el, în el; dăruind tuturor cu el, pentru el, în el; ajutând pe toți cu el, prin el în el.

Rugăciunea inimii, la un moment dat, trebuie să ajungă la multe persoane și caută să fie un strigăt de iubire pentru cine nu știe să iubească, un strigăt de gratitudine pentru cine nu știe să mulțumească, un strigăt implorator pentru cine nu știe să implore.

Rugăciunea inimii trebuie să devină o jertfă pentru alții: trebuie să devină în întregime iubire pentru Dumnezeu și în întregime iubire pentru frați.

Trei sunt semnele care caracterizează adevărata rugăciune a inimii:
1. să fie iubire și nu căutare de gratificări;
2. să fim prezenți lui Dumnezeu tăcând orice alt gând și divagație;
3. Dumnezeu să fie adevăratul centru al rugăciunii noastre.

Atunci când se verifică aceste trei condiții împreună, suntem în adevărata rugăciune a inimii.

Când rugăciunea inimii se face în tăcerea implorării noastre de credință și de iubire este foarte înțelept să fie o implorare pentru azi.

Această concretețe este hotărâtoare pentru eficacitatea ei. Ba mai mult, este foarte important că implorarea noastră de fidelitate nu numai să se concentreze pe azi, dar să urmărească circumstanțe specifice ale zilei în care iubirea noastră va avea nevoie să fie în mod deosebit vegheată și sprijinită.

"Lângă crucea lui Isus, stăteau mama lui Isus și sora mamei lui, Maria a lui Cleopa, și Maria Magdalena" (In 19,25).

Nu ne gândim cu un realism suficient: o mamă în fața fiului torturat, luat în râs, răstignit, nu ar putea fi decât la limita disperării.

Maria nu a fost. Maria a fost la limita sacrificiului ei.

În tăcere, sacrificată împreună cu Cristos, oferindu-se Tatălui cu Cristos până la fibrele cele mai intime ale ființei sale: iat-o pe Maria pe Calvar, iată rugăciunea inimii sale.

Oricât de multe eforturi am face nu putem înțelege sfâșierea suferită de Maria în rugăciunea sa de pe Calvar.

Calvarul a fost Ghetsemani al ei, pasiunea sa, jertfa sa.

O mamă neputincioasă în fața torturării fiului ar fi strigat: "Puneți-mă pe mine pe Cruce în locul fiului meu!". Maria pe Calvar este o răstignită fără cruce, este o jertfită fără vărsare de sânge, străpunsă fără cuie, sfâșiată fără bice.

Această prezență de suferință și de sfâșiere, toată numai tăcere și jertfă, ne face să ne gândim la responsabilitatea noastră în rugăciunea inimii: este ușor să schimbăm tăcerea într-un nimic, într-o succedare continuă de distracții.

Tăcerea trebuie organizată, tăcerea trebuie susținută, merge nutrită cu profunzime. Dacă tăcerea este prea devastată de distracții este important s-o facem să devină un strigăt neîncetat al inimii. Rugăciunea de implorare poate deveni adevărata rugăciune a inimii.

Însă, atunci când tăcerea ține, este de preferat tuturor cuvintelor.

Adesea în tăcere ne surprinde greutatea și chiar plictiseala, dar dacă iubim trebuie să reacționăm cu hotărâre.

Poate rugăciunea inimii ar trebui să recurgă deseori la ajutorul Mariei: "Roagă-te pentru mine păcătosul!"

Ea ar ști cu siguranță să susțină buna noastră voință de a ne ruga.

Un mijloc foarte important și eficace este să dedicăm un spațiu larg din rugăciunea inimii cerându-i Duhului Sfânt capacitatea de a iubi. Chiar acesta este rolul Duhului Sfânt în noi: să fie sprijinul iubirii noastre.

Maria sub cruce ne învață că rugăciunea înseamnă a ne dărui lui Dumnezeu, înseamnă a ne oferi cu generozitate lui, înseamnă a ne jertfi cu Cristos.

Rugăciunea inimii este pornirea zilei. Apoi, ziua va ști să se documenteze dacă în tăcere am știut într-adevăr să iubim.

Dacă am știut să iubim intens, toată ziua va di atinsă de acel moment de har.

Să nu facem rugăciunea inimii mai dificilă decât este de fapt; dimpotrivă, dacă este făcută sub formă de implorare arzătoare și neîncetată Domnului, ea este foarte ușoară. Este chiar o rugăciune a celor săraci.

Trebuie sugerată cu curaj săracilor: cine nu știe să-și strige credința sa la Domnul? Orbul din Ierihon nu a avut nevoie de nicio "școală de rugăciune" pentru acea rugăciune a inimii care l-a făcut pe Isus să se oprească și să înfăptuiască minunea vindecării sale.

Să nu închidem rugăciunea inimii în scheme prefabricate: iubirea este fără scheme!

Iubirea nu suportă schemele, să mergem la miezul problemei: să iubim! să fim prezenți! iar ca el să fie în centrul atenției noastre, iată totul.

Apoi, cu privirea Mariei să-l privim pe Isus! Dacă Maria ar fi îngenuncheată lângă mine, să facă cu mine rugăciunea inimii, ce ar face, ce ar zice, cum ar iubi?

Nu este o absurditate să facem adevărată această prezență. În împărtășirea sfinților care mă leagă de Maria, de ce nu pot implora cu credință prezența sa alături de mine pentru ca să facă adevărată și profundă rugăciunea inimii?

Este fundamentală rugăciunea, dar timpul după-rugăciune este și important: relația de iubire trebuie să devină ascultare, o proiecție asupra vieții.

Nu există iubire fără ascultare. Cine iubește ascultă. Cine iubește își încredințează toată libertatea proprie, toată voința proprie lui Dumnezeu.

Să căutăm să proiectăm cu claritate pentru ziua de astăzi iubirea noastră și în ziua de astăzi să căutăm să precizăm acele circumstanțe particulare în care, cu ajutorul lui Dumnezeu, ne vom dovedi iubirea noastră.

EXERCIȚIU PRACTIC DE RUGĂCIUNE

- Duhul Sfânt este nerăbdător ca tu să ajungi la rugăciunea inimii. Dacă ai fost statornic până aici, ai văzut că din prima zi ți-a fost inculcată rugăciunea inimii fără să fi vorbit despre ea.

Dar acum nu trebuie să te oprești, trebuie să te obișnuiești să o posezi și să nu o mai lași niciodată. Roagă-te Duhului Sfânt: "Fă ca rugăciunea mea să fie iubire! Fă să trec de la cuvinte la acțiune! Fă ca rugăciunea mea să fie convertire serioasă și statornică!"

- Isus, pe țărmul lacului Genezaret, te așteaptă pentru a te face să înțelegi rugăciunea inimii. Ascultă-l: "Isuse, cum trebuie să mă exercit?"

- Tatăl te primește dăruindu-ți iubirea sa infinită. Fă tăcere și iubește. Încearcă să te unești cu Maria pentru rugăciunea inimii: rugăciunea ei pe Calvar a fost iubire în stare pură. Invoc-o cu credință! Și unește-te cu ea în timp ce te scufunzi în iubirea Tatălui.

Imediat după aceea ia o hotărâre concretă.

- Revezi ultima pagină: "Dacă vrei să te rogi bine".

RUGĂCIUNEA ZILEI

Repetă invocația lui Petru: "Doamne, tu știi toate, tu știi că te iubesc!"

Este un psalm care vorbește despre purificarea inimii: ar putea să-ți folosească întotdeauna la începerea colocviului tău cu Duhul Sfânt la începutul rugăciunii tale. Este un psalm potrivit pregătirii rugăciunii inimii, este un psalm care imploră convertirea și "sinceritatea" inimii.

Psalmul 50
Maestrului de cor. Psalm. Al lui David.

Când a venit la el profetul Natan după ce păcătuise cu Betsabea.
Ai milă de mine, Dumnezeule,
după marea ta bunătate,
și, după mulțimea îndurărilor tale,
șterge fărădelegea mea.
Spală mă cu desăvârșire de nelegiuirea mea
și curăță mă de păcatul meu.
Căci recunosc fărădelegea mea
și păcatul meu stă pururi înaintea mea.
Împotriva ta, numai împotriva ta am păcătuit
și ce i rău înaintea ta am făcut.
De aceea, tu ești drept în sentințele tale
și nepărtinitor în judecățile tale.
Căci, iată, în nelegiuire m am născut
și în păcat m a zămislit mama mea.
Dar tu iubești adevărul în adâncul inimii,
fă deci să pătrundă înțelepciunea înlăuntrul meu.
Stropește mă cu isope și voi fi curat,
spală mă și voi fi mai alb decât zăpada.
Fă să aud un cuvânt de bucurie și veselie
și oasele pe care le-ai zdrobit vor tresălta.
Întoarce ți fața de la păcatele mele
și șterge toate nelegiuirile mele.
Creează în mine o inimă curată, Dumnezeule,
și un duh statornic înnoiește înlăuntrul meu.
Nu mă alunga de la fața ta
și duhul tău sfânt nu l lua de la mine.
Dă mi iarăși bucuria mântuirii tale
și întărește mă cu duh binevoitor.
Atunci voi învăța pe cei fără de lege căile tale
și cei păcătoși la tine se vor întoarce.
Mântuiește-mă de sânge, Dumnezeule,
Dumnezeul mântuirii mele,
și limba mea va preamări dreptatea ta.
Doamne, deschide mi buzele
și gura mea va vesti lauda ta.

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat