Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 BIBLIOTECA 

ÎNVĂȚĂTORULE, ÎNVAȚĂ-NE SĂ NE RUGĂM!
Curs introductiv în rugăciune
de Andrea Gasparini
Traducere de pr. Cristinel Fodor

A PATRA SĂPTĂMÂNĂ

Rugăciunea inimii

cuprins cuprins

 

2. BAZELE BIBLICE

"Abba, Tată!
Pentru tine totul este posibil.

Îndepărtează de la mine potirul acesta,
însă nu ceea ce vreau eu, dar ceea ce vrei tu.
(Mt 14,36)

Pentru a înțelege mai bine

Rugăciunea inimii înseamnă coborârea în adâncul nostru pentru a-l întâlni acolo pe Dumnezeu, rămânând îndelung în prezența sa, iubind.

Este încercarea de a da un răspuns la cea mai importantă poruncă a lui Dumnezeu. (Isus o numește prima și cea mai mare poruncă):

"Să-l iubești pe Domnul Dumnezeul tău
din toată inima,
din tot sufletul,
din toate puterile
" (Dt 6,5).

Este un discurs de o extremă simplitate și de o mare profunzime:

"Ascultă, Israele, Domnul Dumnezeul nostru este singurul Domn, să iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău și din toată puterea ta. Cuvintele acestea pe care ți le spun eu astăzi, să le ai în inima ta și în sufletul tău; să le sădești în fiii tăi și să vorbești de ele când șezi în casa ta, când mergi pe cale, când te culci și când te scoli. Să le legi ca semn la mână și să le ai ca pe o tăbliță pe fruntea ta. Să le scrii pe ușorii casei tale pe porțile tale." (Dt 6,4-9).

Este pagina de aur din Biblie, pagina sfințeniei, pagina cea mai importantă din tot Vechiul Testament. Sunt 4875 de versete în Pentateuh, dar versetele de la shemà (ascultă) le însumează pe toate.

Este pagina cea mai rugată de Israel, în toate timpurile, până azi. Pagina acoperită cu sânge, pagina care a creat martirii Israelului, de la Rabbi Aqiba la cuptoarele crematoriilor.

Pe această pagină se întemeiază tot iudaismul și tot creștinismul.

Se găsește în cel de al doilea discurs al lui Moise, după decalog, aproape ca și compendiu a toate, și este precedat de aceste cuvinte importante: "Să umblați pe calea aceea pe care v-a poruncit Domnul Dumnezeul vostru, ca să fiți vreme multă în pământul acela pe care îl veți lua în stăpânire" (Dt 5,33).

Iubirea lui Dumnezeu nu este propusă ca o alegere dar este o poruncă. Isus a făcut o declarație solemnă pe această pagină "Aceasta este cea mai mare și cea dintâi poruncă" (Mt 22,38).

Să nu se uite că prescrierile Legii în tradiția ebraică erau 635.

Apoi Isus a adăugat: "a doua este asemenea acesteia: Să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți." (Mt 22,39)

În sfârșit, concluzia extraordinară a învățătorului: "În aceste două porunci este cuprinsă toată Legea și profeții" (Mt 22,40).

Deci, aici este toată Biblia, este toată revelația, este rezumatul revelației. Pe această pagină trebuie să se întemeieze toată viața noastră.

Iubirea lui Dumnezeu este poruncită în mod absolut: "Să iubești din toate puterile", adică fără limită. Iubirea aproapelui are o altă măsură: iubește-i pe ceilalți ca pe tine însuți. La Dumnezeu totul! Fratelui iubirea pe care o ai pentru tine!

Este interesant: porunca cea mai importantă a lui Israel, porunca care rezumă toate poruncile, a devenit rugăciunea principală a lui Israel până azi. A devenit profesiune de credință și profesiune de iubire.

Poate înseamnă: se învață a-l iubi pe Dumnezeu cerând-o cu umilință la el de trei ori pe zi.

Este răspunsul la marea chemare: vrei să ajungi să-l iubești pe Dumnezeu din toate puterile? Fă din asta o rugăciune și vei reuși, cere-i de trei ori pe zi.

De trei ori? Biblia spune: "Să-ți stea la inimă": porunca iubirii să pulseze în tine ca bătaia inimii tale, care nu se oprește niciodată.

"Vei vorbi despre ea copiilor tăi", în casă și în afara casei, ziua și noaptea.

"Le vei lega la mână ca un semn, îți vor fi ca o tăbliță între ochi": în orice acțiune și în orice intenție trebuie să-l iubești pe Dumnezeu din toate puterile.

"Le vei scrie pe ușorii ușilor", pentru ca să nun le uiți niciodată.

Dar cum este posibil să nu te desparți niciodată de porunca iubirii? Tocmai făcând să devină această poruncă rugăciunea ta, schimbând-o în rugăciune.

Dacă Isus declară solemn că aceasta este porunca maximă, nu putem să luăm cu ușurință datoria rugăciunii inimii: trebuie să ne sforțăm până când o facem să devină țesutul vieții noastre.

Un proverb american sună cam așa: "Love works if you work at it" (Iubirea funcționează dacă tu o faci să funcționeze).

Iubirea există dacă se cultivă.

Iubirea există dacă te străduiești să o ai.

Iubirea există dacă suferi pentru a o apăra.

Prima lecție de învățat este aceasta: trebuie cerută cu toată forța, cu o statornicie invincibilă. Ajungem să-l iubim pe Dumnezeu din toate puterile dacă o cerem din toate puterile!

Iată lecția cea mai importantă a vieții.

Iubirea comportă decizii fără număr. Iată de ce este înțelept să legăm aceste porunci ale lui Isus de practica atentă și statornică a rugăciunii inimii.

Rugăciunea inimii devine ciurul care așteaptă să treacă toată ziua noastră, toate acțiunile noastre, toate acțiunile și relațiile, unde trece toată viața noastră.

Până la urmă rugăciunea inimii stă în întregime în a implora să înveți să-l iubești pe Dumnezeu din toate puterile.

Nu știi să iubești? Cere să înveți să iubești! Cere să înveți să te lași iubit!

Shemà venea introdusă într-un context de rugăciuni, psalmi, binecuvântări și lecturi biblice: inima omului este împietrită să se deschidă iar când se deschide riscă deseori să nu coboare la concret.

Fundamente biblice: din Evanghelie

1. "Nu oricine îmi zice "Doamne! Doamne!" va intra în împărăția cerurilor ci acela care împlinește voința Tatălui meu care este în ceruri" (Mt 7,21).

Sunt cuvinte pronunțate de Isus în contextul fericirilor: sunt de o importanță practică foarte mare.

Suntem prea înclinați să falsificăm raportul cu Dumnezeu: patinăm întotdeauna cu mare ușurință în sentimente frumoase și în cuvinte frumoase și câteodată lăsăm ca viața să-și urmeze drumul său.

Aceste cuvinte ale lui Isus precedă parabola casei pe stâncă, parabolă care ilustrează chiar învățătura despre căutarea voinței lui Dumnezeu ca temelie unică a vieții: "Nu cine spune: Domne, Doamne..."

Este semnificativ acest fapt: Isus, după ce și-a prezentat mesajul său prin discursul fericirilor (Mt 5,7) conclude că adevărata relație cu Dumnezeu nu stă în rugăciunea plină de vorbărie, ci în iubirea concretă iar iubirea concretă este prezentată ca ascultare concretă de voința lui Dumnezeu.

Trăim întotdeauna în ispita de a-i da lui Dumnezeu ceva care să coste mai puțin decât iubirea concretă; dar pe Dumnezeu nu-l interesează surogatele.

Este un mare risc constant rugăciunea schizofrenică a inimii, separarea rugăciune-viață: frumoase efuziuni spirituale, dar nicio incidență practică.

Iubirea făcută de cuvinte frumoase este dezgustătoare pentru Dumnezeu, care este adevăr absolut, pentru că iubirea făcută de cuvintele frumoase este înrudită cu ipocrizia.

Isus și-a pierdut întotdeauna răbdarea în fața ipocriziei.

Când rugăciunea inimii nu are incidență asupra obligațiilor, asupra carității, asupra dezlipirii de rău, asupra vieții de relație, suntem prizonierii rugăciunii schizofrenice a inimii.

Trebuie să avem curajul autenticității, să avem curajul să denunțăm la noi înșine: dacă nu se văd roadele rugăciunii inimii, nu suntem nici la rugăciune, nici la inimă.

Ce să facem ca să ne ferim de această înșelătorie?

Totul stă în a porni bine: totul stă în a da suflet profund rugăciunii inimii.

Sufletul este acesta: să garantăm rugăciunii inimii punctul de convertire, să facem din punctul de convertire coloana vertebrală a rugăciunii inimii.

Este clar că pentru că a face o broderie este nevoie de stofă peste care să brodezi.

Rugăciunea inimii este o iluzie dacă nu este voința concretă de convertire. Iar punctul de convertire trebuie să fie: precis - clar - concret.

Apoi, trebuie să facem să coboare focul Duhului Sfânt asupra cestui punct de convertire, adică rugăciunea arzătoare, în sensul că, terminată rugăciunea inimii, să se declanșeze imediat viața.

2. "Apoi au venit într-un loc numit Ghetsemani și le-a spus discipolilor săi: "Stați aici până când mă voi ruga". I-a luat cu sine pe Petru, pe Iacob și pe Ioan și a început a se înfiora și a se neliniști și le-a spus: "Sufletul meu este trist de moarte; rămâneți aici și vegheați!" Și, mergând puțin mai în față, a căzut la pământ și se ruga ca să treacă de la el, dacă este posibil, ceasul acela, zicând: "Abba, Tată! Pentru tine totul este posibil. Îndepărtează de la mine potirul acesta, însă nu ceea ce vreau eu, dar ceea ce vrei tu". (Mc 14,32-36)

"Intrând în agonie, se ruga și mai stăruitor, iar sudoarea lui, care cădea pe pământ, s-a făcut ca picăturile de sânge" (Lc 22,44).

Suntem în fața celei mai extraordinare pagini despre rugăciunea inimii: rugăciunea lui Isus atât de profundă, atât de pasionantă, atât de răvășită încât se îmbracă în sânge, se acoperă de sudoare de sânge.

Atunci când vrem să ne reprezentăm pe viu rugăciunea inimii, modelul este acolo: rugăciunea sângeroasă din Ghetsemani: nu există un model mai perfect de rugăciune a inimii.

"Evangheliile amintesc de mai multe ori că Isus se ruga, ba mai mult, că petrecea nopțile în rugăciune, dar niciuna dintre aceste rugăciuni nu a fost prezentată în mod atât de profund și pătrunzător ca aceea din Ghetsemani... niciun alt moment din viața lui Isus nu a fost atât de decisiv (Ioan Paul al II-lea)".

Papa numește rugăciunea din Ghetsemani "dovada sa de iubire", într-un cuvânt, "rugăciunea inimii" sale.

Cristos atinge abisul înjosirii sale. O mărturisește el însuși: "Sufletul meu este trist până la moarte" iar dovada este sudoarea sângelui.

Cristos experimentează chiar și toată slăbiciunea umană: "Tată, toate își sunt cu putință: îndepărtează de la mine acest potir!", dar reacționează în suprema sa dovadă de iubire: "Dar nu ceea ce vreau eu, dar ceea ce vrei tu."

Dacă rugăciunea inimii noastre este originală, trebuie condusă acolo: "Nu voia mea, ci voia ta să se facă!"

Nu există rugăciune a inimii dacă nu este voința pasionantă de a căuta și de a accepta întru totul voința lui Dumnezeu.

Rugăciunea lui Isus la Ghetsemani este totul, este esența rugăciunii inimii.

A-l iubi pe Dumnezeu înseamnă numai aceasta, dar este dur. De aceea rugăciunea inimii are nevoie de tăcere și de spațiu. Chiar și Isus a avut nevoie de timp și de forță: "Cuprins de neliniște se ruga mai intens".

Noi căutăm, în rugăciunea inimii, să implorăm cu intensitate puterea lui Dumnezeu asupra voinței noastre. Și Isus a făcut-o: "Iarăși, pentru a doua oară, a plecat și s-a rugat" (Mt 26,42).

A făcut-o de trei ori, precizează evanghelistul Matei: "A plecat din nou și s-a rugat pentru a treia oară, spunând iarăși aceleași cuvinte" (Mt 26,44).

Repetarea, insistența în a-i oferi voința noastră Tatălui, este o necesitate. În această repetare, în această insistență stă iubirea, pentru că sporește iubirea. Repetarea este o necesitate a slăbiciunii noastre.

În felul acesta trebuie să insistăm pe nevoia de a face trupul să se roage în timpul rugăciunii inimii. Dacă trupul nu se roagă, sufletul trudește să facă rugăciunea inimii.

Și Isus a făcut-o:

"Și, mergând puțin mai în față, a căzut la pământ și se ruga" (Mc 14,35).

"...mergând puțin mai încolo, a căzut cu fața la pământ"(Mt 26,39).

"... s-a îndepărtat de ei ca la o aruncătură de piatră și, îngenunchind, se ruga" (Lc 22,41).

Când rugăciunea inimii devine obositoare, somnoroasă, călduță, este urgent să ne gândim la Ghetsemani, la rugăciunea inimii făcută de Isus asudând sânge: "Intrând în agonie, se ruga și mai stăruitor, iar sudoarea lui, care cădea pe pământ, s-a făcut ca picăturile de sânge" (Lc 22,44).

Rugăciunea inimii ori este iubire, ori nu este nimic. Iar iubirea stă mai întâi de toate, în a adera cât mai perfect posibil la voința lui Dumnezeu.

Iubirea care nu s-ar îngriji de această adeziune ar fi absurdă, în timp ce cu cât se îngrijește mai mult, cu atât devine mai pură, naturală, fără mizerii omenești.

Iubirea trebuie să caute să adere la voința lui Dumnezeu așa încât să facă din viața noastră o tot mai mare bucurie a lui Dumnezeu.

Prea multele cuvinte deranjează rugăciunea inimii. Zicând: "Tată!", spunem deja totul; restul poate deveni o umplutură care strică rugăciunea inimii.

Rugăciunea inimii câteodată are nevoie de violență. Isus a asudat sânge pentru a o face.

Și să nu născocim prea multe despre lucrurile îndepărtate: riscăm să pierdem voința lui Dumnezeu în prezent.

3. "Atunci Isus a venit împreună cu ei într-un loc numit Ghetsemani și le-a spus discipolilor: "Stați aici până când mă voi duce acolo să mă rog!". Și, luând cu sine pe Petru și pe cei doi fii ai lui Zebedeu, a început a se întrista și a se tulbura. Atunci le-a spus: "Sufletul meu este trist de moarte; rămâneți aici și vegheați cu mine!". Și, mergând puțin mai încolo, a căzut cu fața la pământ, spunând: "Tată! Dacă este posibil, să treacă de la mine potirul acesta. Dar nu cum vreau eu, ci cum vrei tu". Apoi a venit la discipoli și i-a găsit dormind. Atunci i-a zis lui Petru: "Așa, n-ați putut veghea cu mine nici măcar un ceas?" (Mt 26,36-40).

Să ne focalizăm atenția asupra rugăciunii Apostolilor. Isus îi invită la "rugăciunea inimii" și ei nu ascultă: ușurința și superficialitatea îi doboară.

Celor doisprezece nu le cere nimic: "Stați aici", dar acel: "mă voi duce acolo să mă rog" era elocvent.

Nu voia cu siguranță să spună: să ne împărțim munca, voi stați și dormiți, eu mă duc să mă rog. Isus aștepta puțină generozitate, dar până și cei trei aleși (cei mai buni? Cei mai urmăriți de Isus? Erau cu siguranță cei trei pe care Isus conta cel mai mult), chiar și ei îl dezamăgesc din plin.

Celor trei le cere chiar rugăciunea inimii: o prezență tăcută și afectuoasă lângă el care suferă atât mult: "rămâneți aici și vegheați cu mine".

Dezamăgire completă! Cei trei discipoli preferă să doarmă.

Este ultima școală de rugăciune a lui Isus: un faliment total!

Din textul lui Matei pare că de trei ori Isus le cere ca ei să fie treji, dar superficialitatea, oboseala, necugetarea au învins.

Domnul nu avea nevoie de cuvinte, avea nevoie de iubirea lor.

Rugăciunea inimii este tocmai asta: a pune deoparte cuvintele și a-i da inima lui Dumnezeu. A nu avea încredere în cuvinte și a-i da inima.

Rugăciunea inimii poate să dea impresia că este dificilă; dar nu este nimic mai ușor decât să ne facem prezenți, total prezenți unei persoane, dăruindu-i inima.

De aceea inima trebuie s-o avem! Și apoi, trebuie s-o dăruim!

Rugăciunea inimii trece peste toate formalitățile birocratice și toate fariseismele noastre în vorbărie, pentru a ținti la esența relației cu Dumnezeu.

Cei trei ucenici nu reușesc pentru că nu sunt pregătiți, și nimeni nu s-a gândit să se pregătească.

Cursa în care poate cădea cel mai frecvent rugăciunea inimii este tocmai defectul de pregătire. Un spațiu de purificare, puțin realism, o revizuire a situației noastre spirituale concrete este foarte importantă pentru a ne fixa voința noastră pe voința lui Dumnezeu. Mai ales este importantă pregătirea "punctului de convertire".

Rugăciunea inimii nu este serioasă dacă nu ține cont de o purificare, de o luare de cunoștință despre mizeria noastră.

Când îi găsește cufundați în somn Isus le spune: "Vegheați și rugați-vă ca să nu intrați în ispită! Căci duhul este plin de avânt, dar trupul este slab" (Mt 26,41).

Învățătura este cu siguranță aceasta: pentru a rămâne fideli lângă Cristos este destul să ceri această fidelitate.

Rugăciunea inimii este grea: dar dacă cerem capacitatea de a reuși, Domnul, este gata să ne facă acest dar.

Cursele cele mai grave ale slăbiciunii noastre sunt:
- voința rea;
- tăcere insuficientă;
- mâinile goale;
- oboseala;
- superficialitatea;
- lâncezeala;
- căutarea gratificării.

Dacă nu veghem, rugăciunea inimii poate să se schimbe într-o perfectă dezamăgire a lui Dumnezeu.

VOINȚA REA

Trebuie ținută sub control: iese la iveală mai ales când începem. A începe bine este foarte important.

A implora puterea lui Dumnezeu asupra voinței slabe ori de câte ori constatăm slăbiciunea noastră este cu siguranță remediul cel mai eficace.

TĂCEREA INSUFICIENTĂ

Înseamnă a începe rugăciunea cu inima îngreunată. Când simțim că suntem foarte distrați este foarte utilă tactica de a începe rugăciunea noastră mult mai înainte de rugăciune.

A-i oferi Domnului slăbiciunile noastre, a ne umili în fața sa, a dori întâlnirea cu Dumnezeu, a-i arăta lui Dumnezeu dorința noastră de a ne ruga bine, toate acestea sunt mijloace eficiente împotriva minții împrăștiate. Dar este necesar să începem la timp, dând spațiu rugăciunii înainte de rugăciune.

MÂINILE GOALE

A crede că ai totul în ordine nu este numai o naivitate, ci este o inconștiență frumoasă și bună. Sunt probleme asupra cărora Domnul ciocănește fără oboseală. Trebuie să răspunzi! Acolo trebuie să pregătești darul convertirii.

Apoi pot fi lipse grave în domeniul carității: în domeniul datoriilor și al obiceiurilor nejustificate. Pot fi datorii esențiale lăsate la o parte cu o inconștiență de temut.

Este o metodă foarte simplă și foarte concretă aceea de a pregăti punctul de convertire pentru ca apoi să coboare asupra sa focul rugăciunii.

OBOSEALA

În anumite oboseli mintea nu reușește să se concentreze. Ce-i de făcut?

Nu este decât o alternativă inteligentă. Lenea ar spune: lasă rugăciunea, dar iubirea nu vorbește astfel. Spune: roagă-te într-un mod mai corespunzător oboselii tale, un pic mai odihnitor. De exemplu ar spune: așează-te la picioarele lui Dumnezeu și mulțumește-i cu simplitate și oferă-i oboseala ta, dar nu renunța! Chiar și cel obosit trebuie să iubească!

SUPERFICIALITATEA

Înseamnă a sta cu Domnul, dar fără a scoate ce e mai bun din noi. Înseamnă a sta cu Domnul, dar să stai liniștit și cu tine însuți și cu problemele proprii.

Nu! Rugăciunea inimii are nevoie de angajare și de radicalitate, de decizii și de tăieri nete cu mediocritatea.

A uda rugăciunea inimii zăbovind un pic, lăsând ușa întredeschisă distracțiilor, nu este ceva serios, înseamnă a ne înșela că se poate face salvând puțină exterioritate.

Rugăciunea inimii înseamnă a-l iubi pe Dumnezeu din toate forțele, implicându-ne total.

LÂNCEZEALA

Înseamnă lenea, mai rău, este defectul de iubire. Nu este rugăciunea inimii cea care crede că poți merge la braț cu păcatul, cu datoriile neglijate, cu caritatea în bucățele, cu judecata ușoară, limba imprudentă, curiozitatea, mondenitatea, ambiția, căutarea continuă a unei figuri frumoase...

Lâncezeala este un parazit care paralizează rugăciunea inimii.

Rugăciunea inimii înseamnă o relație afectuoasă, adevărată, naturală: nu suportă mediocritatea, care înseamnă relație interesată, contaminată, scadentă, neautentică.

CĂUTAREA GRATIFICĂRII

Când fac rugăciunea inimii pentru satisfacerea pe care mi-o dă sau pentru a mă simți superior celorlalți, sau crezându-mă aproape ajuns, când fac rugăciunea inimii și nu-i accept monotonia ori încercările secetei, atunci când merg să vânez satisfacții și compensații, când caut să stau cuminte pentru a sta cuminte, acest lucru înseamnă să merg la vânătoare de gratificații. Este o absurditate.

Nu! Trebuie să iau ceea ce Domnul mi-a pregătit iar în momentul de fervoare trebuie și să mă desprind de succes, zicându-i clar Domnului: "Mulțumesc pentru această fervoare, dar eu vreau numai să te iubesc!"

A accepta fervoarea, dar fără a-mi atașa inima de ea: iubirea este cea care contează.

A accepta cu generozitate întunericul, seceta, monotonia și să fac din asta o ofertă generoasă Domnului.

Doamne, numai să te iubesc din toate puterile!

EXERCIȚIU PRACTIC DE RUGĂCIUNE

- Duhul Sfânt vrea să te oprească la rugăciunea profundă, pentru aceasta ai ancorat la rugăciunea inimii. Roagă-te așa:
"Duhule Sfânt, învață-mă să iubesc!"
"Duhule Sfânt, condu-mă la rugăciunea interioară!"
"Duhule Sfânt, învăță-mă să-l iubesc pe Dumnezeu din toate puterile!"

- Fă rugăciunea de ascultare adresându-te lui Isus, prin cuvintele din shemà. Trebuie să ceri cu credință harul de a-l iubi pe Tatăl din toate puterile. Întrebă-l pe Cristos cu umilință: dacă tu știi să iubești din toate puterile, de unde trebuie să începi să iubești. Nu poți face multe lucruri, dar poți hotărî multe lucruri după rugăciunea ta, dacă l-ai ascultat într-adevăr pe Cristos.

- Rugăciunea inimii o vei face scufundându-te în iubirea Tatălui. Nu deranja prezența sa cu cuvinte, sau imaginații, ori emoții. Este destul să iubești! Oferă-i viața ta Tatălui. Iată o frumoasă rugăciunea a inimii: "Tată, fă cu mine ceea ce-ți place!"

- Recitește ultima pagină: "Dacă vrei să te rogi bine".

RUGĂCIUNEA PENTRU ZI

Repetă invocația părintelui de Foucauld: "Tată, fă cu mine ceea ce-ți place!"

Cunoști psalmul 116? Este cel mai scurt din Biblie, dar este o bijuterie. Este o rugăciunea impregnată în întregime de iubire, construită pe iubire, construită pe iubirea infinită a lui Dumnezeu (mare este iubirea sa! Ține pe vecie!)

Psalmul 116

Lăudați-l pe Domnul, toate neamurile,
preamăriți-l, toate popoarele.
Căci mare este îndurarea lui asupra noastră
și adevărul Domnului rămâne întotdeauna. Aleluia.

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat