Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 BIBLIOTECA 

ÎNVĂȚĂTORULE, ÎNVAȚĂ-NE SĂ NE RUGĂM!
Curs introductiv în rugăciune
de Andrea Gasparini
Traducere de pr. Cristinel Fodor

A PATRA SĂPTĂMÂNĂ

Rugăciunea inimii

cuprins cuprins

 

1. PRIMII PAȘI

Să iubești pe domnul Dumnezeul tău din toată inima ta,
din tot sufletul tău și din toată puterea ta.

(Dt 6,5)

Primii pași în rugăciunea inimii

Este foarte dificil să prezentăm o definiție a rugăciunii inimii, pentru că a fost multă confuzie în terminologie.

Începem să precizăm ceea ce înțelegem prin cuvântul "inimă". Nu inima fizică, evident, ci intimitatea omului, parte a cea mai ascunsă a ființei sale, unde locuiește plinătatea ființei sale, unde omul întâlnește pe Dumnezeu și unde Dumnezeu poate să-l întâlnească pe om.

Este izvorul vital al existenței.

"Inima indică în tradiția orientală centrul ființei omenești, rădăcina facultăților active ale intelectului și ale voinței, punctul de la care provine și spre care converge toată viața spirituală. Este izvorul obscur și profund din care izvorăște toată viața psihică și spirituală a omului și prin care omul se apropie și comunică cu însuși Izvorul vieții" (E. Bhr. Sigel).

Atunci când vorbim de "inimă" considerăm mai logic să ne gândim la acea "scânteie divină" pe care prin Botez orice creștin o poartă în sine și cu care omul poate intra în contact direct cu Dumnezeu.

"Scânteia divină" pe care sfântul Toma o numește cu un limbaj tipic al său "virtuți infuze". "Virtuți" în sens de putere, capacitate, facultate și "infuze" în sensul că nu vin de la noi, vin de la Dumnezeu.

Pentru sfântul Toma virtuțile infuze sunt credința, speranța, iubirea, înțelese de el ca un "organism supranatural" care ne provine de la botez; noi nu putem s-o procurăm cu singurele forțe ale noastre, dar o putem dezvolta. Organismul supranatural care ne ajută să comunicăm cu Dumnezeu.

Aceasta este "inima" după aproape toți maeștrii spirituali.

Rugăciunea inimii înseamnă a orientarea spre Dumnezeu în rugăciunea cea mai profundă din ființa noastră, scânteia divină care este în noi.

După ce am precizat conceptul inițial, iată cum am putea încerca o definiție descriptivă, pe cât este de sumară:

Rugăciunea inimii
înseamnă a sta cu simplitate
în fața lui Dumnezeu
într-o profundă tăcere interioară,
lăsând deoparte
cuvinte, gânduri, imaginații,
deschizând-i intimitatea cea mai profundă
a ființei noastre
și sforțându-ne numai să iubim.

Cere simplitate. Rugăciunea inimii nu este adaptată persoanelor complicate, nu este utilă scrupuloșilor și este imposibilă orgolioșilor (cel puțin acelora care nu se rușinează de orgoliul lor).

Cere tăcere profundă și exterioară și interioară. Înseamnă a alunga toate cuvintele, toate formulele, înseamnă a opri imaginația, deoarece tot ceea ce deranjează tăcerea interioară tulbură rugăciunea inimii.

Și totul stă în a iubi. Dar ce înseamnă a iubi? Probabil că nimeni nu știe s-o precizeze. înseamnă mii de lucruri, dar nu este închisă total în nici una dintre ele.

Știm ce înseamnă a-l iubi pe Dumnezeu după rugăciune, dar este dificil explicarea a ce este "a-l iubi pe Dumnezeu" în timpul rugăciunii. Încercați să întrebați doi logodnici care trăiesc departe unul de altul, ce este iubirea lor când își scriu o "scrisoare de iubire". "Ce ciudățenie! - ar răspunde - o scrisoare de iubire este o scrisoare de iubire", orice cuvânt iradiază iubire; ar putea fi făcută și din cuvinte simple, cuvinte de nimic, care pentru cel care nu este îndrăgostit nu spun nimic, dar îndrăgostitului îi spun totul.

Să încercăm să trasăm o definiție mai simplă, care poate să fie de folos:

Rugăciunea inimii
este intrarea într-o perfectă
tăcere interioară,
într-o tăcere care iubește.

Mama care-și iubește cu infinită duioșie copilașul și îl admiră în tăcere, când doarme, ne dă o idee cu privire la rugăciunea inimii. Nu iese un cuvânt de pe buzele ei, dar iubirea foarte profundă are oare nevoie de cuvinte? Și când prietenia are nevoie de cuvinte, are chiar timbrul iubirii profunde?

Dar este o a treia definiție a rugăciunii inimii care poate este mai bună și poate face să înțeleagă cu profunzime conceptul. Iat-o:

Rugăciunea inimii
Înseamnă a-i permite Duhului Sfânt,
prezent în noi,
să-l iubească pe Tatăl în noi, cu noi,
prin noi.

Înseamnă "a-i permite": în realitate, Duhul Sfânt prezent în noi este întotdeauna intenționat să iubească, dar până când noi nu cedăm, nu intrăm înăuntrul bogățiilor din această iubire.

Izvorul izvorăște întotdeauna, chiar dacă niciunul nu ia apă din el; dar atunci când scoatem apă, "izvorul izvorăște pentru noi". Rugăciunea inimii înseamnă participarea la această acțiune neîncetată a Duhului în noi, înseamnă a-l lăsa să iubească, sau mai bine înseamnă a iubim cu el, în el, prin el, luând și dând de-o parte toate obstacolele care împiedică rugăciunea sa și favorizând cu toate mijloacele la dispoziția noastră această legătură intimă de iubire.

Deci, astfel concepută, rugăciunea inimii înseamnă schimbul afectuos dintre iubirea lui Dumnezeu față de noi și iubirea noastră săracă față de el care, inserată în iubirea infinită a Duhului, nu mai este săracă.

Se întâmplă în substanță ceea ce părintele de Foucauld în mod genial exprima astfel:

"El mă privește iubindu-mă,
eu îl privesc pe el iubindu-l"
.

Vorbind despre rugăciunea inimii trebuie să precizăm că din păcate nu puține dificultăți se ivesc de la folosirea cuvintelor.

Rugăciunea inimii este veche cât Biblia, a fost practicată de aproape toți sfinții, părinții din pustiu erau mari experți în ea, câțiva sfinți au răspândit-o foarte mult, dar deseori a fost chemată cu alte nume, ca:
- rugăciune simplă,
- rugăciune tăcerii,
- rugăciune simplei priviri,
- rugăciune interioară,
- rugăciune de iubire,
- rugăciune contemplativă.

Între sfinții care au răspândit-o mai mult amintim, în afara sfinților din pustiu: sfânta Tereza de Avila, sfântul Ioan Gură de Aur, sfânta Tereza de Liseux, sfânta Elisabeta a Sfintei Treimi și părintele de Foucauld.

Monahismul rus a practicat întotdeauna rugăciunea inimii (adesea în Biserica Ortodoxă este numită "rugăciunea lui Isus" când devine continuă: când trece "de la minte la inimă").

Rugăciunea inimii în substanță este răspunsul la viața trinitară în noi.

Pentru ce este importantă rugăciunea inimii

De ce insistăm asupra importanței rugăciunii inimii?

Mai ales pentru aceste motive:
1. calea cea mai dreaptă pentru a ajunge la Dumnezeu este iubirea și nu inteligența;
2. iubirea este facultatea interioară cea mai bogată a omului și totodată cea mai importantă: lui Dumnezeu trebuie să-i dăm ce este mai bun din toate, de aceea și ce este mai bun în noi.

Inteligența este un instrument nepotrivit pentru a ajunge la Dumnezeu. Dumnezeu este mult superior inteligenței noastre.

Omul cu gândul său poate să se ridice atât de puțin de la lumea sa limitată! Omul cu inteligența sa este ca un copil care se joacă cu zmeul său și ar vrea să-l facă să atingă soarele. Dar este suficientă o schimbare bruscă de vânt, sau puțină ploaie și zmeul este terminat!

Cât este de limitat gândul nostru când vrea să se ridice la Dumnezeu! Reușește să înțeleagă că Dumnezeu există, reușește să înțeleagă ceea ce Dumnezeu nu este, mai mult decât să înțeleagă ceea ce Dumnezeu este, apoi se pierde fără să atingă măcar hotarele problemei lui Dumnezeu.

Dar omul posedă o facultate mult superioară forței zmeului: este o facultate misterioasă, mai puternică decât inteligența, care atunci când țintește la Dumnezeu știe să ajungă mai departe decât inteligența: este iubirea.

Teologii au sondat misterul lui Dumnezeu sub toate aspectele, plecând de la punctele cele mai diferite, folosind strategii diferite, dar niciunul dintre ei nu l-a înțeles pe Dumnezeu în măsura în care au făcut-o misticii. De ce? Pentru că teologii s-au folosit de inteligență, misticii de inimă.

Un sfânt Francisc, l-a înțeles pe Dumnezeu mai mult decât orice filosof și decât orice teolog: omul cu iubirea sa știe să ajungă mai sus decât inteligența.

"Dumnezeu este iubire", a spus un mare mistic creștin, apostolul Ioan; de aceea, când omul se face iubire intră imediat în armonie cu Dumnezeu, intră în raza sa luminoasă, care îl duce sus, mai sus, mult mai sus decât știe să o facă săraca inteligență omenească. Zmeul nu mai este o jucărie din hârtie, fragilă ca o frunză, a devenit o navă spațială cu propulsie foarte puternică, care sfidează atracția pământească și se îndreaptă spre obiectivul său, pe o direcție sigură.

Cele trei puteri

Nu se obișnuiește oare să se spună că numai cine iubește știe să înțeleagă anumite lucruri? Pentru că iubirea dă aripi înțelegerii: fără iubire inteligența este săracă, fără iubire inteligența este limitată, fără iubire inteligența nu este în măsură să atingă anumite ținte dificile.

Toată lumea noastră interioară este așadar condusă de trei potențe ori facultăți, daruri minunate ale lui Dumnezeu pentru a face mare omul. Acestea sunt: inteligența - voința - iubirea.

Nu există act interior care să nu fie influențat de ele.

Vă hotărâți să faceți un gest generos față de un frate? Cu siguranță acest act a izvorât din inteligența voastră care a evaluat problema cu o anumită profunzime; apoi, a intrat voința voastră; apoi, dacă v-ați hotărât cu adevărat să faceți acel gest, este semn că a intrat iubirea.

Chiar și un act interior nesemnificativ trece prin creuzetul acestor trei facultăți. Decideți să citiți o carte? Hotărâți să faceți un picnic? La originea deciziei voastre stă inteligența care suscită problema evaluând cele care sunt pro și contra; apoi, pasează răspunsul său voinței; atunci când voința se declanșează, se datorează faptului că iubește proiectul, a făcut să fie aprobat, ca să spunem așa, de către facultatea de decizie care este iubirea.

Întotdeauna iubirea este cea care spune ultimul cuvânt și pune în mișcare deciziile voinței, care dă cale liberă voinței.

Iubirea este facultatea cea mai importantă și poate cea mai puțin vizibilă.

Noi stimăm mai mult inteligența. Suntem întotdeauna mișcați de persoanele așa-zise inteligente, cum suntem atinși de un domn cu niște haine frumoase. Dacă despre noi înșine putem spune: "Sunt foarte inteligent", ne facem destul de orgolioși, ca și atunci când spunem că suntem frumoși, ori bogați. Nu am fi așa de mândri de noi înșine dacă am putea spune numai: "sunt foarte bun".

Chiar și voința o stimăm mult. Atunci când se spune: "Aceea este o persoană cu voință!", se știe că se face un compliment frumos. Afirmația: "Are o voință de fier!", este un elogiu care face plăcere tuturor.

Cu toate acestea iubirea este facultatea cea mai importantă: persoanele care au influențat mai mult viața noastră probabil nu sunt persoanele cele mai inteligente ori persoanele cu cea mai puternică voință, dar persoanele care ne-au iubit mai mult. Aceasta înseamnă că iubirea este facultatea care sapă mai profund în noi și lasă urmă. Iubirea este un mijloc de mare potențialitate asupra existenței noastre.

Ceea ce este mai bun în om constă în iubire.

Acum, rugăciunea noastră adesea dă prea multă importanță inteligenței. Suntem intelectualiști! Raționăm mult atunci când ne rugăm. Dar atâta timp cât rugăciunea este intelectualism, nu sapă profund în viața noastră.

În felul acesta noi avem deseori defectul să fim foarte voluntariști și în entuziasmul rugăciunii luăm hotărâri mari care se risipesc repede când intrăm în realitatea zilei noastre. Nu suntem însă antrenați destul să punem iubirea în rugăciune.

Dacă am îndrepta toate eforturile noastre asupra iubirii rugăciunea noastră ar influența mult mai mult asupra vieții noastre.

"Iubește, și fă ce vrei!", spunea sfântul Augustin. Avea dreptate: când iubim, toate celelalte facultăți devin docile și harnice. Când iubim, înțelegem mai mult.

Sunteți pasionați de muzică, de literatură, de sport? Gândul vostru este mereu la muzică, la literatură și la sport. Și chiar și voința voastră: cum aveți un moment liber faceți muzică, luați un clasic, practicați sportul.

Este foarte important în rugăciunea să dăm drumul la maxim iubirii: va avea grijă inima să facă acută inteligența și puternică voința pentru ca să devină docile lui Dumnezeu. Acesta este motivul pentru care trebuie să dăm cea mai mare importanță rugăciunii inimii.

Cine se obișnuiește cu rugăciunea inimii își ascute inteligența și își fortifică voința. Cine se obișnuiește cu rugăciunea inimii întâmpină problemele fără a avea nevoie de multe raționamente, pentru că inteligența sa devine deschisă, lucidă la problemele lui Dumnezeu iar voința sa devine tenace și decisă să voiască ceea ce vrea Dumnezeu.

EXERCIȚIU PRACTIC DE RUGĂCIUNE

- Ai mare nevoie de Duhul Sfânt pentru că exercițiul rugăciunii inimii este greu. Trebuie să fii foarte docil lui și să-l invoci cu pasiune, cu credință. El este protagonistul rugăciunii tale, trebuie să dai Duhului prezent în tine mână liberă pentru a-l iubi pe Tatăl cu tine, în tine, prin tine. Roagă-te: "Vino, Duh al iubirii, învață-mă să iubesc!"

- Fă rugăciunea ta de ascultare adresându-te lui Cristos, reconstruind în tine scena din Ghetsemani. Știi prea bine, Isus, acolo în Ghetsemani, te invită la rugăciunea inimii cu cuvintele adresate celor trei apostoli: "Rămâneți aici cu mine!"; are nevoie de compania lor, de inima lor iar ei dorm liniștiți. Repetă cu Isus cea mai frumoasă rugăciunea a inimii folosită de Isus în Ghetsemani: "Tată, nu voia mea, ci voia ta să se facă!"

- Apoi, încearcă rugăciunea inimii adresându-te Tatălui: este acolo, cu tine, tu ești cufundat în el. Imită-l pe părintele Charles de Foucauld: "Eu mă uit la el iubindu-l, el se uită la mine iubindu-mă!"

Oferă, la sfârșit, un act de iubire concret.

- Recitește ultima pagină: "Dacă vrei să te rogi bine".

RUGĂCIUNEA ZILEI

Repetă deseori astăzi: "Tată, nu voia mea, ci voia ta să se facă!"

Rugăciunea inimii reprezintă radicala ta alegere a lui Dumnezeu. Este un psalm care ți se adresează azi, este primul psalm din psaltire: dacă-l alegi pe Dumnezeu ești un copac riguros care aduce roade, dacă alegi lumea și egoismul tău ești pleavă măturată de vânt.

Psalmul 1

Fericit omul care nu umblă după sfatul celor răi,
nu zăbovește pe calea păcătoșilor
și nu se așează în adunarea celor care batjocoresc,
dar își găsește plăcerea în legea Domnului
și la legea lui cugetă ziua și noaptea.
El este ca pomul sădit pe malul apei,
care aduce rod la timpul potrivit;
frunzele lui nu se veștejesc
și tot ce începe duce la bun sfârșit.
Nu tot așa este cu cei răi, nu tot așa;
ei sunt ca pleava pe care o spulberă vântul.
De aceea nu se vor ridica cei răi la judecată,
nici păcătoșii în adunarea drepților.
Căci Domnul cunoaște calea celor drepți,
iar calea celor răi duce la pieire.

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat