|
ÎNVĂȚĂTORULE, ÎNVAȚĂ-NE SĂ NE RUGĂM!
A TREIA SĂPTĂMÂNĂ Rugăciunea de ascultare
7. LITURGHIA: ȘCOALA ASCULTĂRII Biserica a venerat întotdeauna dumnezeieștile Scripturi,
Venerație pentru "cuvânt" "Biserica a venerat întotdeauna dumnezeieștile Scripturi, după cum a venerat și însuși Trupul Domnului" (Dei verbum, nr. 21). Biserica știe că trebuie să se măsoare cu superficialitatea noastră când ne învață. Biserica știe că în lucrurile sufletești suntem distrați și absenți și atunci a cultivat o întreagă pedagogie a sa pentru a ne chema la realitatea cuvântului lui Dumnezeu. Biserica în primul rând ne cheamă prin exemplul ei, pentru că are ținuta ei exterioară foarte specială, când se apropie de Cuvântul lui Dumnezeu. În liturgie slujitorul nu citește Cuvântul așezat, așa cum noi citim ziarul. Liturgia vrea ca ministrul-lector să se ridice în picioare. Nu vrea ca Cuvântul să fie citit în șoaptă, ci să fie proclamat cu solemnitate ca un mesaj, așa cum făcea în antichitate solul. Solul înainta în fața întregului popor escortat de o mare curte. Sunau trompetele, apoi de sus de pe calul său el citea proclamația stăpânului său. În momentul cel mai solemn al Cuvântului, la evanghelie, când însuși Cristos vorbește, Biserica recomandă la tot poporul lui Dumnezeu să o asculte din picioare. La Liturghiile solemne Sfânta Carte este dusă înaintea poporului cu multă solemnitate. Diaconul o duce ridicată vizibil, ca și cum ar purta o comoară iar ceilalți slujitori ai altarului îl însoțesc cu lumânări și tămâie. În timpul incenzării solemne a Scripturii corul trebuie să execute cântecul plin de bucurie: Aleluia. După ce s-a terminat lectura, slujitorul trebuie să se închine și să sărute cartea și s-o ducă pentru ca să o sărute și celebrantul principal. Pentru ce tot acest ritual exterior împrejurul cuvântului lui Dumnezeu? Este pedagogia Bisericii care a gândit-o tocmai pentru a ne ajuta să depășim infantilismul nostru, superficialitatea noastră. Suntem foarte copii și suntem foarte distrați: un pic de aparat exterior ne este folositor cel puțin pentru a înțelege că suntem în fața unor realității importante: Dumnezeu ne vorbește, nu pot subevalua importanța Cuvântului pe care Dumnezeu mi-l prezintă. Nu este ceva pro-forma tot aparatul acesta al Bisericii, este o întreagă pedagogie pe care eu trebuie să mă sforțez să o înțeleg. Biserica în substanță vrea ca eu să fac să se nască în mine o atitudine de fond care să mă ajute să primesc darul lui Dumnezeu, Cuvântul său. Natural, atitudinea exterioară contează puțin fără aceea interioară, dar Biserica mă învață să nu neglijez în mine atitudinea exterioară pentru că este primul pas către cea interioară. Coaja nu este nuca, dar fără coajă nuca nu poate exista: exteriorul nu este interiorul, dar fără exterior eu risc să pierd interioritatea. Nu pot să ascult cuvântul lui Dumnezeu cum aș asculta jurnalul radio, cum aș deschide o revistă la o măsuță din bar, cum aș citi un roman. Nu, este o altă lume aceea a Cuvântului lui Dumnezeu. Eu trebuie să mă pregătesc exterior pentru a mă maturiza într-o anumită atitudine interioară. În fața Cuvântului lui Dumnezeu, Biserica ne vrea maturi în ascultare, conștienți de cine vorbește, conștienți de dependența noastră de el. Biserica ne cere să ne deschidem simțului sacrului. Iată, simțul sacrului este adesea cel care defectează în mine atunci când la Sfânta Liturghie Biserica îmi prezintă cuvântul lui Dumnezeu. Pentru fidelitatea față de Biserică eu trebuie să fac să nască în mine o întreagă problematică nouă în respectarea Cuvântului:
Întâi de toate simțul sacrului mă obligă să nu profanez nici-o firimitură din Cuvântul lui Dumnezeu. Primind Euharistia nu aș lăsa să cadă fragmente euharistice fără grijă, călcându-le. Nimic nu trebuie pierdut din cuvântul lui Dumnezeu, adică trebuie să stârnească în mine atât de puternic simțul sacrului încât să-mi interzică în mine orice distracție și orice ușurătate. Trebuie să prind tot ceea ce pot înțelege, nimic nu trebuie să se piardă! O profanare gravă este nepregătirea, ignoranța. Dacă cuvântul lui Dumnezeu nici măcar nu mă atinge, dedesubt este probabil o problemă gravă de ignoranță; ignoranța este dușmanul cel mai ucigător al credinței! Biserica se teme mai mult de ignoranță decât de persecuție, pentru că face mai multe victime în minți ignoranța, decât persecuția. Acum există multe materiale pentru a înțelege cuvântul lui Dumnezeu, pentru a ne pregăti pentru Cuvântul lui Dumnezeu. Ce v-ar costa duminica să mergeți la Liturghie cunoscând deja Cuvântul lui Dumnezeu, care vi se va citi? Este ca și cum a-i oferi grădinarului o bucată de pământ deja bine lucrat, cu pământul săpat, plivit, cu îngrășământ. Dați-i unui grădinar o bună bucată de pământ deja pregătită, cu un pământ bun, negru, plin de humus, apoi veți vedea ce minune se va întâmpla în acele mâini experte, din acea bucată de pământ deja pregătită. Astăzi o carte a evangheliei nu costă prea mult. Nu avem scuze dacă vrem să mergem la Liturghie pregătiți bine pentru ascultarea Cuvântului. Apoi, este nevoie de simțul sacrului în aplicarea Cuvântul. Ori de câte ori merg la Liturghie ar trebui să-mă întreb: ce anume va avea să-mi spună astăzi Domnul? Să-mi spună mie, chiar mie.... Nu mamei mele, nu surorii mele, nu preotului, mie, chiar mie. Pentru că este ca și cum ai intra într-o farmacie mare cu toate rafturile pline, cu un labirint de medicamente: pe raft este sticluța care este bună pentru mine, pentru bronșita mea, dar dacă eu o ignor, dacă nu fac nimic pentru bronșita mea, dacă eu în loc să cumpăr siropul pentru bronșita mea mă gândesc numai să cumpăr plasturele pentru degetul mamei mele, atunci nu este alternativă: trebuie să-mi păstrez bronșita. Eu în timpul Liturghiei trebuie să-l întreb pe medicul divin ce medicament a pregătit pentru mine. El îl are deja pregătit, așteaptă doar ca eu să-l cer, dar dacă eu am intrat la el numai din curiozitate să văd ce are pe rafturi, se înțelege că nu-mi dă nimic și, ceea ce este mai rău, bolile mele trebuie să mi le păstrez. Pentru că acela este stilul său: el nu vindecă pe aceia care nu vor să se vindece, nu se îngrijește de cel care nu vrea să fie îngrijit. Pe lângă aceasta, mai este și timpul de după. "După ascultarea cuvântului" sunt alte probleme foarte importante. Dacă am cumpărat de la farmacie medicamentul trebuie să-l iau; atâta timp cât îl țin în buzunar nu-mi folosește la nimic. Trebuie să-l iau și trebuie și să respect dozele după instrucțiunile anexate. Un om a plecat pe lumea cealaltă pentru că a înghițit tot tubul de antibiotice care trebuia să fie luat conform prescripției medicale; și, multă lume, în fața unui medicament amar, ia prima linguriță și apoi îl aruncă. Nu, medicamentul pentru ca să facă bine trebuie luat în doze potrivite, respectând prescripțiile medicale adaptate. Când în liturgie am găsit Cuvântul pe care Dumnezeu l-a pregătit pentru mine, trebuie să-l consider prețios, trebuie să-l trag afară, trebuie să-l excavez, trebuie să-l lucrez; adică trebuie să încep un întreg proces de asimilare. M-ar ajuta mult chiar o istețime: să-l schimb în rugăciune: Să polarizez atenția asupra frazei care mi se potrivește, apoi să-l duc acasă ca pe o mică comoară a lui Dumnezeu pe care s-o studiez, s-o aprofundez, s-o iubesc. Un cuvânt al lui Dumnezeu care îmi pătrunde în sânge poate să facă să schimbe roata vieții mele. "Liturghia cuvântului și liturgia euharistică sunt împreunate între ele așa de strâns încât formează un singur act de cult" ( "Sacrosanctum Concilium", 56). Aș vrea să încerc să înțeleg ce spune Biserica prin aceste cuvinte, de ce le spune, cum trebuie să le primesc și apoi să le trăiesc. Biserica îmi spune prin cuvinte simple că Liturghia este o punte între om și Dumnezeu, o punte grandioasă făcută din două arcade: cele două arcade se numesc "Liturgia cuvântului" și "Liturgia euharistică", adică "ascultarea de Dumnezeu" și "răspuns dat lui Dumnezeu". Sunt două arcadele, dar puntea este una singură. Dacă despărțiți arcadele, nu mai aveți puntea. Arcadele trebuie să stea împreună, pentru că sunt făcute ca să stea împreună, sunt funcționale numai dacă stau împreună. Biserica în cuvinte sărace îmi spune că jertfa euharistică este o casă făcută ca toate casele, adică, făcut din temelie și ziduri. O casă nu stă în picioare fără temelie și temelia încă nu este o casă dacă e doar o temelie. Euharistia este făcută din acele două elemente: temelie și ziduri. Două sunt părțile esențiale ale Liturghiei: Liturgia Cuvântului și Liturgia Euharistică. Trebuie să înțeleg și să trăiesc aceste două părți din Liturghie fără a le separa. Dacă îi înțeleg și îi trăiesc numai o parte, ignorând-o pe cealaltă, nu sunt la Liturghie, nu am Liturghia așa cum o concepe Biserica, cum i-a dat-o Isus. Nu-mi este greu să accept că "Liturgia Euharistică" este cult, dar de ce Biserica îmi spune că cultul euharistic ar fi ciuntit fără Liturgia cuvântului? De ce mă învață că cultul euharistic începe de la Liturgia Cuvântului? De ce ascultarea cuvântului (prima lectură, a doua lectură, evanghelia și predica) este deja intrarea în cultul euharistic, este deja primul pas în Euharistie? De ce, în concluzie, pe scurt Biserica pare să pună pe același plan ascultarea cuvântului și Euharistia? Nu exagerăm? Nu, Biserica nu exagerează, este natura proprie a celor două realități care îi cere Bisericii să vorbească astfel. De ce?
Când sunt deja atent la Dumnezeu, dar cu adevărat și în adâncul ființei mele, eu am intrat deja din plin în sfera iubirii față de Dumnezeu, adică în adorație, adică în actul solemn al cultului adus lui Dumnezeu. Apoi mai este un alt motiv în mintea întregii tradiții a Bisericii, jertfa Euharistică a fost întotdeauna concepută ca un schimb măreț între Dumnezeu și om, aproape ca o întrecere de generozitate între Dumnezeu și om. - Dumnezeu îmi dă cuvântul său, eu îi dau adeziunea mea. O exprim mai ales prin Crezul apostolic și apoi ofertoriu. Crezul este, aș spune, adeziunea la El. Ofertoriul este adeziunea la frați din iubire față de El. Într-adevăr ofertoriul s-a născut într-un context de caritate, în amintirea săracilor; aici se strângeau darurile pentru săraci, dintre aceste daruri diaconii alegeau pâinea și vinul pentru consacrare. - Apoi Dumnezeu îmi dă trupul și sângele Fiului său iar eu răspund prin adeziunea mea radicală la El (aceasta este primirea împărtășaniei) și adeziunea radicală la frați (aceasta este trăirea împărtășaniei). În sfârșit Liturghia este o întrecere de afecțiune cu Dumnezeu, este Iubirea care se dăruiește și iubirea care răspunde, iubirea care se dăruiește reciproc, iubirea care răspunde la Iubire. Cum ar trebui să facem ca să trăim bine această realitate a Liturghiei? Mai ales, cum ar trebuie făcut ca liturgia cuvântului să fie într-adevăr iubire, să fie într-adevăr act de cult? M-am întrebat: ce ai face dacă pe neașteptate ți s-ar întâmpla să ai mâine dimineața o audiență la papa?
Iată, așadar, pentru ca "liturgia cuvântului" să fie cu adevărat "act de cult" demn de a sta la nivelul Euharistiei, trebuie să fie:
4. în practică aș zice că ascultarea cuvântului dacă este iubire, dacă este cult, ar trebui să răspundă la aceste caracteristici:
5. o ultimă observație este aceasta: ascultarea cuvântului trebuie să aibă o urmare în mine, să lase o urmă. Dacă se stinge în mine imediat ce am ieșit din biserică, cu siguranță nu a fost o ascultare autentică. Ca să mă explic: dacă ați dat un examen: voi, după examen rumegați în continuare acea frază, acel concept în care ați fost strălucitori, ori acea greșeală în care ați căzut, acea eroare pe care ați făcut-o. Nu veți reuși pentru mult timp să v-o scoateți din minte. Tot așa dacă ați avut o discuție mai înfierbântată; după ce totul s-a sfârșit, vă întoarceți continuu la anumite expresii pe care le-ați zis sau care vi s-au spus. Dacă după liturgia cuvântului nu rămâne nimici în voi, fiți cinstiți, trebuie să vă mărturisiți vouă înșivă că probabil nu ați intrat înăuntrul cuvântului lui Dumnezeu, ci doar l-ați atins. Liturgia cuvântului poate nu a fost pentru voi un adevărat act de cult așa cum îl înțelege Biserica. Erați prezenți dar ați fost absenți, ați auzit cu urechile, dar nu ați urmărit cu inima, voi nu ați iubit. EXERCIȚIU PRACTIC DE RUGĂCIUNE - În rugăciunea la către Duhul Sfânt cere să-ți pregătească inima pentru liturgia cuvântului atunci când vei participa la Sfânta Liturghie. Cere să venerezi cuvântul la fel ca Trupul lui Cristos. Citește cu evlavie Psalmul 118. - În fața lui Cristos pregătește-te pentru rugăciunea de ascultare. Cere spirit de credință când vei fi la Liturghie, cere să nu lași să-ți scape nicio singură frază din pagina Scripturii, pe care Biserica ți-o propune. Încearcă deja să stai în ascultarea paginii care o vei auzi proclamată la Liturghie. Fii practic. Descoperă care va fi "cuvântul vieții" cel mai folositor ție. Scrie-l dacă poți. - În rugăciunea către Tatăl repetă "cuvântul vieții" pe care l-ai ales. - Recitește ultima pagină: "Dacă vrei să te rogi bine". RUGĂCIUNEA ZILEI Repetă de multe ori:
Nu obosi să te rogi shema (ascultă, Israele). Învaț-o pe de rost și folosește-o frecvent. Este cea mai bună rugăciune care ai putea-o pronunța la Sfânta Împărtășanie. Cartea Deuteronomului 6,4-9 "Ascultă, Israele, Domnul Dumnezeul nostru este singurul Domn, să iubești pe domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău și din toată puterea ta. Cuvintele acestea pe care ți le spun eu astăzi, să le ai în inima ta și în sufletul tău; să le sădești în fiii tăi și să vorbești de ele când șezi în casa ta, când mergi pe cale, când te culci și când te scoli. Să le legi ca semn la mână și să le ai ca pe o tăbliță pe fruntea ta. Să le scrii pe ușorii casei tale pe porțile tale." (Dt 6,4-9)
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |