|
ÎNVĂȚĂTORULE, ÎNVAȚĂ-NE SĂ NE RUGĂM!
A TREIA SĂPTĂMÂNĂ Rugăciunea de ascultare
4. DAȚI-I LUI DUMNEZEU BUCURIA DE A-L ASCULTA De vei tăcea față de mine,
Redescoperirea Bibliei În acești ultimi treizeci de ani mulți creștini tineri și adulți s-au deschis într-un mod nou Cuvântului lui Dumnezeu. Se poate spune că Duhul Sfânt a retrezit și retrezește în multe inimi autentica iubire față de Sfânta Scriptură. Este un semn care umple de bucurie și de speranță. Sunt și pericole și trebuie văzute, pentru că, o știm, nu este suficient să ști să citești pentru ca să poți înțelege Biblia în mod corect. A cunoaște multe cuvinte nu înseamnă să vorbești o limbă. Tot astfel, citirea Bibliei nu este încă înțelegerea ei în adevărul ei. Poate pericolele cele mai frecvente și cele mai grave sunt folosirea rea a inteligenței și lectura individualistă a Bibliei. Renunțarea la inteligență Înseamnă refuzul de a se angaja și cu inteligența în apropierea de cuvântul lui Dumnezeu. Este adevărat că inteligența este numai primul pas, dar fără acest prim pas o putem sfârși în fanatism sau oricum într-o interpretare desfigurată a textului sacru. Este ca în relația cu persoanele: nu este suficientă inteligența pentru o adevărată comunicare cu persoanele; dar comunicarea în profunzime cere contribuția inteligenței. Nu se cere tuturor creștinilor să se licențieze la Institutul Biblic pentru a fi în măsură să citească Biblia, dar este esențial să simțim problema cunoașterii ca o problemă de respect și de iubire pentru Cuvântului lui Dumnezeu. Oprirea la inteligență Pericolul opus este intelectualismul. Este o folosire rea a inteligenței. Înseamnă oprirea doar la studiu, până la exasperare, la un aspect al Bibliei. Atunci Sfânta Scriptură apare un labirint rezervat câtorva specialiști de profesie. Acesta este un pericol mereu la pândă, pentru că Satana face totul pentru a devia persoanele de la unicul scop al Cuvântului: a intra în comuniune cu focul lui Dumnezeu pentru a se converti la iubire. În fața acestor două pericole opuse ne vine să ne rugăm cu psalmistul: "Doamne, dă-mi o inimă simplă" (Psalmul 85,11). Da, trebuie să cerem o inteligență simplă pentru a ne deschide la misterul minunat al Cuvântului. Nu este adevărat că inteligența și simplitatea se exclud una pe alta! Să-l privim pe Isus: un om inteligent și simplu. Să privim Evanghelia:este în întregime pătrunsă de inteligență și de simplitate. Să-i privim pe sfinți: sunt inteligenți și simpli. Dumnezeu este iubire inteligentă și simplă și se revelează inteligențelor care știu să iubească, adică, care sunt simple. Sinteza între inteligență și simplitate este dată numai de către iubire. Unde lipsește iubirea, inteligența devine complicată și întortocheată; simplitatea devine simplism ingenuu. Lectura dezrădăcinată din Biserică Înseamnă citirea Bibliei în mod individual sau în grup, cu prezumția de a înțelege și probabil de a judeca Biserica din înălțimea propriului piedestal. Înseamnă să nu-ți dai seama că Biblia și Biserica nu trăiesc decât una în cealaltă. Creștinul nu este un individ izolat în fața lui Dumnezeu, de la care ar primi în mod direct cuvântul dintr-o inspirație interioară sau prin lectura Bibliei. Creștinul, prin botez, este introdus într-o comuniune în care Cristos trăiește, vorbește și se împărtășește. În această comuniune, fiecare creștin învață să asculte și să trăiască cuvântul. Biblia este un mijloc esențial în această ascultare, în timp ce Biserica îi este "climatul" indispensabilă. Ei îi este încredințat cuvântul lui Dumnezeu, pentru ca să-l asculte, să-l păstreze, să-l comunice cu fidelitate. Conciliul al II-lea din Vatican (1962-1965) ne-a încredințat un document excepțional pentru o înțelegere simplă și eclezială a cuvântului lui Dumnezeu. Este constituția Dei verbum; orice creștin ar trebui să simtă nevoia de a cunoaște acest document, rodul eforturilor de un secol în studiul Bibliei. Un adevărat dar al Duhului Sfânt. A citi iubirea lui Dumnezeu în Cuvânt Adevărata limbă a Bibliei nu este ebraica ori greaca, ci iubirea. Dumnezeu cunoaște numai acest limbaj, cu toate că cunoaște toate limbile vorbite pe pământ. Cuvântul lui Dumnezeu, în totalitate, este un cuvânt de iubire. El are un singur lucru să ne spună: "Așa cum Tatăl m-a iubit pe mine - Isus este cel care ne vorbește - așa și eu v-am iubit pe voi" (In 15,9). "Dumnezeu este iubire" (1In 4,16) și când vorbește nu poate decât să comunice iubirea. Toți cunoaștem persoane care ne impresionează prin bunătatea lor profundă. În tot ceea ce fac, în tot ceea ce spun emană bunătate. Nu poate fi altfel, pentru că cuvintele și acțiunile oglindesc profunzimea inimii. Dumnezeu este iubire, numai iubire, de aceea orice cuvânt care țâșnește din inima sa este plin de iubire. A spune "cuvântul lui Dumnezeu" și "cuvântul Iubirii" este același lucru. De aceea, cheia fundamentală pentru înțelegerea Bibliei este iubirea. Dacă nu învățam să citim iubirea lui Dumnezeu, rugând cuvântul, noi rămânem substanțial în afară. Citim, dar nu înțelegem. Suntem ca niște turiști distrați: cuvântul lui Dumnezeu vrea niște mineri tenace. Când citim Cuvântul, prea adesea, prima noastră grijă este de tip moral: ce anume așteaptă Domnul de la mine, prin acest Cuvânt? Este bine, dar aceasta nu trebuie să fie nici prima, nici unica preocupare. Atenția noastră trebuie să se oprească, mai întâi de toate, asupra iubirii pe care Dumnezeu ne-o exprimă și ne-o comunică în acea pagină a Scripturii. În măsura în care recunoaștem și credem în iubirea sa, vom putea răspunde. Dumnezeu așteaptă răspunsul nostru, pentru că iubirea nu este niciodată cu sens unic. Iubirea dorește să i se răspundă. Să ne apropiem deci întotdeauna de cuvântul lui Dumnezeu cu o dorință arzătoare de a cunoaște și experimenta dimensiuni noi ale iubirii sale. Răspunsul nostru va fi cu atât mai bogat și concret, cu cât am perceput mai mult iubirea lui Dumnezeu. Sete și răbdare În învățăturile părinților din pustiu, este relatat acest episod. Într-o zi un tânăr călugăr, strălucitor și foarte încrezut, s-a dus să consulte un călugăr bătrân care era numai sfințenie care l-a primit cu mare bunăvoință. Tânărul a început: "Părinte, sunt două sute de săptămâni în care am postit de mai multe ori pe săptămână și am învățat pe de rost Vechiul și Noul Testament. Ce trebuie să mai fac?" Bătrânul i-a răspuns printr-o întrebare: "Ști să accepți în același mod o înjosire și o laudă?" Tânărul călugăr i-a mărturisit sincer: "Nu, părinte!". "Ei bine - a conclus cu o fermitate bună voitoare bătrânul - în acești patru ani tu nu ai făcut altceva decât să-ți înșeli sufletul!" Mesajul este clar. Este foarte frumoasă setea de a cunoaște cuvântul lui Dumnezeu și de a avea o lumină din ce în ce mai mare cu privire la multe lucruri care acum par dificile și obscure. Acestei însetări trebuie deci să i se adauge o răbdare înțeleaptă: problema nu este să înțelegi totul, dar să începi să trăiești ceva. Să înțelegi pentru a trăi cuvântul. Iar trăirea Cuvântului ne va deschide pentru o înțelegere mai mare. La fel ca în relația cu un prieten: crescând cunoașterea, crește și iubirea. La rândul ei iubirea adâncește cunoașterea pentru un ulterior pas în iubire. Așa este raportul cu Cuvântul pentru toate zilele vieții noastre. Să ne prezentăm dezarmați În împărăția Cuvântului se intră numai dezarmați, îmbrăcați cu umilință: "Adevăr vă spun, dacă nu vă veți întoarce și nu veți deveni asemenea copiilor, nu veți intra în împărăția cerurilor." (Mt 18,3). Acest cuvânt al lui Isus este regula de aur pentru a ne apropia de cuvânt. Cuvântul este infinit mai mare decât noi, pentru că este însăși prezența lui Dumnezeu. Nu suntem noi cei care măsurăm Cuvântul, ci Cuvântul este cel care ne "măsoară", adică spune adevărul despre noi. "Cuvintele cărților omenești se înțeleg și se cântăresc în funcție de ceva anume: Cuvântul lui Dumnezeu ne cântărește pe noi și vrea ascultare. Între Cuvântul lui Dumnezeu și voința noastră trebuie să se stabilească un pact de viață" (Madeleine Delbrêl). Să ne apropiem așadar de Cuvânt fără îngâmfare și fără pretenție. Dacă nu ne dezbrăcăm de orgoliul nostru vom găsi ușa închisă iar Cuvântul va rămâne mut pentru noi. Să ne dezarmăm: iată cuvântul de ordine pentru a putea intra în împărăția Cuvântului. Înseamnă: umilință sete de ascultare - adorație disponibilitate pentru a asculta. Aceasta din urmă, în mod deosebit, rezumă atitudinea justă în fața Cuvântului: cine iubește este gata să realizeze orice dorință a persoanei iubite. Cine-l iubește pe Dumnezeu, îi împlinește dorințele, ascultă. Cuvântul cere ascultare, adică iubire. Să ne întoarcem întotdeauna la centru: Iubirea (de care este impregnat Cuvântul) se dăruiește total și așteaptă să i se răspundă. Cine nu a experimentat că atunci când neagă lui Dumnezeu ceva ce El ne cere, cuvântul său și rugăciunea devine o cale închisă și impracticabilă? Dumnezeu este viu și nu-și bate joc de noi. Iubirea sa este serioasă, de aceea este puternică și exigentă. Ori de câte ori noi - poate fără răutate - ne batem joc de El, El tace, se retrage în tăcere. Tăcerea lui Dumnezeu este întotdeauna o chemare de a deveni mai serioși cu El. Din contra, orice act de disponibilitate al lui Dumnezeu deschide inima noastră la lumina și la profunzimea Cuvântului său. Este o experiență la îndemâna tuturor. Dumnezeule, creează în mine o inimă curată Foarte strâns legat de sugestia abia văzută, este următorul lucru. Cuvântul lui Dumnezeu cere purificare; el însuși purifică și vindecă, dar cere, de aceea să ne dăm seama de nevrednicia noastră și de nevoia pe care o avem de iertarea lui Dumnezeu. De ce este așa de esențial să ne purificăm pentru a intra în împărăția Cuvântului? Deoarece păcatul împiedică comuniunea. Păcatul este întotdeauna minciună și orgoliu, două obstacole care paralizează orice relație. Chiar și atunci când păcatul nu este foarte grav, există totuși întotdeauna o poluare care încetinește iubirea. Cu alte cuvinte, păcatul face ochii noștri opaci în fața Cuvântului lui Dumnezeu și pietrifică inima noastră, slăbește chiar și voința, și lipsește chiar și capacitatea de ascultare de lumina sa. Dumnezeu ne așteaptă mereu și ne vine în întâmpinare cu o fidelitate nezdruncinată pentru a ne putea purifica. Așteaptă de la noi doar un act de sinceritate, un strigăt de ajutor. Să dăm întotdeauna un spațiu adecvat, implorării iertării lui Dumnezeu, înainte de a lua în mână Cuvântul. Numai dezlipirea de întuneric ne deschide luminii pure a Cuvântului. EXERCIȚIU PRACTIC DE RUGĂCIUNE Adresează-te Duhului Sfânt pentru ca azi să te facă să guști profund Cuvântul lui Dumnezeu. Ia evanghelia ultimei duminici ori, dacă preferi, deschide evanghelia la o pagină care te emoționează. Roagă-te: "Duhule Sfânt, fă să gust astăzi Cuvântul într-un mod nou!" Repetă îndelung:"Vino, Duh al Adevărului!", "Vino, Duh al Iubirii!" - Pune-te acum înaintea lui Isus și ascultă-l cu inima. Cuvântul lui Dumnezeu nu se citește cu ochii, se citește cu inima. Citește ca și cum ai citi pentru prima dată. Caută să te întrebi: "Ce mă învață această pagină despre iubirea lui Dumnezeu?" Dacă nu excavezi iubirea, tu parcurgi cuvântul ca un turist. Nu! Trebuie să excavezi cuvântul: orice verset are un mesaj de iubire, dar cine este superficial nu-l înțelege. Alege imediat o frază pe care să o trăiești azi. - Apoi, abandonează-te iubirii Tatălui. Stai în tăcere, iubește. Gândindu-te la fraza aleasă pentru zi roagă-te astfel:
- Recitește la pagina ultima pagină: "Dacă vrei să te rogi bine". RUGĂCIUNEA ZILEI Repetă această invocație din psalm:
Meditează astăzi - pe cât îți este posibil - acest psalm care te invită la ascultarea afectuoasă de Dumnezeu. Psalmul 72
Cât de bun este Dumnezeu cu Israel,
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |