Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 BIBLIOTECA 

ÎNVĂȚĂTORULE, ÎNVAȚĂ-NE SĂ NE RUGĂM!
Curs introductiv în rugăciune
de Andrea Gasparini
Traducere de pr. Cristinel Fodor

A TREIA SĂPTĂMÂNĂ

Rugăciunea de ascultare

cuprins cuprins

 

2. O CHEMARE A LUI CRISTOS

Marta, Marta, pentru
multe te mai îngrijești și te frămânți
însă un lucru este necesar.

(Lc 10,40)

Un tablou delicios

"Pe când mergeau, au intrat într-un sat. Acolo l-a primit în casa ei o femeie cu numele de Marta. Aceasta avea o soră numită Maria care, stând la picioarele Domnului, asculta cuvântul lui. Însă Marta era ocupată cu multele griji ale casei. Venind la el, i-a zis: "Doamne, nu-ți pasă că sora mea m-a lăsat singură să servesc? Spune-i să mă ajute!" Domnul i-a răspuns: «Marta, Marta, pentru multe te mai îngrijești și te frămânți, însă un lucru este necesar: Maria a ales partea cea bună, care nu-i va fi luată»." (Lc 10,38-42).

În această pagină este scoasă bine în relief esența rugăciunii de ascultare.

O femeie cu numele de Marta l-a primit: Marta apare ca o femeie întreprinzătoare și generoasă, exercitată mult în a da și în a se dărui; dar pentru rugăciunea de ascultare este nevoie de mai mult.

Avea o soră, Maria, care, așezată la picioarele lui Isus, asculta: Maria este un tip foarte diferit: liniștită, reflexivă, calmă, foarte respectuoasă. Nu contestă agitarea surorii sale, pentru că este pătrunsă total de prezența lui Isus în casa sa. Se așează la picioarele lui așa cum făceau discipolii la picioarele rabinilor lor. Persoana lui Isus este cea care o interesează și nu alte lucruri.

Însă Marta era ocupată cu multele griji ale casei: absorbită cu totul de lucruri, preocupată cu totul să facă o frumoasă primire.

Absorbită cu totul de organizarea lucrurilor, de ambiția sa de femeie casnică, absorbită cu totul de voința de a face o figură frumoasă în față lui Isus, a celor doisprezece și lumii din apropiere, care n-au sărit ei mai întâi sa-l primească pe Isus.

Toate acestea sunt vrednice de laudă,sunt foarte frumoase.

Marta apare ca o femeie minunată în puterea sa de a aranja lucrurile, dar sclava lucrurilor, așa încât este în pericolul de a pierde ori de a compromite esențialul.

I-a zis: "Doamne, nu-ți pasă...?": care înseamnă: "Nu ți-ai dat seama că cel care merită atenția sunt eu?". Face pe-a învățătoarea cu Învățătorul.

M-a lăsat singură: se confruntă, arată cu degetul; absorbită cu totul de lucruri, nu are timp să se privească în interior; nu are timp pentru lucrul cel mai important.

Spune-i: îi dă sfaturi lui Isus; cel superficial îi dă mereu sfaturi lui Dumnezeu, în rugăciune și în afara rugăciunii.

Să mă ajute: ea este centrul care ține totul, pentru că dacă se prăbușește ea, totul se prăbușește.

Marta, Marta...: este o mustrare dulce. Isus nu corectează cu violență, cum ar spune: "Nu înțelegi, nu evaluezi totul."

Pentru multe te mai îngrijești și te frămânți: fugi încoace, fugi încolo, oprește-te!

Te îngrijești: atenție da, dar să nu te îndepărteze de la esențial.

Te frămânți: ai pierdut echilibrul lucrurilor.

Pentru multe: dar pentru lucrurile care te fac să faci o figură bună. Nu mai ști să discerni...

Însă un lucru este necesar: atenția la darul lui Dumnezeu, pentru a-l duce la consecințele sale ultime.

Maria a ales partea cea bună: ați împărțit rău sarcinile, tu să faci prea mult, ea să primească, dar cel mai bine era să primești. Nu se citește că Isus ar fi refuzat serviciile, dar el subliniază că era ceva mai important, mai puțin gratificator și totuși mai util de făcut.

Partea cea bună, care nu-i va fi luată: partea care contează: dăruirea prieteniei și răspunsul la prietenie, adevărata valoare care rămâne.

În rugăciunea inimii este mereu de ales: sunt lucruri mai gratificatoare decât tăcere, cum ar fi: lectura, meditația, scrierea, instruirea, vorbirea și dialogarea.

Toate acestea sunt lucruri frumoase și bune și câteodată potrivite, dar cele mai bune nu sunt acestea: cel mai bun lucru este să punem în centrul atenției noastre persoana lui Isus și atât; nu lucrurile, nu gratificările chiar sfinte, dar Isus. Să lăsăm la o parte chiar utilul pentru ce este mai bun.

Să fim absorbiți complet de prezența lui Dumnezeu! Acesta este lucrul important în rugăciune și să considerăm tot restul ca secundar. În faptul de a fi prezenți avem: iubire, gratitudine, atenție, ascultare, venerație și adorație.

Să nu ne temem că pierdem timpul stând în prezența lui Dumnezeu, deoarece în realitate nu se pierde nimic, ci se câștigă totul.

Să rezistăm la tot ceea ce este mai ușor și a alege ceea ce este mai dificil. Mulțumesc că ești acolo și mulțumesc că sunt aici!

Marta l-a primit...: dar cine l-a primit cu adevărat nu este Marta, ci este Maria!

Arcul adevărului

Există un risc în rugăciunea inimii: intimismul. După primele dificultăți, așa de bine cu Dumnezeu că ne vine dorința să repetăm cu Petru: "Să facem aici trei corturi..." Și putem uita vreo problemă mai importantă.

De exemplu problema de a reglementa mai întâi datoriile cu Dumnezeu, de a vedea în față lucrurile practice care nu merg, de a scoate măștile fariseismelor noastre, de a repara dezordinile și toate lucrurile care îi displac lui Dumnezeu.

Riscul intimismului există, chiar dacă nu trebuie să-l exagerăm. Motivul de fond este că a sta în tăcere înaintea lui Dumnezeu căutând să-l iubim este un angajament atât de greu încât nu ne lasă să conviețuim nu mizeriile noastre. Abia ne coborâm în lumea luminii imediat apar umbrele noastre și imediat simțim oroare față de nevrednicia a noastră.

Dar pentru începători riscul poate fi acela de a vrea imediat să intre în rugăciunea inimii fără să plătească contul. Și când acesta se întâmplă, rugăciunea inimii este încă foarte superficială, chiar dacă dă deja multă satisfacție.

Trebuie să pornim bine iar pentru a intra în rugăciunea inimii trebuie mai întâi de toate să trecem pe sub arcul adevărului. Trebuie să facem în noi adevărul, trebuie să punem degetul pe rană, trebuie să ne purificăm, să intrăm în problemele care ard și să facem ordine.

A ne accepta, a ne căi, a repara

Mizeriile noastre trebuie acceptate. Fără acest pas preliminar nu există căință, nu există purificare. Trebuie să fiu sincer, transparent, mai întâi cu mine însumi dacă voi vrea să fiu cu Dumnezeu.

Atunci trebuie să mă cobor înăuntrul laturilor negative cu multă obiectivitate și cu încredere. Sunt acolo înaintea lui Dumnezeu pentru a-i arăta iubirea mea: Dumnezeu nu mă va ajută să ies din mizeriile mele?

După ce am făcut adevărul în mine, nu este încă destul: trebuie să mă căiesc. Nu este chestiune de cuvinte, chiar dacă câte un cuvânt stă bine pentru a-mi exprima părerea mea de rău. Dar văzând mizeria în mine, ispita care îmi vine este să resping problema, sau să o ignor, sau să o omit, sau să o proiectez înafara mea; sau suntem tentați să ne smiorcăim asupra propriei slăbiciuni. Acest lucru este ușor, dar nu înseamnă a ne căi.

A ne căi înseamnă a ieși. A ne căi înseamnă voința de a lupta. Atunci iată a treia fază, mai importantă decât căința: repararea.

Bineînțeles, aproape niciodată nu se poate repara o lipsă în totalitate. O reparare poate fi foarte complexă. Cere ponderație, simț de responsabilitate, concretețe și uneori prudență.

Însă un lucru este sigur: dacă nu pot să repar în mod potrivit, întotdeauna pot să încep cu hotărâre, să fac primii pași concreți ai reparării.

Primul este cu siguranță rugăciunea. Dacă am făcut pagube, dacă mi-am îndeplinit rău o datorie, primul lucru de făcut este să pun în mâinile lui Dumnezeu persoanelor cărora le-am dăunat, să implor de la Dumnezeu forța reparării complete, să implorăm forța, lumina și simțul responsabilității. Acest lucru este cu siguranță deja o reparare.

Apoi este urgent să planificăm cu lumina lui Dumnezeu un program de reparare concret, imediat, hotărât. Să planificăm o cale. Se înțelege că o cale cere timp, dar a face pregătirile de călătorie, a merge să cumperi biletul și stabilirea orei de plecare este deja începutul călătoriei. Important este să păstrăm onestității și sinceritatea.

Rugăciunea inimii nu se poate întreprinde jucându-ne de-a v-ați ascunselea cu responsabilitățile noastre. Rugăciunea inimii înseamnă a ne proiecta direct în iubire a lui Dumnezeu. Cum este posibil fără voință de a fi în ordine cu el?

La început este prudent să nu începem niciodată rugăciunea inimii fără această verificare: fără să trecem pe sub arcul adevărului.

În continuare poate că orice lucru se simplifică. Putem merge la problemele care împiedică relația noastră cu Dumnezeu făcând punctul adevărului, înainte, în timpul sau după rugăciunea inimii. Se poate chiar întâmpla ca cine se obișnuiește cu rugăciunea inimii să dobândească încet-încet o lumină atât de vie asupra propriilor mizerii încât nu are nevoie de mult timp pentru a se examina și a se concentra.

Ba mai mult, abia apare o greșeală, imediat beculețul roșu se aprinde iar buna voință răspunde și toată ziua, chiar și în afara rugăciunii, este folositoare pentru purificare.

EXERCIȚIU PRACTIC DE RUGĂCIUNE

- Fă rugăciunea vocală atentă adresată Duhului. Poți să citești de exemplu psalmul din ziua precedentă. Cere ca Duhul să te inspire să faci adevărul înăuntrul tău.

- Apoi adresează-te lui Cristos și retrăiește scena Martei și a Mariei. Creează cu imaginația ta scena în toate detaliile. Sfântul Ignațiu o recomanda mult pentru meditația profundă a evangheliei, o numea: "Refacerea compoziției locului". Ceea ce importă mai mult pe când faci exercițiul tău de ascultare, este ca tu să urmărești practica:

"Învățătorule, ce vrei să-mi spui cu această pagină?"

"Învățătorule, te ascult cu adevărat?"

Ia deciziile tale practice.

- Apoi orientează inima ta către Tatăl. Iubește și fă liniște. Imploră numai:
"Tată, ce vrei de la mine? Nu voia mea, ci voia ta să se facă!"

- Citește la ultima pagină: "Dacă vrei să te rogi bine" și urmărește sfaturile prezentate.

RUGĂCIUNEA ZILEI

Repetă frecvent în timpul zilei această invocație din psalm:
"Doamne, cu ochii asupra mea, îmi vei da sfaturi."

Meditează acest psalm care invită la ascultarea iubitoare de Dumnezeu.

Psalmul 31
Al lui David. Poem.

Fericit este omul căruia i s-a iertat fărădelegea,
căruia i s-a acoperit păcatul!
Fericit este omul
căruia Domnul nu-i ia în seamă greșeala
și în sufletul căruia nu este prefăcătorie.
Câtă vreme am tăcut, mi se topeau oasele
și gemeam ziua întreagă.
Zi și noapte apăsa peste mine mâna ta,
vlaga mi se usca în dogoarea verii.
Eu ți-am mărturisit păcatul meu,
nu ți-am ascuns fărădelegea mea.
Am zis: "Voi mărturisi Domnului fărădelegile mele".
Și tu ai iertat vinovăția păcatului meu.
De aceea te roagă orice credincios
în timpul strâmtorării.
Chiar de s-ar dezlănțui potop de ape,
la el nu vor ajunge.
Tu ești pentru mine un loc de scăpare,
tu mă scoți din strâmtorare,
mă înconjori cu cântări de bucurie pentru eliberare.
Îți voi da înțelepciune
și îți voi arăta calea pe care să mergi;
te voi sfătui și voi aținti ochii mei asupra ta.
Nu fiți asemenea calului și catârului,
lipsiți de pricepere,
ale căror fălci le strângi cu zăbală și frâu,
altfel nu vin după tine.
De multe dureri are parte cel rău,
dar pe cel care nădăjduiește în Domnul,
îndurarea îl va înconjura.
Bucurați-vă, drepților, în Domnul și veseliți-vă!
Strigați de bucurie, toți cei curați cu inima.

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat