Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 BIBLIOTECA 

ÎNVĂȚĂTORULE, ÎNVAȚĂ-NE SĂ NE RUGĂM!
Curs introductiv în rugăciune
de Andrea Gasparini
Traducere de pr. Cristinel Fodor

A DOUA SĂPTĂMÂNĂ

Rugăciunea vocală

cuprins cuprins

 

6. LITURGIA: ISUS CARE SE ROAGĂ

Liturgia este
Exercițiul preoției lui Cristos

(Conciliul al II-lea din Vatican)

Liturgia este Isus care se roagă, laudă, mulțumește și Isus este cel care ne ia pe toți lângă el pentru a ne ruga, a-l laudă, a-i mulțumi. Rugăciunea noastră se scufunda în a sa ca picătura de apă care dispare în potirul de la Sfânta Liturghie; dispare, dar este prezentă.

Liturgia: "cultul public integral". Demnitatea acestei rugăciuni este infinită așa cum este infinită demnitatea rugăciunii lui Cristos: nu-mi este permis să particip la ea ca un superficial.

Rugăciunea mea trebuie să fie adevărată, conștientă și arzătoare: Cristos "nu poate asuma și apropria o rugăciunea care nu există" (Magrassi).

Sunt absent? Sunt departe? Sunt gol? Nu particip? Sunt greutate moartă în rugăciunea lui Cristos, ba chiar devin element care tulbură rugăciunea lui Cristos.

Biserica este foarte preocupată de această problemă. Constituția despre Liturgie spune: "Biserica se preocupă ferm ca creștinii, printr-o cunoaștere deplină a riturilor și a rugăciunii, să participe la acțiunea sacră în mod conștient,cu evlavie și activ" (nr. 48).

Ar fi suficientă aprofundarea acestor trei adverbe și viața noastră liturgică ar avea deja bazele foarte solide:
- În mod conștient
- Cu evlavie
- Activ.

- e nevoie de capul meu (în mod conștient);
- e nevoie de inima (evlavie);
- e nevoie de voința (activ);

E nevoie de întreaga noastră prezență cui toată forța sa de participare și adeziune.

Să încercăm să ne responsabilizăm, de exemplu, la problema participării la semnele liturgice, la gesturile liturgice pe care le facem deseori ca niște roboți:
- semnul Crucii;
- ridicarea în picioare;
- înclinarea;
- sărutul;
- prosternarea;
- ridicarea mâinilor;
- privirea la gesturile sacerdotale cele mai importante:
  - contemplarea potirului ridicat;
  - contemplarea pâinii consacrate;
  - răspunsurile solemne celebrantului principal.

Câte lucruri sunt neglijate sistematic și absorbite complet de către obișnuința!

Să începem cu dorința de a salva în fiecare zi, la orice Sfântă Liturghie, vreun gest. Iată cel mai frecvent: semnul crucii. Puterea crucii care mă învăluie, proclamarea laudei trinitare pe care o fac în numele întregii Biserici, cu întreaga Biserica, în amintirea morții răscumpărătoare a lui Cristos.

Faptul de a mă ridica în picioare la Evanghelie, pentru de ce? Pentru a proclama voința mea de slujire, respectul meu pentru cuvântul direct al lui Cristos!

Să însuflețim prosternările: să ne aplecăm orgoliul nostru în fața lui Cristos pentru ca El să asume și să răscumpere toată mizeria și slăbiciunea noastră.

Să însuflețim brațele ridicate ca o predare a nevredniciei noastre, ca o implicare în "acțiunea de cult al lui Cristos" a multor frați de-ai noștri absenți.

Orice gest reînsuflețit de minte, inimă, voință capătă o putere nouă, o bogăție interioară foarte mare.

Este un act de onestitate față de Biserica ce a avut creativitate, pasiune în acel gest liturgic și nu la introdus cu siguranță în "cultul lui Cristos", în "cultul public integral" al lui Cristos și al Bisericii, pentru că ar fi un gest fără expresie și fără viață.

Așa cum rănește o persoană care salută distrată, care răspunde mecanic gândindu-se la altceva sau făcând altceva, tot la fel trebuie să rănească inima Tatălui gesturile noastre liturgice fără viață și fără suflet. Este ca și cum ai spune: nu mă interesează! Iar cultul devine ceva înrudit cu insulta.

Și atunci dobândește o nouă profunzime apelul atent al lui Paul în Scrisoarea către Romani: "vă îndemn stăruitor, fraților, pentru milostivirea lui Dumnezeu, să oferiți trupurile voastre ca sacrificiu viu, sfânt și plăcut lui Dumnezeu, acesta este cultul vostru spiritual" (Rom 12,1-2).

EXERCIȚIU PRACTIC DE RUGĂCIUNE

- Astăzi străduiește-te prin rugăciunea să-ți pregătești inima pentru Liturgia Euharistică, liturghia la care vei participa duminică, ziua Domnului. Invocă-l pe Duhul Sfânt astfel:
"Vino, Duhule Creator! Pregătește mintea, inima, voința pentru următoarea mea Liturgie Euharistică!"
"Deschide-mi mintea ca să înțeleg că Liturgia este Cristos care se roagă; nu pot să particip ca un robot, distrat, la rugăciunea Liturgică."
"Fă ca obișnuința cu rugăciunea vocală distrată să nu-mi contamineze liturgia."

- În spațiul pe care îl rezervi lui Cristos cere cu credință să faci o experiență vie și nouă de participare la rugăciunea lui Cristos. Roagă-te:
"Isuse, scufundă săraca mea rugăciune în rugăciunea ta."

- În spațiul consacrat Tatălui fă tăcere, iubește, sforțează-te să iubești. A ajuns momentul să hotărăști:
"Tată, fă ca eu să particip la următoarea liturghie ca la o sărbătoare."

Hotărăște-te să mergi la Liturgia Euharistică ducând două daruri: un punct precis de convertire și suferința vreunei persoane. Repetă în tăcere:
"Tată, mulțumesc, mulțumesc pentru Euharistia care este sărbătoarea recunoștinței lui Isus!"

- Recitește și urmează cu statornicie sfaturile de la ultima pagină: "Dacă vrei să te rogi bine".

RUGĂCIUNEA ZILEI

Repetă frecvent această invocație; este o bună pregătire pentru liturgie:

"Domnul este lumina și mântuirea mea."

Într-un moment de pace meditează acest psalm care te pregătește bine pentru Liturgia Euharistică; "a locui în casa Domnului" este chiar Euharistia. Astfel este o frumoasă aluzie euharistică jertfirea "jertfelor de laudă", este o înălțare a "cântecelor de bucurie" și "căutarea feței sale".

Psalmul 26

Al lui David.

Domnul este lumina și mântuirea mea,
de cine mă voi teme?
Domnul este apărătorul vieții mele,
de cine mă voi înfricoșa?
Când năvălesc cei răi asupra mea,
ca să-mi sfâșie trupul,
aceștia, persecutorii și dușmanii mei,
se clatină și cad.
Chiar dacă ar năvăli o armată asupra mea,
inima mea tot nu s-ar teme;
chiar dacă s-ar dezlănțui un război împotriva mea,
și atunci mi-aș păstra încrederea.
Un lucru cer de la Domnul și pe acesta îl caut:
să locuiesc în casa Domnului
în toate zilele vieții mele,
ca să privesc frumusețea Domnului
și să vizitez sanctuarul său.
El mă va ascunde în adăpostul lui în ziua nenorocirii,
mă va adăposti în ascunzătoarea cortului său,
mă va ridica pe o stâncă.
Și acum, să se înalțe capul meu
deasupra dușmanilor ce mă înconjoară,
iar eu voi jertfi în cortul lui jertfe de laudă;
voi cânta și-l voi preamări pe Domnul.
Ascultă-mi, Doamne, glasul când te chem:
îndură-te de mine și răspunde-mi!
Din partea ta îmi spune inima:
"Căutați fața mea".
Eu caut, Doamne, fața ta.
Nu ți ascunde fața de la mine,
nu îndepărta cu mânie pe slujitorul tău;
tu ești ajutorul meu, nu mă respinge
și nu mă abandona, Dumnezeul mântuirii mele.
Chiar tatăl meu și mama mea m-au părăsit,
dar Domnul m-a primit la sine.
Arată-mi, Doamne, calea ta,
călăuzește-mă pe calea cea dreaptă
din cauza dușmanilor mei.
Nu mă lăsa pradă dușmanilor mei,
căci s-au ridicat împotriva mea martori mincinoși,
care nu respiră decât violența!
Cred că voi vedea bunătățile Domnului
pe pământul celor vii.
Așteaptă-l pe Domnul, fii tare,
îmbărbătează-ți inima și nădăjduiește în Domnul.

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat