|
ÎNVĂȚĂTORULE, ÎNVAȚĂ-NE SĂ NE RUGĂM!
A DOUA SĂPTĂMÂNĂ Rugăciunea vocală
6. LITURGIA: ISUS CARE SE ROAGĂ Liturgia este
(Conciliul al II-lea din Vatican) Liturgia este Isus care se roagă, laudă, mulțumește și Isus este cel care ne ia pe toți lângă el pentru a ne ruga, a-l laudă, a-i mulțumi. Rugăciunea noastră se scufunda în a sa ca picătura de apă care dispare în potirul de la Sfânta Liturghie; dispare, dar este prezentă. Liturgia: "cultul public integral". Demnitatea acestei rugăciuni este infinită așa cum este infinită demnitatea rugăciunii lui Cristos: nu-mi este permis să particip la ea ca un superficial. Rugăciunea mea trebuie să fie adevărată, conștientă și arzătoare: Cristos "nu poate asuma și apropria o rugăciunea care nu există" (Magrassi). Sunt absent? Sunt departe? Sunt gol? Nu particip? Sunt greutate moartă în rugăciunea lui Cristos, ba chiar devin element care tulbură rugăciunea lui Cristos. Biserica este foarte preocupată de această problemă. Constituția despre Liturgie spune: "Biserica se preocupă ferm ca creștinii, printr-o cunoaștere deplină a riturilor și a rugăciunii, să participe la acțiunea sacră în mod conștient,cu evlavie și activ" (nr. 48). Ar fi suficientă aprofundarea acestor trei adverbe și viața noastră liturgică ar avea deja bazele foarte solide:
- e nevoie de capul meu (în mod conștient);
E nevoie de întreaga noastră prezență cui toată forța sa de participare și adeziune. Să încercăm să ne responsabilizăm, de exemplu, la problema participării la semnele liturgice, la gesturile liturgice pe care le facem deseori ca niște roboți:
Câte lucruri sunt neglijate sistematic și absorbite complet de către obișnuința! Să începem cu dorința de a salva în fiecare zi, la orice Sfântă Liturghie, vreun gest. Iată cel mai frecvent: semnul crucii. Puterea crucii care mă învăluie, proclamarea laudei trinitare pe care o fac în numele întregii Biserici, cu întreaga Biserica, în amintirea morții răscumpărătoare a lui Cristos. Faptul de a mă ridica în picioare la Evanghelie, pentru de ce? Pentru a proclama voința mea de slujire, respectul meu pentru cuvântul direct al lui Cristos! Să însuflețim prosternările: să ne aplecăm orgoliul nostru în fața lui Cristos pentru ca El să asume și să răscumpere toată mizeria și slăbiciunea noastră. Să însuflețim brațele ridicate ca o predare a nevredniciei noastre, ca o implicare în "acțiunea de cult al lui Cristos" a multor frați de-ai noștri absenți. Orice gest reînsuflețit de minte, inimă, voință capătă o putere nouă, o bogăție interioară foarte mare. Este un act de onestitate față de Biserica ce a avut creativitate, pasiune în acel gest liturgic și nu la introdus cu siguranță în "cultul lui Cristos", în "cultul public integral" al lui Cristos și al Bisericii, pentru că ar fi un gest fără expresie și fără viață. Așa cum rănește o persoană care salută distrată, care răspunde mecanic gândindu-se la altceva sau făcând altceva, tot la fel trebuie să rănească inima Tatălui gesturile noastre liturgice fără viață și fără suflet. Este ca și cum ai spune: nu mă interesează! Iar cultul devine ceva înrudit cu insulta. Și atunci dobândește o nouă profunzime apelul atent al lui Paul în Scrisoarea către Romani: "vă îndemn stăruitor, fraților, pentru milostivirea lui Dumnezeu, să oferiți trupurile voastre ca sacrificiu viu, sfânt și plăcut lui Dumnezeu, acesta este cultul vostru spiritual" (Rom 12,1-2). EXERCIȚIU PRACTIC DE RUGĂCIUNE - Astăzi străduiește-te prin rugăciunea să-ți pregătești inima pentru Liturgia Euharistică, liturghia la care vei participa duminică, ziua Domnului. Invocă-l pe Duhul Sfânt astfel:
- În spațiul pe care îl rezervi lui Cristos cere cu credință să faci o experiență vie și nouă de participare la rugăciunea lui Cristos. Roagă-te:
- În spațiul consacrat Tatălui fă tăcere, iubește, sforțează-te să iubești. A ajuns momentul să hotărăști:
Hotărăște-te să mergi la Liturgia Euharistică ducând două daruri: un punct precis de convertire și suferința vreunei persoane. Repetă în tăcere:
- Recitește și urmează cu statornicie sfaturile de la ultima pagină: "Dacă vrei să te rogi bine". RUGĂCIUNEA ZILEI Repetă frecvent această invocație; este o bună pregătire pentru liturgie: "Domnul este lumina și mântuirea mea." Într-un moment de pace meditează acest psalm care te pregătește bine pentru Liturgia Euharistică; "a locui în casa Domnului" este chiar Euharistia. Astfel este o frumoasă aluzie euharistică jertfirea "jertfelor de laudă", este o înălțare a "cântecelor de bucurie" și "căutarea feței sale". Psalmul 26 Al lui David. Domnul este lumina și mântuirea mea,
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |