Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 BIBLIOTECA 

ÎNVĂȚĂTORULE, ÎNVAȚĂ-NE SĂ NE RUGĂM!
Curs introductiv în rugăciune
de Andrea Gasparini
Traducere de pr. Cristinel Fodor

A DOUA SĂPTĂMÂNĂ

Rugăciunea vocală

cuprins cuprins

 

3. DISTRACȚIILE

Când te rogi, intră în camera ta și, închizând ușa,
roagă-te Tatălui tău care este acolo, în ascuns,
și Tatăl tău, care vede în ascuns, te va răsplăti.

(Mt 6,6)

Începătorii

Cine este începător?

Nu este ușor să accepți că ești începător. Nimănui nu-i place să rămână în clasele inferioare. Și totuși este o tactică greșită să vrei să fii adult, dacă ești doar copil, să vrei să îmbraci haina adultului, dacă ești numai un copil. Cel care, în rugăciune, vrea să facă pasul mai lung decât piciorul, se împiedică și cade iar apoi nu mai merge deloc. Să-ți creezi frustrări în rugăciune nu e de nici un folos.

Deci, cine este începător în rugăciune?

Este începător:
- cel care nu a înțeles încă importanța rugăciunii;
- cel care se plictisește groaznic la rugăciune;
- cel care se pierde dacă nu are formulele scrise ori cuvintele de recitat pe de rost;
- cel care consideră rugăciunea una dintre multele lucruri ale vieții creștine și nu primul;
- cel care o simte doar ca o datorie, nu ca o necesitate;
- cel care o lasă cu ușurință;
- cel care o simte ca pe o greutate insuportabilă;
- cel care o folosește ca pe un talisman, ori ca pe o monedă de cumpărare pentru a încheia contracte cu Dumnezeu;
- cel care o caută ca pe un refugiu de la propriile datorii;
- cel care caută consolări cu prea multă înverșunare.

Distracțiile

Veșnica rană a rugăciunii vocale sunt distracțiile.

Este o limită care o vom purta mereu după noi, până la mormânt. Numai în Paradis nu vom mai avea distracții, pentru că centrul de interes va fi numai Dumnezeu.

Trebuie să învățăm să conviețuim cu această limită, dar trebuie să învățăm și să luptăm împotriva ei.

Este o dezolare rugăciunea vocală pe care o risipim; dar răul nu este să fim distrați, ci obișnuința de a fi astfel; a fi mereu distrați constituie cancerul rugăciunii.

Nu trebuie să-l tolerăm.

Mai întâi trebuie să ne alarmăm! Cine doarme calm când este vorba despre această problemă fără să facă nici o grimasă, se acomodează într-o obișnuință îngrijorătoare.

Este un obicei indecent care îl dezonorează pe Dumnezeu și trebuie să ne repugne. Imaginați-vă o anume persoană X care la oficiul unui birou nu știe ce vrea, sau care în loc să răspundă funcționarului pălăvrăgește cu ceilalți și nu ascultă ceea ce i se spune: îl înjură imediat.

Este nerespectuos și nedemn de Dumnezeu să fii distrat.

Decât să vorbești cu Dumnezeu distrat fiind, mai bine taci.

Rugăciunea vocală este ca o pasarelă către Dumnezeu. Riscurile sunt două:
1. Să stai dincoace de pasarelă: este rugăciunea distrată;
2. Să staționezi pe această punte și să n-o traversezi: este cazul rugăciunii vocale în care se dă atenție cuvintelor, dar fără a merge spre Dumnezeu.

Se întâmplă ca și copiilor care învață să citească: se opresc atât de mult să silabisească cuvintele încât la sfârșit nu înțeleg ceea ce au citit.

Rugăciunea vocală trebuie să mă unească cu Dumnezeu, nu să mă despartă de el. Nu este de ajuns să dau multă atenție unui psalm pentru ca să mă bucur de el; dacă psalmul nu mă unește cu Dumnezeu, cum pot să spun că m-am rugat?

Atenția prea mecanică la cuvinte poate să-mi joace o festă: să-mi împiedice contactul intim cu Dumnezeu.

Este curios acest fapt: marii experți ai rugăciunii vocale, care erau părinții din pustiu, foloseau des rugăciuni foarte scurte.

Cum trebuie îngrijită rugăciunea vocală bolnavă? Cum trebuie vindecată? Iată câteva mijloace:
- folosește des rugăciunile spontane, mai mult decât formulele;
- folosește mult, în rugăciunea vocală "parcările": varsă-ți inima în Dumnezeu, mai mult decât să spui cuvinte, adică procură-ți stopuri frecvente ca respirații ale sufletului, pentru a adânci, a gândi;
- folosește "strigătul credinței" către Dumnezeu în rugăciunea vocală (izbucnirile cu Dumnezeu: cât sunt de prețioase!);
- obișnuiește-te să te rogi cu puține cuvinte, insistente;
- roagă-te folosind câteodată tehnica respirației;
- roagă-te scriind;
- în liturgie, în folosirea psalmilor: subliniază acele cuvinte care se pretează unei legături profunde cu Dumnezeu, subliniază frazele cheie din psalmi, cuvintele-cheie.

Verificarea

Există o problemă importantă în interiorul rugăciunii. Dacă rugăciunea este iubire trebuie să te obișnuiești să o verifici cu iubirea. Dar iubirea stă în fapte; atunci verific-o cu faptele.

Este un risc mai mult decât ipotetic ca rugăciunea să poate fi o pierdere de timp sau o fugă din real.

Suntem prea abili să ne spunem povești nouă înșine, suntem prea înclinați să ne înșelăm pe noi înșine, o facem chiar și prin rugăciune.

Dacă rugăciunea este iubire, rezultatul natural al rugăciunii trebuie să fie căutarea umilă a voinței lui Dumnezeu și adeziunea completă la ea.

Rugăciunea înseamnă, așadar, intrarea în problemele care ard mai mult, și intrarea în ele cu puterea lui Dumnezeu: clarificarea problemelor în lumina lui Dumnezeu și începerea rezolvării lor cu forța dată de el.

Este foarte importantă dobândirea acestui obicei: niciodată să nu ne ridicăm de la rugăciune fără să coborâm la vreo decizie practică și pe cât posibil imediată.

Este foarte util ca deciziile:
1. să fie bine ponderate și precise; decizia foarte precisă dă garanție că voința este bine determinată;
2. să privească problemele personale care sunt mai urgente;
3. să nu pornească din cap, ci de la lumina care vine de la Dumnezeu, să se nască de la o căutare umilă a voinței lui Dumnezeu;
4. să pornească din inimă, să fie o expresie concretă a iubirii noastre față de Dumnezeu și să fie vărsate în inima lui Dumnezeu, pentru ca să nu riște să fie doar cuvinte frumoase sau sentimente frumoase;
5. să fie imediate: puteți să o faceți întotdeauna! Când ar fi vorba chiar și de o datorie care nu este imediată, faceți să fie imediată pregătirea la acea datorie și începeți imediat.

Rugăciunea trebuie să fie un "Doamne, te iubesc, și acum cu forța ta încep, acum ți-o demonstrez!"

Aceasta este formarea solidă în vederea rugăciunii, este rugăciunea cu picioarele pe pământ care nu-l dezamăgește nici pe voi, nici pe Dumnezeu.

Rugăciunea înseamnă să faci plinul bunăvoinței.

Când mașina se oprește la Peco pentru a face plinul, apoi natural că pleacă; nu se face plinul ca apoi să parchezi la Peco, se face plinul ca să pleci, iar când benzina este consumată se caută alt Peco pentru aprovizionare și apoi se pornește din noi.

Obișnuiește-te deci, după rugăciune să pornești cu o decizie generoasă; binele în tine generează alt bine, binele îți va da puterea pentru o altă victorie, un alt gest de iubire concretă.

Poate am crescut cu o formare greșită: rugăciunea care se termină în rugăciune. Rugăciunea, în schimb, trebuie să pregătească acțiunea, pentru că rugăciunea este iubire, de aceea pregătește acțiunea și se termină în acțiune.

EXERCIȚIU PRACTIC DE RUGĂCIUNE

- Duhul Sfânt este cel care te atrage la rugăciune. Duhul Sfânt susține rugăciunea ta. Abandonează-te în el.

Duhul se roagă în tine, se roagă cu tine, se roagă pentru tine.

Concentrează toată atenția ta asupra Duhului Sfânt, cere:
"Duhule Sfânt formează mintea mea pentru concentrație, vindecă rugăciunea mea vocală bolnavă"
"Vino, Duhule Creator!"

- Timpul petrecut stând cu mintea ta în Isus este prețios pentru a-ți vindeca superficialitatea. Roagă-te:
"Isuse, dă-mi voința să cresc într-o rugăciune atentă."
"Isuse, condu-mă și la decizii concrete în iubire."

Fă să treacă înaintea ochilor tăi toate datoriile principale din zi și întreabă-l pe Domnul:
"Isuse, ce trebuie să modific în mine pentru ca să îndeplinesc bine această datorie? Ce decizie pot să iau?"

- Roagă-l pe Tatăl așezându-te în tăcere înaintea lui, sforțându-te să iubești; stai în prezența sa cu umilință și credință, cere numai:
"Tată, învață-mă să iubesc!"
"Tată, vindecă rugăciunea mea flecară!"

- Citește cu atenție instruirile conținute la ultima pagină: "Dacă vrei să te rogi bine" și urmează cu fidelitatea sfaturile care îți sunt date.

RUGĂCIUNEA ZILEI

Roagă-te deseori cu această invocație:
"Domnul este păstorul meu, nu voi duce lipsă de nimic"

Meditează acest psalm minunat. Ar putea fi o frumoasă rugăciune de mulțumire după Euharistie. Masa pregătită și paharul care se revarsă pot să ne facă să ne gândim la harurile Euharistiei.

Psalmul 22

Domnul este păstorul meu,

nu voi duce lipsă de nimic;
el mă paște pe pășuni verzi,
mă conduce la ape de odihnă,
îmi înviorează sufletul.
Mă călăuzește pe cărări drepte
de dragul numelui său.
Chiar dacă ar fi să umblu prin valea întunecată a morții,
nu mă tem de nici un rău,
căci tu ești cu mine,
toiagul și nuiaua ta mă mângâie
Tu pregătești masă pentru mine
în fața dușmanilor mei,
îmi ungi capul cu untdelemn
și paharul meu e plin de se revarsă.
Da, fericirea și îndurarea mă vor însoți
în toate zilele vieții mele
și voi locui în casa Domnului
până la sfârșitul zilelor mele.

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat