|
ÎNVĂȚĂTORULE, ÎNVAȚĂ-NE SĂ NE RUGĂM!
PRIMA SĂPTĂMÂNĂ Importanța rugăciunii
7. SĂ NE RUGĂM CU PSALMII Gustați și vedeți cât de bun este Domnul,
Ca papagalii... Sfântul Augustin este cel care spune: nu este permis pentru un creștin să folosească psalmii pentru rugăciune așa cum ar face papagalii: "Papagalii și gaițele uneori sunt instruiți de om să emită sunete pe care ei nu le înțeleg. Dar omul are privilegiul unic să aibă inteligență. Atunci, trebuie să gustăm psalmii pe care îi cântăm, în felul acesta cântecul devine rugăciune iar rugăciunea noastră poate să fie ascultată". În rugăciune noi punem suflet doar atunci când o gustăm. Și o gustăm doar atunci când o înțelegem. Din păcate există o ignoranță paradoxală referitor la psalmi și o folosire prea extinsă a lor în liturgie, aproape o inflație care ne constrânge să luăm în serios această problemă. "Nous naissons avec ce livre aux entrailles" (ne naștem cu psalmii în sânge) a spus un renumit studios al psalmilor, Chouraqui. Da, este adevărat, dar psalmii reflectă și o mentalitate de cel puțin trei mii de ani distanță față de noi. S-au născut pe un trunchi religios care a dat naștere credinței noastre creștine, dar cât sunt de departe de noi! Apoi, este o întreagă haină literară care înfășoară psalmii: expresii, concepte, comparații, cuvinte foarte îndepărtate de obișnuințele noastre mentale. Toate aceste dificultăți în înțelegerea și folosirea psalmilor nu sunt neglijabile: ori se înfruntă, ori se ignoră. Dacă le înfruntați în mod trecător, psalmii devin o rugăciune care poate fi asimilată și hrănitoare; dacă vreți să o ignorați, psalmii nu vor putea să fie niciodată rugăciune. Nu o culegere oarecare Psaltirea, după tradiția unanimă a Bisericii, nu este o culegere oarecare de rugăciuni. Biserica le consideră cântece inspirate. Poate că acesta este singurul motiv satisfăcător care exprimă vitalitatea lor. Nu sunt poezie omenească, iată totul. Și tocmai din acest motiv este absurd să-i înlocuim, cu ce? Poezia omenească și cea inspirată sunt două lucruri total diferite, așa cum sunt diferiți focul pictat și focul adevărat! Între Cuvântul lui Dumnezeu și cuvântul omenesc este aceeași diferență care este între zi și noapte. Pe lângă aceasta sunt cântece comunitare. Numai în sânul comunității ei își găsesc, potrivit lui Drijvers, "la plenitude de leur sens, comme de leur sonorité". Pentru a vă da seama de importanța acestei observații încercați să faceți așa: luați un cântec de drumeție și în loc să-l cântați, doar citiți-l sau șoptiți-l, apoi vă veți da seama că l-ați distrus complet. Psalmii sunt cântece ale unor popoare și cântece ale unor popoare în rugăciune: eliminați acest element și nu-i veți mai recunoaște deloc. Apoi, sunt cântece impregnate de revelație: sunt o sinteză a întregii istorii a mântuirii. Poate aceasta este ideea care a sugerat-o redactorilor psaltirii (sec. III î.C.) împărțirea în cinci cărți, așa cum era împărțit Pentateuhul. Au un mesaj de revelație pe care să-l transmită, un mesaj de revelație universal și conținutul unui mesaj individual. Dumnezeu vorbește tuturor și vorbește fiecăruia. Când mă apropii de un psalm, trebuie să ajung la aceste două bogății: mesajul universal și mesajul personal adresat mie. Atât unul cât și celălalt cer profunzime și competență, pentru că este indispensabil ca psalmul să fie receptat în sensul său genuin, nu într-un sens adaptat, aproximativ sau fals. Dar psaltirea este înțeleasă numai în Isus. Origene, deja la timpul său, avertiza: "Înainte de Isus Cristos, Vechiul Testament era apă, acum este vin". Sensul deplin și profund al psalmului apare doar atunci când este proiectat în lumina misterului lui Cristos și doar la sfârșitul timpurilor lumina va fi deplină. Sensul deplin în Scriptură, nu poate să fie înțeles decât după Cristos și va fi și mai mult înțeles la sfârșitul timpurilor. Dacă psalmii nu sunt proiectați în Cristos, sunt numai niște ciuntiri lipsite de sens profund, pentru că numai Cristos dă sens și împlinire istoriei mântuirii. Psalmii fără Cristos sunt un nonsens religios, pe lângă faptul că sunt un nonsens istoric. Psalmii sunt poezie Nu trebuie să uităm! Sunt stări sufletești, evocări pe care poetul vrea să le comunice ascultătorilor săi. De aceea limbajul cu care este îmbrăcat un psalm este întotdeauna secundar, este numai formă, este numai culori iar mesajul său nu stă atât în cuvinte ci în sentimentele pe care cuvintele reușesc să le evoce. În mod reflex, psalmul necesită întotdeauna spații vitale pentru a se exprima: graba îl ucide, superficialitatea îl mortifică. Emoțiile față de Dumnezeu nu se nasc dacă nu există un climat de tăcere și de iubire în noi care să permită să le lase să înflorească și să se exprime. Pentru a folosi rațional psalmii ca rugăciune, poate este indispensabil să dăm spațiul de tăcere și de reflecție care să permită rugăciunea personală sau să-i înveșmântăm cu reflecții spontane care să stimuleze rugăciunea. Apoi, psalmii sunt poezie semită. Semitul nu are mentalitatea occidentală, nu conceptualizează niciodată, ci contemplă; poetul semit este un pictor care întinde pe pânza psalmului emoțiile pe care le are în suflet pentru a le comunica. Nu prezintă lucrurile pe care le vede în mod discursiv, ci trece la retușuri. Poezia sa este o rozetă care se lărgește. Paralelismul este continuu pentru că este elementul de bază al retușului. Este, deci, foarte oportună, după cântarea psalmului, rugăciunea spontană, pentru că este un element care însoțește retușul; dacă înflorește în jurul psalmului un comentariu comunitar frumos, tabloul său emotiv prinde viață în noi. Poezia semită are ca instrumente de bază strofa și ritmul. Strofa delimitează gândirea și poate fi reprodusă într-o traducere. Ritmul niciodată. Ritmul este elementul care însoțește emoția gândurilor și le dă vigoare. Psalmul nu ar trebui niciodată să se despartă de cânt. Iată cum se exprimă experții prezentând în "normele" Breviarului Roman modul în care ar trebui folosiți psalmii în liturgie. "Psalmii nu sunt lecturi, nici rugăciuni scrise, nici proză, ci poeme de laudă... Toți psalmii au un anumit caracter muzical drept pentru care, chiar dacă un psalm este recitat fără cântec, trebuie să-și păstreze întotdeauna caracterul său muzical" (nr. 103). "Caracterul poetic și muzical al psalmilor comportă ca uneori să fie mai degrabă cântați înaintea lui Dumnezeu decât ca discursuri adresate lui". Alte pietre de moară pe drumul psalmilor Sărăcia limbii ebraice Limba ebraică este o limbă goală, cu puține sinonime. Dimpotrivă, același cuvânt are mai multe fațete, care creează o grămadă de dificultăți traducătorilor, dar totodată aprinde lumini neașteptate conceptelor. Ebraica juxtapune și coordonează în loc să subordoneze; adică pierde în precizie, dar câștigă în forță. Are puține prepoziții, de aceea puține elemente de claritate. Este săracă în conjuncții. Verbele au numai două timpuri, nu situează o acțiune în timp, ci folosesc numai să spună dacă acțiunea a fost împlinită sau încă trebuie de împlinit. În substanță: Dumnezeu ne pune în mână acest instrument de rugăciune, psaltirea, așa de săracă în atracții, în apetit, pentru că ne vrea constructori ai rugăciunii noastre, ne chemă să o aprofundăm, să o personalizăm, nu să luăm o hrană deja gătită. Psalmii sunt nisipuri aurifere, conțin aurul lui Dumnezeu, dar trebuie să mergi departe pentru ca să cauți aurul; nisipurile aurii nu curge niciodată aproape de casă, trebuie să obosești, să renunți și să mergi departe... Apoi este necesar să-ți rupi spatele și să le dai prin sită pentru ca să scoți aurul. Psalmii nu sunt pâine de rugăciune pentru cei superficiali. Este frumos că Dumnezeu a vrut această scoarță de sărăcie de limbaj și limite omenești împrejurul psalmilor, pentru că acest lucru ne obligă să folosim energiile noastre. Psalmii nu sunt rugăciuni pentru mințile leneșe și inimile mici: leneșii nu găsesc nimic, iar meschinii se pierd. Poezia ebraică este cântec Nu este declamație. Este cânt, aproape întotdeauna însoțit de dans. Paralelismul ajută mișcarea trupului care însoțește psalmul, este ca un ritm de dans. Deseori paralelismul este ajutat și de bătaia din palme și din picioare. Poezia ebraică este cânt, adică expresie comunitară. În psalmi trebuie să participe comunitatea. Chiar dacă te-ai ruga singur psalmul, ecoul comunității ar trebui să sprijine: psalmul trebuie să fie rugăciunea cu alții și pentru alții. Psalmii sunt o puternică educare la comunitate, adică educă la simțul Bisericii. În substanță lucrul cel mai important de înțeles în folosirea psalmilor este acesta: psalmii nu sunt hrană de-a gata pentru rugăciune, ci mâncare de pregătit, ori dacă preferi, sunt semințe pentru rugăciune, stimulent pentru rugăciune. Deci riscă foarte mult să nu fie nimic dacă nu reușesc să facă să înflorească rugăciunea și, în mod normal, n-o fac să înflorească dacă nu sunt înțeleși sau nu sunt folosiți corect. Psalmii ori devin rugăciune ori nu sunt nimic, ba chiar pot fi piedică pentru rugăciune. Este indispensabil să înțelegi că psalmii au nevoie de un teren pregătit în care totul să fie deja pregătit pentru rugăciune: lemnele pregătite și aranjate frumos cu iască bine uscată la care să fie necesar numai să aprinzi focul, apoi flacăra rugăciunii trosnește. Un răspuns Să încercăm să dăm un răspuns la o obiecție, care se naște spontan, la uzul psalmilor în rugăciune: Ce nevoie este de rugăciunea inspirată? Omul nu s-a rugat întotdeauna? De ce să închidem rugăciunea sa de azi cu forme care oglindesc o mentalitate așa de îndepărtată de el? Putem răspunde: este mare diferență între rugăciunea "inspirată" (cum sunt psalmii) și rugăciunea personală, pentru simplul motiv că rugăciunea inspirată vine de la Dumnezeu, iar aceea omenească vine de la om. Este ca și cum un șomer în loc să se prezinte la un angajator, arătând prin cuvintele sale nevoia de a fi angajat, s-ar folosi de o recomandare a unei persoane intime angajatorului: eficacitatea discursului este cu totul alta. Comparația este nefericită, dar este numai pentru a puncta că folosirea în rugăciune a Cuvântului însuși al Dumnezeu nu este, bineînțeles, ca și cum ai folosi bâlbâiala omenească, ci este un salt total de calitate. Este curios faptul că apostolii simt nevoia de a cere ca Isus să le încredințeze lor o rugăciune. Și Isus le dă "Tatăl nostru". Putea foarte bine să spună: "Rugați-vă spontan, rugați-vă cum vă vine"; a preferat să dicteze o formulă de rugăciune, să le încredințeze o "rugăciune inspirată". Isus însuși, care petrecea nopțile în rugăciune personală în intimitate cu Tatăl, se adaptează folosirii ebraice a rugăciunii de la sinagogă și din templu, folosirii psalmilor. Isus moare cu rugăciunea psalmilor pe buze. Tradiția ebraică și creștină nu a încetat niciodată, de-a lungul secolelor, să se roage cu rugăciunea inspirată, chiar dacă a educat la rugăciunea personală. În spatele unei tradiții așa de masive, care timp de trei milenii niciodată nu s-a întrerupt, este cu siguranță acțiunea Duhului Sfânt. Dar este necesar să punctăm bine că psalmii, pentru noi creștinii, trebuie folosiți cum se cade creștinilor, adică rugându-ne în Cristos. "Este un mare har - spune Bonhoeffer - ca Dumnezeu să ne spună cum trebuie să ne rugăm și cum putem să intrăm în relație cu el, și o putem face rugându-ne în numele lui Isus Cristos: psalmii ne sunt dați pentru ca noi să învățăm să ne rugăm din ei în numele lui Isus Cristos". Și adaugă: "Ieronim povestește că la timpul său se putea auzi cântarea psalmilor pe câmp și în atelierul meșteșugarului". "Psaltirea a umplut întreaga viață a tânărului creștinism. Dar ceea ce este mai important este faptul că Isus a murit pe cruce având pe buze cuvintele psalmilor. Dacă o comunitate creștină ar pierde Psaltirea, ar pierde o comoară incomparabilă, dar dacă ar descoperi-o din nou ar putea găsi forțe neașteptate". EXERCIȚIU PRACTIC DE RUGĂCIUNE - Imploră-l pe Duhul Sfânt ca să te învețe să te rogi psalmii "în Cristos", uniți cu Cristos, așa cum se roagă Cristos, cu inima lui Cristos. "Vino, Duhule Creator!" - Imploră-l pe Cristos să te antreneze la rugăciunea psalmilor. Cere-i să te învețe să stimezi psalmii ca rugăciune inspirată. Să te identifici în sentimentele lui Cristos, căutând să citești cuvintele inspirate așa cum le citea el: "Isuse, Învățătorule, învață-mă să mă rog așa cum te rugai tu." - Iubește-l pe Tatăl, intrând în contact cu el cu vreo invocație din psalmi. Încearcă să-l rogi pe Tatăl cu Cristos, în Cristos, prin Cristos:
- Imploră de la Sfânta Fecioară Maria harul să te rogi psalmii așa cum știa ea să se roage. - Recitește ultima pagină: "Dacă vrei să te rogi bine" și ascultă orice sfat care ți se dă pentru o rugăciune bună. RUGĂCIUNE PENTRU ZI Caută să te rogi în orice timp liber cu această invocație din psalmi (este invocația care închide psaltirea): "Orice făptură să-l laude pe Domnul" (Ps 150). Într-un moment de reculegere roagă-te acest psalm, care a fost numit "psalmul cosmic". Psalmul 148 Aleluia! Lăudați-l pe Domnul din ceruri,
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |