Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 BIBLIOTECA 

ÎNVĂȚĂTORULE, ÎNVAȚĂ-NE SĂ NE RUGĂM!
Curs introductiv în rugăciune
de Andrea Gasparini
Traducere de pr. Cristinel Fodor

PRIMA SĂPTĂMÂNĂ

Importanța rugăciunii

cuprins cuprins

 

6. A CERE

Tot ce veți cere
cu credință în rugăciune, veți primi

(Mt 21,22)

Rugăciunea de cerere și de mijlocire

Isus a spus lucruri absolut extraordinare despre rugăciunea de cerere și despre de mijlocire. Promisiunile lui Isus cu privire la rugăciunea de cerere sunt grandioase, unice și atât de puternice încât la o examinare insuficient de profundă, apar de-a dreptul exagerate.

Pe lângă aceasta nu este vorba de puține fraze răspândite ici colo în evanghelie. Nu, este o întreagă teologie completă a rugăciunii de cerere și de mijlocire; în evanghelie este un țesut complet de doctrină împletită cu fapte bine precizate care con-validează învățătura lui Cristos.

Putem grupa în șapte puncte învățăturile lui Cristos asupra rugăciunii de cerere și de mijlocire.

Să ne rugăm cu credință

Isus cere în primul rând credință. Să cerem suntem toți capabili, însă nu suntem toți capabili să cerem cu credință.

Isus spune: "Tot ce veți cere cu credință în rugăciune, veți primi" (Mt 21,22).

Să examinăm cu atenție promisiunea lui Isus. Este important să considerăm bine cuvintele, și este important să mergem la conceptele de fond pe care le prezintă aceste cuvinte.

Isus învață că răspunsul lui Dumnezeu este sigur atunci când este o rugăciune plină de credință. Credința este cheia rugăciunii.

"Cereți cu credință", insistă Cristos, pentru că este tocmai ceea ce aproape întotdeauna lipsește rugăciunii noastre. Noi cerem chiar prea mult! Dar cu prea puțină credință, câteodată chiar fără credință.

Dacă expediem o scrisoare avem grijă foarte mult să punem timbrele și adresa: cu toții știm ce se întâmplă cu scrisoarea noastră dacă nu punem nici timbre nici adresă. Adresa scrisă lizibil și timbrele sunt elemente esențiale pentru ca o scrisoare să ajungă la destinatar.

Acum, credința este elementul esențial. A cere nu este de ajuns, așa cum nu este de ajuns să scrii scrisoarea. Trebuie să cerem cu cererea cu credință. Acest lucru constituie esența rugăciunii.

Isus repetă cu o astfel de insistență în toată evanghelia importanța credinței până la oboseală, pentru că tocmai credința este elementul cel mai dificil al rugăciunii noastre, asupra căreia din păcate, prea frecvent survolăm.

Pentru a cere cu credință nu este destul să rostești cuvinte. Pentru a cere cu credință nu sunt suficiente câteva momente.

Pentru a cere cu credință este necesară o reflecție de fond, o întreagă atmosferă de intimitate cu Dumnezeu. Pentru a cere cu credință sunt necesare convingeri profunde despre Dumnezeu și despre slăbiciunea și neputința noastră. Pentru a cere cu credință este necesară o umilință profundă.

De aici înțelegem de ce Isus vorbește atât de mult despre rugăciunea de cerere: pentru că rugăciunea de cerere - așa cum ne-a învățat-o Isus Cristos - este o puternică educare a credinței. Presupune credința și educă în vederea credinței. Cine se obișnuiește să îndepărteze din obișnuințele sale de rugăciune cererile făcute fără credință, cu siguranță se formează în credință.

Isus nu putea să ne sugereze un mijloc mai simplu și mai perfect pentru a ne deschide spre credință, un mijloc la îndemâna tuturor, sfinți și păcătoși, asceți și începători.

Isus nu este un teoretician, el știe unde vrea să ajungă. Credința trebuie să fie o cale pe care toți să o poată parcurge: Isus ne deschide un drum pe care toți putem să îl parcurgem până la capăt, dacă avem un minim de bunăvoință.

Isus spune clar: "Tot ce veți cere cu credință în rugăciune, veți primi" (Mt 21,22).

Nu pune limită succesului rugăciunii.

Isus introduce în "Tatăl nostru", rugăciunea pentru pâinea zilnică și când va povesti parabola cea mai frumoasă a rugăciunii, aceea a prietenului inoportun, va vorbi din nou despre "puțină pâine", apoi de copilul care cere un ou și un pește tatălui său, apoi va arăta atotputernicia rugăciunii în fața oricărei boli: orbire, lepră și înaintea oricărei mizerii imorale.

Chiar și un tâlhar, prin rugăciune se mântuiește; ultima lecție despre rugăciunea Isus o dă de pe cruce, printr-un răspuns imediat dat tâlharului cel bun care se roagă să fie iertat.

Isus spune: "totul". Totul înseamnă tot. Bineînțeles că în necesitățile noastre materiale sunt sectoare în care nu vom fi niciodată siguri de ascultarea rugăciunii noastre, chiar dacă este făcută cu credință. Anumite cruci ne sunt necesare la fel ca pâinea! Și Dumnezeu care ne iubește, nu răspunde. A făcut acest lucru și cu Isus, când în Ghetsemani, a cerut să fie eliberat de la umilința crucii.

Dar sunt sectoare imense ale necesităților noastre, în care știm cu siguranță că Dumnezeu vrea să ne asculte, dacă ne rugăm cu credință. Vrea mai intens decât vrem noi, cum ar fi: vindecarea de bolile spiritului, de obișnuințele rele, de neglijențele grave și înrădăcinate, de lenevie, de egoism, de orgoliu; în sfârșit, vrea să ieșim din păcatele noastre.

Suntem responsabili dacă punem limite atotputerniciei lui Dumnezeu deoarece Cristos ne-a interzis aceasta. Cuvintele sale sunt foarte clare iar Marcu adaugă un element prețios, pentru a înțelege când cerem într-adevăr cu credință: "Tot ceea ce veți cere în rugăciune, credeți că ați primit deja și vi se va da" (Mc 11,24).

"Testul" este îndrăzneț!

A cere cu credință înseamnă să te comporți cu Dumnezeu ca și cu un tată, eliminând orice șovăieli, pentru că un tată este... un tată!

Când Catherine Khulman, marea vindecătoare, a fost întrebată cum trebuie să se ceară cu credință o vindecare, ea a răspuns: "Nu trebuie să vă uitați la boala voastră, ci la Dumnezeu! Ridicați-vă privirea la Dumnezeu, nu o cufundați în boala voastră! Aproape întotdeauna noi nu avem credință pentru că centrul atenției noastre, când cerem, nu este deloc Dumnezeu, ci problema noastră. Dacă problema pentru care ne rugăm devine mai importantă decât Dumnezeu, atunci este aproape sigur că credința noastră se clatină".

George Müller povestește această istorioară. Un tânăr mergea pe o stradă cu un bagaj mare. A văzut trecând o trăsură goală, și, făcându-și curaj, a cerut căruțașului să-i permită să se suie. Omul a acceptat. După o bucată de drum tânărul s-a gândit: stăpânul calului a fost atât de bun cu mine, încât eu nu vreau să obosesc calul prea mult. Atunci, fără să coboare, și-a pus pe spate bagajul mare pe care îl avea...

Müller spune că de multe ori, când îi încredințăm lui Dumnezeu o problemă și noi ne comportăm la fel de prostește. Continuăm să ducem greutatea poverii noastre pe spate.

Nu! O problemă încredințată lui Dumnezeu nu trebuie să mai fie atinsă, aceasta este credința!

Când vă rugați comportați-vă ca și cum ați obținut deja ceea ce ați cerut și vi se va da.

Rugăciunea cu statornicie

Isus a spus: "Cereți și vi se va da; căutați și veți găsi; bateți și vi se va deschide" (Lc 11,9).

Statornicia este expresie a credinței. Când suntem statornici în rugăciunea, aproape întotdeauna se datorează faptului că credem că Dumnezeu poate să ne asculte.

Statornicia este expresia speranței. Când suntem tenace în cerere, aproape întotdeauna se datorează faptului că sperăm că Dumnezeu ne va răspunde.

Statornicia, aproape întotdeauna, este expresie de bună voință, deci de iubire.

Dar, câteodată, Dumnezeu întârzie să răspundă.

Întârzierile lui Dumnezeu în a ne răspunde sunt foarte importante pentru că maturizează problemele și ne maturizează în fața problemelor, ne fac să creștem în umilință, și în abandonarea în mâinile lui Dumnezeu, ne fac să scoatem afară partea noastră de colaborare în lucrurile pe care le cerem, ne dau adesea lumină nouă cu privire la responsabilitățile noastre, ne antrenează în vederea bunăvoinței, ne întăresc credința.

Se povestește că Luther s-a rugat mult pentru sănătatea unui prieten bun, Filip Melanchton. Văzând că boala continua, a început să se roage așa: "Doamne, eu nu pot să mai cred în bunătatea ta și în atotputernicia ta dacă nu-l vindeci pe Filip". Bolnavul s-a vindecat, dar mai mult decât toate, a crescut încrederea lui Luther în Dumnezeu și abandonarea în mâna lui.

Nu Dumnezeu are nevoie de insistență, noi suntem aceia care avem nevoie, ca să ne vindecăm de ceea ce îl împiedică pe Dumnezeu să ne vină în ajutor. Trebuie să ne vindecăm de superficialitatea noastră în probleme, de necugetarea noastră și de la puțina profunzime a credinței noastre. Deseori trebuie să ne vindecăm de orgoliul nostru: avem nevoie de convingerea că suntem nimic fără Dumnezeu; de multe ori numai ciocnirea cu neputința noastră ne ajută să ne vindecăm.

Prietenul inoportun este pilda cea mai frumoasă a lui Isus referitor la statornicia în rugăciune.

Să cerem de la Tatăl în numele său

Isus insistă să cerem de la Tatăl în numele său. Isus revine deseori la această temă. Trebuie, bineînțeles, să-i dăm importanță.

Biserica a făcut-o întotdeauna. Nu există rugăciune liturgică importantă care să nu urmeze acest sfat dat de Isus: să adreseze rugăciunea Tatălui în numele lui Isus.

Dar este important în primul rând să ne întrebăm care este semnificația exactă a gândului lui Isus.

Iată textele principale în care Isus ne învață să ne rugăm în numele său:

"Nu voi m-ați ales pe mine, ci eu v-am ales pe voi și v-am constituit ca să mergeți și să aduceți rod, iar rodul vostru să rămână, pentru ca orice îl veți ruga pe Tatăl în numele meu să vă dea" (In 15,16).

"Adevăr, adevăr vă spun: orice veți cere de la Tatăl în numele meu, vă va da. Până acum nu ați cerut nimic în numele meu. Cereți și veți primi, pentru ca bucuria voastră să fie deplină" (In 16,23-24).

"Adevăr, adevăr vă spun, cine crede în mine va face și el lucrările pe care le fac eu și va face și mai mari decât acestea, căci mă duc la Tatăl. Și orice veți cere în numele meu, voi face, pentru ca Tatăl să fie glorificat în Fiul. Dacă veți cere ceva în numele meu, eu voi face" (In 14,12-14).

"În ziua aceea, veți cere în numele meu și nu vă spun că eu îl voi ruga pe Tatăl pentru voi; de fapt, Tatăl însuși vă iubește pentru că voi m-ați iubit și ați crezut că eu am ieșit de la Dumnezeu" (In 16,26-27).

Din examinarea acestor texte și din contextul lor se poate deduce că rugăciunea în numele lui Isus poate avea aceste semnificații: cu puterea lui Isus, din porunca lui Isus, datorită autorității lui Isus, în persoana lui Isus, inserați în Isus, îmbrăcați cu Isus, datorită mijlocirii lui Isus.

Pentru ce această importanță de a ne ruga în numele lui Isus a fost întotdeauna înțeleasă de liturgie, iar noi în schimb o înțelegem atât de greu și suntem așa de puțin obișnuiți să urmărim acest sfat al lui Cristos atunci când ne rugăm? Cu siguranță că la mijloc stă marea noastră ignoranță și superficialitate.

PENTRU CĂ SUNTEM FRAȚI ȘI FII

Atâta timp cât realitatea este o realitate atât de ascunsă pentru noi încât se reduce la un cuvânt și nimic mai mult, natural că nu vom înțelege nevoia de a ne ruga uniți lui Isus, inserați în el, fratele nostru.

Dar când vom înțelege și vom trăi învățătura lui Cristos că Dumnezeu este într-adevăr tată iar noi, pentru Isus, suntem adevărați fii, atunci vom vedea foarte logic să ne prezentăm în fața lui ca adevărați fii uniți lui Cristos, Fiul unic, bucuria Tatălui.

CEEA CE AR CERE CRISTOS

"Adevăr, adevăr vă spun: orice veți cere de la Tatăl în numele meu, vă va da" (In 16,23).

După introducerea solemnă care are sensul de "Vă jur!" există o afirmație foarte clară. Aproape ar părea că Cristos ar vrea să spună: "haideți, încercați, veți vedea eficacitatea, veți vedea puterea rugăciunii în numele meu, uniți, încorporați mie".

Primul lucru care iese în evidență este acesta: a-l ruga pe Tatăl uniți, încorporați lui Cristos, cere mai întâi o profunzime a raportului cu Cristos și aceasta face deja să excludem orice ușurătate și superficialitate din cererea noastră.

Uniți, încorporați lui Cristos înseamnă cel puțin aceasta: să avem mentalitatea lui Cristos, să avem optica lui Cristos, să avem prietenia lui Cristos, deci, să cerem ceea ce Cristos ar cere, nu altceva, și să cerem așa cum ar cere Cristos.

Iată de ce este așa de eficace rugăciunea către Tatăl în numele lui Isus, pentru că este ca și cum am spune: "Tată, te rog, cu gura lui Cristos, cu inima lui Cristos, cu gândul lui Cristos, cu încrederea lui Cristos".

Prima concluzie pe care trebuie să o tragem este aceasta: pentru a-l ruga pe Tatăl în numele lui Isus este nevoie de multă interioritate, nu este un joc de cuvinte.

"Până acum nu ați cerut nimic în numele meu... cereți..." (In 16,24).

Este chiar o noutate pe care ne-a adus-o Cristos. Am putea spune că este ceea ce face ca rugăciunea să fie "creștină".

Cei care nu sunt creștini se roagă singuri, noi nu, niciodată! Noi când ne rugăm suntem întotdeauna cufundați în Cristos și uniți, prin Cristos, cu toți oamenii de bunăvoință. De aceea, atunci când Cristos ne pune pe buze "Tatăl nostru", ne face să spunem o rugăciune în totalitate la plural.

Trebuie să ne dăm seama de noutatea adusă de Cristos și să trăim rugăciunea nouă, de "marcă creștină". Isus ne invită să o experimentăm. Să-l ascultăm deci. Să ne confruntăm cu o rugăciune care vine din solitudinea noastră și apoi cu o rugăciune unită și înrădăcinată complet în Cristos și vom înțelege diferența abisală, absolută care există între cele două rugăciuni. Sunt ca două lumi opuse.

PENTRU CA BUCURIA VOASTRĂ SĂ FIE DEPLINĂ

"Cereți și veți primi, pentru ca bucuria voastră să fie deplină" (In 16,24).

Isus pare să spună: pentru a răspândi pe pământ o bucurie deplină, am venit să vă învăț un mod nou de a vă ruga. Pentru că Cristos este foarte interesat de problema bucuriei noastre, de problema fericirii omului.

Păcatul este primul hoț al bucuriei noastre. Egoismul, orgoliul, slăbiciunea, obiceiurile greșite; iată marile,continuele curse ale bucuriei noastre. Bine, ne spune Cristos, încercați să vă rugați în numele meu: voi vă veți curăța de toate mizeriile care mâhnesc în adânc viața voastră.

Dar atunci, ne vine să ne întrebăm dacă adevărata soluție radicală a problemelor noastre este rugăciunea în numele lui Isus.

Poate Isus face aluzie la ceva mai profund, care la prima citire nu apare. Da, Cristos, spunându-ne să ne rugăm în numele său, poate vrea să spună: rugați-vă cum v-am învățat eu și cu mine, apoi veți vedea eficacitatea rugăciunii voastre. Cereți, veți obține!

În sfârșit, încă o dată Isus repetă că rugăciunea poate totul: nu este aceasta marea bucurie a omului, că știe că nu sunt probleme de nedepășit pentru el, deoarece puterea lui Cristos este la dispoziția sa continuă prin rugăciunea făcută împreună cu el?

PUTEREA CREDINȚEI

"Adevăr, adevăr vă spun, cine crede în mine va face și el lucrările pe care le fac eu și va face și mai mari decât acestea" (In 14,12).

Credința va revoluționa lumea. Destinul care este în fața omului este extraordinar: cu credința omul va fi capabil să depășească chiar și ceea ce a făcut Cristos.

Da, o întrezărim deja! Cu credința oamenii au reușit să poarte mântuirea mult mai departe decât a reușit Cristos, să intre în medii mult mai ostile decât lumea iudaică, să ajungă la anumite popoare pe care Cristos în viața sa nu le-a numit niciodată, să intre și să revoluționeze civilizații întregi.

Cu credință și pentru credință milioane de martiri și-au dat viața, pe când, în timpul său s-a sacrificat Cristos singur iar toți cei apropiați au fugit. Cu credința s-au făcut pe pământ minuni mai mari și de o proporție mai mare decât minunile făcute de Cristos în Palestina: este de ajuns să ne gândim la toate mișcările de caritate care s-au născut în istorie după Cristos.

Și așa va fi întotdeauna... pentru că cine crede în Cristos are promisiunea lui Cristos să facă chiar și mai mult decât Cristos. De ce? "Pentru că eu plec la Tatăl". Pentru că prin învierea sa, Cristos este acum viu și operant în toate colțurile pământului, operant în orice situație omenească. Întotdeauna este la dispoziția omului, dacă omul îl vrea: "Orice lucru veți cere eu îl voi face".

CEREȚI ȘI LUI CRISTOS

"Adevăr, adevăr vă spun, cine crede în mine va face și el lucrările pe care le fac eu și va face și mai mari decât acestea" (In 14,12).

Aici, "în numele meu" are cu siguranță o nuanță în plus care trebuie descoperită. Aici probabil vrea să spună: orice lucru îmi veți cere, bazându-vă pe promisiunile mele și ascultând de ceea ce v-am învățat despre rugăciune, eu o voi face.

A-i cere lui Cristos este ca și cum i-ai cere Tatălui, ne învață Cristos. Dar trebuie să cerem așa cum ne-a învățat Cristos. Pare că Isus face aluzie mai ales la credință, căci tot contextul este despre credință.

În puține cuvinte, Isus poate vrea să ne spună: dacă mă veți ruga sprijinindu-vă pe ceea ce v-am învățat, fiți siguri, vă voi răspunde. V-am dat garanție că, dacă vă veți ruga cu credință, Tatăl vă va răspunde: de aceea când mă veți ruga cu credință, și eu vă voi răspunde prompt. Și răspunsul meu va fi gloria Tatălui, Tatăl va fi fericit de această intimitate profundă între mine și voi.

"NIHIL OBSTAT"-UL LUI CRISTOS

A cere în numele lui Isus implică desigur încă o altă semnificație. Înainte de a-i prezenta Tatălui cererile noastre trebuie să ne înzestrăm cu un nihil obstat, acela al lui Cristos.

Sunt cereri la care destul de greu și-ar da Cristos consimțământul. În schimb, sunt probleme care atât de mult stau la inima lui Cristos, încât el ar fi dispus să le semneze cu sângele său. Atunci când, într-o cerere adresată Tatălui, sunt sigur de sprijinul necondiționat al lui Cristos, atunci trebuie să pornesc cu o credință care frânge munții.

Să ne obișnuim să recităm rugăciunile noastre astfel: Cristos ar cere aceasta pentru mine? Cu mine? Cristos ar aproba, ar trece rugăciunea mea?

Conștiința de a ne ruga după inima lui Cristos ne dă un mare avânt. Sunt apoi probleme asupra cărora Cristos a insistat atât de mult, cum ar fi unitatea Bisericilor, caritatea dintre noi: atunci să le prezentăm Tatălui, ca niște delegați ai lui Cristos.

Cristos nu și-ar da acceptul atunci când am cere fără să colaborăm serios cu Dumnezeu, fără să ne facem partea noastră: cum ar aproba cererea de a ne elibera de un obicei rău sau de un defect vechi, când noi nu am ridica nici măcar un deget pentru a-l combate?

Cristos nu-și dă acceptul pentru rugăciuni magice, ci doar pentru rugăciunile responsabile.

EXERCIȚIU PRACTIC DE RUGĂCIUNE

- Invocă-l pe Duhul Sfânt cerând lumină asupra defectelor rugăciunii tale. Roagă-l:
"Duhule Sfânt dă-mi o credință vie!"
"Vino Duhule creator!"

- Invocă-l pe Cristos cerându-i statornicia în rugăciune. Roagă-te:
"Isuse, Învățătorule, învață-mă să mă rog!"
"Isuse, Învățătorule, dă-mi perseverență în rugăciune!"

- Invocă-l pe Tatăl căruia îi ești "mai intim decât intimitatea ta". Roagă-te:
"Tată, iubire infinită, învață-mă să iubesc!"
"Tatăl meu, totul meu!"
"Tată, nu voia mea, ci a ta să se facă!"

- Invoc-o pe sfânta Fecioară Maria, cere mijlocirea ei, pentru ca să înveți să te rogi și să ai gustul rugăciunii și harul perseverării.

- Recitește instrucțiunile de la ultima pagină: "Dacă vrei să te rogi bine" și respectă-le cu fidelitate.

RUGĂCIUNEA ZILEI

"Cine învață să se roage, învață să trăiască", spune sfântul Augustin. Imploră deseori:
"Tatăl meu, totul meu!"
"Tată, nu voia mea, ci a ta să se facă!"

În momentul cel mai oportun meditează acest psalm:

Psalmul 114

Îl iubesc pe Domnul,

pentru că ascultă glasul rugăciunii mele.
El își pleacă urechea spre mine,
în ziua în care îl chem.
Mă strângeau lanțurile morții
și mă cuprindeau spaimele infernului,
mă chinuiau tristețea și neliniștea.
Am invocat numele Domnului:
"Doamne, salvează mi sufletul!"
Domnul este milostiv și drept,
Dumnezeul nostru este plin de îndurare.
Domnul îi ocrotește pe cei mici:
am fost umilit și el m a mântuit.
Întoarce-te, suflete al meu, la odihna ta,
fiindcă Domnul ți-a făcut bine.
El mi a salvat sufletul de la moarte,
a ferit ochii mei de lacrimi,
picioarele mele de la cădere.
Voi umbla înaintea Domnului
pe pământul celor vii.

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat