|
ÎNVĂȚĂTORULE, ÎNVAȚĂ-NE SĂ NE RUGĂM!
PRIMA SĂPTĂMÂNĂ Importanța rugăciunii
5. A MULȚUMI Oare nu s-au curățat zece?
Isus l-a denunțat Isus l-a denunțat pe omul care nu mulțumește. În Evanghelia după sfântul Luca (Lc 17,11), când a văzut că din zece leproși vindecați s-a întors numai unul să spună mulțumesc, a exclamat: "Oare nu s-au curățat zece? Unde sunt ceilalți nouă?". "Unde sunt ceilalți nouă?" Este apăsătoare această denunțare făcută de Cristos. Procentajul celor care mulțumesc va fi întotdeauna atât de redus? Omul este chiar nevindecabil în egoismul său? Avem înăuntru lepra nerecunoștinței. Domnul așteaptă mulțumirea noastră ca logică a faptelor: dacă am primit de la Dumnezeu este logic că să-l recunoaștem, dacă-l recunoaștem este logic să îi mulțumim. Domnul nu a dat la cei nouă leproși vindecați o poruncă dar se aștepta ca cei nouă vindecați să-și fi dat un ordin lor înșiși. Gratitudinea este logica inteligenței și a inimii drepte. Cine înțelege și are inima dreaptă nu poate să nu mulțumească. De aceea nu există o poruncă specifică pentru mulțumire, deoarece porunca trebuie să plece de la om; ar avea vreun sens recunoștința impusă? "Unde sunt ceilalți nouă?" Printre acei nouă suntem toți, pentru că sunt nenumărate neglijențele noastre față de bunătatea lui Dumnezeu. Din păcate în acei nouă suntem prezenți toți, pentru că toți suntem vinovați de nerecunoștința față de Dumnezeu. Omul nu va reuși niciodată să țină pasul cu darurile lui Dumnezeu. Binefacerile lui Dumnezeu sunt mai numeroase decât nisipul mării, sunt nenumărate la fel ca picăturile de apă din ocean. Dar omul trebuie cel puțin să se deschidă problemei! Nu o va rezolva, dar trebuie măcar să înțeleagă că există! "Unde sunt ceilalți nouă?" Denunțarea amară a lui Cristos trebuie să mă împingă să-i reprezint pe cei care lipsesc. Când vom înțelege și vom fi vindecați de lepra nerecunoștinței, ar trebui să ne prezentăm în fața lui Dumnezeu și pentru frații noștri care nu vor înțelege niciodată și să-i reprezentăm: "Doamne, iartă-i pentru că nu știu ceea ce fac; eu sunt aici să mulțumesc și pentru ei, dă-mi capacitatea să pot să-i reprezint substituindu-mă lor..." Toată Biblia cheamă Cele zece porunci ocupă puțin spațiu în Biblie, dar invitația lui Dumnezeu la mulțumire se întinde în toată Scriptura. Este dificil să găsești două sau trei pagini consecutive din Biblie care să nu conțină această chemare; este neîncetată perseverența lui Dumnezeu de a aminti ceea ce el a făcut, de a aminti minunile făcute pentru poporul său. Cartea Psalmilor apoi, cartea clasică de rugăciune ebraică, este toată împletită de rugăciuni de mulțumire. Aceste date ale revelației pun o problemă: dacă Dumnezeu insistă atât de mult pe datoria de a mulțumi, este semn că aceasta este o mare nevoie a omului, este semn că în a mulțumi este marele interes al său, este semn că în a mulțumi se află fericirea, este semn că în a mulțumi omul se realizează. Mulțumind omul își găsește echilibrul. Se pune pe sine însuși în dependență față de Dumnezeu și-l pune pe Dumnezeu la locul său, sau mai presus de toate. Dacă toată Biblia este o continuă chemare la mulțumire, poate este pentru că omul riscă prea ușor să uite, însă nu are voie să uite. Dacă toată Biblia cheamă la mulțumire, poate este semn că Dumnezeu prevede în aceasta mijlocul cel mai simplu de a merge direct la el, calea cea mai scurtă pentru a realiză întregul ideal religios al omului. Dacă toată Biblia ne vorbește despre ea, poate este și pentru a trasa o "cale ușoară credinței". Dacă toată Biblia cheamă la mulțumire, este pentru că a învăța să mulțumești înseamnă să înveți să trăiești relația nostru cu Dumnezeu într-o manieră vitală. Dacă toată Biblia cheamă la mulțumire, poate este pentru că puține lucruri ca acesta dau posibilitatea omului de a se pregăti la marea revelație a lui Cristos, revelarea bunătății infinite a Tatălui și a adopției noastre ca fii. Rugăciunea deschisă tuturor Toți sunt capabili să mulțumească și toți înțeleg de ce. Nu toți în schimb sunt capabili să se arunce în contemplare și nu toți înțeleg de ce. Se mulțumește cu cuvinte și se mulțumește și fără cuvinte. Pentru a mulțumi nu este nevoie de formule. Sunt de ajuns, puține cuvinte și vreo idee despre bunătatea lui Dumnezeu. De aceea, mulțumirea este o rugăciune simplă pentru cei simpli, dar este o rugăciune foarte bogată. Când noi ne rugăm avem nevoie de instrumente, cum sunt cuvintele, ideile, cărțile; când mulțumim avem nevoie de puține cuvinte iar cărțile devin superflue. Mulțumirea este rugăciunea săracilor. Orice tip de rugăciune cere pregătire, antrenament, efort, mediu adaptat și multă bunăvoință; pentru a mulțumi, în schimb, nu este nevoie de pregătire, nu e nimic de învățat, pentru că toți știu cum se face. Chiar și un ateu care se deschide lui Dumnezeu poate să intre direct pe această cale a rugăciunii și s-o parcurgă până la capăt, încă din primul moment în care îl caută pe Dumnezeu. Nu este nevoie de cuvinte, este suficientă o idee, aceasta: Dumnezeu este un tată bun care iubește. Restul vine de la sine. Pentru a învăța un convertit să se roage este destul să-l înveți să mulțumească. Chiar dacă nu s-a rugat niciodată, prin acest mijloc știe să se roage. Este o cale largă și plăcută rugăciunea de mulțumire: este ca și cum ai culege flori de pe o pajiște. Nu apuci să culegi o floare că deja vezi o alta mai frumoasă care te invită să o culegi și buchetul devine mare cât cuprind brațele. A începe să mulțumești este un impuls de a găsi darurile lui Dumnezeu. Iar darurile lui Dumnezeu sunt făcute astfel: cu cât sunt căutate mai mult cu atât se găsesc mai multe, până când sfârșești fiind nevoit să lași pentru că este absolut imposibil să le apuci pe toate. Pentru a le da copiilor gustul rugăciunii este de ajuns să-i conduci de mână în pragul mulțumirii și să-i lași acolo: abia trecut pragul ei nu mai au nevoie de îndrumarea noastră, înaintează singuri cu repeziciune. Mulțumirea este o rugăciune care nu obosește niciodată. Este întotdeauna ceva nou și este mereu ceva frumos de gândit, de văzut, de spus. De aceea este rugăciunea potrivită pentru toți, pentru toate vârstele, pentru toate tipurile de persoane, pentru orice pregătire spirituală. Mulțumirea este rugăciunea fără structură pentru că este rugăciunea care depășește structurile. Cu cât suntem mai simpli cu atât suntem mai capabil să mulțumim. Este și rugăciunea cea mai odihnitoare, odihnește mintea și lărgește inima. Când mintea este obosită, rugăciunea de mulțumire este cea mai potrivită, pentru că nu absoarbe, nu împovărează, nu este grea. Antrenament Antrenamentul la mulțumire are nevoie de metodă și raționalitate. Se începe de la ușor pentru a ajunge la greu ca în orice bun antrenament. Trebuie țintit sus: să ajungem să spunem "mulțumesc" pentru toate lucrurile care ne costă mai mult, dar acest lucru este vârful muntelui. Înainte de a ajunge în vârf trebuie să înfrunți povârnișul care duce la vârf: trebuie în sfârșit să plecăm de la lucrurile ușoare. Spunem imediat că este impropriu, chiar irațional să împărțim problemele noastre între cele două categorii: lucrurile frumoase și cele care nu sunt frumoase. Pentru cel care are credință există "lucruri dificile", dar nu există lucruri care nu sunt frumoase pentru că totul este condus de Dumnezeu: noaptea și ziua, timpul frumos și cel urât, norii și cerul senin. Dar evident sunt momente foarte frumoase în viața noastră, sunt lucruri foarte frumoase într-o ziua dacă știm să ne deschidem ochii. De aici începe un antrenament rațional de a mulțumi. Nu lăsa să treacă nicio bucurie din viață fără să mulțumești! Aceasta este prima etapă a mulțumirii. A începe de acolo înseamnă a începe să ne convingem de ceea ce avem mare nevoie: Dumnezeu este bun. Dumnezeu este un tată! Dumnezeu se gândește la noi cu o delicatețe infinită! Căutați să petreceți o zi hotărâți în această obligație: orice bucurie azi trebuie să fie sfințită de un mulțumesc lui Dumnezeu; veți ajunge seara cu o idee nouă a bunătății lui Dumnezeu. Veți deschide ochii asupra anumitor aspecte ale vieții voastre la care nu v-ați gândit niciodată, va crește în voi nevoia de a vă abandona lui Dumnezeu din ce în ce mai mult, de a vă încrede în el cu un abandon tot mai profund; veți pune o întăritură la spiritul vostru de credință. Acest exercițiu maturizează credința, apoi credința, ca întotdeauna, deschide orizonturile generozității. Credința este întotdeauna tulpina care ține floarea, este întotdeauna pregătirea la iubire. Dacă credința este vie, face să izvorască răspunsul, adică dă naștere iubirii. Este foarte înjositor acest fapt: marea majoritate a creștinilor își amintește de Dumnezeu doar pentru a întinde mâna, sau atunci când sunt în fața unei situații în care le este teamă. Chiar și persoanele "bisericii" sunt mereu acolo ca să facă pe-a cerșetorii în rugăciunea lor, cer lucrurile cele mai extravagante, cer continuu fără măcar să evalueze dacă ceea ce cer este util sau dăunător. Această mare cerșetorie colectivă de multe ori ascultă de niște legi iraționale. Ne comportăm ca niște cerșetori tâmpiți în fața lui Dumnezeu, cerșetori cărora Dumnezeu le umple traista cu tot felul de daruri, pe care Dumnezeu îi îmbracă, îi susține și îi adăpostește; iar cerșetorul este mereu acolo nemulțumit și continuă să cânte mizeria, pentru că așteaptă acel faimos bănuț de nimic la care ține mai mult decât la orice. Este înjositoare trăirea ca cerșetori pe când Dumnezeu așteaptă ca să ne comportăm ca fii. Rugăciunea de mulțumire este cea care ne poate face să realizăm trecerea de la cerșetori la fii. Cine se obișnuiește să mulțumească, la un moment dat se rușinează să impună programele sale lui Dumnezeu; știe că Dumnezeu îi este tată, știe că Dumnezeu cunoaște mai bine decât noi ceea ce ne trebuie, se gândește numai să mulțumească, pentru că este sigur că Dumnezeu așteaptă aceasta mai mult. Acest lucru înseamnă credință, acest lucru însemnă iubire, acest lucru înseamnă trăi în mod concret realitatea lui Dumnezeu Tată. Dar antrenamentul are nevoie de precizie. De ce n-am putea să ne hotărâm să dedicăm mereu o oră pe zi pentru a-i mulțumi lui Dumnezeu pentru orice lucru frumos pe care ni-l dă? Pentru a mulțumi o oră pe zi nu este nevoie să întrerupi munca, nu este nevoie să mergi în Biserică, este de ajuns să alegem acele munci care să ne permită. Aproape toate muncile manuale care nu absorb de tot mintea noastră ar putea să se schimbe în rugăciune de mulțumire. Noi gândim încontinuu; atunci când nu gândim născocim. O facem când mergând, lucrând, înainte de somn, când ne trezim, o facem printre acțiunile cele mai negândite; ori de câte ori munca noastră nu ne absoarbe, pleacă fluviul gândurilor. Bine, ar fi de ajuns un lucru foarte simplu, ar fi de ajuns să punem un dig la râul umflat, să dirijăm gândurile noastre către direcția recunoștinței față de Dumnezeu, iar noi am pune un pic de dreptate în relațiile nostre cu el. Țintire dificilă Este ușor să mulțumești pentru lucrurile frumoase! Toți sunt capabili, chiar dacă puțini o fac. Dar important, ba chiar esențial este să mulțumești pentru spini, pentru contradicții, pentru suferințe și chiar pentru greșelile proprii. Când ajungem acolo, am ajuns în vârf, deoarece cine ajunge să mulțumească pentru lucrurile neplăcute, chiar și pentru cruci, atunci a învățat cu adevărat să trăiască. Viața este mereu o împletire de lucruri care merg și de lucruri care nu merg, de bucurii și de spini, de victorii și de frustrări. Creștinul este acela care știe să conviețuiască cu bucuriile și suferințele, cu căldura și cu frigul, cu calmul și cu furtuna. Creștinul este acela care este capabil să nu se afunde în furtunile vieții, sau cel puțin, este capabil, mergând la fund, să se întoarcă mereu la suprafață. Mulțumirea trebuie să ne conducă la această țintă să ne facă capabili să supraviețuim oricărei furtună. Cum se face? Poate este oportun să clarificăm că nu este simplu, este o luptă care uneori pare imposibilă, pare o luptă care este disproporționată împotriva unei forțe care ne strivește. Cere chiar și o anumită cunoștință a inimii umane. De exemplu, nu este convingător pentru nimeni să-i mulțumească lui Dumnezeu în fața unei contradicții, e ca și cum ar da cu capul de pereți. Dar există o tactică: pentru a dărâma un zid nu trebuie deloc să-l izbim cu capul. Este de ajuns să facem astfel: să luăm un drug, să ne așezăm bine și apoi să lovim cu drugul, în loc sa lovim cu capul, iar zidul, probabil, va cade afară să ne facă vreun rău. Ca să ne înțelegem: în fața anumitor contradicții sună în gol mulțumirea, este ceva care nu convinge deloc, chiar dacă este un lucru frumos. Dar dacă, înainte de a mulțumi, ne oprim să privim în față cu mult calm contradicția și, după ce am constatat că nu putem să facem chiar nimic, să o punem în mâna lui Dumnezeu cu simplitatea unui copil, atunci este ca și cum ai recurge la faimoasa tactică a drugului și cu ea zidul se va prăbuși. Când am încredințat o problemă insolvabilă lui Dumnezeu și am făcut-o cu încredere, cu umilință, cu adevărată abandonare, atunci, numai atunci, putem să mulțumim. Acela este momentul în care punem în funcțiune drugul. Nu va fi de ajuns o lovitură. Nu va fi de ajuns să mulțumim o singură dată. Dar vom mulțumi de o sută de ori, vom mulțumi de o mie de ori și zidul, aproape sigur se va prăbuși. Trebuie să încercăm pentru a ne convinge. Prima impresie va fi că mulțumirea noastră va suna a gol. Este logic! Este dificil că anumite lucruri să cadă jos când vrem să le facem să cadă jos. Dar dacă continuăm să mulțumim va sosi momentul în care zidul se va crăpa, va sosi momentul în care vom descoperi "mâna providenței", vom reuși să întrezărim anumite rezolvări pozitive în acea situație negativă. Dacă suntem constanți în a mulțumi, vom ajunge să găsim una, zece, o sută de motive pentru ai mulțumi lui Dumnezeu pentru acea contradicție și, la sfârșit, mulțumirea va triumfa, zidul se va prăbuși! Un mulțumesc adevărat, convins, poate sângerând, dar autentic, care izvorăște din adâncul ființei noastre și ne eliberează! Mai ales în acel moment se înțelege forța mulțumirii. Ba mai mult, experiența mulțumirii nu ne va convinge niciodată până când nu vom ajunge acolo: să înțelegem importanța pe care o are în momentele dificile ale vieții. Atunci se va înțelege că a învăța să mulțumești înseamnă a învăța să trăiești, pentru că înseamnă a învăța să înfrunți toate situațiile cele mai dramatice ale vieții, proiectându-le în iubirea lui Dumnezeu. Poate atunci și numai atunci, se naște la credință pentru că experimentează toată forța, experimentează iubirea lui Dumnezeu. Atunci când nu ne mai scandalizăm de Dumnezeu am ajuns la credință. Atunci când pentru noi voința lui Dumnezeu contează mai mult decât orice proiect al nostru, atunci am ajuns la iubire. Și aici este oportun să mergem gradual. Noi nu suntem capabili să înfruntăm problemele majore ale vieții dacă nu practicăm rezolvarea micilor contravenții cotidiane. Ar trebuie să începem astfel: să ne impunem de a nu ne pierde niciodată pacea în fața acestor mici contradicții, ci să le facem să slujească drept exercițiu pentru recunoștința noastră. Ați spart un pahar? Cineva v-a rănit? Ați făcut o gafă? De ce să ne pierdem pacea? Să ne punem în fața acestei situații mici și să o examinăm calm. Dacă pentru acest spin nu există un remediu, de ce nu-l punem cu încredere în mâinile lui Dumnezeu? Dacă Dumnezeu are grijă de o pasăre care cade, nu va pune la inimă o durere de a noastră? Și nu vă mai gândiți, lăsați-l pe Dumnezeu să pună înaintea lui acea problemă, care pentru noi este de nerezolvat. Apoi, imediat, după să mulțumim. Să mulțumim din toată inima, nu atât pentru contradicție sau pentru spini, ci mai degrabă să mulțumim pentru toate aspectele pozitive, care au urmat acelei dificultăți. Primul aspect pozitiv este acela că nu mai considerați o tragedie. I-ați dat măsura dreaptă a unui eveniment obișnuit; iar acesta nu este un dar al lui Dumnezeu pentru care puteți mulțumi? Apoi vă veți cunoaște mai bine pe voi înșivă după acel incident, sau îi veți cunoaște mai bine pe ceilalți, sau situația: acesta este un al motiv de recunoștință față de Dumnezeu. Apoi mulțumiți pentru că ați avut credință când în mod normal vă pierdeați răbdarea. Apoi, gândindu-vă veți găsi alte motivații pentru recunoștința voastră. EXERCIȚIU PRACTIC DE RUGĂCIUNE - Adresează-te Duhului prezent în tine și cere cu credință darul gratitudinii:
-Adresează-te lui Isus și imploră vindecarea de lipsa de reflecție și de nerecunoștința ta. Roagă-te:
- Adresează-te Tatălui, ești scufundat în iubirea sa infinită. Roagă-te:
- Recitește și urmează cu fidelitate sfaturile de la ultima pagină "Dacă vrei să te rogi bine". RUGĂCIUNEA ZILEI Sfințește orice bucurie din zi cu această invocație: "Tată, îți mulțumesc, chiar și pentru cei care nu-ți mulțumesc". Într-un moment potrivit meditează psalmul acesta plin de recunoștință: Psalmul 144 O Dumnezeule, regele meu, vreau să te preamăresc
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |