|
ÎNVĂȚĂTORULE, ÎNVAȚĂ-NE SĂ NE RUGĂM!
PRIMA SĂPTĂMÂNĂ Importanța rugăciunii
4. CĂINȚA Nu oricine îmi zice "Doamne! Doamne!"
Rugăciunea căinței Problema fundamentală a vieții mele este aceasta: îndeplinirea voinței lui Dumnezeu, adică a fi așa cum vrea el. În termeni concreți, înseamnă să iau din viața mea tot ceea ce-i este neplăcut lui, modelând viața mea pe fidelitatea absolută față de planul lui Dumnezeu. Dar pentru a ajunge acolo este necesar ca eu să mă cunosc în profunzime; să iau toate măștile pe care le port pe față; să îndrept și să îngrijesc toate neregulile care sunt prezente în mine. Într-un cuvânt: trebuie să mă cunosc pentru a mă converti. Este o exigență de iubire, este o etapă a iubirii mele concrete față de Dumnezeu, etapă la care pot și trebuie să ajung dacă vreau să fiu fidel voinței sale. Începe așa rugăciunea căinței. Explorarea persoanei mele Trebuie să fac adevărul în mine dacă vreau să mă cunosc și dacă vreau să mă corectez. În mine sunt multe zone de umbră, colțuri de întuneric care în privirea mea nu ajung niciodată ori datorită complicității, ori datorită nevinovăției, ori din obișnuință. Colțuri care, dacă nu mă pregătesc să le explorez, fac zadarnică orice voință de convertire. Rugăciunea trebuie să fie mai întâi un pact de onestitate cu mine însumi. Trebuie să mă ajute să văd în față răul meu, pentru a-l reproba și pentru a găsi modul de a-l corecta. Rugăciunea, adică raportul intim, filial cu Dumnezeu, mi-a fost dat tocmai pentru aceasta: pentru a deveni așa cum vrea Dumnezeu. Cu ajutorul psihologiei încercăm să facem lumină înăuntrul răului care îl purtăm în noi. Omul nu este o persoană armonioasă. În el domnește o trierarhie, trei principii care interferează permanent, influențându-se și deseori păgubindu-se, când ar trebui să se armonizeze pentru fericirea omului. Este sfera biologică, realitatea fizică, trupul, care ține drept coajă comorilor celor mai profunde ale omului. Este sfera psihică, psihicul, care este partea omului care face drept punte între trup și spirit. Este sfera spirituală, spiritul, partea cea mai elevată a omului, reședința oricărei comenzi interioare și exterioare, comoara sa cea mai prețioasă, principiul datorită căruia omul gândește, vrea și iubește. Să lăsăm deoparte bolile fizice sau condiționarea fizică, adică acele piedici care lucrează pe exteriorul omului. Să le lăsăm deoparte nu pentru că nu sunt importante, dar pentru că în sine nu sunt boli atât de relevante încât să dăuneze conduitei morală a omului în fața lui Dumnezeu. Să examinăm însă răul care lovește psihicul și acelea care uneltesc împotriva spiritului. Sunt boli foarte îngrijorătoare, deoarece condiționează comportamentul nostru moral, comportarea noastră în fața voinței lui Dumnezeu. Îndrăznim să afirmăm: până când aceste boli nu sunt bine cunoscute de noi, viața noastră de rugăciune nu va fi niciodată bine întemeiată, pentru că nu vor fi înfruntate problemele de fond, adică comportarea noastră practică în fața voinței lui Dumnezeu. Sunt aceste boli la care cu prea multă ușurință cedăm, care blochează libertatea noastră și împiedică voința lui Dumnezeu: aceste boli trebuie să devină primele obiective ale rugăciunii noastre. În aceste boli cuibăresc toate meschinăriile și trădările noastre. Asupra lor trebuie să opereze mult rugăciunea, pentru că plecând de acolo se ajunge la o autentică maturitate spirituală, o adevărată convertire la Dumnezeu. Cinci diavoli Să începem cu bolile care uneltesc în mod normal psihicul. Psihologul William Parker afirmă că psihicul nostru este întotdeauna asediat de cinci boli, pe care îndrăznește să le numească demoni. Sunt ca cinci focare de infecție. Sunt boli plicticoase, câteodată apăsătoare, împotriva cărora omul declanșează mereu mecanismele sale de apărare, uneori conștient, alteori inconștient. Prima victorie împotriva acestor rele este să le demascăm, a doua e să descoperim mecanismele de apărare, adesea prea ingenue, cu care le înfruntăm și să găsim mecanismele juste de apărare. Cele cinci boli sunt: ura, frica, sentimentul de vinovăție, sentimentul de inferioritete, victimismul. William Parker ar afirma că toate bolile care chinuiesc psihicul și ne cauzează probleme grave de suferință, se reduc la aceste cinci focare de infecție. În mod natural noi reacționăm împotriva lor. Principiul conservării ne obligă să o facem. Dar de multe ori instrumentele de apărare sunt nepotrivite. Aparatul de apărare de multe ori se reduce la o eliminare imaginară a bolii, fără să mergem la rădăcină. Iată principalele noastre mecanisme de apărare: negarea răului, justificarea, proiectarea răului asupra altora sau a altuia, reacția violentă, deci irațională. De multe ori mecanismele noastre de apărare sunt așa de nepotrivite încât aceste boli ne chinuiesc chiar și fizic, au efecte distrugătoare chiar asupra trupului nostru. William Parker le-a analizat așa: depresia psihică, anxietatea, dezordinea psihosomatică. În pacienții săi acest psiholog a notat anumite dezordini psihosomatice care au produs ulcere, astm, migrenă, artrite, turburări cardiace, acnee. Dar până când nu mergem la rădăcina acestor boli care amenință psihicul, este inutilă îngrijirea simptomelor. Rugăciunea are această forță: să controleze bolile profunde ale psihicului. William Parker chiar a demonstrat științific prin experimente de mare seriozitate științifică și spirituală. Să începem deci demascarea bolilor care ne deranjează mai mult, ne fac nefericiți, și ne blochează calea pentru a fi ceea ce trebuie să fim în fața lui Dumnezeu. Iată câteva teste simple și destul de complete pentru a face un lucru serios pentru cunoașterea de noi înșine. URA - TEST Am spirit de răzbunare atunci când sunt jignit?
FRICA - TEST Ca primă reacție mă retrag când primesc o sarcină?
SENTIMENTUL DE VINOVĂȚIE (REMUȘCARE IRAȚIONALĂ) - TEST Cred că în mine ar fi ceva ca nu este iertat?
SENTIMENTUL DE INFERIORITATE (TIMIDITATE PERSONALĂ) - TEST Prefer să fiu mai degrabă singur decât cu alții?
VICTIMISM - TEST Mă plâng în interiorul meu că nu sunt înțeles?
Bolile spiritului Dar pentru cunoașterea de noi înșine nu trebuie să ne oprim aici. După bolile care lovesc sfera psihică a omului, trebuie examinate bolile care atacă direct lumea spiritului. Am putea spune că toată viața spiritului uman se explică în aceste trei operațiuni: gândire-voință-iubire. Operațiuni ale spiritului pe care noi în limbajul comun le exprimă de obicei astfel: minte-voință-inimă. Aceste trei minunate facultăți care înalță omul peste toate sunt suprema măreție a omului. Dar omul trebuie să-și plătească măreția. Chiar și în aceste zone inaccesibile omul își are luptele sale. Dumnezeu este cel care ne-a făcut așa. Dar Dumnezeu ne-a dat și mijloacele pentru a lupta. Rugăciunea este cel mai puternic mijloc dintre toate. Rugăciunea este energizantul cel mai eficient al spiritului cu care omul poate să-și întărească mintea, voința, inima pentru a deveni ceea ce Dumnezeu dorește să fie. Am putea, deci, să spunem că bolile fundamentale ale spiritului sunt: lipsa de reflecție sau defectul de concentrare, voința slabă, iubirea insuficientă și nestatornică. Sunt trei boli foarte grave pentru că amenință comoara cea mai mare al omului. Aproape am putea spune că, dacă aceste trei boli, care amenință mintea, voința și inima ar fi eliminate, ar fi eliminate, în mare parte, toate bolile spiritului nostru. Ba mai mult, bolile sferei psihice pervertesc tocmai pentru că sunt favorizate de slăbiciunea reflecției noastre, de slăbiciunea voinței noastre și de defectul de iubire pe care le purtăm în noi. Ce rol ar trebui să aibă deci rugăciunea? Misiunea de a vindeca lipsa noastră de reflecție, misiunea de a întări voința slabă, misiunea de a vindeca iubirea puțin generoasă. Cine nu-și dă seama că de la defectul nostru de concentrare, de la defectul nostru de auto-stăpânire, de la superficialitatea noastră în iubire sunt atinse aproape toate problemele zilnice? Cine nu știe că viața noastră depinde aproape toată de forța gândirii noastre, de energia voinței noastre, de angajamentul iubirii noastre? Cine nu știe că sfântul nu este altcineva decât omul cu o capacitate puternică de reflecție, capacitate puternică de voință, capacitate puternică de dăruire? Să ne convertim cu forța lui Dumnezeu! În fond numai aceasta este rugăciunea de căință. Rugăciunea este instrumentul convertirii. Numai cu forța lui Dumnezeu putem spera să ne convertim. Forța lui Dumnezeu de obicei ne vine prin rugăciune. EXERCIȚIU PRACTIC DE RUGĂCIUNE - Începe cu semnul crucii făcut bine. Atingând fruntea consacră capacitatea ta reflexivă Tatălui. Atingând pieptul consacră inima ta lui Cristos. Atingând umerii consacră acțiunile, voința ta Duhului Sfânt. - Trebuie să te obișnuiești cu "rugăciunea trinitară". De două mii de ani Biserica insistă asupra rugăciunii trinitare: toată rugăciunea liturgică este rugăciune trinitară și totuși creștinii sunt lenți să o învețe și să o practice. - Primul spațiu al rugăciunii tale, oferă-l Duhului Sfânt. Cufundă-ți în el voința, roagă-te:
Repetă:
- Al doilea spațiu oferă-l lui Isus: roagă-te:
Sau:
Repetă:
- În al treilea spațiu adresează-te Tatălui, roagă-te:
Repetă iar:
- Recitește cu atenție sugestia de la ultima pagină: "Dacă vrei să te rogi bine". RUGĂCIUNEA ZILEI În orice moment liber repetă această invocație: "Tată, nu voința mea, ci a ta să se facă". Într-o pauză din programul tău, recită cu profunzime acest psalm de căință: Psalmul 102 Binecuvântează, suflete al meu, pe Domnul
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |