Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 BIBLIOTECA 

ÎNVĂȚĂTORULE, ÎNVAȚĂ-NE SĂ NE RUGĂM!
Curs introductiv în rugăciune
de Andrea Gasparini
Traducere de pr. Cristinel Fodor

PRIMA SĂPTĂMÂNĂ

Importanța rugăciunii

cuprins cuprins

 

2. STAU LA UȘĂ ȘI BAT

Iată, eu stau la ușă și bat.
Dacă cineva ascultă glasul meu și-mi deschide ușa,
voi intra la el și voi sta la masă cu el și el cu mine.

(Ap 3,20)

"Voi intra la el..."

"Iată, eu stau la ușă și bat. Dacă cineva ascultă glasul meu și-mi deschide ușa, voi intra la el și voi sta la masă cu el și el cu mine" (Ap 3,20).

Este interesant contextul din acest pasaj al Apocalipsului: fragmentul face parte din cea de-a șaptea scrisoare pe care Domnul o dictează pentru Îngerul Bisericii din Laodiceea. Primele fraze din scrisoare sunt foarte severe: "Cunosc faptele tale că nu ești nici rece, nici cald. O, de ai fi sau rece, sau cald! Dar pentru că ești astfel, căldicel, nici cald, nici rece, te voi vărsa din gurma mea" (Ap 3,15-16).

Apoi continuă: "Pe cei pe care îi iubesc, eu îi mustru și îi îndrept. Fii deci plin de zel și convertește-te!" (Ap 3,19).

Ce să facem când suntem căldicei, când fervoarea coboară total și din vina noastră? Unicul remediu este tocmai rugăciunea asiduă a inimii.

Lâncezeala este un rău înspăimântător, pentru că orbește: poate să ne facă să spunem: "Sunt bogat, nu am nevoie de nimic", iar atunci răul este foarte grav.

Nu vorbim despre lâncezeala devenită nevindecabilă, cum ar fi cancerul. Vorbim despre "perioade când suntem lâncezi", când mergem încet pe drumul către Domnul.

Ce este de făcut? Răspund: este un remediu, rugăciunea asiduă a inimii!

Lâncezeala îi face scârbă Domnului; limbajul din Apocalips este drastic: "Te voi vărsa din gura mea", pentru că este un rău foarte grav.

Deci ce să facem? Remediu există și este simplu: rugăciunea inimii!

Domnul ne spune că lucrează chiar și împrejurul celui lânced. Ce face? "Stau la ușă și bat"

Adică, Domnul se face auzit aproape întotdeauna prin nemulțumirea, remușcarea, neplăcerea și câteodată cu greața de noi înșine. Dumnezeu bate! Nu trebuie să întârziem: să mergem să-i deschidem.

A deschide Domnului care bate înseamnă căința. Când avem curajul să spunem: sunt un păcătos, acela este momentul precis în care mergem la ușă și-i deschidem Domnului.

Când suntem în lâncezeală, prima reacție este smiorcăiala. Nu! Prima reacție trebuie să fie căința, recunoașterea propriilor păcate și să cerem milă.

Fără sinceritate ușa noastră este blocată Domnului. Sinceritatea și căința deschide larg ușile, iar Dumnezeu intră. Nu este suficientă mulțumirea, este nevoie de căință!

Și ce va face Domnul? Va face imediat sărbătoare: "Voi sta la masă cu el și el cu mine".

Este începutul intimității, al prieteniei, al vieții noi.

Este natural că dacă vine la cină trebuie să pregătim masa. Căința nu este făcută din flecăreală, ci este făcută din lucruri concrete.

Dar invitatul nu vine cu mâinile goale; nu este obișnuit să vină și să ia, ci vine să dea.

Putem spune că toată masa o umple el: iubirea sa este atât de mare că puținele lucruri pe care noi le-am pus pe masă sunt de râs în comparație cu ceea ce a adus el.

Și începe sărbătoarea profundă a rugăciunii inimii: stăm cu el, ne bucurăm de prezența sa, îi mulțumim, și-l ascultăm și suntem fericiți să stăm cu el. Ne lăsăm iubiți.

De asemenea i se cere? Cu siguranță, mai ales i se cere fidelitatea pentru astăzi.

"Dă-mi o inimă mare și generoasă", pentru astăzi, deoarece pentru mâine va fi rugăciunea de mâine.

Iubirea noastră trebuie să se concretizeze. Dacă părerea de rău era adevărată, darul convertirii era gata; dar să fim realiști, să cerem convertirea pentru astăzi, nu pe aceea de mâine.

Rugăciunea inimii care a devenit convertire pentru astăzi este cea mai sigură, cea mai hotărâtă.

Este căința "după Dumnezeu": încredere!

Iar căința "după Satana": rumegare!

Nu există greșeală care nu se poate repara, pentru că Isus a plătit pentru noi.

Cele trei butoane

S-ar putea spune că în rugăciune poruncesc trei butoane.

Învață să se roage cel care este capabil să manevreze bine cele trei butoane.

1. Primul buton este umilința, pe care aș vrea să o descriu astfel: să împlinim adevărul în noi ca prim act al rugăciunii.

Să ne așezăm în fața lui Dumnezeu așa cum suntem, nu cum am vrea să fim: să facem adevărul, să facem punctul situației noastre foarte concret, cu o sinceritate chiar aspră, profundă, fără jumătăți de măsură, luându-ne masca, să ne prezentăm în fața lui Dumnezeu așa cum suntem.

Să nu uităm lecția importantă a lui Isus când povestește parabola vameșului și a fariseului la templu. Observați: sărmanul vameș la templu nu face promisiuni lui Dumnezeu, nu are nici măcar curajul să-și ridice ochii la el, proclamându-se doar păcătos. Face numai aceasta, acceptă și-i prezintă lui Dumnezeu toată mizeria sa, ca cerșetorul care prezintă trecătorilor zdrențele sale, și acolo i se întâmplă minunea.

Este nevoie de foarte puțin pentru a mișca inima lui Dumnezeu, pare să spună Isus, este de ajuns să-ți scoți masca de pe chip și Dumnezeu te va umple cu harul său.

Nu-ți fie teamă că pierzi timpul în această operație de introducere la rugăciune: nu este introducere, este deja adevărata rugăciune, este deja iubire. Celelalte două butoane sunt: să ne deschidem iubirii lui Dumnezeu și să iubim.

2. Am vorbit despre rugăciune ca iubire, dar mai întâi trebuie să vorbim mai mult despre nevoia de a-ți da seama de iubirea lui Dumnezeu față de tine.

Aș spune că este un butonul decisiv: dacă este puternică convingerea că Dumnezeu te iubește personal pe tine, cu sinceritate, cu statornicie, cu fidelitate; dacă este tare convingerea că Dumnezeu te iubește chiar dacă tu nu răspunzi (dar ai grijă, trebuie să fie o convingere profundă, nu doar o idee peregrină care-ți trece prin cap); dacă tu ești chiar convins de iubirea lui Dumnezeu față de tine, atunci rugăciunea pornește singură, fără eforturi.

Dumnezeu mă iubește! Iată punctul de foc al rugăciunii, dar trebuie să devină un punct de foc care să schimbe în foc relația ta cu el.

Persoanele cu rugăciunea slabă sau bolnavă încă nu au înțeles că Dumnezeu le iubește, ori au înțeles superficial, fără o convingere profundă a acestei realități.

Trebuie să luptați cu toate forțele pentru a construi în voi această convingere. Nu sunt de ajuns puține eforturi... A înțelege că Dumnezeu ne iubește este ca și cum am intra în realitatea profundă a lui Dumnezeu, în inima lui Dumnezeu.

Mijloacele poate cele mai simple sunt două: mulțumirea și cuvântul lui Dumnezeu citit în cheia iubirii.

MULȚUMIRE: construiți-vă sala de antrenament; alegeți câteva momente precise din zi când să faceți antrenament: dimineața când vă sculați, când călătoriți, când sunteți angajați într-o muncă manuală care să o permită. Sala de antrenament este cea care face mușchi atletului. Exercițiul sistematic al mulțumirii va fi cel care vă va face ca toată ziua să devină o mulțumire: "Mulțumiți pentru toate, căci aceasta este voința lui Dumnezeu în Cristos Isus cu privire la voi!" (1Tes 5,18).

Paul cerea această atitudine de la primii creștini, de la păgânii nou-convertiți: era ceva obișnuit vieții creștine.

Apoi, CUVÂNTUL LUI DUMNEZEU ne ajută foarte mult să ne gândim la iubirea lui Dumnezeu.

Dar trebuie să corectăm un defect de lectură foarte comun. Suntem prea obișnuiți cu cuvântul lui Dumnezeu citit doar în cheie moralistă: este o eroare! Trebuie să învățăm să citim Cuvântul în cheia iubirii.

Trebuie să ne exercităm să citim Cuvântul în lectura tridimensională! Este foarte interesant! Se face așa:

Prima dimensiune: lectura așa cum sună, făcută cu credință, cu venerație, cu atenție maximă (cu ajutorul introducerii și a notelor; nu vă aventurați în Cuvânt fără ajutorul unui expert inteligent și plin de credință).

A doua dimensiune: să recitim întrebându-ne: ce mă învață această pagină despre iubirea lui Isus față de noi, față de mine?

A treia dimensiune: să recitim întrebându-ne: Ce mă învață despre iubirea Tatălui?

Orice pagină din Scriptură este o școală despre iubirea lui Dumnezeu, dar cine nu învață să citească iubirea, va rămâne analfabet în iubire.

Cine nu face acest efort va fi doar un turist al Cuvântului. Aurul este dedesubt, este profund, numai cine sapă îl găsește.

3. Apoi vine al treilea buton: să iubim!

Cum se iubește în rugăciune? Este greu de spus, poate pentru că totul stă într-un lucru foarte simplu, totul stă în a învăța să ne oferim lui Dumnezeu.

Vom vorbi mai pe larg când vom intra pe viu în "rugăciunea inimii".

A spune că rugăciunea bine structurată ar trebui să treacă prin trei etape de maturizare:
- să însănătoșim rugăciunea vocală;
- să adăugăm rugăciunea de ascultare;
- să tindem spre rugăciunea iubirii (rugăciunea inimii),

În substanță este ca și cum am susține că drumul rugăciunii ar trebui să consiste în aceste trei pasaje:
a vorbi (rugăciunea vocală),
a asculta (rugăciunea de ascultare),
a răspunde (rugăciunea iubirii).

EXERCIȚIU PRACTIC DE RUGĂCIUNE

- Dedică cel puțin jumătate de oră rugăciunii tale, alege locul potrivit și ora cea mai bună, pune-te în genunchi, fă să se roage chiar și trupul: va ajuta rugăciunii tale.

- Împarte timpul tău în trei spații: cu cât organizezi mai mult rugăciunea, cu atât o faci mai ușoară și va aduce rod.

- Primul spațiu (zece minute) consacră-l Duhului Sfânt prezent în tine. Întreabă-ți conștiința, întreabă-l pe Duhul Sfânt: care este ultima greșeală pe care am săvârșit-o? Care este păcatul care mă apasă mai mult? Prezintă căința ta Duhului Sfânt.

Poți să te rogi astfel: "Duhule Sfânt, Duhul adevărului, realizează adevărul în mine"

- Apoi îndreaptă-ți atenția ta către Isus: exercită-te în rugăciunea de ascultare. Recitește fragmentul din Apocalips care ți-a fost propus cu mare atenție. Spune adeseori: "Vorbește Doamne, servitorul tău ascultă".

Amintește-ți că a te căi înseamnă a te schimba; cere lumină lui Isus:
"Doamne care este primul pas al căinței mele?"

Și ia o hotărâre clară, precisă, pentru azi.

- Apoi adresează-te Tatălui, fă tăcere, caută numai să-i fi prezent și să-l iubești.

Caută să faci să treacă prin fața ta toate darurile zilei și roagă-te numai așa:
"Îți mulțumesc, Tată!"

Apoi caută să faci să treacă prin fața ta darurile cele mai mari din viață și roagă-te:
"Tatăl meu, totul meu!"
- Încheie cu "Bucură-te Marie", rostit cu atenție pentru a implora gustul pentru rugăciune și perseverența.

RUGĂCIUNEA ZILEI

Toți sunt capabili să spună "mulțumesc!", dar o facem prea puțin cu Dumnezeu. Caută să o faci în toate momentele libere din zi.

"Tată, în numele lui Isus, îți mulțumesc".

Într-un moment de reculegere meditează acest psalm.

Psalmul 138

Pentru că tu ai format rărunchii mei,
M-ai țesut în sânul mai mele.
Te laud pentru că m-ai făcut
O făptură atât de minunată!
Lucrările tale sunt admirabile!
Și sufletul meu cunoaște bine aceasta!
Oasele mele nu erau ascunse pentru tine
Când am fost plămădit în taină,
Țesut în chip minunat în adâncimile pământului.
Ochii tăi m-au văzut înainte de a mă naște
Și în cartea ta îmi erau scrise toate;
Zilele erau fixate, pe când nu era nici una dintre ele.
Cât de adânci sunt, pentru mine,
Gândurile tale, Dumnezeule,
De necuprins este numărul lor!
Dacă le-aș număra, ar fi mai multe ca nisipul.
Când mă trezesc, tot lângă tine sunt.
O Dumnezeule, dacă l-ai nimici pe cel nelegiuit!
Depărtați-vă de la mine,
Oameni vărsători de sânge!
Ei vorbesc despre tine cu înșelăciune,
Oare nu-i urăsc eu, Doamne, pe cei ce te urăsc
Și de cei care se ridică împotriva ta nu mi-este silă?
Cu ură desăvârșită îi urăsc,
Ca și cum ar fi dușmanii mei.
Privește-mă cu luate-aminte, Dumnezeule,
Și vezi inima mea,
Încarcă și cunoaște gândurile mele.
Vezi dacă nu merg pe o cale greșită
Și condu-mă pe calea veșniciei.

* * *

Rugăciunea este un bine măreț,
este o uniune intimă cu Dumnezeu,
trebuie să vină din inimă,
trebuie să înflorească mereu,
ziua și noaptea.

Este lumina sufletului,
adevărată cunoaștere a lui Dumnezeu,
mijlocitoare între Dumnezeu și om;
este o dorință după Dumnezeu,
este o iubire inefabilă
produsă de harul divin"

Sfântul Ioan Cristostomul

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat