Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Editura "Sapientia": Patru noi cărți în colecția Magisterium

Scrisorile enciclice Mater et magistra, de papa Ioan al XXIII-lea, Pacem in terris, de papa Ioan al XXIII-lea, Populorum progressio, de papa Paul al VI-lea, și scrisoarea apostolică Octogesima adveniens, de papa Paul al VI-lea, sunt cele mai recente apariții în colecția Magisterium a Editurii "Sapientia".

* * *

Editura "Sapientia" anunță apariția scrisorii enciclice Mater et magistra, scrisă de papa Ioan al XXIII-lea și tradusă în limba română de Petru Ciobanu. Cartea apare în colecția Magisterium, formatul 14x20 cm, are 92 de pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 8 lei.

Cu ocazia celei de a 50-a aniversare a enciclicei Mater et magistra a fericitului Ioan al XXIII-lea, papa Benedict al XVI-lea sublinia actualitatea acestui document în lumea noastră globalizată: "În Mater et magistra, papa Roncalli, având o viziune despre Biserică pusă în slujba familiei umane, mai ales prin specifica sa misiune evanghelizatoare, s-a gândit la doctrina socială - anticipându-l pe fericitul Ioan Paul al II-lea - ca la un element esențial al acestei misiuni, pentru că este «parte integrantă a concepției creștine despre viață» (...) Problema socială de astăzi este fără îndoială o problemă de dreptate socială mondială, așa cum de altfel amintea deja Mater et magistra în urmă cu cincizeci de ani, deși cu referință la un alt context. Pe lângă aceasta, este o altă problemă de distribuire egală a resurselor materiale și nemateriale, de globalizare a democrației substanțiale, sociale și participative. Pentru aceasta, într-un context în care se trăiește o progresivă unificare a omenirii, este indispensabil ca noua evanghelizare a socialului să evidențieze implicațiile unei dreptăți care trebuie realizată la nivel universal. Cu referință la fundamentul acestei dreptăți, trebuie subliniat că nu este posibilă realizarea ei sprijinindu-ne pe un simplu consens social, fără a recunoaște că acesta, pentru a fi durabil, trebuie să fie înrădăcinat în binele uman universal. În ceea ce privește planul de realizare, dreptatea socială trebuie edificată în societatea civilă, în economia de piață, dar de o autoritate politică onestă și transparentă, proporționată cu ea, chiar și la nivel internațional".

Enciclica Mater et magistra, publicată de papa Ioan al XXIII-lea pe 15 mai 1961 și tradusă acum în limba română de Petru Ciobanu, se deschide cu o scurtă trecere în revistă a ceea ce ne-a transmis enciclica Rerum novarum: "Leon al XIII-lea a vorbit într-o perioadă caracterizată de transformări radicale, de contraste accentuate și revolte violente. Umbrele acelui timp ne fac să apreciem mai mult lumina pe care o emană învățătura sa...; i-a revenit lui Leon al XIII-lea să-și publice mesajul social, fundamentat pe natura umană și pătruns de principiile și spiritul evangheliei, mesaj care, de la apariția sa, a suscitat, chiar și în mijlocul opoziției ușor de înțeles, admirația și entuziasmul universal".

În cea de-a doua partea a acestei enciclice sunt făcute câteva precizări și dezvoltări ale învățăturii enciclicei Rerum novarum, adăugându-se: "Puterile publice, responsabile de binele comun, trebuie să se simtă angajate în exercitarea unei acțiuni multiple în domeniul economic, o acțiune mai vastă, mai profundă, mai organică; de asemenea, trebuie să se adapteze, în acest scop, structurilor, competențelor, mijloacelor, metodelor. Se cuvine ca acest principiu să fie reamintit în permanență: prezența statului în domeniul economic nu are drept scop să reducă din ce în ce mai mult libertatea de inițiativă personală, dimpotrivă, are drept obiectiv să-i asigure acestui domeniu de acțiune, o amploare tot mai mare, grație unei protecții efective, pentru toți". Alături de acestea, mai sunt tratate și teme, precum socializarea privită ca "o multiplicare progresivă a relațiilor în cadrul vieții comunitare", remunerarea muncii, proprietatea privată etc.

În cea de-a treia parte sunt dezvoltate noile aspecte ale problemei actuale cu referire la raporturile dintre diversele sectoare economice, dintre regiunile dezvoltate și cele mai puțin dezvoltate din cadrul unei economii naționale, de asemenea și la exigențele dreptății în raport cu sectoarele de producție, solidaritatea și colaborarea, reechilibrarea și promovarea regiunilor subdezvoltate, creșterea demografică și dezvoltarea economică, colaborarea pe plan mondial.

În partea finală se subliniază importanța stabilirii legăturilor vieții în comun, bazate pe adevăr, dreptate și iubire: "După atâtea progrese științifice și chiar ca urmare a lor, rămâne încă actuală problema unor relații sociale mai echilibrate din punct de vedere uman, atât în interiorul fiecărei comunități, cât și pe plan internațional".

Recomandăm lectura și studiul acestei enciclice tuturor celor care sunt animați de iubirea lui Cristos și simt comuniunea cu ceilalți, acceptându-le nevoile, suferințele și bucuriile, dar și celor care doresc să ajungă la acest grad de comuniune.

Ștefan Tamaș

*

Editura "Sapientia" anunță apariția scrisorii enciclice Pacem in terris: despre pacea dintre oameni bazată pe adevăr, dreptate și libertate, scrisă de papa Ioan al XXIII-lea și tradusă în limba română de Petru Ciobanu. Cartea apare în colecția Magisterium, formatul 14x20 cm, are 68 de pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 8 lei.

Violența pe care continuă să o îndure atâtea persoane și atâtea popoare, războaiele care însângerează încă numeroase părți ale lumii, nedreptatea care apasă asupra unor continente întregi au devenit intolerabile. Trebuie să se treacă de la cuvinte la fapte: cetățenii și familiile, credincioșii și Bisericile, statele și organismele internaționale, toți trebuie să se simtă chemați să participe cu o implicare mai adâncă în promovarea păcii.

Papa Ioan al XXIII-lea (1958-1963), având încă proaspete în minte atrocitățile provocate de cel de-al Doilea Război Mondial (1939-1945) și privind îngrijorător la dezlănțuirea războiului rece, a lansat un apel la pace, un "ultim strigăt" din inima lui de "Papa cel bun", înainte de a fi răpus de un cancer la stomac. Acest apel s-a concretizat prin Scrisoarea enciclică "Pacem in terris": despre pacea dintre oameni bazată pe adevăr, dreptate și libertate (11 aprilie 1963), pe care o prezentăm cititorilor noștri în limba română, grație traducerii realizate de studentul teolog Petru Ciobanu.

Vorbind despre valoarea acestui document, papa Benedict al XVI-lea spunea: "La apogeul războiului rece, când lumea încerca încă să se obișnuiască cumva cu amenințarea existenței și proliferării armelor de distrugere în masă, papa Ioan al XXIII-lea scria ceea ce avea să fie ultima sa scrisoare deschisă către lume. Scrisoarea a fost apelul din inimă al unui mare păstor, aflat aproape de sfârșitul vieții sale, cerând ca pacea și dreptatea să fie promovate cu vigoare în toate straturile societății, la nivel național și internațional".

De puține ori o enciclică a reușit să aibă o rezonanță mediatică așa de vastă ca aceea obținută de Pacem in terris. Publicată oficial la 11 aprilie 1963 - dar semnată în dimineața zilei de 9 aprilie în cadrul unei ceremonii publice care a contribuit la răspândirea ei planetară - enciclica lui Ioan al XXIII-lea a avut o primire fără egal în presa internațională, în măsură să trezească o reacție a opiniei publice mondiale care, și astăzi, are puține exemple asemănătoare.

Enciclica este împărțită în cinci secțiuni. Prima secțiune, în paralel cu Declarația universală a drepturilor omului, stabilește relația dintre oameni, ca indivizi, și discută despre drepturile omului (dreptul la viață și la un trai decent, dreptul la libertatea de conștiință, drepturile civile etc.) și obligațiile lui morale (în responsabilități, conviețuirea în adevăr, dreptate, iubire și libertate etc.) (nr. 1-45). A doua secțiune abordează raporturile dintre oameni și puterile publice în cadrul fiecărei comunități politice (nr. 46-79).

A treia secțiune stabilește necesitatea egalității între națiuni. Popoarele, intensificând relațiile și schimburile dintre ele, vor descoperi mai ușor legăturile de unitate care decurg din natura lor comună; ele vor înțelege mai bine că una dintre datoriile lor primordiale, care rezultă din comuniunea lor de natură, este de a fundamenta relațiile dintre oameni și popoare pe iubire, și nu pe frică (nr. 80-129).

A patra secțiune pledează pentru nevoia de relații mai bune între oameni și de cooperare între națiuni (n. 130-145), iar ultima secțiune îi îndeamnă pe catolici să lucreze împreună cu alții pentru promovarea binelui comun al întregii familii umane și, de asemenea, luminați de credința lor și cu forța iubirii, să se străduie ca instituțiile economice, sociale, culturale sau politice să nu împiedice, ci să contribuie la efortul de perfecționare a oamenilor, atât pe plan natural, cât și supranatural (nr. 146-172).

Fie ca această enciclică să devină un stimul pentru toți la a se implica tot mai mult în promovarea reconcilierii și a păcii la orice nivel și astăzi, după cincizei de ani de la emiterea ei (1963).

Laurențiu Turbuc

*

Editura "Sapientia" anunță apariția Scrisorii enciclice Populorum progressio: despre dezvoltarea popoarelor, scrisă de papa Paul al VI-lea și tradusă în limba română de Petru Ciobanu. Cartea apare în colecția Magisterium, formatul 14x20 cm, are 56 de pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 8 lei.

Conceptul de "problemă socială" a evoluat de la jumătatea secolului al XIX-lea până astăzi. Această temă nu se limitează doar la problema muncitorimii; în ea sunt incluse și problemele dezechilibrelor și ale schimbărilor structurale. Astfel a înțeles Conciliul al II-lea din Vatican problema socială în Constituția pastorală Gaudium et spes, viziune reluată de Paul al VI-lea în enciclica Populorum progressio (26 martie 1967) și în scrisoarea apostolică Octogesima adveniens (14 mai 1971). Și papa Ioan Paul al II-lea scria în enciclica sa Laborem exercens: "Dacă în trecut se evidenția în centrul acestei probleme mai ales problema clasei, în timpul mai apropiat se pune în prim plan problema lumii" (§ 2).

Enciclica Populorum progressio, tradusă de Petru Ciobanu, este un document ce a accentuat problema socială la nivel mondial. Astfel, în Introducere putem citi: "Dezvoltarea popoarelor, în special a acelora care se străduiesc să scape de foamete, de sărăcie, de bolile endemice, de ignoranță, care caută o participare mai largă la roadele civilizației, o valorizare mai activă a calităților lor umane, care se orientează decisiv spre deplina lor dezvoltare, este obiectul unei atente observații din partea Bisericii. După Conciliul ecumenic al II-lea din Vatican, o conștientizare reînnoită a exigențelor mesajului evanghelic a determinat Biserica să se pună în slujba oamenilor pentru a-i ajuta să sesizeze toate dimensiunile acestei probleme grave și pentru a-i convinge de urgența unei acțiuni solidare în această cotitură a istoriei umane".

În prima parte a acestei enciclice se tratează problema dezvoltării integrale a omului, punând în discuție aspirațiile oamenilor, colonizarea și colonialismul, dezechilibrul crescând datorat producerii de alimente în exces, în timp ce altora acestea le lipsesc cu desăvârșire, conștientizarea crescândă a diferitelor condiții sociale și a scandalului dat de aceste diferențe, ciocnirea diferitelor civilizații. Un alt accent este pus pe relația dintre Biserică și dezvoltarea reliefată în acțiunilor misionare: "Fidelă învățăturii și exemplului divinului ei Fondator care a vestit vestea cea bună săracilor ca semn al misiunii sale, Biserica nu a neglijat niciodată promovarea creșterii umane a popoarelor cărora le ducea credința în Cristos. Misionarii ei au zidit, alături de biserici, ospicii și spitale, școli și universități. Învățându-i pe indigeni modalitatea de a trage cel mai mare folos din resursele lor naturale, deseori i-au apărat de lăcomia străinilor. Fără îndoială, opera lor, prin ceea ce avea uman, nu a fost perfectă, iar unii dintre ei au amestecat deseori vestirea autentică a mesajului evanghelic cu modurile de gândire și de viață din țara lor de origine. Însă au știut, de asemenea, să cultive instituțiile locale și să le promoveze". Foarte importantă este și viziunea creștină a dezvoltării, conform căreia dezvoltarea nu se limitează numai la dezvoltarea economică, ci, "pentru a fi autentică, ea trebuie să fie integrală, adică să-l promoveze pe fiecare om și omul întreg", după cum a accentuat, pe bună dreptate, L.-J. Lebret, în Dynamique concr?te du développement: "Nu acceptăm să separăm economicul de uman, dezvoltarea de civilizația în care se înscrie. Ceea ce contează pentru noi este omul, fiecare om, fiecare grup de oameni, până la omenirea întreagă". Printre subiectele tratate sunt și reprezentarea ierarhică a valorilor, destinația universală a bunurilor, proprietatea, folosirea veniturilor, industrializarea, promovarea culturală etc.

Cea de-a doua parte tratează despre dezvoltarea solidară a omenirii: "Dezvoltarea integrală a omului nu poate merge fără dezvoltarea solidară a omenirii. Am spus-o la Bombay: «Omul trebuie să întâlnească omul, națiunile trebuie să se întâlnească asemenea fraților și surorilor, asemenea copiilor lui Dumnezeu. În această înțelegere și în această prietenie reciprocă, în această comuniune sacră, noi trebuie, de asemenea, să începem să lucrăm împreună pentru a zidi viitorul comun al omenirii». Astfel, sugerăm căutarea mijloacelor concrete și practice de organizare și cooperare, pentru a pune în comun resursele disponibile și a realiza astfel o adevărată comuniune între toate națiunile". În această parte putem citi și despre asistența celor slabi (lupta contra foametei, obligația solidarității), dreptatea în relațiile comerciale, iubirea universală (obligația ospitalității, muncitorii emigrați, simțul social etc.).

Recomandăm această enciclică tuturor celor care vor să înțeleagă mai bine strigătul popoarelor suferinde, dar și tuturor celor care au înțeles acest mesaj, așa cum încheie acest document Papa Paul al VI-lea: "Voi toți care ați înțeles apelul popoarelor suferinde, voi toți care lucrați pentru a răspunde acestui apel, voi sunteți apostolii dezvoltării bune și adevărate, care nu înseamnă bogăția egoistă și iubită pentru ea însăși, ci economia în slujba omului, pâinea de toate zilele împărțită tuturor, ca izvor de fraternitate și semn al Providenței".

Ștefan Tamaș

* * *

Editura "Sapientia" anunță apariția Scrisorii apostolice Octogesima adveniens, scrisă de papa Paul al VI-lea și tradusă în limba română de Petru Ciobanu. Cartea apare în colecția Magisterium, formatul 14x20 cm, are 48 de pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 8 lei.

Constituie o convingere comună a tuturor creștinilor nevoia participării Bisericii la abordarea și soluționarea problemelor sociale. Ceea ce este firesc, întrucât Biserica nu poate să rămână deoparte, manifestând lipsă de interes față de acestea, ci să se apropie de toate aspectele și manifestările vieții oamenilor. Astfel, reușește să se apropie de slujirea propusă de exemplul Mântuitorului, care nu a venit să fie slujit, ci să slujească și să își dea viața ca preț de răscumpărare pentru mulți.

Din dorința de a continua tradiția peregrinării Bisericii împreună cu omenirea cu care își împărtășește soarta în cadrul istoriei și datorită incertudinilor și tulburărilor anilor pontificatului său, Papa Paul al VI-lea (1963-1978) a dorit să transmită un mesaj specific, voind prin aceasta să ofere oamenilor o susținere în efortul lor de a-și lua în mâini și de a orienta viitorul. Acest mesaj s-a concretizat și prin scrisoarea apostolică Octogesima adveniens, pe care o prezentăm cititorilor noștri, grație traducerii realizate de studentul teolog Petru Ciobanu.

Scrisoarea a fost publicată de Papa Paul al VI-lea la 14 mai 1971, fiind adresată Monseniorului cardinal Maurice Roy, președintele Consiliului Pontifical pentru Laici și al Comisiei Pontificale "Justitia et Pax", cu scopul "de a trezi în poporul lui Dumnezeu o deplină înțelegere a rolului său în momentul de față" și de "a promova apostolatul pe plan internațional" (nr. 52).

Octogesima adveniens nu a fost scrisă într-un vid istoric sau în discontinuitate cu învățătura socială catolică din deceniile precedente, ci a continuat temele pe care le găsim atât în Constituția pastorală privind Biserica în lumea contemporană Gaudium et spes, cât și în documentele magisteriale sociale ale predecesorilor săi, și se constituie ca un răspuns dat provocările contextului istoric în care a fost scrisă. Trebuie notat, de asemenea, că prin această scrisoare apostolică, papa Paul al VI-lea a voit să marcheze împlinirea a 80 de ani de la promulgarea primei enciclice sociale a Papei Leon al XIII-lea Rerum novarum (15 mai 1891), enciclică despre care papa a afirmat, încă de la începutul scrisorii, că este cea care continuă să inspire acțiunile pentru dreptatea socială, iar acest fapt l-a determinat să reia și să prelungească învățătura predecesorilor săi, răspunzând astfel noilor necesități ale unei lumi în schimbare (nr. 1).

După o introducere de șapte paragrafe, Octogesima adveniens este structurată pe patru secțiuni. Cea mai mare parte a scrisorii (nr. 8-42) se întoarce la o lectură a semnelor timpului, evidențiind provocările (de exemplu, urbanizarea) cu care se confruntă anumite grupuri de persoane (tineri, femei etc), problemele la nivel mondial (cum ar fi influențele mass-media și ale mediului) și aspirațiile oamenilor zilelor noastre. Restul scrisorii oferă câteva reflecții ecleziale cu privire la aceste semne ale timpului.

După ce a analizat situația actuală și a atras atenția cu privire la principiile după care ar trebui să se ghideze creștinii, Papa Paul al VI-lea adaugă un apel la acțiune (nr. 48-52). În diversitatea situațiilor, a funcțiilor, a organizațiilor, fiecare creștin trebuie să-și situeze responsabilitatea și să discearnă, în cunoștință de cauză, acțiunile la care este chemat să participe.

Lectura acestui document magisterial este utilă tuturor oamenilor de bunăvoință, pentru o transformare pozitivă a societății

Laurențiu Turbuc

* * *

Mater et magistra,
Papa Ioan al XXIII-lea, Ed. "Sapientia", 2013, ISBN 978-606-578-115-3, 14x20 cm, 92 p., 8 lei

Pacem in terris,
Ioan al XXIII-lea, Ed. "Sapientia", 2013, ISBN 978-606-578-116-0, 14x20 cm, 68 p., 8 lei

Populorum progressio,
Papa Paul al VI-lea, Ed. "Sapientia", 2013, ISBN 978-606-578-117-7, 14x20 cm, 56 p., 8 lei

Octogesima adveniens,
Paul al VI-lea, Ed. "Sapientia", 2013, ISBN 978-606-578-121-4, 14x20 cm, 48 p., 8 lei

* * *

Aceste materiale, în limita stocului disponibil, pot fi procurate prin comandă (cu plata taxelor poștale aferente expedierii):

Din Librăria "Presa Bună":

  • prin poștă: Librăria "Presa Bună", Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26; 700064-Iași
  • prin telefon și WhatsApp: 0770.477.565: de luni până vineri, între orele 9.00 și 19.00; duminica, între orele 10.00 și 18.00
  • prin e-mail: libraria@ercis.ro
  • prin Internet: www.ercis.ro/libraria

* * *

Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro


 

lecturi: 61.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat