Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Editura "Presa Bună": Querida Amazonia. Ce "visează" Biserica despre Amazonia?

La Editura "Presa Bună" a apărut exortația apostolică post-sinodală Querida Amazonia (Dragă Amazonia), semnată de papa Francisc la 2 februarie și dedicată vestirii evangheliei în regiunea Amazoniei. Exortația este rezultatul adunării speciale a Sinodului episcopilor dedicată Regiunii Panamazonia, desfășurată în perioada 6-27 octombrie 2019 în Cetatea Vaticanului sub genericul "Amazonia, noi drumuri pentru Biserică și pentru o ecologie integrală". Documentul cuprinde patru capitole, cu introducere și concluzie, fiind structurat în 111 puncte.

"Iubita Amazonie". Acestea sunt primele două cuvinte care traduc în limba română numele exortației postsinodale și introduc în lectura unui document papal, apărut ca rezultat al dezbaterilor și lucrărilor unui sinod care a avut loc la Roma, între 6 și 27 octombrie 2019, despre îndepărtata regiune geografică din continentul latinoamerican, Amazonia. Titlul complet ar fi: Amazonia: noi drumuri pentru Biserică și pentru o ecologie integrală. Țările amazoniene implicate și vizate direct în lucrările sinodale au fost nouă: Brazilia, Bolivia, Columbia, Ecuador, Guyana, Peru, Suriname, Venezuela și Guyana Franceză.

Documentul are un limbaj și o structură care nu sunt mereu tipice genului exortației. Referitor la primul, pe lângă expunerea strict eclezială, teologică sau magisterială, ceea ce colorează materialul capitolelor, din punct de vedere lexical, sunt chiar referințele poetice, culese din literatura amazoniană, inserțiile de poezie și texte lirice, care fac parcurgerea documentului atractivă și vie. Cu privire la structură, Sfântul Părinte precizează chiar de la început că-și propune să formuleze patru visuri, inspirate din realitatea acestei regiuni lationoamericane. Acestea patru dau numele celor patru capitole ale exortației: 1. Un vis social; 2. Un vis cultural; 3. Un vis ecologic; 4. Un vis eclezial.

Ce vrea să spună visul social? Întâi de toate, el vrea să fie o radiografie a unei situații îngrijorătoare, de distrugere a bogăției unui ecosistem prin exploatare și interese colonizatoare. De aceea, se poate vorbi pe drept de o stare generală care "provoacă un protest care strigă la cer." (nr. 9). Biserică își face propriu acest strigăt alarmant în numele săracilor și al biodiversității amenințate de dezechilibru. Visul social înseamnă nevoia stringentă de a recunoaște că proporțiile crizei amazoniene nu se răsfrâng doar asupra ambientului, ci pătrund contaminator în sănătatea socială a populațiilor care trăiesc acolo, determinând dereglări și îmbolnăviri greu predictibile în efectele lor nocive. Iar criza este generată de cei care comit delictul tăierilor masive de lemn, de negustori și exploatatori. Aceștia sunt atacatorii unei biosfere locale și ai celor care i-au respectat secole de-a rândul sacralitatea și importanța vitală, pe falsul considerent că au în față "un gol de ocupat", "o imensitate sălbatică de domesticit" (nr. 9). La aceste profanări ale mediului, popoarele indigene au asistat neputincioase, fiind supuse la transformări alienante stilului lor de viață: migrarea în mediile urbane, servilismul, sărăcia, exploatarea, traficul de droguri, de persoane. Documentul recunoaște cu durere realitatea "că membrii Bisericii au fost parte a rețelei de corupție, uneori până acolo încât să accepte să mențină tăcerea în schimbul ajutoarelor economice pentru operele ecleziale" (nr. 25).

În fața acestei stări deplorabile, papa scrie că "trebuie să ne indignăm cum se indigna Moise (cf. Ex 11,8), cum se indigna Isus (cf. Mc 3,5), cum se indignează Dumnezeu în fața nedreptății (cf. Am 2,4-8;5,7-12; Ps 106,40) (nr. 15). Indignarea trebuie să capete proporții și să includă pe toți într-un simț de responsabilitate comună. De altfel, individualismul, atât de cunoscut societății noastre, este străin pentru oamenii acelei zone, unde totul este impregnat de comuniune și coeziune, între ei și cu natura. Schimbarea nu revine unei minorități, ci trebuie să includă toate instituțiile și politicile, să fie un consens general, căci răul degajat va fi resimțit de toți.

Ce vrea să spună visul cultural? Amazonia adăpostește "peste 110 popoare indigene aflate în izolare voluntară" (nr. 29). Aceștia, precizează documentul, nu sunt niște "sălbatici necivilizați". Fiecare dintre aceste popoare are propria cultură "în cadrul unui univers multicultural" (nr. 31), într-o simbioză cu ambientul, pe care tiparele mentale europene îl pot înțelege mai greu. Mediul existențial, cu flora și fauna pe care le conține, este mai mult decât o sursă de hrană. El devine personificat în poeziile care ilustrează universul artistic al oamenilor. Dumnezeu se revelează prin frumusețea copacilor, vorbește prin plante și prin apele fluviilor, iar acest lucru se observă în zestrea culturală a indigenilor, conservată în mituri, legende, povești. Natura este izvor de inspirație și de creație culturală. Această bogăție culturală a început să fie transcrisă de ultimele generații, așa încât să fie posibilă cunoașterea semnificațiilor care stau în spatele obiceiurilor și riturilor. Apoi, diferite tradiții culturale încep să interacționeze în respect pentru diversitatea celuilalt. O amenințare la adresa sănătății și continuității culturilor o reprezintă "economia globalizată" care nu ține cont de dreptul de exprimare al propriei culturi (cf. nr. 40), perturbă natura și odată cu aceasta cultura care își extrage seva din ea. Visul cultural pretinde respect pentru ceea ce este ancestral, pentru particularitățile culturale, pentru transmiterea fidelă a rădăcinilor noilor generații.

Ce este visul ecologic? Este înțelegerea unui adevăr simplu, pe care înțelepciunea indigenilor nu l-a teoretizat, ci l-a aplicat mereu la viață, și anume că totul este interconectat: plantele, apele, animalele, oamenii sunt într-un sistem de legături, unde deteriorarea unei părți înseamnă afectarea întregului. Natura cu tot ce implică ea nu este o materie insensibilă. Se vorbește despre "Mama-pământ" (nr. 42), despre venele acesteia care sângerează, fiindcă au fost tăiate de multinaționale. Fluviul este asemenea sângelui vital din organism: "Apa fascinează în marele Rio al Amazoanelor, care adună și dă viață la toate din jur". El este numit "părinte patriarh", "veșnicia secretă a fecundărilor", "coloana vertebrală care armonizează și unește" (nr. 44, 45). Poezia devine mijlocul prin care poeții populari exprimă strigătul lor de durere că acest țesut verde armonios ar putea să cunoască un sfârșit iminent.

În interdependența pe care o zugrăvesc toate elementele ecosistemului se poate vedea că nimic nu trebuie considerat superfluu sau dispensabil. Industriile de extracție nu poate invoca motivul că vizează numai o anumită specie sau o anumită regiune, căci efectul de domino se verifică în timp asupra întregii biodiversități. Dispariția atâtor specii este o disonanță iremediabilă în marea simfonie de laudă pe care toate speciile de plante și animale o realizează înaintea Creatorului: "Din cauza noastră, mii de specii nu vor da glorie lui Dumnezeu prin existența lor, nici nu vor putea să ne comunice propriul mesaj" (nr. 54). Amazonia nu este un loc care incită la exploatare, ci mai degrabă la admirație și contemplare. Acest deziderat cere realizarea unui alt vis.

Ce este visul eclezial? Este mandatul Bisericii de a nu fi indiferentă la strigătul silențios, dar strident al Amazoniei. Există proiecte, politici ecologice, organizații. Însă peste toate acestea, Biserica așază kerygma ei, prin care anunță că Dumnezeul creștin iubește toată creația și pe fiecare în parte, iar această iubire a manifestat-o în Isus Cristos (nr. 64). Ea va trebui să fie ferventă în efortul de a găsi cele mai adecvate expresii de înculturare a mesajului ei. Aceasta trebuie să îmbine cu grijă și prudență două dimensiuni: vestirea integrală a adevărului despre Cristos și receptarea a tot ceea ce Duhul Sfânt "a semănat deja în mod misterios în acea cultură" (nr. 68). Creștinismul nu este monocultural. El privește cu respect la culturile cu care interacționează și se inspiră din înțelepciunea ancestrală a acestora. Există înculturare socială, spirituală, liturgică, așa încât să se poată vorbi de o Biserică cu "fețe amazoniene" (nr. 94). Aceasta înseamnă valorizarea rolului pe care îl au laicii cu simț de responsabilitate, acolo unde lipsesc preoții; evidențierea forței și darului femeilor, care "dau contribuția lor Bisericii, după modul lor propriu și prelungind forța și duioșia Mariei" (nr. 101). Visul eclezial înseamnă conviețuire ecumenică și interreligioasă, în temeiul unei îmbogățiri reciproce, nu fără păstrarea propriei identități. În definitiv, zestrea comună a unui Dumnezeu e cea care dă caracteristica transcendenței oricărei vieți umane și îndepărtează de "golul spiritual, egocentrismul comod, individualismul consumist și autodistructiv" (nr. 108).

Toate aceste visuri unesc și dau impulsul pentru lupta în favoarea Amazoniei și a săracilor ei care strigă pentru dreptate ecologică, socială, umană.

Așadar, patru visuri mari care își așteaptă împlinirea. Iar împlinirea nu depinde doar de cursul naturii sau de intervenția singulară a lui Dumnezeu, ci și de implicarea oamenilor, a societății indigene, a conștiinței internaționale. Depinde de glasul Bisericii, al papei, al episcopilor, care trebuie să fie ferm și incisiv, mai ales atunci când demnitatea oamenilor este călcată în picioare, natura este murdărită de exploatare, iar creația întreagă, din prilej de contemplare a Creatorului în frumusețea lui multiformă devină un loc al mizeriei și al urâtului.

Documentul se încheie cu o rugăciune adresată Fecioarei Maria, care este implorată să privească asupra Amazoniei, asupra oamenilor care o populează, cu sensibilitate maternă, dar și cu o domnie care nu mai lasă pe nimeni să se simtă stăpân peste lucrarea lui Dumnezeu.

Lectura acestei exortații durează câteva ore. Spectrul problemelor amazoniene nu este elucidat exhaustiv. Ar fi nevoie de informări și documentări suplimentare. Însă referințele literare și mai ales aserțiunile teologice dau o cunoaștere a situației în stare să trezească conștiința și compasiunea fiecăruia pentru o criză care se exprimă într-un "strigăt" pe care Biserica îl vrea universal.

Pr. Cristian Diac

* * *

Querida Amazonia
Papa Francisc, Ed. "Presa Bună", ISBN 978-606-8116-90-7, 14x20 cm, 70 p., 9 lei

* * *

Această carte, în limita stocului disponibil, poate fi procurată prin comandă (cu plata taxelor poștale aferente expedierii):

Din Librăria "Presa Bună":

  • prin poștă: Librăria "Presa Bună", Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26; 700064-Iași;
  • prin telefon și WhatsApp: 0770.477.565: de luni până vineri, între orele 9.00 și 19.00; duminica, între orele 10.00 și 18.00
  • prin e-mail: libraria@ercis.ro
  • prin Internet: www.ercis.ro/libraria

* * *

Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro


 

lecturi: 1073.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat