Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Editura "Sapientia": Patru noi cărți

La Editura „Sapientia” a apărut recent cartea Conclavul. Proceduri, protagoniști, istorie, curiozități, scrisă de Orazio La Rocca și tradusă în limba română de pr. dr. Fabian Doboș. Cartea apare în colecția „Istoria Bisericii”, în formatul 14x20 cm, are 120 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țara la prețul de 15 lei.

Sfântul Papă Ioan Paul al II-lea a plecat dintre noi la vârsta de 84 de ani, după mai bine de 26 de ani de pontificat, al treilea, ca lungime, din istorie. L-au depășit doar Pius al IX-lea, care a condus Biserica timp de 31 de ani și 7 luni, și sfântul Petru, care a condus prima comunitate creștină timp de 37 de ani, la început în Țara Sfântă, apoi, pentru 25 de ani la Roma, unde a fost martirizat în anul 64 (sau 67) d.C.

Karol Wojtyła este, așadar, al treilea papă din istoria Bisericii, ca perioadă de pontificat; un record greu de depășit, așa cum sunt și toate celelalte recorduri care caracterizează slujirea sa ca papă: de la numărul enciclicelor (14) la călătoriile naționale (144) și internaționale (102); de la numărul de beatificări (1337) și canonizări (482) la audiențe, omilii, întâlniri cu șefi de state și de guverne, cu regi, regine, persoane apropiate sau necunoscute. O lungă serie de scopuri nobile, de apeluri, de intervenții, de inițiative care au lăsat o amprentă importantă asupra Bisericii și a lumii în ultimii 20 de ani ai secolului al XX-lea și în primii ani ai acestui mileniu. Toate acestea i-au dobândit meritul de a fi recunoscut drept cea mai mare autoritate morală, religioasă și, din multe puncte de vedere, politică a timpului său.

Primul papă neitalian după 355 de ani, Karol Wojtyła – născut la 18 mai 1920 la Wadowice, într-un orășel de lângă Cracovia (Polonia) – a urcat pe Scaunul Pontifical, luând numele de Ioan Paul al II-lea, luni, 16 octombrie 1978, în jurul orei 17:20, după un foarte scurt conclav, care a durat numai două zile, urmându-i lui Ioan Paul I, Albino Luciani, papa celor 33 de zile.

Știrea morții sale a făcut înconjurul lumii în câteva clipe. L-au plâns creștini de toate confesiunile, credincioși ai altor religii, atei, oameni de bunăvoință, dar mai ales catolicii, în număr de un miliard trei sute de milioane, răspândiți în cele patru colțuri ale lumii, care au avut în el, pentru mai bine de un sfert de secol, punctul de referință al credinței în Cristos, ghidul spiritual prin excelență.

Dar Biserica – pe care, în anii săi de pontificat, Papa Wojtyła a plasmat-o după chipul și imaginea sa prin cuvinte, opere, gesturi și, mai ales, prin numirile a mii de episcopi și sute de cardinali –, deși a suferit mult din cauza pierderii acestui papă care a inițiat-o în mileniul al treilea, printr-unul dintre cele mai lungi și intense pontificate din toată istoria Bisericii, și-a reluat drumul. Acest lucru se observă, mai ales, în afara zidurilor vaticane. Într-adevăr, după acel moment de confuzie creat de moartea marelui papă, a început timpul post- Wojtyła.

În această lucrare vom încerca să prezentăm, în prima parte, perioada care a urmat după moartea Papei Karol Wojtyła, plecând de la descrierea organizării conclavului din Vatican, adunarea cardinalilor chemați să aleagă un nou pontif, adunare care se reunise pentru ultima dată la 14 octombrie 1978, și a cărei activitate nu este cunoscută, mai ales de către tineri.

În partea a doua, vom analiza modalitatea în care cardinalii electori se vor prezenta la această întâlnire istorică, considerând numărul, numele și distribuția geopolitică a Colegiului cardinalilor, așa cum se prezintă acum acesta, în urma celor nouă consistorii ținute de Ioan Paul al II-lea de-a lungul pontificatului său.

În sfârșit, ultima parte o vom dedica redescoperirii curiozităților istorice și statisticilor privitoare la alegerea papilor, conclav, consistorii, dar și la legendele și credințele populare privind istoria Scaunului Pontifical.

Orazio La Rocca

*

La Editura „Sapientia” urmează să apară cartea Introducere în Noul Testament, scrisă de Raymond E. Brown și tradusă în limba română de Andrei Adam-Motyka. Cartea apare în colecția „Studii biblice”, în formatul 17x24 cm, are 1047 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țara la prețul de 110 lei.

Chiar dacă titlul Introducere în Noul Testament pare suficient de explicit, se impun totuși câteva clarificări, pentru ca cititorul să știe care a fost intenția noastră.

Mai întâi, tipul de cititori avut în vedere. Această carte se dorește a fi o introducere; ca atare, ea nu se adresează cercetătorilor. Am în vedere atât cititorii care intenționează să abordeze studiul Noului Testament (NT) de unii singuri, cât și studenții care frecventează cursuri despre NT la diferite niveluri (de ex., grupuri de studii biblice, învățământ religios sau primii ani de seminar etc.). Cu alte cuvinte, am încercat să scriu o carte care să-l poată ghida pe cel care citește pentru prima dată într-o manieră aprofundată Noul Testament, în întregime sau în parte, și trebuie să fie capabil să răspundă mai târziu unor chestiuni mai specifice

În al doilea rând, această carte se concentrează asupra Noului Testament, și nu asupra „creștinismului primar”. De ce? Studiul creștinismului primar se înscrie în Istoria Bisericii: este deci un câmp mult mai vast decât cercetarea biblică. Creștinismul nu-i decât în parte o „religie a cărții”. Primii care l-au urmat și l-au proclamat pe Cristos, timp de douăzeci de ani, au făcut-o oral, înainte de a apărea primele însemnări testamentare (în jurul anilor 50). Și chiar după compunerea cărților care constituie actualul NT (între anii 50-150 d.C.), comunitățile creștine au existat în regiuni unde nu circula nicio carte scrisă (care să se fi păstrat); și, desigur, aveau cu certitudine concepții și credințe pe care nu le regăsim în niciuna din cărțile NT

În al treilea rând, această lucrare se concentrează asupra textului actual al cărților NT, fără să investigheze preistoria sa. NT a suscitat mai multe cercetări savante decât oricare altă literatură de dimensiuni comparabile. Acest lucru se traduce printr-o largă și incontrolabilă diversitate de teorii cât privește sursele (ce nu s-au păstrat) care, combinate sau corijate, se află la originea cărților ajunse până la noi.

În al patrulea rând, primul obiectiv al acestei cărți este să ne introducă în lectura cărților NT, și nu atât a unor cărți despre NT. Prin urmare, doar o cincime din această Introducere va fi dedicată unei discuții generale sau tematice (cap. 1-6, 15-17, 25). Restul va consta în capitole dedicate fiecărei cărți a NT și tocmai despre aceste capitole intenționez să vorbesc acum. Dacă ar trebui să predau un curs de Introducere în Noul Testament, prima recomandare pe care aș face-o studenților mei ar fi să citească fiecare text neotestamentar ce urmează a fi luat în discuție. Multe Introduceri pleacă de la presupunerea că cititorul este foarte nerăbdător, dacă nu cumva chiar obligat să citească NT; după părerea mea, publicul cititor are nevoie să i se arate cât este de provocator contactul cu NT, pentru că paginile sale au legătură cu viața și cu preocupările fiecăruia dintre noi

În al cincilea rând, problemele religioase, spirituale și ecleziastice ridicate de NT vor fi prezentate de-a lungul întregii cărți. De fapt, în cea mai mare parte a capitolelor mele, ultima subsecțiune care precede Bibliografia va aduce în discuție chestiuni și probleme pe care le vom numi Chestiuni deschise; cititorii vor fi invitați aici să reflecteze la probleme ridicate de NT, cu privire la Dumnezeu, la Cristos și alte personaje din NT, la Biserică etc. Deși este evident că NT se poate studia și dintr-un punct de vedere profan sau neangajat, sau din cel al religiilor comparate, el ar trebui să intereseze pe majoritatea cititorilor, această reflecție fiind importantă pentru ei din punct de vedere religios.

În al șaselea rând, această carte se vrea „centristă”, echilibrată. Cititorii trebuie să știe că această alegere s-a făcut pe fondul unor dezbateri universitare. O Introducere are datoria de a reflecta care este astăzi poziția cercetătorilor. Această apreciere nu este simplă. Noi teze îndrăznețe tind să atragă atenția și ele pot aduce succes și titluri universitare celor care le propun. Raportând aceste propuneri, mass-media pot lăsa impresia că în general sunt cercetătorii cei ce le susțin. Desigur, unul sau altul din aceste noi puncte de vedere merită efectiv o largă audiență; dar, mult prea adesea, ceea ce reține atenția mijloacelor de comunicare în masă este prea puțin recunoscut și puțin plauzibil. Pentru a fi cât mai mult în slujba cititorilor, aș încerca să evaluez poziția majorității specialiștilor – chiar dacă în chestiuni specifice aș înclina să susțin opinia minorității. Este evident totuși că anumite aprecieri despre poziția majorității nu sunt total lipsite de prejudecăți personale.

Raymond E. Brown

*

La Editura „Sapientia” a apărut recent cartea Teologia istoriei la sfântul Bonaventura, scrisă de Joseph Ratzinger (Benedict al XVI-lea) și tradusă în limba română de Dan Siserman. Cartea apare în colecția „Studii teologice”, în formatul 17x24 cm, are 239 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țara la prețul de 25 lei.

Ediția de față a studiului despre teologia istoriei la sfântul Bonaventura reprezintă traducerea tezei de abilitare a lui Joseph Ratzinger, acceptată în anul 1957 de către comisia Facultății de Teologie a Universității „Ludwig-Maximilian” din München și publicată în anul 1959. Drumul acestei cercetări referitoare la gândirea lui Bonaventura este însă unul foarte amplu, iar în spatele său se află o adevărată dramă. Ratzinger avea să dedice un întreg capitol „dramei abilitării” în volumul său de memorii publicat cu titlul Aus meinem Leben. Erinnerungen, 1927-1977 [Din viața mea. Amintiri, 1927-1977].

Doctor în teologie din anul 1953, cu o teză intitulată Poporul și casa lui Dumnezeu în doctrina lui Augustin despre Biserică, publicată apoi un an mai târziu, Ratzinger decide, la îndemnul profesorului său coordonator, Gottlieb Söhngen, ca în continuarea acestei prime cercetări în domeniul teologiei patristice să se aplece și asupra gândirii teologice medievale.

Mult mai atras de tradiția augustiniană decât de cea tomistă, Ratzinger alege să se dedice celui mai mare reprezentant al augustinismului medieval, sfântul Bonaventura. Dacă lucrarea sa de doctorat acoperea o temă de ecleziologie, în cadrul lucrării de abilitare el decide să cerceteze cealaltă mare temă a teologiei fundamentale, anume conceptul de Revelație. Cercetarea conceptului de Revelație la Bonaventura avea însă să se dezvăluie ca fiind în strânsă legătură cu înțelegerea istoriei care provenea din fenomenul reprezentat de Francisc de Assisi și din profețiile lui Gioacchino da Fiore. Astfel, lucrarea sa de abilitare înmânată comisiei la sfârșitul anului 1955 purta titlul Înțelegerea revelației și teologia istoriei la Bonaventura.

În urma obținerii acestui titlu academic, viitorul Papă Benedict al XVI-lea, pe atunci în vârstă de 30 de ani, a putut să înceapă o strălucitoare carieră academică, ce îl va purta timp de 20 de ani pe la cele mai importante catedre de teologie din Germania.

Dan Siserman

*

Preocuparea pentru teologia și filosofia istoriei apare, înainte de toate, în timpurile de criză ale istoriei umane. Astfel, prima mare teologie creștină a istoriei, De civitate Dei contra paganos a sfântului Augustin de Hippona, a emers din criza Imperiului Roman. În acea carte, viața acelei epoci și-a găsit o formă ordonată și aparent definitivă. De atunci, încercarea de a înțelege istoria într-o manieră teologică nu a mai reprezentat niciodată ceva străin pentru teologia occidentală.

De fapt, deja din perspectiva Noului Testament și a escatologiei sale, istoria devenise fundamental „critică”. Însă, în Evul Mediu de vârf, mai precis în secolul al XIII-lea, această încercare de scrutare a istoriei a atins un nou punct culminant. Motivele acestui lucru țin, în primul rând, de noul tip de profetism istoric dezvoltat de abatele Gioacchino da Fiore și, în al doilea rând, de faptul că acest profetism istoric și-a câștigat forța inflamatoare prin confirmarea extraordinară care și-a găsit concretețea în persoana și activitatea sfântului Francisc de Assisi. Aceste două elemente s-au răsfrânt într-o profundă interogare a formei medievale a istoriei, din care s-a putut dezvolta o nouă și amplă teologie a istoriei.

Acest al doilea nou vârf de referință al reflecției creștine asupra istoriei îl reprezintă Collationes in Hexaemeron a sfântului Bonaventura de Bagnoregio. Prin urmare, studiul de față, care este destinat să fie o prezentare a teologiei istoriei sfântului Bonaventura, va fi preocupat în primul rând de analizarea acestei lucrări. Cu toate acestea, nu trebuie să trecem cu vederea relația dintre această lucrare și întreaga operă bonaventuriană și nici să ocolim rădăcinile pe care această operă le are în universul spiritual de care aparținea Bonaventura.

Prin urmare, putem stabili următorul plan pentru studiul de față: în primul rând, trebuie să scoatem la lumină afirmațiile de teologie a istoriei care sunt conținute în Collationes in Hexaemeron și să le supunem unei analize precise și detaliate. Din păcate, aceste afirmații nu sunt prezentate de către Bonaventura într-un mod sistematic, ci doar dispersat și adesea într-o formă enigmatică și obscură (Capitolul I). Apoi, pe baza acestor afirmații particulare, vom încerca să scoatem la suprafață ideea centrală a lui Bonaventura despre speranța istorică (Capitolul II). Această prezentare a doctrinei sfântului Bonaventura ar trebui mai apoi să ne permită să o încadrăm în fluxul tradiției, fie și numai într-un mod sintetic (Capitolul III). În cele din urmă, plecând de la cunoștințele dobândite în acest studiu, vom încerca să contribuim la problema devenită din nou controversată a formei gândirii bonaventuriene în general (Capitolul IV).

Joseph Ratzinger

*

La Editura „Sapientia” a apărut recent cartea Reîncarnare și înviere. O analiză din perspectiva filosofiei minții și a credinței creștine, scrisă de Ernest M. Valea. Cartea apare în colecția „Creștinism în contemporaneitate”, în formatul 14x20 cm, are 306 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țara la prețul de 20 lei.

Analiza a două concepte religioase (reîncarnarea și învierea) cu instrumentele filosofiei se poate constitui ca un exercițiu aplicativ al filosofiei religiei. După cum sugerează numele acestei discipline, ea se vrea o explorare filosofică a conceptelor religioase ce împinge capacitatea de cunoaștere a rațiunii până la limitele ei. Filosofia religiei ne arată că omul religios, cel care afirmă și își asumă o credință religioasă, nu poate nega aportul rațiunii la formularea credinței sale. Ioan Paul al II-lea a mers până acolo încât a numit credința și rațiunea „două aripi cu care spiritul uman se înalță spre contemplarea adevărului”. Urmând tradiția Bisericii, nu trebuie să alungăm filosofia dintre instrumentele care ne ajută să ne formulăm credința. Să ne amintim că în formularea dogmei Sfintei Treimi, părinții capadocieni au „împrumutat” conceptele filosofice de ousia și hypostasis din neoplatonism, filosofia vremii lor. Până la Descartes, Europa creștină nici nu a avut filosofi în înțelesul actual al cuvântului, care să gândească și să scrie din afara unui context teologic. Numai începând cu Descartes am asistat la „emanciparea” filosofiei din starea de așa-zisă „slujnică a teologiei”. În ceea ce-l privește pe omul religios al religiilor orientale, care susțin conceptul reîncarnării, este evident faptul că Orientul nici măcar nu a căutat un divorț al celor două metode de cunoaștere, filosofică și religioasă, probabil din cauză că nu a avut un Dumnezeu suprem personal din „tirania” căruia să se elibereze.

Filosofia minții este una dintre ramurile cele mai tinere ale filosofiei, dar și una dintre cele mai iubite, în special în Occident. Ea a apărut abia în a doua jumătate a secolului trecut ca disciplină independentă, neînglobată în filosofia religiei. În România și-a făcut târziu apariția, motiv pentru care avem încă puține cărți publicate în acest domeniu. De aceea, în primele două capitole am considerat necesar să fac o scurtă prezentare a dezbaterilor curente din filosofia minții, în special a celor care gravitează în jurul următoarelor trei întrebări: Ce este mintea (sau sufletul, în limbaj religios)?; Care este raportul dintre minte și corp?; Care sunt criteriile prin care evaluăm continuitatea identității personale? Acestea sunt, în esență, și întrebările în jurul cărora gravitează întregul conținut al cărții. În primele două capitole, alături de o introducere în filosofia minții, voi discuta și răspunsurile clasice pe care le dă filosofia materialistă acestor întrebări, ca replică la dualismul cartezian.

În capitolele 3 și 4 voi trece în alt registru, cel al studiilor religioase, și voi analiza modul cum cele două mari religii ale Orientului, hinduismul și budismul, definesc natura umană și cum răspund celor trei întrebări. Un concept esențial al hinduismului și budismului îl constituie reîncarnarea – modalitatea prin care aceste religii susțin păstrarea identității personale după moarte. Din acest motiv, dedic acestei teme cel mai lung capitol al cărții, capitolul 5. Voi analiza originea sa, modul în care funcționează în hinduism și budism, motivele care-l fac atrăgător pentru publicul occidental, dovezile aduse în favoarea sa, precum și problemele pe care le lasă nerezolvate, atât din perspectiva filosofiei minții, cât și din cea a credinței creștine.

În ultimul capitol voi analiza modul cum sunt definite natura umană și, implicit, conceptul învierii de către Biserica Catolică. Voi sublinia diferențele pe care le găsim față de spiritualitatea orientală, dar și măsura în care sunt satisfăcute cerințele formulate de filosofia minții pentru păstrarea identității personale după moarte.

Mă angajez, așadar, într-un demers aflat la granița dintre filosofie și religie, dintre rațiune și credință, dintre Orient și Occident, ținând cont de limitările unui asemenea demers, din ambele sensuri, atât din perspectiva filosofilor, cât și a teologilor. Scopul ultim pe care-l urmăresc este să înțelegem ce este natura umană și cum formulează religiile posibilitatea păstrării identității personale după moarte, în contrast cu filosofia materialistă.

Doresc să evit pe cât posibil limbajul de specialitate, astfel încât cartea să fie accesibilă publicului larg, nu doar specialiștilor. Doresc să-l atrag în studierea acestui domeniu fascinant și pe cititorul neavizat, să-i trezesc interesul pentru dezbaterile actuale ale filosofiei minții, astfel încât să-și poată formula o părere proprie. De asemenea, doresc să captez atenția și celor care și-au format deja o părere solidă despre reîncarnare și/sau înviere. O verificare a bazelor pe care ne-am făurit anumite certitudini, mai ales de natură religioasă, nu poate fi decât folositoare. Sper ca această carte să vă fie o lectură rodnică, menită să vă lanseze în propria dvs. investigație asupra naturii umane și a rostului ultim al existenței, sau să vă ofere unele răspunsuri în cazul în care deja vă aflați în această căutare.

Ernest Valea

* * *

Conclavul. Proceduri, protagoniști, istorie, curiozități
Orazio La Rocca, Ed. „Sapientia”, 2019, 120 p., 14x20 cm, ISBN 978-606-578-374-4, 15 lei

Introducere în Noul Testament
Raymond E. Brown, Ed. „Sapientia”, 2019, 1048 p., 17x24 cm, ISBN 978-606-578-369-0, 110 lei

Teologia istoriei la sfântul Bonaventura
Joseph Ratzinger (Benedict al XVI-lea), Ed. „Sapientia”, 2019, 240 p., 17x24 cm, ISBN 978-606-578-376-8, 25 lei

Reîncarnare și înviere. O analiză din perspectiva filosofiei minții și a credinței creștine
Ernest M. Valea, Ed. „Sapientia”, 2019, 306 p., 14x20 cm, ISBN 978-606-578-375-1, 20 lei

* * *

Aceste materiale, în limita stocului disponibil, pot fi procurate prin comandă (cu plata taxelor poștale aferente expedierii):

Din Librăria "Presa Bună":

  • prin poștă: Librăria "Presa Bună", Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26; 700064-Iași;
  • prin telefon și WhatsApp: 0770.477.565: de luni până vineri, între orele 9.00 și 19.00; duminica, între orele 10.00 și 18.00
  • prin e-mail: libraria@ercis.ro
  • prin Internet: www.ercis.ro/libraria

* * *

Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro


 

lecturi: 725.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat