Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Editura "Sapientia": Trei noi cărți

La Editura "Sapientia" au apărut cărțile 101 întrebări și răspunsuri despre Biblie, scrisă de Raymond E. Brown, Lege, conștiință, păcat. Teologia morală fundamentală II, scrisă de pr. dr. Isidor Chinez, și Simon numit Petru. Pe calea unui om în urmarea lui Dumnezeu, scrisă de Mauro Giuseppe Lepori.

* * *

La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea 101 întrebări și răspunsuri despre Biblie, scrisă de Raymond E. Brown și tradusă în limba română de Augusta Maria Flonta. Cartea apare în colecția "Studii biblice", în formatul 14x20 cm, are 206 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țara la prețul de 20 lei.

La sfârșitul anilor '50 ai secolului trecut îmi terminam studiile doctorale, pentru a putea preda Biblia. După un an petrecut la Ierusalim, mulțumită unei burse pentru studierea manuscriselor de la Marea Moartă, încă inedite pe atunci, m-am reîntors și am început să predau științele biblice la Seminarul "Sfânta Maria" din Baltimore. În anul 1960 am susținut prima sesiune de studii de vară despre Biblie, iar după această perioadă, pe lângă obișnuitele mele ore de predat, am ținut mii de conferințe pentru diverse grupuri doritoare să audă vorbindu-se despre Scripturi. Aceste grupuri erau formate din episcopi și preoți din diecezele catolice și din clerici ai altor Biserici, călugări și călugărițe din diferite congregații, precum și grupuri formate din toți acei oameni care participă, pe parcursul verii, la sesiuni, congrese și conferințe. Oricare ar fi fost subiectul conferințelor mele ținute pe parcursul anilor, am fost impresionat să constat că, în momentul când începea partea în care răspundeam la întrebări, unele dintre acestea reveneau constant, chiar dacă nu se potriveau cu tema abordată. Această repetare mi-a fost, cu siguranță, de folos, nu doar pentru că am sesizat ceea ce era de interes pentru public, ci și - sper acest lucru - pentru a putea formula răspunsuri mai adecvate la aceste întrebări. Deseori auditorii au avut amabilitatea de a afirma că momentul consacrat întrebărilor și răspunsurilor nu era mai puțin important decât conferințele propriu-zise, pentru a aprofunda înțelegerea Scripturilor. Acesta a fost motivul pentru care m-am hotărât să adun, din acest bagaj de experiență, întrebările care mi s-au părut cel mai des formulate și să public răspunsurile la acestea.

Permiteți-mi să insist: este vorba despre întrebări care mi-au fost adresate. Un procentaj însemnat din acestea a fost adresat, probabil, oricărei persoane care vorbește despre Biblie. Totuși, este inevitabil ca răspunsurile pe care le-am publicat și cele pe care le-am formulat să fi sugerat chiar ele unele dintre întrebările auditoriului. În lucrare, m-am străduit să formulez întrebările în funcție de amintirile mele. Unele dintre ele au fost enunțate, întotdeauna, din interes sau din curiozitate. Altele sunt formulate într-o manieră ușor defensivă, deoarece foarte adesea subiectul suscită, în cel care întreabă, o anumită tulburare. Se întâmplă ca interlocutorul să insiste: răspunsul care i-a fost dat nu corespunde exact cu ceea ce caută el. Am încercat să păstrez aceste diferențe de ton. M-am întrebat ce spațiu ar trebui să acord răspunsurilor din această carte. Ar fi mai bine să dau răspunsuri mai ample unui număr mai mic de întrebări, sau să dau răspunsuri mai scurte, care să genereze alte întrebări, ce ar relua punctele tratate insuficient în cadrul primului răspuns? Cel mai adesea am ales această din urmă abordare, căci ea corespunde experienței mele directe din teren, în urma conferințelor ținute. Participanții nu se așteaptă ca răspunsul la o întrebare să constituie o nouă conferință. Ei preferă aprofundarea unui răspuns considerat incomplet. Totuși, există probleme complexe, care cer uneori răspunsuri mai detaliate, exact în momentul când sunt puse (și pe care această lucrare le prezintă). Cititorul va observa imediat diferența de lungime dintre răspunsurile la cele 101 întrebări.

Alte persoane ca mine, care și-au petrecut viața studiind Biblia, ar putea formula răspunsuri diferite la aceste întrebări. Răspunsurile îmi aparțin, dar ele au fost cizelate în primul rând din dorința de a face înțelese informațiile, nu de dorința de a atrage atenția cu orice preț. Am constatat că o replică prea abilă sau un răspuns prompt care vizează provocarea râsului rănește deseori și închide mintea interlocutorului în fața a ceea ce de fapt dorești cu adevărat să transmiți. Prefer să-mi enunț pe larg gândurile, decât să subliniez ridicolul unui răspuns de alt tip, oricât de caraghios îl găsesc, în fond. Îl avertizez pe cititor: nu va găsi nimic remarcabil, "strălucitor", în aceste răspunsuri; îmi este suficient să sper că va găsi, în ele, informații. Am preferat termenul de "răspuns" celui de "replică". În acest fel am răspuns la aceste întrebări și o voi mai face în continuare; dar cititorul este acela care va judeca dacă a găsit, cu adevărat, răspunsul așteptat.

Raymond E. Brown

*

Tabel analitic al subiectelor tratate

Întrebările 1-4: Traducerile Bibliei. Pe care dintre ele să o folosim; traducerile populare; Biblii protestante și Biblii catolice.

Întrebările 5-10: Cărți canonice și Cărți apocrife. Divergențele dintre catolici și protestanți; Evangheliile apocrife.

Întrebările 11-14: Cum să citim Biblia? De la început la sfârșit, sau într-o manieră selectivă; notele și comentariile: poți să te dispensezi de specialiști?

Întrebările 15-17: Sub îndrumarea Bisericii: Interpretarea individuală; libertatea specialistului în interpretare.

Întrebările 18-22: De ce să citim Biblia? Cuvântul lui Dumnezeu sau bibliotecă umană; Biblia e inspirată?

Întrebările 23-27: Biblia este adevărată până la ultima literă? Literalitatea cu privire la Adam și Eva și a altor texte; arheologia confirmă textul biblic?

Întrebările 28-30: Critica biblică: cărți biblice dificile; Apocalipsul, cea mai dificilă dintre cărțile Bibliei.

Întrebările 31-33: Fundamentalismul biblic: cum să răspundem acestei probleme.

Întrebările 34-37: Noul Testament este adevărat până la ultima literă? Scrisorile lui Paul: au fost scrise de el, iar în caz contrar, ce autoritate au?

Întrebările 38-44: Evangheliile. Sunt sigure, istorice? Redau ele viața lui Cristos? Dacă nu este așa, cine le-a scris și ce sunt ele? Ce diferență face acest lucru pe plan spiritual?

Întrebările 45-51: Cuvintele și lucrările lui Isus: Putem fi siguri de cuvintele sale precise și de minunile sale? Care este valoarea acestor minuni, mai ales a exorcismelor sale? Diavolul există?

Întrebările 52-53: Învierea lui Isus: Isus s-a ridicat din mormânt cu trupul, adică fizic?

Întrebările 54-60: Nașterea lui Isus: Ne putem încrede în textele despre nașterea și despre copilăria sa, nu sunt acestea doar folclor? În ce concordă și în ce se deosebesc? Au existat apariții ale îngerilor, îngerii există?

Întrebările 61-68: Maria: Care este importanța sa în Biblie? Nașterea feciorelnică; Neprihănita Zămislire și Adormirea Maicii Domnului; Maria a rămas fecioară? Cine erau frații și surorile lui Isus?

Întrebările 69-76: Știința lui Isus: Știa Isus că este Dumnezeu? Știa el totul? Știa că trebuia să moară? Cunoștea viitorul?

Întrebările 77-78: Întemeierea Bisericii: Isus a înființat Biserica sau știa cum urmează să se dezvolte aceasta?

Întrebările 79-85: Sacramentele: au fost instituite de Isus, mai ales Euharistia și Botezul? Ce semnificație aveau acestea pentru primii creștini?

Întrebările 86-88: Primii creștini și evreii: Ce raporturi au existat între ei și cum s-au despărțit? Evreii i-au prigonit pe creștini?

Întrebările 89-92: Conducerea Bisericii primare: Cine conducea Biserica? Cei doisprezece apostoli; de unde vin episcopii, erau aceștia succesorii apostolilor?

Întrebările 93-96: Cine celebra Euharistia: Când și în ce fel au fost recunoscuți ca preoți anumiți creștini?

Întrebările 97-100: Petru și papii: Petru era conducătorul Bisericii, sau episcopul Romei, sau primul papă?

Întrebarea 101: Cât de mult s-a schimbat Biserica după epoca Noului Testament?

* * *

La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea Lege, conștiință, păcat. Teologia morală fundamentală II, scrisă de pr. dr. Isidor Chinez. Cartea apare în colecția "Tratate de teologie", în formatul 14x20 cm, are 306 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țara la prețul de 25 lei.

Concepția creștină despre om - omul considerat conform Revelației - are o continuă dependență de Dumnezeu. Viața lui este darul lui Dumnezeu care în Cristos și-a manifestat profunzimile iubirii sale, deschizându-ne calea spre comuniunea trinitară. Căutându-l pe om prin intermediul Fiului său, Dumnezeu vrea să-l facă să abandoneze căile răului. Învingerea răului: iată ce este Răscumpărarea. Domn al creației, omul poate să împlinească planul divin prin cunoaștere și iubire. Iar, în lumina acestei dependențe, Scriptura schițează trăsăturile esențiale ale persoanei. Teologia morală este reflecția despre bunătatea și concretizarea comportamentului moral. Libertatea omului dobândește sensul acestei ascultări de Dumnezeu, atât în ființa sa, cât și în acțiunea sa, căci au fost depășite de coborârea vieții divine la nivelul omului primind viața harului. Demnitatea subiectului uman, adică a persoanei, este dată de imaginea lui Dumnezeu care constă în relație și libertate.

De aceea, parte a doua a Teologiei Morale Fundamentale tratează despre ce este legea morală, ce este conștiința, ce este păcatul. Care este lumea în care trăiește omul răscumpărat?

Când omul aude vorbindu-se despre lege - legea morală - se gândește instinctiv la ceea ce se opune libertății sale, mortificând-o. Există o profundă consonanță între partea cea mai adevărată din noi și legea lui Dumnezeu. De fapt, Decalogul începe: "Eu sunt Domnul Dumnezeul tău care te-am scos din țara Egiptului, din casa sclaviei" (Ex 20,2). Dumnezeu ne-a chemat la libertate. Dă legea sa unui popor eliberat și liber. Domnul se îndreaptă spre toți cei care au fost eliberați de toate sclaviile. "Voi ați fost chemați la libertate" (Gal 5,13), ne anunță sfântul Paul. Prin libertate se înțelege condiția în care o persoană poate să decidă acțiuni fără constrângeri. Astfel, legea divină, legea naturală, legea nouă a lui Cristos, legea umană sunt legi care nu distrug libertatea creștină, dar în mod profund sunt libertate, care în esența sa, este orientată de Duhul Sfânt spre o configurație progresivă a lui Cristos, ce reînnoiește credința și totul devine caritate.

În lumina conștiinței, se manifestă demnitatea noastră spirituală. Se spune: fiecare trebuie să acționeze conform conștiinței sale... fă ceea ce crezi că e mai bine... urmează-ți conștiința... Acest lucru este adevărat. Însă uităm adesea și să ne întrebăm: care conștiință? Conștiința morală? Ce caracteristici trebuie să aibă conștiința? Cum se formează conștiința? La aceste întrebări și la altele vrea să răspundă această carte. Atunci când se vorbește despre conștiință se înțelege mereu conștiința morală. Despre conștiință, Biserica ne învață că este acel loc privilegiat din interiorul nostru unde ne vorbește Dumnezeu. Conștiința nu este doar o fereastră către legea naturală, ci un loc în care îl putem întâlni pe Dumnezeul cel viu.

Timpul nostru este sensibil fiindcă oamenii și lumea sunt expuși puterilor abisale ale răului. Literatura modernă, psihologia, științele sociale și cele despre comportament se complac în a discuta despre ademenirea oamenilor spre rău, cu speranța că, odată cunoscute relele, devine posibilă prezentarea strategiilor de depășire a răului. În paralel cu aceasta, se pare că conștiința păcatului se fărâmițează. După cum simțul lui Dumnezeu nu poate fi total șters și nici stins din conștiința noastră, nici simțul păcatului nu poate fi vreodată nimicit cu totul. Cu cât omul de azi cunoaște mai mult răul, cu atât mai mult păcatul devine pentru el o problemă.

A vorbi despre păcat astăzi, cu un limbaj teologic, impune o cerință urgentă și nouă. Nu există morală fără păcat, pentru că spațiul moralei este spațiul libertății, adică al autodeterminării pentru bine. Păcatul nu ne reprezintă câtuși de puțin, pentru că suntem chemați la libertate și adevărul ne-a făcut liberi. Tocmai pentru că este îndreptat către noi, împotriva adevărului ființei noastre, păcatul este îndreptat și către Dumnezeu; este refuzul de a răspunde la iubirea gratuită a lui Dumnezeu. Dar există anunțul iubirii milostive a lui Dumnezeu Tatăl pentru oamenii timpurilor noastre. Există și iertare. Vestirea convertirii iubirii creștine are o importanță deosebită în societatea actuală. Reflectarea în conștiința omului a păcatului și a gravității sale devine posibilă numai în orizontul cunoașterii iubirii lui Dumnezeu și a milostivirii sale iertătoare. Este misterul milostivirii: izvor de bucurie, de seninătate și de pace. Este condiția mântuirii noastre.

Pr. dr. Isidor Chinez

* * *

La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea Simon numit Petru. Pe calea unui om în urmarea lui Dumnezeu, scrisă de Mauro Giuseppe Lepori și tradusă în limba română de Daniel Hrișcă. Cartea apare în colecția "Viețile sfinților", în formatul 14x20 cm, are 106 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țara la prețul de 10 lei.

Îi sunt recunoscător părintelui Mauro Lepori nu doar pentru ceea ce a scris în această carte, ci și pentru felul în care a scris-o.

De fapt, citind-o, am experimentat încă o dată miracolul comunicării literare: ești dus înăuntrul evenimentelor narate - în acest caz, istoria lui Simon numit Petru - și le vezi cu proprii ochi și le simți cu propria inimă mai mult decât dacă ai fi de față.

Arta creștină, apoi, deține această carismă unică în cel mai înalt grad, întrucât se împărtășește din puterea de pătrundere în eul marelui eveniment al Mântuitorului, "intimior mei", căruia aceasta îi face ecou.

Astfel, atunci când se nasc, precum în acest caz, dintr-o încercare pasionată de identificare cu experiența lor umană (tentativa de a păși pe "calea unui om în urmarea lui Dumnezeu"), portretele sfinților trec dincolo de limitele simplei "biografii".

Istoria Prințului Apostolilor e povestită, în inconfundabilul său timbru uman, cu o genială capacitate de pătrundere psihologică, în care fiecare dintre noi poate să se recunoască. Așa încât, dincolo de a fi o excelentă meditație, această operă ar putea fi citită și ca o elementară, dar nicidecum banală, introducere în antropologia creștină.

Ca să "deschidem apetitul", vor fi suficiente câteva stimulente.

Mă gândesc la felul în care este descrisă, în primele pagini, nașterea credinței ca întâlnire care-l revelează pe om sieși: "Niciodată până acum, Simon nu considerase cu adevărat importanța vieții și a libertății sale"; sau la percepția posesiunii curăției ca omagiu suprem adus capacității afective naturale: "Atunci, Simon lăsă totul, pentru ca nimic să nu se piardă".

Pentru el, urmarea lui Cristos ("era ca și cum l-ar fi urmat pe Învățătorul acolo unde acesta se-ndrepta cu inima sa, nu doar cu pașii, deciziile și lucrările sale") este elogiu al libertății și radicalizare a dramei acesteia: "...nu ar fi putut merge până la capătul acelei prietenii fără a îmbrățișa soarta obscură a Învățătorului".

Cu o claritate din ce în ce mai mare i se impune o evidență: adevărul, mântuirea eului său, e relația cu Acest om: "Fără el, viața lui... era ca o privire fixată asupra nimicului propriu".

Până la maturitatea deplină și fecundă a persoanei sale, în legătura inseparabilă între "da"-ul spus lui Cristos și misiune. În ascultarea cu bucurie față de porunca iubirii: a-și da viața pentru lucrarea Altuia. "Nu mai aveau niciun moment de răgaz pentru ei înșiși: de la răsăritul soarelui până la apus, erau ca suspendați între mila lui Cristos și neajunsurile oamenilor".

În cazul lui, o carte este mai mult de-atât, după cum amintește Guardini: e o întâlnire ce prelungește cu o verigă prețioasă lanțul prieteniei dintre oameni.

Cardinal Angelo Scola

* * *

101 întrebări și răspunsuri despre Biblie
Raymond E. Brown, Ed. "Sapientia", 2018, 206 p., 14x20 cm, ISBN 978-606-578-334-8, 20 lei

Lege, conștiință, păcat. Teologia morală fundamentală II
Isidor Chinez, Ed. "Sapientia", 2018, 306 p., 14x20 cm, ISBN 978-606-578-336-2, 25 lei

Simon numit Petru. Pe calea unui om în urmarea lui Dumnezeu
Mauro Giuseppe Lepori, Ed. "Sapientia", 2018, 106 p., 14x20 cm, ISBN 978-606-578-341-6, 10 lei

* * *

Aceste materiale, în limita stocului disponibil, pot fi procurate prin comandă (cu plata taxelor poștale aferente expedierii):

Din Librăria "Presa Bună":

  • prin poștă: Librăria "Presa Bună", Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26; 700064-Iași;
  • prin telefon și WhatsApp: 0770.477.565: de luni până vineri, între orele 9.00 și 19.00; duminica, între orele 10.00 și 18.00
  • prin e-mail: libraria@ercis.ro
  • prin Internet: www.ercis.ro/libraria

* * *

Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro


 

lecturi: 66.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat