Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Editura "Sapientia": Trei noi cărți

Editura "Sapientia" anunță apariția cărții Don Orione. O inimă fără margini, scrisă de Andrea Gemma și tradusă de pr. dr. Mihai Pătrașcu. Cartea apare în colecția "Viețile sfinților" în formatul 14x20 cm, are 560 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la orice librărie catolică din țară la prețul de 30 lei.

Don Orione. O inimă fără margini este biografia unuia dintre marii apostoli ai carității care a trăit în întunecatul secol al XX-lea, dar care a reușit să lumineze întreaga lume prin credința sa mărturisită deschis și caritatea trăită în mod eroic (Ioan Paul al II-lea). Deși este o biografie, această carte se distanțează considerabil de biografiile romanțate atât obiectivitatea scrierii, cât mai ales prin realismul care reiese din fiecare pagină a cărții. Avantajul autorului este dublu: în primul rând, foarte marea apropiere de timpurile în care a trăit Don Orione, motiv pentru care multe dintre izvoarele acestei cărți sunt scrieri ale contemporanilor lui don Orione. În al doilea rând, Mons. Andrea Gemma este fiul congregației întemeiate de apostolul carității și a avut ocazia să cunoască îndeaproape spiritul și opera acestuia, subiect căruia îi dedică a doua parte a cărții.

Prima parte a acestei cărți este constituită de prezentarea vieții părintelui Alois Orione (1872-1940), declarat sfânt de Papa Ioan Paul al II-lea la 16 mai 2004. Cititorul este familiarizat încă din primele pagini cu simplitatea vieții acestui mare sfânt. Este citat adesea chiar don Orione care vorbește cu o deosebită luciditate despre viața sa, deseori cu referință la felul în care Divina Providență l-a ocrotit și l-a îndrumat. S-a născut pe 23 iunie 1872, la Pontecurone, într-o familie săracă, caracteristică pe care a considerat-o întotdeauna un har al Domnului. Este al treilea copil al lui Vittorio, pavator de străzi, și al Carolinei, o casnică neobosită.

Perioada activității lui don Orione este una dificilă: problema socială era în plină desfășurare (sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea) iar Biserica nu putea să stea deoparte. Primul răspuns al ei a fost enciclica papei Leon al XIII-lea: Rerum novarum (1891). Dar rămâneau atâtea lucruri de depășit! Citind aceste pagini, putem vedea în acest apostol al celor mai lipsiți și marginalizați un precursor al noii evanghelizări. Don Orione a perceput cu simț profetic că Biserica va trebui să se implice activ în perioada de tranziție a acelor timpuri: "Cine dă popoarelor Botezul este Biserica. Acum democrația înaintează și Biserica, să nu ne temem, va ști să-i dea Botezul".

Parcursul formării sacerdotale al lui don Orione este și el unul sinuos. După o experiență franciscană, saleziană (a avut bucuria de a-l întâlni personal pe don Bosco), și după un examen vocațional serios, a intrat în Seminarul diecezan din Tortona.

Partea a doua a cărții, "Spiritul și opera" lui don Orione, prezintă congregația întemeiată de don Alois Orione, Mica Operă a Divinei Providențe. Este o descriere în 11 puncte ce poate fi sintetizată astfel: "O congregație umilă, modernă, una și multiplă, la picioarele Bisericii, în slujba patriei, dedicată iubirii și sacrificiului, susținută de credință și de mijlocirea sfintei Fecioare Maria pentru a-i duce pe toți la Cristos într-o veșnică laudă a lui Dumnezeu".

Don Orione. O inimă fără margini este o carte deosebită pentru că este rezultatul unei împletiri armonioase între măreția subiectului tratat - don Orione a fost și va rămâne unul dintre marii apostoli ai carității - și arta deosebită a scrisului. Mons. Andrea Gemma reușește să evoce cu foarte mare expresivitate figura Fondatorului, care trăda o "inimă fără margini... dilatată de caritatea celui răstignit". Cartea se adresează tuturor, dar mai ales celor tineri pentru care poate fi un instrument care să conducă spre discernerea adevăratei vocații. Cititorul se va simți interogat de viața acestui sfânt, pentru că ne amintește că prima și principala vocație a creștinului este aceea a trăirii eroice a carității.

David Eduard Cristian

*

La Editura "Sapientia" a apărut de curând cartea Revelație, credință, credibilitate. Manual de Teologie Fundamentală, scrisă de pr. dr. Ștefan Lupu. Cartea apare în colecția "Tratate de teologie" în formatul 17x24 cm, are 442 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la orice librărie catolică din țară la prețul de 40 lei.

Acest Manual de Teologie fundamentală îi are ca principali destinatari pe studenții din Anul I de teologie, care, potrivit programei de studiu în vigoare pentru institutele și facultățile de teologie, înainte de a aprofunda tratatele de teologie dogmatică (Sfânta Treime, Antropologia teologică, Cristologia, Pneumatologia, Ecleziologia, Sacramentele, Escatologia și Mariologia), trebuie să parcurgă mai întâi tratatul de Teologie fundamentală. Studiul de față însă poate să fie citit cu folos și de alte persoane doritoare să aprofundeze cunoașterea teologică, pentru că Teologia fundamentală este disciplina care studiază fundamentele teologiei, adică premisele și condițiile de posibilitate a teologiei. Aceste premise și condiții nu pot fi găsite sau construite artificial și nici nu pot fi extrase din exterior, ci sunt cerute chiar de la teologie.

Teologia este reflecția metodică asupra credinței în Dumnezeu, care, după ce s-a revelat în diferite rânduri și în diferite moduri, s-a revelat definitiv și plenar în Isus Cristos, care este viu în Biserică. Astfel, întrebarea despre fundamentele teologiei se întâlnește cu întrebarea despre credință și, mai ales, cu întrebarea strâns legată de aceasta, și anume revelația ca principiu al teologiei și conținutul ei specific, precum și cu întrebarea despre transmiterea ei, iar aici se pune întrebarea despre Biserică, în calitatea ei de purtătoare și mijlocitoare a revelației.

Din perspectiva Teologiei fundamentale, fundamentele teologiei nu sunt crezute pentru ele însele, ci sunt obiectul experienței umane și al cercetării raționale. Întrebarea despre credibilitatea credinței este principalul aspect care caracterizează Teologia fundamentală și modul ei de a pune problema, cel puțin din perspectivă catolică.

Înainte de Conciliul al II-lea din Vatican, în programa de studiu a studenților teologi exista o disciplină numită "Apologetica" și care avea misiunea de a apăra credința creștină, de a da răspunsuri la toate întrebările care se puneau cu privire la ea. După Conciliu s-a preferat denumirea de Teologie fundamentală. Aceasta însă nu înseamnă că Apologetica a dispărut sau că și-a pierdut importanța. Întâlnim Apologetica deja în Vechiul și Noul Testament și primele ei elemente au fost elaborate de părinții apologeți în Biserica de la începuturi. Apologetica rămâne o dimensiune permanentă a teologiei, care este orientată de la sine spre întâlnirea și confruntarea cu spiritul fiecărei epoci istorice. Termenul de Teologie fundamentală vrea să spună că sarcina apologetică trebuie să fie integrată într-o reflecție teologică mai amplă, și anume în cunoașterea rațiunii credincioase a fundamentelor și a premiselor ei. În acest sens, Teologia fundamentală este o dimensiune teologică transcendentală.

Înțelegem acum în ce sens Teologia fundamentală este fundamentul teologiei. Această pretenție ar fi exagerată dacă s-ar considera că Teologia fundamentală, cât privește punerea problemei și răspunsul, ar fi singurul și întregul fundament al Teologiei, în sensul că credința creștină ar deriva cu o necesitate logică sau psihologică din bazele credibilității, așa cum concluzia rezultă din premise. În acest caz, credința nu ar mai fi ea însăși. Motivele credibilității creează cel mult premisele și condițiile pentru ca credința să devină mai responsabilă și, poate, mai coerentă. Aici este valabil cuvântul sfântului Toma, preluat de la sfântul Augustin: "Nemo crederet nisi videret esse credendum" (Nimeni nu ar [putea] crede, dacă nu ar vedea că poate să creadă, că ar fi de crezut). Spus altfel: nicio credibilitate, nicio raționalitate a credinței, nu dispensează de la a crede sau nu poate să înlocuiască credința. Ea este și rămâne mereu un act nou și propriu.

Premise și condiții ale posibilității credinței creștine, deci motive ale credibilității, există foarte multe. Însă credința creștină, care reflectează prin teologie, este posibilă numai atunci când găsește în om anumite condiții, posibilități și dispoziții pentru credința creștină, când omul este astfel conceput că poate să creadă, chiar și în sensul credinței creștine. Dacă aceste condiții de posibilitate nu există, nu pot fi dovedite, credința creștină devine în totalitate și în particular cu adevărat străină, exterioară, ideologică, nu se mai pune cu seriozitate problema ei.

Temele tratate în Teologia fundamentală sunt teme întrebate și discutate astăzi, și aceasta îi conferă tratatului o notă de mare actualitate. De fapt, astăzi nu se pune întrebarea despre unul sau altul dintre aspectele credinței creștine, ci este vorba despre însuși fundamentul credinței sau chiar despre credința însăși ca fundament. De aceea, astăzi, dacă ne uităm la puterea extraordinară a lumii contemporane, la importanța acordată experienței și la exigențele care derivă de aici, nu mai este suficient să vestești, să afirmi și să declari marea și universala valoare a credinței creștine, ci, mai mult, e nevoie să o fundamentezi. Aceasta înseamnă o mare sarcină dar și o mare șansă.

Ștefan Lupu

*

La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea Ceea ce vreau eu este iubirea. Un itinerar biblic, scrisă de Pierre-Marie Delfieux și tradusă de Agnes Davidovici. Cartea apare în colecția "Spiritualitate" în formatul 14x20 cm, are 264 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la orice librărie catolică din țară la prețul de 20 lei.

Primește în inima ta iubirea. Nu uita, Dumnezeu, cel dintâi, te-a iubit (1In 4,9). Statornicește-te în încrederea că ești iubit; așază iubirea lui Dumnezeu la temelia a tot ce ești, a tot ce faci. Ea te va întări, va da vieții tale un sens, te va călăuzi către bucuria veșnică la care aspiri.

Aceste cuvinte de îndemn adresate omului credincios, mai exact monahilor, sunt extrase din "Ierusalim - Carte de viață", text fundamental al Fraternităților monastice purtând numele orașului sfânt. Provin dintr-o intuiție devenită convingere de neclintit, care a marcat, de la un capăt la celălalt, viața și activitatea fratelui Pierre-Marie Delfieux, fondator al celor două institute călugărești gemene și al mai multor asociații de laici catolici, adunați în jurul celor dintâi.

După cum a predicat neobosit, de-a lungul mai multor decenii, acest entuziast al iubirii divine, fiecare om poartă în suflet o aspirație care se poate numi "sete de dumnezeire", care la rândul său își are izvorul în iubirea pasionată, chiar "nebunească" pe care Dumnezeu o poartă făpturii zidite de el. Iar conștiința acestei iubiri, singura în stare să satisfacă pe deplin sufletul omenesc, poate deveni un centru al vieții omului credincios. Un centru la care, de secole, monahii din toate tradițiile revin neîncetat, adunându-se de mai multe ori pe zi pentru slujbele "ceasurilor", făcând din munca umilă a brațelor lor, o rugăciune, și din rugăciune, cea mai sublimă lucrare: "opus Dei", slujirea lui Dumnezeu.

Pierre-Marie Delfieux, 1934-2012. Toți cei care l-au cunoscut au apreciat preotul îndrăgostit de Dumnezeul Bibliei, duhovnicul atent si plin de compasiune, predicatorul înflăcărat, slujitorul entuziast și talentat al "noii evanghelizări", excelentul organizator.

Dar acest om, în calitatea sa de fondator, era de fapt un profet.

Despre acest profet, ziarista Françoise Vintrou mărturisea în ziarul "La Croix" din 13/14 septembrie 2014:

"L-am cunoscut personal în urmă cu peste douăzeci de ani. Dar nu l-am întâlnit cu adevărat pe fratele Pierre-Marie Delfieux decât în cursul acestei veri, după moartea lui, citind "Ierusalim - Carte de viață", text redactat în 1975. După ce a fost acompaniator spiritual al studenților de la Sorbona, el a devenit "monah în mediul urban", întemeind acum patruzeci de ani Fraternitățile monastice Ierusalim... De atunci, numeroși frați și surori clădesc în inima metropolei o insulă de rugăciune, de pace și de calm. Ce îndrăzneală, să-ți imaginezi o oază de pace în tumultul unui mare oraș! Ce îndrăzneală! Nu e oare aceasta definiția profetului: un mesager, cineva care aprinde o lumină în calea noastră și ne îndeamnă să pășim pe urmele Domnului?"

Pentru a explica originalitatea proiectului realizat de monahii și monahiile "Ierusalim", trebuie amintit că în Occident monahismul se leagă de un ideal de viață dusă exclusiv între zidurile unei mănăstiri, în clauzură, mănăstirile aflându-se în majoritatea lor în mediul rural, în locuri izolate, în care comunitățile și membrii lor trăiesc în autarcie, "retrași din lume". Această izolare fizică (dar nu și spirituală!) se leagă la rândul ei de venerabila tradiție a Părinților pustiului, cei dintâi monahi. Or inspirația pe care a urmărit-o tânărul preot Pierre Delfieux, atunci când a cerut arhiepiscopului de atunci al Parisului autorizația de a întemeia o nouă familie călugărească, s-a conturat pe parcursul unui "ermitaj" în deșertul algerian, care a durat doi ani. (Retragerea s-a petrecut în contextul perioadei de tulburări care au avut loc în Franța începând cu revolta studențească din mai 1968). Intuiția lui Pierre-Marie Delfieux era că adevăratul pustiu - unde Dumnezeu vrea să-i întâlnească pe oameni - se află în locurile unde se află masele secularizate ce populează marile metropole. De unde misiunea sa ca fondator de a aduce, prin dăruirea radicală a unor vieți consacrate instalate "în inima orașului, în inima lui Dumnezeu", o mărturie unică, puternică și înviorătoare, în stare să-i readucă la Domnul chiar și pe cei care au uitat de el.

Ce s-a petrecut în cei doi ani în care P.-M. Delfieux a locuit, în singurătate, în pustietatea pietroasă a munților Atlas, așa cum făcuse, cu câteva decenii mai înainte, cel ce avea să devină "fericitul Charles al lui Isus", "fratele universal" Charles de Foucauld?

Intervievat de Bertrand de Revillon pentru magazinul "Panorama", părintele Delfieux istorisea:

"M-am instalat mai întâi la Beni-Abes, în regiunea Sura (din Algeria - n.n.), acolo unde Charles de Foucauld a trăit o vreme și unde și-a construit primul schit. Am clădit cu mâinile mele o colibă din pietre necimentate: avea trei metri pe doi!... Însă chemarea marelui Sud răsuna mai departe în sufletul meu. Am plecat în Sahara, ajungând în masivul Hoggar. De la Tamanrasset, după un urcuș de două zile, ajungi pe un vârf numit Assekrem, la o altitudine de trei mii de metri. Nu se află acolo nici urmă de copac pe sute de kilometri, nici măcar iarbă, nimic altceva decât piatră. Pământ pustiu sub un cer pustiu. Un spațiu imens, devenit familiar, într-o intimitate de necuprins. Dumnezeu e prezent! Tăcere deplină. Tăcere minerală, totală, absolută, de neînchipuit. Arsura unui soare de plumb, ziua, și un frig ascuțit, noaptea!"

Într-un mediu ca acesta, de o austeritate radicală, departe de orice lăcaș de cult, înarmat "numai" cu Biblia, tânărul preot a cunoscut o intimitate nouă cu Cristos-Euharistie, trăind o experiență personală a "deșertului", în lumina căreia avea să se desfășoare, ulterior, întreaga sa viață de fondator și conducător de obște călugărească. Printre alte momente marcante, o memorabilă noapte de Crăciun, în care Dumnezeu s-a arătat.

"Am avut un sentiment de imensă certitudine. O plinătate a sufletului. O evidență absolută. Dumnezeu e aici, cu mine. E viu. Conduce totul, luminează totul, explică totul. Cel în care cred, pe care-l urmez din totdeauna nu m-a înșelat. Este adevărat, devreme ce e aici! Ochii mei nu văd nimic, însă spiritul meu Îl contemplă. Urechile mele nu aud nimic, dar sufletul meu îi simte pașii. Nu am atins nimic. Dar atunci, de ce a venit la mine Dumnezeu, de ce m-a cuprins? Mă cutremur, dar nu simt nicio frică. De ce nu m-aș teme? Nu am căutat nimic, nu am cerut nimic, iar Dumnezeu, la ceasul ales de El, a binevoit să vină!"

Era nespus de frig, în acea noapte de adorație, dar rugăciunea îi încălzea pustnicului întreaga ființă.

"Să deschizi ochii, în toiul nopții, și să repeți, mut de admirație, cutremurat:

"Este chiar El!"

Când un om a trăit experiența prezenței divine, pentru el totul se schimbă. Iar la experiența aceasta, ne convinge fratele Pierre-Marie, suntem chemați toți. Argumentele predicatorului își au obârșia în familiaritatea sa cu Scripturile, cu textele biblice citite și răscitite, în meditație și rugăciune. De aceea volumul pe care-l propunem cititorului român ar putea fi intitulat și "Mic tratat despre iubirea Domnului". Și aceasta pentru că fiecare omilie trezește în sufletul creștin ecouri puternice, înviorătoare, atrăgând neîncetat atenția asupra revelației biblice a relației dintre Dumnezeu și oameni, bazată pe iubirea gratuită căreia i se datorează sălășluirea trinitară în sufletele noastre de oameni păcătoși. Iubire care înțelege și iartă, milostivire gata să prefacă slăbiciunile și păcatele omenești în tot atâtea "șanse" de mântuire. Iubirea supremă care "toate le suportă, toate le crede, toate le speră, toate le îndură"...

Această iubire despre care a vorbit și a scris cu atâta convingere, Pierre-Marie Delfieux a trăit-o în chip profetic, antrenând numeroși frați și surori in Christo într-o magnifică aventură a Duhului. Cu această mărturie personală, îi aduc fratelui Pierre-Marie omagiul meu.

"Merci, Pierre-Marie, merci pour tout!"

Agnes Davidovici

* * *

Don Orione. O inimă fără margini,
Andrea Gemma, Ed. "Sapientia", 2016, ISBN 978-606-578-270-9, 14x20 cm, 560 p., 30 lei

Revelație, credință, credibilitate. Manual de Teologie Fundamentală,
Ștefan Lupu, Ed. "Sapientia", 2016, ISBN 978-606-578-263-1, 17x24 cm, 442 p., 40 lei

Ceea ce vreau eu este iubirea. Un itinerar biblic,
Pierre-Marie Delfieux, Ed. "Sapientia", 2014, ISBN 978-606-578-180-1, 14x20 cm, 264 p., 20 lei

* * *

Aceste materiale, în limita stocului disponibil, pot fi procurate prin comandă (cu plata taxelor poștale aferente expedierii):

Din Librăria "Presa Bună":

  • prin poștă: Librăria "Presa Bună", Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26; 700064-Iași;
  • prin telefon și WhatsApp: 0770.477.565: de luni până vineri, între orele 9.00 și 19.00; duminica, între orele 10.00 și 18.00
  • prin e-mail: libraria@ercis.ro
  • prin Internet: www.ercis.ro/libraria

* * *

Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro


 

lecturi: 34.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat