Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Editura "Sapientia": Trei noi cărți

La Editura "Sapientia" au apărut cărțile: Catolicism. Aspectele sociale ale dogmei, scrisă de Henri de Lubac, Teologia are nevoie de filosofie? Contribuții la înțelegerea conceptului de teologie fundamentală, scrisă de Wilhelm Dancă, și volumul de poezii Aripi spre soare, scrise de Daniela Bulai Mărtișcă.

*

La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea Catolicism. Aspectele sociale ale dogmei, scrisă de Henri de Lubac și tradusă în limba română de Marius Boldor. Cartea apare în colecția "Tratate de teologie", în format 14x20, are 532 de pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 30 lei.

Apariția în limba română a renumitei lucrări Catolicismul, de Henri de Lubac, reprezintă un eveniment care trebuie salutat de toți cei preocupați de teologie.

Chiar dacă titlul poate lăsa locul unei greșite interpretări a conținutului cărții, Catolicismul nu este, de fapt, un tratat special despre Biserica Romano-Catolică, ci, după cum declara autorul însuși în 1978, în prefața la ediția în italiană, o lucrare în care s-a încercat prezentarea "dimensiunii universale, sau, mai exact, catolice a creștinismului".

Trebuie spus, totuși, că substantivul catolicism a fost un termen la modă în teologia occidentală, începând cu secolul al XIX-lea și până în prima jumătate a secolului al XX-lea, una din cele mai cunoscute lucrări care apar în această epocă fiind cartea lui Karl Adam, Das Wesen des Katholizismus (1927), tradusă în engleză ca The Spirit of Catholicism (1929), iar în franceză sub titlul: Le vrai visage du Catholicisme (1931).

Astăzi, însă, termenul este din ce în ce mai puțin folosit, vorbindu-se mai mult despre o catolicitate care depășește limitele confesionale ale catolicismului. Din acest motiv, vom insista, într-o primă etapă și foarte pe scurt, pe înțelegerea catolicității, prezentând mai apoi câteva trăsături generale ale lucrării teologului francez.

Atât substantivul catolicism, cât și catolicitate provin din adjectivul grec katholikos (catolic), care a dat în Simbolul de credință niceo-constantinopolitan expresia Katholik?n Ekklesían. Cu toate acestea, în traducerea ortodoxă în limba română, cel de-al treilea atribut al Bisericii din Crez nu a fost redat cu termenul de catolic(ă), cum ar fi fost normal pentru o Biserică de limbă latină, ci cu sobornicesc(ă), adjectiv care provine din limba slavonă, de la sobornaya, care traduce cuvântul grecesc katholik?n în versiunea slavonă a Crezului1. Aceasta, probabil, atât ca urmare a influenței limbii slavone în vocabularul de cult al Bisericii Ortodoxe Române, cât și puternicei încărcături confesionale a termenului catolic.

Cât privește sensurile pe care le poate îmbrăca noțiunea de catolicitate, interpretarea ortodoxă accentuează în mod special ideea de plenitudine sau întregime, afirmând, pe de o parte, autenticitatea, ortodoxia, fidelitatea față de Adevărul plenar, Isus Cristos, iar pe de altă parte, unitatea sau comuniunea la care suntem chemați în Duhul Sfânt.

Sprijinindu-se pe o abordare ignațiană a catolicității, după care "acolo unde este Isus Cristos, acolo este și Biserica catolică" (Ignațiu de Antiohia, †107, Epistola către Smirneni, 8,2), criteriul acestei catolicități este dat de prezența deplină a lui Cristos și a Duhului în întreaga Biserică, în fiecare Biserică locală și chiar în fiecare credincios, cu condiția păstrării comuniunii cu restul Trupului. Pentru teologul G. Florovsky, de exemplu, Biserica este catolică "în toate elementele sale, în toate actele sale, în toate momentele vieții ei. Întreaga sa structură, urzeala vie a trupului său este catolică. Fiecare membru al Bisericii este și trebuie să fie catolic..."2.

Urmând această perspectivă, unii teologi ortodocși disting între catolicitatea ca plenitudine interioară și universalitatea creștină înțeleasă ca ecumenicitate, cea din urmă nefiind, pentru ei, decât o consecință a plenitudinii interne, o calitate sau o manifestare exterioară a acesteia. Este adevărat că plenitudinea sau catolicitatea nu este condiționată de universalitate, adevărul nu este condiționat de număr, acest lucru fiind subliniat, de altfel, și de Henri de Lubac în Catolicism. Biserica nu este catolică pentru că e "răspândită pe toată suprafața pământului și cuprinde un mare număr de credincioși. Ea era deja catolică în dimineața Cincizecimii, atunci când toți membrii ei se găseau într-o mică sală, ea era în timpul când valurile ariene păreau c-o acoperă, ea va fi și mâine, chiar dacă apostaziile masive o vor face să-și piardă aproape toți credincioșii. Esențialmente, catolicitatea nu este o chestiune de geografie, nici de cifre. Deși trebuie să se răspândească în spațiu și să se arate tuturor, ea nu este, totuși, de natură materială, ci spirituală. Ca și sfințenia, ea este, în primul rând, ceva intrinsec Bisericii" (p. 51).

Totuși, chiar dacă universalitatea este condiționată de catolicitate, chiar dacă aspectul intern-calitativ îl determină pe cel extern-cantitativ, și nu invers, este evident că ele sunt într-o strânsă unitate. Fiecare se împărtășește de tot sau primește totul numai în cadrul întregului, adică în comuniune. Plenitudinea sau întregimea nu se pot realiza în izolare, ci în unitate. De fapt, orice gândire catolică trebuie să țină cont de unitatea și diversitatea comuniunii Persoanelor treimice, Biserica fiind icoană a armoniei trinitare. Numai astfel înțeleasă, catolicitatea poate deveni expresia întregii vieți sau trăiri a Bisericii, o unitate realizată în comuniune, o unitate într-o diversitate complementară, "plinătatea aceluia care împlinește toate în toți" (Ef 1,23).

Revenind acum la cartea lui Henri de Lubac, trebuie spus că, împotriva celor ce se inspirau dintr-o concepție exterioară și temporală a mântuirii și a Bisericii, acesta opune o viziune catolică a umanității și a existenței, a credinței și a dogmei creștine: "Să vezi în catolicism o religie printre altele... înseamnă să te înșeli asupra esenței sale... Catolicismul este Religia. Este forma pe care trebuie s-o îmbrace umanitatea pentru a fi în sfârșit ea însăși" (p. 331).

Chiar dacă scopul declarat al autorului este de a evidenția în lucrare "câteva idei... atât de simple încât nu ne trece întotdeauna prin minte să le remarcăm; de asemenea, atât de fundamentale încât riscăm să nu avem niciodată ocazia să reflectăm la ele" (p. 14), cele trei secțiuni principale ale cărții par a fi concepute din această perspectivă catolică. Prima parte dezvoltă caracterul social al creștinismului, accentuând, în special, ideea de unitate; a doua parte expune dimensiunea sa istorică, promovând o gândire teologică a istoriei; iar a treia, care le integrează pe cele anterioare, aprofundează caracterul interior al creștinismului.

De altfel, primele încercări de conturare a planului lucrării îl constituie câteva conferințe ținute unor tineri de origine asiatică care studiau la Lyon la începutul anilor 1930, și cărora părintele de Lubac încercase să le explice noțiunea teologică a realității și universalității catolice a creștinismului. Lucrarea nu este, prin urmare, numai un tratat de ecleziologie, chiar dacă vorbește mult despre Biserică. Ea abordează și teme de religie comparată, și problema naturalului și a supranaturalului, a articulării dintre Duh și istorie, a tainei persoanei umane în comuniune etc., ceea ce l-a făcut pe prietenul său, Hans Urs von Balthasar, să afirme că este o adevărată carte-program, diferitele capitole ale ei dezvoltându-se mai apoi în principalele opere ale teologului francez3.

Conținutul construcției lubaciene vizează, așadar, prezentarea unității și universalității, coerenței și dinamismului, amplorii și profunzimii creștinismului. Metoda aleasă de Henri de Lubac pentru a atinge acest scop are ca punct de plecare dorința de a proceda "în maniera cea mai impersonală, inspirându-se în special din tezaurul foarte puțin valorificat al sfinților părinți ai Bisericii" (p. 15). Aceștia din urmă îi devin prietenii săi cei mai intimi. Îi cunoaște, se înconjoară de spiritul gândirii lor, adică îi interpretează fecundant, lucrând neobosit la curățarea albiei pentru ca marele fluviu al Tradiției să ajungă până la noi, cei de astăzi4. În duhul părinților, el duce un dialog constructiv cu științele umane, cu istoria, filosofia sau cu diferite sisteme de gândire religioasă, autorii moderni fiind și ei extrem de solicitați în lucrarea de reîmprospătare și revigorare a teologiei vii a Bisericii. Corespondența sa cu Maurice Blondel este revelatoare în acest sens. Dotat cu o inteligență deosebită, Henri de Lubac reușește să prezinte toată această abundență de citate din marea Tradiție astfel încât, departe de a îngreuna lectura, ea constituie însuși resortul intim și forța operei sale.

De aceea, Catolicismul, lucrare fundamentală a teologului francez, poate constitui o lectură foarte folositoare pentru toți cei ce vor să aprofundeze frumusețea și amploarea catolică a creștinismului în viziune lubaciană.

Sorin-Constantin Șelaru

Note

1 Plecând de la adjectivul sobornaya, Al. Khomiakov (†1860) a creat cuvântul sobornost?. În limba rusă, substantivul sobor, din aceeași rădăcină cu verbul sobirat = "a aduna", poate fi înțeles și în sensul de biserică, adunare, sinod sau conciliu. De aici și distincția făcută de unii teologi ortodocși între catolicitate și sobornicitate, prin sublinierea aspectului conciliar pe care-l poate îmbrăca conceptul de sobornicitate. Cu toate acestea, mulți le consideră ca având o echivalență de sens.

2 G. Florovsky, "Le Corps du Christ vivant. Une interprétation orthodoxe de l'Eglise", în vol. colectiv La sainte Eglise universelle, Cahiers Théologiques de l'Actualité Protestante, hors série nr. 4, Neuchâtel, 1948, p. 27.

3 Vezi H. Urs von Balthasar, "Une oeuvre organique", în vol. colectiv Le cardinal Henri de Lubac. L'homme et son oeuvre, Paris-Namur, 1983, p. 67.

4 Vezi H. de Lubac, Paradoxes, suivi de Nouveaux Paradoxes, Paris, Seuil, 1959, p. 13-14.

*

La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea Teologia are nevoie de filosofie? Contribuții la înțelegerea conceptului de teologie fundamentală, scrisă de Wilhelm Dancă, Cartea apare în colecția "Tratate de teologie", în format 14x20, are 214 de pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 20 lei.

În studiul științelor umaniste din zilele noastre, abordarea interdisciplinară este un loc comun. Neîndoielnic, medicii au nevoie de preoți și de procurori; sociologii, de etnologi și statisticieni; istoricii, de antropologi și de arheologi; teologii, de filosofi și de scriitori. Cartea de față argumentează faptul că deschiderea specialiștilor spre alte domenii decât cele specifice, dar conexe într-o anumită măsură, constituie nu doar o șansă pentru aprofundarea propriilor cercetări, ci și un semn de sănătate intelectuală. Mai mult, specialiștii înșiși sunt provocați de această debordantă ecumenicitate a ideilor să stăpânească științific cât se poate mai bine domeniile învecinate propriei lor specializări pentru a evita confuzia planurilor de referință și pentru a nu bloca chemarea Spiritului la comuniune.

În paginile care urmează redau conținutul tezei mele de abilitare în teologie, subdomeniul teologie fundamentală, pe care am pregătit-o în vara anului 2015. Potrivit metodologiei românești, teza de abilitare cuprinde realizările activităților științifice, profesionale și academice după teza de doctorat. Acestea trebuie să fie dovada convingătoare că autorul tezei are competențe de nivel înalt în domeniul/subdomeniul pentru care a solicitat abilitarea de a îndruma studii aprofundate de cercetare și teze de doctorat. De asemenea, teza trebuie să cuprindă descrierea perspectivei de dezvoltare a carierei științifice, autorul prezentând pe scurt diferitele direcții de cercetare pe care dorește să le parcurgă după acordarea titlului de abilitat în domeniul solicitat. Am căutat să respect aceste exigențe metodologice, după cum se va vedea din cuprinsul lucrării. Am introdus ceva în plus față de ceea ce prevedea Legea educației despre tezele de abilitare, și anume, după prezentarea diacronică a rezultatelor activităților științifice, am ilustrat și perspectiva sincronică a cercetărilor și lucrărilor mele științifice, în măsura în care ele au o anumită incidență asupra teologiei fundamentale.

Cartea se adresează, în primul rând, celor care îl caută pe Dumnezeu, atât celor care l-au găsit deja și vor să intre într-o legătură de viață cu Creatorul și Răscumpărătorul lor, cât și celor care încă nu l-au găsit sau încă nu au fost găsiți de Dumnezeu. Nivelul de abordare al acestei căutări este complex, presupunând cunoașterea unor noțiuni elementare de antropologie, de religie, de filosofie și de teologie. În al doilea rând, cartea se adresează specialiștilor în filosofia religiei și în teologia fundamentală din lumea științifică românească și europeană. Dintre aceștia, cunoscătorii operei lui Mircea Eliade vor avea ocazia să vadă cât de utilă este contribuția istoricului religiilor sau fenomenologului religiilor la încadrarea corectă a relației dintre om și realitatea ultimă. De asemenea, experții în teologie fundamentală se vor putea pronunța asupra încercării mele de a combina modelul roman de teologie fundamentală, care subliniază importanța argumentelor care provin din experiența religioasă a omenirii, din istoria revelația iudeo-creștine și din istoria Bisericii, cu modelul german care pune accentul pe chemarea sacrului din conștiința omului ca atare. În fine, prietenii și cunoscuții mei vor putea afla "ce-am făcut în ultimii cinci ani", adică din 1996 până în 2014. Cei care știau că mă ocup de filosofie vor descoperi că am avut preocupări și de teologie, sau invers, și că, de-a lungul multelor preocupări intelectuale și activități academice, am fost și am rămas preot, adică un om de legătură între pământ și cer, între filosofie și teologie.

Pr. dr. Wilhelm Dancă

*

La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea Aripi spre soare, scrisă de Daniela Bulai Mărtișcă, Cartea apare în colecția "Poezie religioasă", în format 12x17, are 226 de pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 12 lei.

Din alergătura cotidiană, din dorința de a avea cât mai mult, din graba de a face cât mai multe lucruri în cel mai scurt timp, uităm deseori de ceea ce este mai important în viața noastră.

Se spune deseori "Cine cântă, se roagă de două ori!" Vocea mea, din păcate, nu este atât de frumoasă ca să pot cânta. Însă, câte forme nu sunt pentru a-i aduce slavă lui Dumnezeu, pentru a i te adresa, pentru a te ruga? Eu am ales una dintre ele, poezia!

Prin poeziile mele vreau să vă transmit un mesaj de la suflet la suflet, fără pretenții literare înalte; doar o revărsare a sufletului, comunicarea și împărtășirea unor sentimente simple, profunde, intense, izvorâte din credință și călătorind spre Dumnezeu.

Un poet adevărat caută să umple sanctuarul inimii cititorilor cu o gândire nouă, minunată prin diverse moduri artistice, suprarealiste. Eu, însă, caut să vă umplu inimile de speranță, iubire, încredere în Domnul.

Poezia se naște din clipe de bucurie, fericire, mulțumire dar nu de puține ori se naște din durere, suferință și tristețe.

Poezia mea s-a născut din dorința de a fi mai aproape de Dumnezeu și de oameni. Mai aproape de Dumnezeu, pentru că majoritatea poeziilor mele sunt de fapt rugăciuni înălțate lui; în zori de zi, în prag de seară și, mai ales, în mijlocul nopților albe. Mai aproape de oameni, pentru că, prin ele și mai ales în ele, vreau să vă regăsiți. Aș fi fericită să știu că măcar în una v-ați regăsit, măcar în una ați găsit răspunsul pe care îl căutați.

Încerc să aduc câteva clipe de pace, de liniște și de lumină în viața dumneavoastră, câteva clipe în care să fugiți de zgomotul cotidian.

Spunea Nicolae Titulescu "Și chiar de nu voi fi un far, ci o candelă, ajunge. Și chiar de nu voi fi nici o candelă, tot ajunge, fiindcă m-am străduit să aprind lumina". Nu am pretenția de a mă ridica la nivelul marelui Titulescu, dar aceste cuvinte ale lui reprezintă puțin din intențiile mele.

În poezii găsiți repetate cuvintele: iubire, speranță, credință, lumină și soare. Aceste cuvinte mă reprezintă și aceste cuvinte sunt cu adevărat aripile care ne înalță spre adevăratul Soare!

Iubesc frumosul, iubesc creația și, mai presus de toate, îl iubesc pe Dumnezeu!

Daniela Bulai Mărtișcă

*

Catolicism. Aspectele sociale ale dogmei,
Henri de Lubac, Ed. "Sapientia", 2016, ISBN 978-606-578-255-6, 14x20 cm, 532 p., 30 lei

Teologia are nevoie de filosofie? Contribuții la înțelegerea conceptului de teologie fundamentală,
Wilhelm Danca, Ed. "Sapientia", 2015, ISBN 978-606-578-227-3, 14x20 cm, 214 p., 20 lei

Aripi spre soare,
Daniela Bulai Mărtișcă, Ed. "Sapientia", 2016, ISBN 978-606-578-273-0, 12x17 cm, 226 p., 12 lei

* * *

Aceste materiale, în limita stocului disponibil, pot fi procurate prin comandă (cu plata taxelor poștale aferente expedierii):

Din Librăria "Presa Bună":

  • prin poștă: Librăria "Presa Bună", Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26; 700064-Iași;
  • prin telefon și WhatsApp: 0770.477.565: de luni până vineri, între orele 9.00 și 19.00; duminica, între orele 10.00 și 18.00
  • prin e-mail: libraria@ercis.ro
  • prin Internet: www.ercis.ro/libraria

* * *

Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro


 

lecturi: 35.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat