Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Editura "Sapientia": Catolicii din Moldova. Istoria unei minorități confesionale din România

Editura "Sapientia" anunță apariția cărții Catolicii din Moldova. Istoria unei minorități confesionale din România, scrisă de Jean Nouzille. Cartea apare în colecția "Istoria Bisericii", formatul 17x24 cm, are 436 pagini și poate fi procurată de la orice librărie catolică din țară la prețul de 35 lei.

"O carte despre catolicii din Moldova este întotdeauna binevenită, mai ales dacă este scrisă cu seriozitate, în conformitate cu canoanele științei istorice: documentare amplă, bine verificată, critică sine ira et studio, preocupare permanentă pentru adevăr". Astfel începe prefața semnată de pr. dr. Anton Despinescu pentru cartea Catolicii din Moldova. Istoria unei minorități confesionale din România, scrisă de istoricul francez Jean Nouzille. Cartea a fost tradusă din limba franceză de pr. Anton Despinescu și studentul Petru Ciobanu, de la Institutul Teologic Romano-Catolic din Iași. Este binevenită pentru că, în pofida studiilor de până acum, istoria catolicilor din Moldova rămâne încă prea puțin cunoscută.

"Prefață" semnată de pr. Anton Despinescu face o scurtă prezentare a istoriografiei catolicilor din Moldova, apoi o analiză succintă a textului lucrării.

Textul propriu-zis al autorului Jean Nouzille începe cu o "Introducere", în care este prezentată Biserica Catolică din România la începutul secolului al XXI-lea. În continuare, Jean Nouzille se referă la începuturile creștinismului pe teritoriul României. Analizează evoluția catolicismului în cadrul statului medieval Moldova. Trece în revistă evenimentele mai importante din secolele XVIII-XX. La sfârșitul "Introducerii" se referă succint la situația actuală a Bisericii Catolice din Moldova.

Capitolul I este dedicat "Originii creștinilor români". Autorul analizează izvoarele istorice care se referă la originea creștinismului în zona carpato-danubiano-pontică. Analizează apoi convertirea cumanilor și fondarea, în 1227, a primei episcopii din spațiul românesc - Episcopia Cumanilor. După problema cumanilor, este prezentată prima tentativă de refacere a unității Bisericii cu ocazia Conciliului al II-lea din Lyon (1274). În ultima parte a capitolului I este analizată evoluția Bisericii Catolice din Moldova în secolele XIV-XV, după care sunt prezentate episcopiile catolice ale Moldovei: cea de Siret (1371-1439), Baia sau de Moldova (1428-1523) și de Bacău.

Capitolul al II-lea, "Timpul reformelor", tratează despre Conciliul din Florența (1439) și participarea delegaților Moldovei la acesta. În continuare, sunt prezentate începuturile și evoluția husitismului în Moldova și influența acestuia asupra situației religioase din Moldova. În ultima parte, este prezentat protestantismul din Moldova.

Capitolul al III-lea este dedicat "Contrareformei". Printre problemele tratate se enumeră: Originea catolicilor din Moldova și întrebările ridicate de această chestiune; catolicii din Moldova în secolele XVI-XVII; înființarea misiunii franciscanilor conventuali din Moldova; vizitatorii apostolici și administratorii din Moldova; sinodul de la Cotnari (6 noiembrie 1642); Codex Bandinus de la 1646; sinodul de la Bacău (27 aprilie - 1 mai 1663); numărul catolicilor din Moldova în secolele al XVI-lea și al XVII-lea.

În capitolul al IV-lea este analizată "Renașterea catolică din Moldova de la sfârșitul secolului al XVII-lea", în care este prezentată politica balcanică a regelui polonez Ioan Sobieski, ca și raportul lui Bernardino Silvestri din 1697 adresat Congregației De Propaganda Fide. Un spațiu important este acordat lui Francisc al II-lea Rákóczi. Un ultim punct este acordat misiunii iezuiților maghiari în Moldova din anul 1743.

În capitolul al V-lea este analizată situația catolicilor din Moldova în secolul al XIX-lea, în care autorul prezintă renașterea maghiară cu inevitabilele probleme lingvistice și naționale pe care aceasta le-a avut. În contextul acestei renașteri este prezentată problema ceangăilor și a secuilor și planul lui Lajos Kossuth din 1834 vizând "repatrierea" ceangăilor din Moldova. Apoi este prezentată tensiunea existentă între catolicism, perceput drept o religie străină, și ortodoxismul majoritar. Este analizată activitatea vizitatorilor apostolici din Moldova, precum și dificultățile întâmpinate de Biserica Catolică din Moldova.

Capitolul al VI-lea îi prezintă pe "Catolicii din Moldova în cadrul României", cu diversele probleme întâmpinate de aceștia, ca și încercarea Bisericii Catolice din Ungaria de a maghiariza Biserica Greco-Catolică din Transilvania, compusă, în cea mai mare parte din români. Este analizată activitatea și păstorirea vicarilor apostolici din România, după care autorul prezintă constituirea ierarhiei catolice din România prin înființarea Arhiepiscopiei de București (1883) și a Episcopiei de Iași (1884).

În capitolul al VII-lea tratează despre instaurarea regimului comunist în România și politica promovată de acesta față de minoritatea catolică din Moldova, constrânsă să studieze limba maghiară.

Capitolul al VIII-lea prezintă evoluția catolicismului din România comunistă. Este analizată atât situația Bisericii Romano-Catolice, cât și a celei Greco-Catolice. În final, este prezentată activitatea conducătorilor episcopiei, începând de la episcopatul Mons. Anton Durcovici (30 octombrie 1947 - 26 iunie 1949), trecând apoi prin perioada ordinariilor substituți.

Ultimul capitol prezintă evoluția Diecezei de Iași în anii episcopatului Mons. Petru Gherghel, situația Bisericii Greco-Catolice din România, dar și pe cea a Episcopiei de Chișinău. Un loc important îl ocupă și Sinodul diecezan din 2001-2004. În partea a II-a a capitolului este analizată pe larg problema ceangăilor, de la apariția ei până la implicarea Consiliului Europei.

În "Concluzie", Jean Nouzille prezintă succint conținutul întregii lucrări și evoluția creștinismului și a comunității catolice din spațiul românesc în decursul istoriei. Lucrarea se încheie cu o anexă, în care sunt prezentați episcopii de Bacău, Iași, București, vizitatorii apostolici în Moldova și nunțiii apostolici în România de la 1929 până în prezent.

Prin curajul de a scrie o lucrare de sinteză despre catolicii din Moldova, Jean Nouzille aduce un aport important la cunoașterea realităților catolice din Moldova dintre Prut și Carpați, fără a uita însă și de spațiul pruto-nistrean. Cartea se adresează tuturor celor interesați de istoria Bisericii locale din Moldova.

Cosmin Cimpoeșu

*

Catolicii din Moldova. Istoria unei minorități confesionale din România
Jean Nouzille, Ed. "Sapientia", 2011, ISBN 978-606-578-001-9, 17x24, 436 p., 35 lei

* * *

Această carte, în limita stocului disponibil, poate fi procurată prin comandă (cu plata taxelor poștale aferente expedierii):

Din Librăria "Presa Bună":

  • prin poștă: Librăria "Presa Bună", Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26; 700064-Iași;
  • prin telefon și WhatsApp: 0770.477.565: de luni până vineri, între orele 9.00 și 19.00; duminica, între orele 10.00 și 18.00
  • prin e-mail: libraria@ercis.ro
  • prin Internet: www.ercis.ro/libraria

* * *

Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro


 

lecturi: 83.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat