Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Editura "Sapientia": Patru noutăți editoriale

Publicul larg amator de carte, dar și profesioniștii sau cei cu studii de specialitate pot alege din oferta editorială a Editurii "Sapientia" din cadrul Institutului Teologic Romano-Catolic din Iași. Editura se prezintă, de această dată, în fața cititorilor cu următoarele cărți: Liturgia orelor, Emil Dumea: Istoria Bisericii Catolice din Moldova, Daniel Ange: Trupul tău este făcut pentru viață și Pierre Tiberghien: Cum să te cultivi.

*

Liturgia orelor

Editura "Sapientia" anunță cu bucurie apariția unei ediții prescurtate a Liturgiei orelor (Invitatoriul, Laudele, Ora Medie, Vesperele și Completoriul) extrasă din ediția completă a Liturgiei orelor, apărută la aceeași editură în patru volume, care a fost aprobată de Conferința Episcopală Română și a primit autorizarea din partea Congregației pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor. Ediția prescurtată, într-un singur volum, a Liturgiei orelor a fost gândită pentru credincioșii laici care doresc să participe la rugăciunea oficială a Bisericii, alături de preoți și persoane consacrate.

Liturgia orelor (extras) apare în formatul 11x17 cm, cuprinde 1008 pagini, este tipărită pe hârtie cu o calitate excepțională, în două culori: negru și roșu, și poate fi procurată de la centrele decanale ale Diecezei de Iași și Arhidiecezei de București, de la librăriile catolice din țară, precum și direct de la Institutul Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași, la prețul de 35 RON.

Liturgia orelor s-a dezvoltat puțin câte puțin în așa fel încât să devină rugăciunea Bisericii locale. Ea se desfășura în timpurile și locurile stabilite, sub conducerea preotului. Era ca o completare indispensabilă a Jertfei euharistice, care constituie sinteza întregului cult divin, menită să reverse și să-i extindă bogăția la orice oră din viața omului.

Oficiul a fost dispus și orânduit în așa fel încât, fiind rugăciunea întregului popor al lui Dumnezeu, să poată lua parte la ea nu numai clericii, ci și călugării, ba chiar și laicii. Introducerea diferitelor forme de celebrare face Liturgia orelor adaptabilă la persoane de cultură diferită și de nivel diferit, dând fiecăruia posibilitatea de a o adapta la propria condiție și vocație.

Așadar, avem deplină încredere că spiritul acelei rugăciuni care trebuie făcută "fără încetare"(cf. Lc 18,1; 21,36; 1Tes 5,17; Ef 6,18.), și pe care Domnul nostru Isus Cristos a poruncit-o Bisericii sale, se va reînsufleți. Cartea Liturgiei orelor, apărută la timpul potrivit, o susține, o favorizează, în timp ce celebrarea însăși, mai ales când o comunitate se întrunește în acest scop, exprimă natura adevărată a Bisericii care se roagă, și strălucește ca semn minunat al ei.

Rugăciunea creștină este, în primul rând, rugăciunea întregii familii umane, pe care Cristos și-a asociat-o (cf. SC 83), în sensul că fiecare participă la această rugăciune, care aparține întregului trup. Prin urmare, ea exprimă glasul Miresei iubite a lui Cristos, dorințele și cererile întregului popor creștin, rugăciunile și implorările pentru trebuințele tuturor oamenilor.

Unitatea acestei rugăciuni izvorăște din inima lui Isus. Căci Mântuitorul nostru a voit "ca acea viață, care în cursul existenței sale pământești a început cu rugăciuni și cu jertfă, să nu înceteze în decursul veacurilor în trupul său mistic care este Biserica" (PIUS AL XII-LEA, Scrisoarea enciclică Mediator Dei, nr. 2). Așa se face că rugăciunea Bisericii este totodată "rugăciunea pe care Cristos o înalță către Tatăl împreună cu Trupul său" (SC 84). Așadar, în timp ce recităm Oficiul, trebuie să recunoaștem vocea noastră în cea a lui Cristos și pe cea a lui Cristos în noi (SF. AUGUSTIN, Comentarii la Ps 85, nr. 1).

Comisia liturgică din cadrul Diecezei Romano-Catolice de Iași care a lucrat la traducerea Liturgiei Orelor este formată din pr. Alois Bulai (profesor de exegeză biblică și limbi clasice), pr. Claudiu Dumea (profesor de liturgie și limbă latină), pr. dr. Ștefan Lupu (profesor de teologie dogmatică), pr. Iosif Răchiteanu (profesor de religie și metodologie), pr. dr. Mihai Patrașcu (profesor de drept canonic), pr. Florin Spătariu (profesor de muzică sacră), pr. Cornel Cadar (redactor), dl Fabian Tiba (tehnoredactor), dl Ionel Palade (corector) și dl Albert Gheorghe (corector).

Mulțumim Domnului care ne-a dat putere să ducem la capăt această acțiune de traducere și publicare în limba română a Liturgiei Orelor. Mulțumim, de asemenea, părinților franciscani de la Mesagerul Sfântului Anton care ne-au ajutat să tipărim Liturgia Orelor în condiții excepționale. Sperăm ca munca noastră să aducă roade bogate în Biserica noastră locală și în sufletele acelora care se vor ruga din Liturgia Orelor.

Pr. dr. Ștefan Lupu

*

Istoria Bisericii Catolice din Moldova

La Editura "Sapientia" a apărut lucrarea părintelui Emil Dumea, profesor la Institutul Teologic Romano-Catolic "Sf. Iosif" din Iași, intitulată Istoria Bisericii Catolice din Moldova. Acest studiu își propune să redea în linii generale evoluția catolicismului local, începând cu secolul al XIII-lea până în prezent. Cartea apare în format 14x20 cm, conține 378 pagini și poate fi achiziționată prin librăriile catolice din țară la prețul de 19 RON.

Sub titlul Istoria Bisericii Catolice din Moldova, ne-am propus să redăm în linii generale evoluția catolicismului local, începând cu secolul al XIII-lea până în prezent.

Lucrarea începe cu prezentarea primei episcopii din Moldova, la curbura Munților Carpați, Episcopia cumanilor. Nașterea acestei episcopii a constituit o necesitate, ca urmare a dorinței Ungariei de a se apăra de năvălirile tătărești. De aceea, când Ungaria va fi înfrântă, va dispărea și Episcopia sub loviturile hoardelor lui Ginghiz-Khan. Totuși, elementul catolic va fi mereu prezent la est de Carpați, deoarece Ungaria va căuta neîncetat să dețină poziții strategice bine întărite în aceste zone.

În nordul Moldovei, influența polonă se va face simțită din ce în ce mai mult începând cu secolul al XIV-lea, iar statul mușatinilor va avea nevoie adesea de monarhul polonez. În aceste condiții, iau naștere cele două episcopii, de Siret și de Baia, în care au slujit călugării franciscani și dominicani. Majoritatea catolicilor erau sași și unguri. Bunul mers al acestor două episcopii era adesea tulburat de influența husiților și, ulterior, a protestanților, față de care, de multe ori, domnii vor avea atitudini conciliante, deși ei erau ortodocși.

În secolul al XVI-lea, Despot Vodă, domn cu vederi umaniste - concepții ce au fost împrumutate din Europa Occidentală -, vrea să schimbe fața culturală a Moldovei, motiv pentru care înființează la Cotnari o școală latină și aduce profesori din Occident. Spre sfârșitul secolului, pentru a-și întări legăturile cu Polonia, Petru Șchiopul îi favorizează pe catolici, dar rezultatele obținute au fost reduse.

La începutul secolului al XVII-lea, ia ființă Episcopia de Bacău. Din cei 19 episcopi pe care i-a avut în fruntea sa, 16 au fost numiți la propunerile regilor polonezi. În timpul primului secol de existență, Episcopia a mers într-un continuu declin, fapt cauzat de războaiele dintre marile puteri: Turcia, Rusia și Polonia. În prima jumătate a secolului următor, se poate observa o ușoară ameliorare, pentru ca apoi, în a doua jumătate, statisticile alcătuite de misionarii italieni ce slujeau aici să indice o creștere considerabilă a populației catolice. Cea mai mare parte dintre nou-veniți, nemulțumiți cu situația existentă în Transilvania, s-au stabilit în vechile așezări catolice din județele Bacău și Neamț, sau în jurul lor, formând noi comunități. Ei au contribuit la refacerea demografică a țării, atât de necesară în urma pierderilor din nenumăratele lupte și conflicte armate desfășurate în această regiune. Comunitățile catolice încep astfel să se structureze, să participe la viața economică și politică a Moldovei.

Ultimele decenii ale secolului al XVIII-lea și primele patru ale secolului următor sunt marcate de opoziția clerului ortodox local și de împotrivirea boierilor față de restaurarea Episcopiei de Bacău. La aceste dificultăți, se mai adaugă cele ridicate de clerul și autoritățile maghiare, care voiau să-i îndepărteze pe misionarii italieni. Perioada următoare, ce se extinde în acest studiu până la începutul secolului nostru, este caracterizată de existența diferitelor proiecte, de realizări ce aveau drept scop rezolvarea problemelor interne, evitarea unor pericole externe (de exemplu, exageratul protecționism maghiar) și fructificarea avantajelor oferite de reformele politice și civile de după Unirea Principatelor.

În secolul al XX-lea, Episcopia de Iași, înființată în timpul episcopului N. I. Camilli, va face progrese uimitoare: o viață spirituală profundă, mai mulți preoți autohtoni formați în noile seminarii locale, construcții de biserici, înființarea de noi parohii, dezvoltarea scrierilor și publicațiilor religioase etc.

În perioada actuală, catolicii din Moldova, împreună cu păstorii lor, își păstrează neștirbită credința și fidelitatea față de Roma, ca și dragostea față de întregul popor și față de pământul lor străbun. Purtând amprenta prefacerilor sociale și politice de după căderea regimului comunist, se poate lesne observa un continuu progres spiritual și material, dar și o serie de simptome și probleme îngrijorătoare cauzate de noul context social, politic, economic, cultural de după anul 1989.

Pentru a urmări cu ușurință succesiunea evenimentelor, le-am tratat într-o ordine strict cronologică, insistând asupra unor fapte mai importante sau asupra activității unor episcopi, prefecți ori vizitatori apostolici, de care depindea într-o măsură mai mare progresul catolicismului local. Nu au fost omise nici exemplele pozitive sau uneori negative, oferite de unii credincioși, preoți sau autorități locale. Am încercat să inserăm viața religioasă catolică în cea ortodoxă, predominantă în legăturile ei cu viața politică și socială a Moldovei, sau în relațiile cu puterile limitrofe și cu cele protectoare. Nu am pus un accent prea mare pe raportul dintre Biserică și stat, considerând necesar un studiu aparte asupra acestei probleme.

Lucrarea de față intenționează să fie o modestă contribuție la o mai bună înțelegere a istoriei catolicilor din Moldova, despre care s-a scris puțin, iar uneori, nu cu cele mai bune și curate intenții. Este un prinos de recunoștință adus celor care ne-au precedat, care și-au trăit credința lor simplă, dar puternică, în Dumnezeu, care ne-au lăsat moștenire, în pofida vicisitudinilor vremurilor, o Biserică vie, dându-ne exemplu și curaj pentru a merge mai departe.

Pr. dr. Emil Dumea

*

Trupul tău este făcut pentru viață

Editura "Sapientia" anunță apariția cărții Trupul tău este făcut pentru viață, scrisă de Daniel-Ange și tradusă în limba română de Daniela Floareș. Această carte apare în colecția "Diverse", în format 14x20, are 260 de pagini și poate fi achiziționată de la toate librăriile catolice din țară la prețul de 9 RON.

Este foarte adevărat și fiecare o știe: "nu putem trăi fără iubire"; cel care dă primește mai mult decât a dat. Cum putem să fim sau să redevenim transparenți, curați ca un copilaș ce tânjește după mângâierile mamei? Pentru că, de fapt, asta așteptăm toți de la viață, chiar și cei ajunși la vârsta adultă, sau în amurgul vieții!

Daniel-Ange are un proiect măreț. El dorește să potolească setea tuturor tinerilor care vor să iubească și nu reușesc, care se rătăcesc pentru că nu au pregătit, nu au pus marcaje pe "drumul iubirii".

Citește, citiți, dați și altora să citească această carte, pentru a înțelege ceea ce simțiți în adâncul ființei voastre; așa veți deschide ochii asupra iubirii omenești, care nu este decât o parte din iubirea divină.

Fie că ești băiat sau fată, trebuie să înțelegi destul de devreme ritmurile biologice pe care ni le-a dat Creatorul. Voința masculină este făcută pentru a se controla, pentru a se adapta la frumusețea ciclului feminin. Blândețea feminină este capabilă să învingă cel mai tare blindaj, pe cel care se crede de neînvins. Învățați să apreciați frumusețea trupului uman, felul minunat în care funcționează. Băieții trebuie să înțeleagă și să admire cristalul feminin, ritmicitatea fecundității... Fetele trebuie să se cunoască bine și să înțeleagă marea sensibilitate a băieților, impulsurile cărora aceștia sunt supuși atât de des.

Învățați cât mai curând metoda ecologică de reglementare a fertilității. În Statele Unite se vorbește despre "fertilitate conștientă". Mentalitatea contraceptivă a sterilității programate a adus multor femei sterilitatea definitivă, afectând considerabil sănătatea celor tinere. Ca și cum s-ar fi uitat fecundarea in vivo, nu ni se mai vorbește decât despre fecundare in vitro, pentru a ne face să credem că este vorba despre o cucerire a științei, când, de fapt, nu e decât o aplicare la bărbat și femeie a medicinii veterinare. Disociind sistematic darul iubirii de fecunditate, lăsându-ne să credem în "d. p. b." - dorință, plăcere, bucurie -, societatea noastră a semănat SIDA...

Tineri sau bătrâni, nu ezitați să le strigați savanților că bărbatul și femeia nu sunt niște animale, că arta medicală nu este totuna cu medicina veterinară. Trupul viu al omului este asemănător cu trupul lui Dumnezeu, care s-a făcut om și este sfânt. Nimic, nimeni nu are drept asupra trupului uman viu, nici chiar o lege făcută de oameni.

După ce ai citit această carte, fă-o să circule, dă-o și altora, fă-o cunoscută ca pe o floare pe care o dăruiești celei pe care o iubești și nu uita că iubirea te face întotdeauna să crești.

Da, prin această carte, vei învăța că o iubire care nu crește este în pericol. Așa, puțin câte puțin, vei învăța mai degrabă să oferi dragoste decât să faci dragoste.

Îți urez, deci, mult noroc.

Prof. Henri Joyeux (Facultatea de Medicină din Montpellier)

*

Cum să te cultivi

Editura "Sapientia" anunță apariția cărții Cum să te cultivi, scrisă de Pierre Tiberghien și tradusă în limba română de prof. Alexandru Husar. Această carte apare în colecția "Diverse", în format 14x20cm., are 100 de pagini și poate fi achiziționată de la toate librăriile catolice din țară la prețul de 5 RON.

O carte cu titlul Cum să te cultivi nu reclamă, în fond, o prezentare. Sub ochii noștri, ea se prezintă pe sine în cuprinsul celor trei părți ale sale (partea întâi - "Ce este cultura?", partea a doua - "Mijloacele de cultivare" și partea a treia - "Ocaziile de cultivare"), încheind cu o concluzie asupra culturii în cadrul general al valorilor umane, ca tot ce era de dorit, spune autorul însuși; nouă nu ne-ar rămâne decât să indicăm modul cum această carte ne-a ajuns la îndemână și sensul în care, în special, ne-a atras.

O facem în modul cel mai concis posibil, cel mai expeditiv...

Eram student în anul I al Facultății de Filozofie și Litere a Universității din București și îi frecventam în duminici de neuitat pe colegii ardeleni refugiați la căminul asumpționiștilor din strada Știrbei Vodă, nr. 174. Aici, venerabilul Père Louis Barral, de la nunțiatura papală (traducătorul lui Eminescu în limba franceză), și inimosul Père Merloz ne invitau la conferințele din Aula "Sf. Augustin" și apoi la cina oferită oaspeților. Vorbeau aici, între alții, dr. Ilie Dăianu, Virgil Bogdan, fratele lui Bogdan Duică, Mircea Vulcănescu ne-a vorbit despre Pascal și sfântul Augustin, Basil Munteanu despre André Chenier, Emil Ciomac despre Mozart, Gala Galaction despre traducerea Bibliei. Tot aici, simpaticul poet bonom D. Karnabatt (din cenaclul lui Macedonski) ne-a vorbit despre Arghezi, iar Monseniorul Vladimir Ghika, ortodox devenit un catolic fervent, fruntaș prelat ecumenist, ne-a lăsat o memorabilă confesiune.

Conștienți de efectele salutare ale activității lor, convinși că însănătoșirea moravurilor, înălțarea sufletului se afirmă cu tot mai multă stăruință, infiltrându-se în preocupările zilnice ale studenților, amfitrionii noștri, atenți, delicați, cu înaltă discreție - în ideea că furnizează cele mai bune exemple de ținută impecabilă contra influențelor degradante -, se străduiau să creeze în jurul lor o atmosferă favorabilă celor într-adevăr dornici să se cultive. Convins, desigur, că intervine în favoarea unui tânăr dispus să-l urmeze, Père Barral mi-a împrumutat atunci cartea Comment se cultiver și, curând, o splendidă mașină de scris portativă (marca elvețiană Erika), pe claviatura căreia, în spălătorul căminului Asistența Universitară sau, noaptea, pe scările dintre etaje (pentru a nu deranja pe colegii din sala de lectură), stăruiam a o traduce în limba română.

Autorul, Pierre Tiberghien, a fost 30 de ani profesor în învățământul superior și, paralel, în funcții care l-au pus în relație cu tineri din toate mediile sociale; trăind cu noblețe printre ceilalți, a înțeles problemele veacului său. Surprins de realitatea așa-numitei "crize a culturii", căreia, alături de cunoscuți gânditori ai vremii, a putut să-i pătrundă cauzele și să-i propună unele necesare remedii, în pagini substanțiale, remarcă ravagiile culturii moderne, căutând să elucideze unele aspecte decisive în procesul de educație a tineretului din epoca sa. Ușor recules, însuflețit, pe un ton de evlavioasă vigoare, trece de la definiția culturii la mijloacele de cultivare (reflecția, emoția artistică, inclusiv "starea mistică") și ocaziile de cultivare (între care literatura, inclusiv teatrul și cinematografia, ocupă, alături de științe și viața însăși, un loc dominant). Tratând prevenit aceste probleme, surprinde rolul pe care societatea îl atribuie artei - prin care omul se afirmă, se definește ca om. Insistă asupra emoției estetice pe care o pricinuiește arta și explică modul în care a studia o operă înseamnă a-l regăsi pe autor în creația sa, a reconstitui în noi starea lui sufletească din procesul creației, a gândi cu el, a simți cu el, a ne introduce în el, a deveni el însuși.

A pătrunde în mod viu și puternic opera de artă, una dintre principalele probleme ale educației estetice constă în dezvoltarea capacității de a înțelege frumusețea autentică. Educația estetică incumbă relația omului nu numai față de artă, ci față de întreaga lume, atitudinea sa față de viață, natură, lume, în general. O nouă atitudine față de artă și față de viață, cântărind după dreapta cumpănă a bunului gust, modifică experiența sensibilității; privim cu alți ochi, cu o nouă putere de asimilare a frumosului și a rostului artei. Acest efort ne introduce în sfera largă a culturii, cu alte cuvinte, ne cultivă, ne incită activitatea spiritului, ne avântă, ne înalță, ne înnobilează. Cultura angajează integritatea forțelor umane în raport cu rezistențele ce i se opun. Cultura îl face pe om om. Devenim oameni prin cultură. Cultura are, așadar, un adânc sens funcțional, un sens pragmatic.

Înțelegând că viața nu aparține doar individului, ci și colectivității (care formează societatea organizată), admitem că perfecționarea omului dă o notă de ascendență societății și, cum decurge de aici, fiecare e dator să dea societății mai mult decât îi cere. Marea vorbă a lui Einstein - "Nu încerca să ajungi om de succes, ci om de valoare" - își află un nou tâlc, o nouă susținere. Înnobilarea prin cultură, o societate de oameni versați în cultură, pătrunși de valorile mari ale artei, oameni a căror sensibilitate mai fină îi înalță într-o lume mai frumoasă, a spiritului, justifică deviza autorului: Totul e să devii om, să te cauți încet-încet, să fii odată desăvârșit. Asta e toată filozofia (filozofia - înțelepciunea - să nu te pierzi pe tine însuți). Fiecare om trebuie să aibă o concepție clară și corectă asupra celor ce se petrec în domeniul științei contemporane spre a acționa în sensul istoric al vremii. Astfel, filozofia este știința către care converg în punctul lor cel mai înalt toate celelalte științe. Dacă educația e necesară în devenirea personalității, conștiința forței sale se trezește în toate posibilitățile ei neîngrădite spre cea mai deplină dezvoltare a aptitudinilor noastre. În acest sens, ceea ce numește autorul însuși "cultura intelectuală", "cultura spiritului" sau "adevărata cultură spirituală" e o manieră de a ști, de a gândi bine, o disciplină a spiritului.

Dar, convins că la capătul acestui studiu e important să punem cultura intelectuală la locul său în cadrul general al valorilor culturii umane, autorul preconizează, în concluzie, "în iubire adevărul"... În acest ultim sens folosit aici, fără a aduce prejudicii celor care înțeleg în alt mod cuvântul "cultură", cultura intră în ordinea iubirii și în iubire își găsește scopul cel din urmă. Sau, cum scrie autorul în ultima pagină a cărții sale, "cultura, așa cum a fost privită aici, de ordinea spirituală, nu va avea deci valoarea sa definitivă decât dacă se înalță până la punctul în care va intra în ordinea carității".

Surprinde, în acest spirit, fecunda afirmație privind învățarea limbilor ("a învăța bine o limbă este a da viață sufletului tău prin contactul cu un alt suflet, traversând timpul și spațiul"), ca și ideea că, pentru a cultiva, studiul științelor "trebuie să fie reinvenție", iar un savant într-adevăr cultivat să facă filozofia propriei sale științe. Se impun, totodată, valoroase sugestii privind istoria. În sensul în care a ști, aici mai ales, e a reface; "adevărata istorie redă viața trecutului, reînsuflețind documente moarte". Geografia, la rândul ei, trebuie să fie mai curând un prilej de reflecție decât un exercițiu de memorie. În final, călătoriile și viața devin prilej de reflecție și, totodată, de emoții estetice. Orientați astfel încât să facem spiritul capabil de a simți farmecul, fascinația frumosului, am considera un adevărat ideal al vremii elevația. Pentru a se cultiva prin anumite meserii, cu totul dominate de mașină, consideră generosul profesor, trebuie suflete foarte elevate, suflete cărora doar credința creștină le-ar putea releva deplina și sublima semnificație a muncii omenești.

Cu astfel de idei, ne dăm logic seama, o asemenea carte nu-și pierde actualitatea. Dimpotrivă, ea își poate găsi în zilele noastre un grav tâlc actual. Observând că în bubuitul tunurilor se conturează granițele viitoare ale statelor, pe măsura potențialului vital al neamurilor, cu decenii în urmă, un distins om politic avertiza cu o rară luciditate, privind în final stările de la noi: "Numai armele culturii pot da însă conținutul de spiritualitate, care legitimează și pune în valoare, spre folosul națiunii și umanității întregi, bogățiile sufletului și pământului românesc". De aceea, încheia: "Trecând peste orice alte considerații și peste orice dificultăți ale momentului, inițiativele culturale trebuie să fie stimulate, continuitatea muncii creatoare trebuie să fie asigurată în toate domeniile".

În același sens, în cursul universitar publicat în 1943 sub titlul Filosofia culturii, Tudor Vianu vedea un remediu al crizei în năzuința continuă a omului de a se perfecționa din punct de vedere cultural și moral. Preocupat de mijloacele culturii până la stabilirea unui ideal cultural promovând "energie și productivitate lăuntrică", în formula "activismului cultural", neuitatul profesor sugera că în direcția acestui ideal ne va conduce credința în știință, în puterea și eficacitatea rațiunii omenești, apoi "iubirea de oameni și patriotismul, hotărârea de a veni în ajutorul semenilor cu care suntem înrudiți pe același pământ, cu care împărțim moștenirea aceluiași trecut și aspirațiile către același viitor". Nu mai puțin, în concepția sa, valoarea religioasă integrează, unifică, constituie într-un tot solidar și coerent toate valorile cuprinse de conștiința omului. Prin valorile religioase se înalță arcul de boltă ce unește valorile cele mai îndepărtate, le adună și le adăpostește pe cele mai variate. Încât, pe bună dreptate, într-o epocă asaltată de o ideologie antiumanistă, a fost relevat sensul umanist al concepției sale. Nu într-un sens opus, ci în actual consens, deci pornind de la tendințele epocii (tehnicizarea excesivă, pauperizarea vieții interioare a omului, mecanizarea ei), autorul lucrării Comment se cultiver susține că educația trebuie să intervină pentru a înnobila, "umaniza", chiar "reumaniza" interiorul omului, prin introducerea unor discipline specifice, impregnarea întregului proces de învățământ cu informații aparținând nu numai științelor "exacte", ci și, sau mai ales, prin desfășurarea sa într-un climat general înviorat prin cultura umanistă, care nu poate pieri.

Oportune consilii privind diversele mijloace de cultivare și, de asemenea, importante sugestii privind ocaziile de cultură, atenția acordată vieții, inclusiv călătoriei și îndeosebi cărții, recunoscută ca un activ instrument de difuziune și conservare a culturii, fac din lucrarea editată azi un manual util, binevenit.

Nu putem ignora, încheind, contribuția Monseniorului Anton Despinescu și a părintelui Ștefan Lupu, profesori la Institutul Teologic Romano-Catolic din Iași, în favoarea acestei lucrări. Cu deplină solicitudine și rară disponibilitate, atașați unui ideal cultural de înaltă expresie, în urma unor stăruitoare demersuri ducând la procurarea cărții (care nu se mai afla în țara noastră), au făcut posibilă revizuirea integrală a traducerii și punerea ei de acord cu noua evoluție actuală a limbii, în final, publicarea la distinsa Editură "Sapientia". În numele studentului de odinioară, care după mai bine de o jumătate de secol își vede un vis devenit viață și al cititorilor noștri de astăzi, le aducem, desigur, profund cuvenit, omagiu gratitudinii.

Al. H

* * *

  • Liturgia orelor,
    Ed. "Sapientia", 2006, ISBN 973-8474-66-3, 11x17 cm, 1008 p., 11x17 cm, 35 RON

  • Istoria Bisericii Catolice din Moldova,
    Emil Dumea, Ed. "Sapientia", 2006, ISBN (10): 973-8474-91-4, ISBN (13): 978-973-8474-91-8, 14x20 cm, 378 p., 19 RON

  • Trupul tău este făcut pentru viață,
    Daniel Ange, Ed. "Sapientia", 2006, ISBN 973-8474-65-5, 260 p., 14x20 cm, 9 RON

  • Cum să te cultivi,
    Pierre Tiberghien, Ed. "Sapientia", 2006, ISBN 973-8474-92-2, 14x20 cm, 100 p., 5 RON

* * *

Aceste materiale, în limita stocului disponibil, pot fi procurate prin comandă (cu plata taxelor poștale aferente expedierii):

Din Librăria "Presa Bună":

  • prin poștă: Librăria "Presa Bună", Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26; 700064-Iași;
  • prin telefon și WhatsApp: 0770.477.565: de luni până vineri, între orele 9.00 și 19.00; duminica, între orele 10.00 și 18.00
  • prin e-mail: libraria@ercis.ro
  • prin Internet: www.ercis.ro/libraria

* * *

Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro


 

lecturi: 44.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat