|
| © Vatican Media |
Omilia Papei Leon al XIV-lea în Ziua de Crăciun (25 decembrie 2025)
Surori și frați preaiubiți!
"Tresăltați, strigați de bucurie" (Is 52,9), strigă mesagerul păcii către cei care se află în mijlocul ruinelor unui oraș care trebuie reconstruit în întregime. Chiar dacă sunt prăfuite și rănite, picioarele sale sunt frumoase - scrie profetul (cf. Is 52,7) - pentru că, pe drumuri lungi și accidentate, au adus un mesaj plin de bucurie, în care totul renaște acum. Este o zi nouă! Și noi suntem părtași de această cotitură, în care nimeni încă nu pare să creadă: pacea există și este deja în mijlocul nostru.
"Pace vă las vouă, pacea mea v-o dau vouă. Eu nu v-o dau așa cum o dă lumea" (In 14,27). Așa le-a spus Isus discipolilor, cărora le spălase recent picioarele, mesageri ai păcii care de atunci încolo vor alerga neobosit în întreaga lume pentru a le revela tuturor "puterea de a deveni copii ai lui Dumnezeu" (In 1,12). Astăzi, așadar, nu suntem numai uimiți de pacea care este deja aici, ci celebrăm cum ne-a fost dat acest dar. În acel cum, de fapt, strălucește diferența divină care ne face să izbucnim în cântece de bucurie. Astfel, în întreaga lume, Crăciunul este prin excelență o sărbătoare a muzicii și a cântărilor.
Prologul celei de-a patra Evanghelii este, de asemenea, un imn, iar protagonistul său este Cuvântul lui Dumnezeu. "Cuvântul" este un cuvânt care acționează. Aceasta este o caracteristică a Cuvântului lui Dumnezeu: nu este niciodată fără efect. La o privire mai atentă, multe dintre cuvintele noastre produc și ele efecte, uneori nedorite. Da, cuvintele acționează. Dar iată surpriza pe care ne-o prezintă liturgia Crăciunului: Cuvântul lui Dumnezeu apare și nu știe să vorbească, vine la noi ca un nou-născut care doar plânge și scâncește. "S-a făcut trup" (In 1,14) și, deși va crește și într-o zi va învăța limba poporului său, acum vorbește numai prezența sa simplă, fragilă. "Trupul" este goliciunea radicală căreia în Betleem și pe Calvar îi lipsește chiar și cuvântul; atâtor frați și surori deposedați de demnitatea lor și reduși la tăcere le lipsesc cuvintele. Trupul uman cere grijă, invocă acceptare și recunoaștere, caută mâini capabile de duioșie și minți dispuse să asculte, dorește cuvinte bune.
"A venit la ai săi, dar ai săi nu l-au primit. Însă celor care l-au primit, celor care cred în numele lui, le-a dat puterea de a deveni copii ai lui Dumnezeu" (In 1,11). Acesta este modul paradoxal în care pacea este deja printre noi: darul lui Dumnezeu este convingător, caută primire și activează dăruirea. Ne surprinde pentru că se expune respingerii, ne încântă pentru că ne smulge din indiferență. Este o adevărată putere aceea de a deveni copii ai lui Dumnezeu: o putere care rămâne îngropată atâta timp cât suntem detașați de plânsul copiilor și de fragilitatea bătrânilor, de tăcerea neputincioasă a victimelor și de melancolia resemnată a celor care fac răul pe care nu-l vor.
Așa cum a scris iubitul nostru Papă Francisc, amintindu-ne de bucuria Evangheliei: "Uneori simțim tentația de a fi creștini menținând o distanță prudentă de rănile Domnului. Însă Isus vrea ca să atingem mizeria umană, ca să atingem trupul suferind al celorlalți. Așteaptă ca să renunțăm să căutăm acele adăposturi personale sau comunitare care ne permit să ne menținem la distanță de nodul dramei umane, pentru ca să acceptăm cu adevărat să intrăm în contact cu existența concretă a celorlalți și să cunoaștem forța duioșiei" (Exortația apostolică Evangelii gaudium, 270).
Iubiți frați și surori, întrucât Cuvântul s-a făcut trup, acum trupul vorbește, strigă dorința divină de a ne întâlni. Cuvântul și-a plantat cortul său fragil printre noi. Și cum să nu ne gândim la corturile din Gaza, expuse de săptămâni întregi la ploaie, la vânt și la frig, și la cele ale atâtor alți refugiați și persoane strămutate de pe fiecare continent, sau la adăposturile improvizate ale miilor de oameni fără adăpost din orașele noastre? Fragil este trupul populațiilor lipsite de apărare, încercate de atâtea războaie în desfășurare sau încheiate lăsând în urmă moloz și răni deschise. Fragile sunt mințile și viețile tinerilor forțați să ia armele, care, chiar pe front își dau seama de lipsa de sens a ceea ce li se cere și de minciunile care pătrund în discursurile bombastice ale celor care îi trimit la moarte.
Când fragilitatea celorlalți ne străpunge inima, când durerea altora ne spulberă certitudinile solide ca stânca, atunci începe deja pacea. Pacea lui Dumnezeu se naște dintr-un strigăt primit, dintr-un plâns ascultat: se naște în mijlocul unor ruine care strigă după noi solidarități, se naște din vise și viziuni care, asemenea profețiilor, inversează cursul istoriei. Da, toate acestea există, pentru că Isus este Logosul, sensul din care totul a luat formă. "Toate au luat ființă prin el și fără el nu a luat ființă nimic din ceea ce există" (In 1,3). Acest mister ne interpelează din ieslele pe care le-am construit, ne deschide ochii către o lume în care Cuvântul încă răsună, "de multe ori și în felurite moduri" (cf. Evr 1,1), și încă ne cheamă la convertire.
Desigur, Evanghelia nu ascunde rezistența întunericului la lumină; ea descrie drumul Cuvântului lui Dumnezeu ca pe un drum accidentat, presărat cu obstacole. Până în ziua de azi, mesagerii autentici ai păcii urmează Cuvântul pe această cale, care ajunge în cele din urmă la inimi: inimi neliniștite, care adesea își doresc chiar lucrul căruia li se opun. Astfel, Crăciunul remotivează o Biserică misionară, propulsând-o pe cărările pe care Cuvântul lui Dumnezeu le-a trasat pentru ea. Nu slujim un cuvânt dominator - acesta răsună deja peste tot - ci o prezență care inspiră binele, îi cunoaște eficacitatea, nu pretinde un monopol asupra lui.
Aceasta este calea misiunii: o cale către celălalt. În Dumnezeu, fiecare cuvânt este un cuvânt rostit, o invitație la conversație, un cuvânt care nu este niciodată același. Este reînnoirea pe care Conciliul al II-lea din Vatican a promovat-o și pe care o vom vedea înflorind numai mergând împreună cu întreaga omenire, fără să ne separăm niciodată de ea. Opusul este lumesc: să ne avem pe noi înșine în centru. Mișcarea Întrupării este un dinamism al conversației. Va fi pace atunci când monologurile noastre se vor întrerupe și, fecundate de ascultare, vom cădea în genunchi în fața trupului gol al celorlalți. În acest lucru, Fecioara Maria este Maica Bisericii, Steaua evanghelizării, Regina păcii. În ea, înțelegem că nimic nu se naște din demonstrația de forță și totul renaște din puterea tăcută a vieții primite.
LEO PP. XIV>
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu