Anul pastoral
2025‑2026

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Leon al XIV-lea: Discurs adresat Curiei Romane cu ocazia urărilor pentru Sfântul Crăciun (22 decembrie 2025)

Domnilor cardinali,

Venerați frați în episcopat și în preoție,

Iubiți frați și surori!

Lumina Crăciunului ne vine în întâmpinare, invitându-ne să redescoperim noutatea care, din umila peșteră din Betleem, străbate istoria umană. Atrași de această noutate, care îmbrățișează întreaga creație, să umblăm în bucurie și în speranță, pentru că Mântuitorul s-a născut pentru noi (cf. Lc 2,11): Dumnezeu s-a făcut trup, a devenit fratele nostru și rămâne pentru totdeauna Dumnezeul-cu-noi.

Cu atâta bucurie în inimă și cu un sentiment de profundă recunoștință, putem privi evenimentele care se desfășoară, inclusiv cele din viața Bisericii. Așadar, acum, aproape în ajunul sărbătorilor de Crăciun, în timp ce vă salut cordial pe toți și îi mulțumesc cardinalului decan pentru cuvintele sale - mereu pline de entuziasm: astăzi psalmul ne spune că avem șaptezeci de ani, optzeci pentru cei mai puternici, și de aceea sărbătorim și noi împreună cu voi - doresc mai întâi să-l amintesc pe iubitul meu predecesor, Papa Francisc, care și-a încheiat viața pământească anul acesta. Vocea sa profetică, stilul său pastoral și bogata sa învățătură au marcat drumul Bisericii în ultimii ani, încurajându-ne mai presus de toate să punem din nou în centru milostivirea lui Dumnezeu, să dăm un impuls mai mare evanghelizării, să fim o Biserică bucuroasă și veselă, primitoare față de toți, atentă la cei mai săraci.

Inspirându-mă din exortația sa apostolică Evangelii gaudium, aș dori să revin asupra a două aspecte fundamentale ale vieții Bisericii: misiunea și comuniunea.

Biserica este prin natura sa extrovertită, orientată spre lume, misionară. Ea a primit de la Cristos darul Duhului pentru a duce tuturor vestea bună a iubirii lui Dumnezeu. Semn viu al acestei iubiri divine față de omenire, Biserica există pentru a invita, a chema și a se aduna la ospățul festiv pe care Domnul îl pregătește pentru noi, pentru ca fiecare dintre noi să se poată descoperi ca fiu iubit, frate al aproapelui, om nou după chipul lui Cristos și, prin urmare, martor al adevărului, dreptății și păcii.

Evangelii gaudium ne încurajează să progresăm în transformarea misionară a Bisericii, care își găsește puterea inepuizabilă în mandatul lui Cristos Înviat. "În acel «mergeți» al lui Isus vedem prezente scenariile și provocările mereu noi ale misiunii evanghelizatoare a Bisericii și toți suntem chemați la această nouă «ieșire» misionară" (EG, 20). Această stare de misiune derivă din faptul că Dumnezeu însuși a pornit mai întâi spre noi și, în Cristos, a venit să ne caute. Misiunea începe în inima Sfintei Treimi: Dumnezeu, de fapt, l-a consacrat și l-a trimis pe Fiul său în lume pentru ca "oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viață veșnică" (In 3,16). Primul mare "exod" este, așadar, cel al lui Dumnezeu, care iese din sine însuși pentru a ne întâmpina. Misterul Crăciunului ne vestește tocmai acest lucru: misiunea Fiului constă în venirea sa în lume (cf. Sf. Augustin, Trinitatea, IV, 20.28).

Astfel, misiunea lui Isus pe pământ, continuată în Duhul Sfânt în cea a Bisericii, devine un criteriu de discernământ pentru viața noastră, pentru drumul nostru de credință, pentru practicile ecleziale, precum și pentru slujirea pe care o desfășurăm în Curia Romană. Structurile, de fapt, nu trebuie să îngreuneze sau să încetinească răspândirea evangheliei, nici să împiedice dinamismul evanghelizării; dimpotrivă, trebuie "să ne asigurăm că toate devin mai misionare" (Evangelii gaudium, 27).

În spiritul coresponsabilității baptismale, de aceea, suntem cu toții chemați să participăm la misiunea lui Cristos. Și lucrarea Curiei trebuie să fie animată de acest spirit și să promoveze grija pastorală în slujba Bisericilor particulare și a păstorilor lor. Avem nevoie de o Curie Romană din ce în ce mai misionară, în care instituțiile, oficiile și sarcinile să fie concepute privind la marile provocări ecleziale, pastorale și sociale de astăzi și nu numai pentru a asigura administrația obișnuită.

În același timp, în viața Bisericii, misiunea este strâns legată de comuniune. Misterul Crăciunului, de fapt, în timp ce celebrează misiunea Fiului lui Dumnezeu în mijlocul nostru, contemplă și scopul său: Dumnezeu a împăcat lumea cu sine prin Cristos (cf. 2Cor 5,19) și, în el, ne-a făcut fiii săi. Crăciunul ne amintește că Isus a venit să ne reveleze adevărata față a lui Dumnezeu ca Tată, pentru ca noi toți să putem deveni fiii săi și, prin urmare, frați și surori unii cu alții. Iubirea Tatălui, pe care Isus o întrupează și o manifestă în gesturile sale eliberatoare și în predica sa, ne face capabili, în Duhul Sfânt, să fim semn al unei noi omeniri, care nu mai este întemeiată pe logica egoismului și a individualismului, ci pe iubirea reciprocă și pe solidaritatea reciprocă.

Aceasta este o sarcină foarte urgentă ad intra și ad extra.

Așa este ad intra, deoarece comuniunea în cadrul Bisericii rămâne mereu o provocare care ne cheamă la convertire. Uneori, în spatele unei aparente liniști, pândesc fantomele diviziunii. Și acestea ne tentează să oscilăm între două extreme opuse: să uniformizăm totul fără a valoriza diferențele sau, dimpotrivă, să exagerăm diversitățile și punctele de vedere în loc să căutăm comuniunea. Astfel, în relațiile interpersonale, în dinamica internă a funcțiilor și rolurilor, sau tratând tematicile legate de credință, liturgie, morală sau orice altceva, riscăm să cădem victime ale rigidității sau ale ideologiei, cu conflictele care decurg din acestea.

Noi, însă, suntem Biserica lui Cristos, suntem mădularele sale, trupul său. Suntem frați și surori în el. Și în Cristos, deși mulți și diferiți, suntem una: "In Illo uno unum".

Suntem chemați, mai ales aici, în Curie, să fim constructori ai comuniunii lui Cristos, care cere să se concretizeze într-o Biserică sinodală, unde toți colaborează și cooperează în aceeași misiune, fiecare după propria carismă și rol primit. Dar aceasta se construiește, mai mult decât cu cuvintele și documentele, prin gesturi și atitudini concrete care trebuie să se manifeste în viața noastră de zi cu zi, inclusiv în mediul profesional. Îmi place să amintesc ceea ce a scris Sfântul Augustin în Scrisoarea către Proba: "În toate treburile umane, nimic nu este drag omului fără un prieten". Totuși, se întreba cu o urmă de amărăciune: "Dar câți sunt atât de credincioși încât să ne putem încrede cu siguranță în ei în ceea ce privește sufletul și conduita în această viață?" (Scrisoare către Proba, 130, 2.4).

Această amărăciune se strecoară uneori și printre noi, poate după mulți ani petrecuți în slujirea Curiei, când constatăm cu dezamăgire că anumite dinamici legate de exercitarea puterii, de setea de prestigiu și de urmărirea interesului personal se schimbă lent. Și ne întrebăm: este posibil să fim prieteni în Curia Romană? Să avem relații de fraternitate prietenoasă? În truda zilnică, este frumos când găsim prieteni în care putem avea încredere, când măștile și subterfugiile dispar, când persoanele nu sunt folosite sau ignorate, când ne ajutăm unii pe alții, când recunoaștem valoarea și competența fiecăruia, evitând generarea de nemulțumiri și resentimente. Există o convertire personală pe care trebuie să o dorim și să o urmărim, pentru ca iubirea lui Cristos care ne face frați să poată transpare în relațiile noastre.

Aceasta devine un semn și ad extra, într-o lume rănită de discordii, violențe, conflicte, unde asistăm și la o creștere a agresivității și a mâniei, adesea instrumentalizate de lumea digitală ca și de politică. Nașterea Domnului aduce cu sine darul păcii și ne invită să devenim semnul său profetic într-un context uman și cultural prea fragmentat. Și lucrarea Curiei și cea a Bisericii în general trebuie gândită în acest orizont larg: nu suntem mici grădinari dedicați îngrijirii propriei grădini, ci discipoli și martori ai Împărăției lui Dumnezeu, chemați să fim în Cristos un ferment de fraternitate universală, între popoare diferite, religii diferite, între femei și bărbați de orice limbă și cultură. Și aceasta se întâmplă dacă trăim noi cei dintâi ca frați și lăsăm lumina comuniunii să strălucească în lume.

Preaiubiților, misiunea și comuniunea sunt posibile dacă îl punem din nou pe Cristos în centru. Jubileul din acest an ne-a amintit că numai el este speranța care nu cedează niciodată. Și, tocmai în timpul Anului Sfânt, aniversări importante ne-au amintit de alte două evenimente: Conciliul din Niceea, care ne duce la rădăcinile credinței noastre, și Conciliul al II-lea din Vatican, care, îndreptându-și privirea asupra lui Cristos, a consolidat Biserica și a îndreptat-o spre lume, atentă la bucuriile și speranțele, la tristețile și angoasele oamenilor de astăzi (cf. Gaudium et spes, 1).

În final, permiteți-mi să amintesc că acum cincizeci de ani, în sărbătoarea Neprihănitei Zămisliri, Sfântul Paul al VI-lea a promulgat exortația apostolică Evangelii nuntiandi, scrisă după a treia Adunare Generală Ordinară a Sinodului Episcopilor. Aceasta subliniază, printre altele, două realități pe care le putem aminti aici: faptul că "întreaga Biserică primește misiunea de a evangheliza, iar munca fiecăruia este importantă pentru întreg" (nr. 15); și, în același timp, convingerea că "mărturia unei vieți autentic creștine, abandonată în Dumnezeu într-o comuniune pe care nimic nu trebuie să o întrerupă, dar dăruită în egală măsură aproapelui cu un zel fără limite, este primul mijloc de evanghelizare" (nr. 41).

Să ne amintim de aceasta, și în slujirea noastră curială: munca fiecăruia este importantă pentru întreg, iar mărturia unei vieți creștine, exprimată în comuniune, este prima și cea mai mare slujire pe care o putem oferi.

Eminențe, Excelențe, iubiți frați și surori, Domnul coboară din cer și se înjosește spre noi. După cum scria Bonhoeffer, meditând asupra misterului Crăciunului, "Dumnezeu nu se rușinează de micimea omului, intră în ea. [...] Dumnezeu iubește ceea ce este pierdut, ceea ce este trecut cu vederea, neînsemnatul, ceea ce este marginalizat, slab și zdrobit" (D. Bonhoeffer, Riconoscere Dio al centro della vita [Recunoașterea lui Dumnezeu în centrul vieții], Brescia 2004, 12). Domnul să ne dăruiască aceeași condescendență, aceeași compasiune a sa, iubirea sa, pentru ca să putem deveni în fiecare zi discipoli și martori ai săi.

Vă doresc din inimă tuturor un Crăciun Sfânt. Domnul să ne aducă lumina sa și să dăruiască lumii pacea!

LEO PP. XIV

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat