Anul pastoral
2025‑2026

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media

Mesajul Sfântului Părinte Leon al XIV-lea
pentru celebrarea
celei de-a 59-a Zile Mondiale a Păcii
(1 ianuarie 2026)

Pacea să fie cu voi toți.
Spre o pace dezarmată și dezarmantă

"Pacea să fie cu tine!"

Acest salut străvechi, încă prezent zilnic în multe culturi astăzi, s-a umplut de o nouă vigoare pe buzele lui Isus înviat în seara de Paște. "Pace vouă" (In 20,19.21) este cuvântul său care nu numai că dorește, ci realizează o schimbare definitivă în cei care îl primesc și, prin urmare, în întreaga realitate. Din acest motiv, succesorii apostolilor dau glas în fiecare zi și în întreaga lume celei mai tăcute revoluții: "Pacea să fie cu voi!". Încă din seara alegerii mele ca episcop de Roma am vrut să includ salutul meu în această proclamație corală. Și vreau să o reiterez: aceasta este pacea lui Cristos înviat, o pace dezarmată și o pace dezarmantă, umilă și perseverentă. Provine de la Dumnezeu, Dumnezeu care ne iubește pe toți necondiționat[1].

Pacea lui Cristos înviat

Cel care a învins moartea și a dărâmat zidurile de separare dintre ființele umane (cf. Ef 2,14) este Bunul Păstor, care își dă viața pentru turmă și care are multe oi dincolo de staulul oilor (cf. In 10,11.16): Cristos, pacea noastră. Prezența sa, darul său, victoria sa răsună în perseverența multor martori, prin care lucrarea lui Dumnezeu continuă în lume, devenind și mai perceptibilă și luminoasă în întunericul timpurilor.

Contrastul dintre întuneric și lumină, de fapt, nu este numai o imagine biblică pentru a descrie chinul din care se naște o lume nouă: este o experiență care ne străbate și ne șochează în raport cu încercările pe care le întâlnim, în circumstanțele istorice în care trăim. Într-adevăr, a vedea lumina și a crede în ea este esențial pentru a evita să ne scufundăm în întuneric. Este vorba de o exigență pe care discipolii lui Isus sunt chemați să o trăiască într-un mod unic și privilegiat, dar care în multe feluri își poate găsi drumul în inima fiecărei ființe umane. Pacea există, vrea să locuiască în noi, are puterea blândă de a ilumina și a lărgi înțelegerea noastră, rezistă violenței și o învinge. Pacea are suflarea eternității: în timp ce la rău se strigă "destul", la pacea se șoptește "pentru totdeauna". Cel Înviat ne-a introdus în acest orizont. Lucrătorii de pace trăiesc în această premoniție și, în mijlocul a ceea ce Papa Francisc a numit un "al treilea război mondial pe bucăți", ei încă rezistă contaminării întunericului precum santinelele în noapte.

Opusul, adică uitarea luminii, este din păcate posibil: pierdem atunci realismul, cedând unei reprezentări parțiale și distorsionate a lumii, marcată de întuneric și de frică. Mulți numesc astăzi narațiunile lipsite de speranță, oarbe la frumusețea celorlalți, care uită de harul lui Dumnezeu care lucrează întotdeauna în inimile umane, oricât de rănite ar fi de păcat. Sfântul Augustin i-a îndemnat pe creștini să țeasă o prietenie indisolubilă cu pacea, astfel încât, păzind-o în adâncul spiritului lor, să poată radia căldura ei luminoasă în jurul lor. Adresându-se comunității sale, el a scris: "Dacă vrei să-i atragi pe alții la pace, să o aveți voi mai întâi; fiți voi înainte de toate statornici în pace. Pentru a-i inflama pe alții cu ea, trebuie să aveți voi, în interior, lumina aprinsă."[2]

Fie că avem darul credinței, fie că simțim că nu-l avem, iubiți frați și surori, să ne deschidem către pace! Să o primim și să o recunoaștem mai degrabă decât să o considerăm îndepărtată și imposibilă. Înainte de a fi un scop, pacea este o prezență și un drum. Chiar dacă este zădărnicită atât în interiorul, cât și în exteriorul nostru, ca o mică flacără amenințată de furtună, să o păstrăm fără a uita numele și istoriile celor care ne-au mărturisit-o. Este un principiu care conduce și determină alegerile noastre. Chiar și în locurile unde rămâne numai moloz și unde disperarea pare inevitabilă, chiar astăzi îi găsim pe cei care nu au uitat pacea. Așa cum în seara de Paște Isus a intrat în locul unde se adunau discipolii, înfricoșați și descurajați, tot așa pacea lui Cristos înviat continuă să treacă prin uși și bariere cu vocile și chipurile martorilor săi. Este darul care ne permite să nu uităm binele, să-l recunoaștem ca fiind victorios, să-l alegem din nou și împreună.

O pace dezarmată

Cu puțin timp înainte de a fi capturat, într-un moment de intensă încredere, Isus le-a spus celor care erau cu el: "Pace vă las vouă, pacea mea v-o dau vouă. Eu nu v-o dau așa cum o dă lumea." Și a adăugat imediat: "Să nu se tulbure inima voastră, nici să nu se teamă" (In 14,27). Tulburarea și teama ar fi putut fi cu siguranță legate de violența care avea să se abată în curând asupra lui. Mai profund, Evangheliile nu ascund că ceea ce i-a descurajat pe discipoli a fost răspunsul său nonviolent: o cale pe care toți, Petru în primul rând, au contestat-o, dar pe care Învățătorul le-a cerut să o urmeze până la sfârșit. Calea lui Isus continuă să fie o sursă de tulburare și teamă. Și repetă cu fermitate celor care îl vor apăra: "Pune-ți sabia în teacă" (In 18,11; cf. Mt 26,52). Pacea lui Isus înviat este dezarmată, pentru că lupta sa a fost dezarmată, în cadrul unor circumstanțe istorice, politice și sociale specifice. Creștinii trebuie să devină împreună martori profetici ai acestei noutăți, conștienți de tragediile la care au fost prea adesea complici. Marea parabolă a judecății universale îi invită pe toți creștinii să acționeze cu milostivire, conștienți de acest lucru (cf. Mt 25,31-46). Și, făcând acest lucru, vor găsi alături de ei frați și surori care, în moduri diferite, au știut să asculte durerea altora și s-au eliberat interior de înșelăciunea violenței.

Deși astăzi există multe persoane ale căror inimi sunt pregătite pentru pace, un mare sentiment de neputință le cuprinde în fața cursului tot mai incert al evenimentelor. De fapt, deja Sfântul Augustin a subliniat un anumit paradox: "Nu este greu să posezi pacea. Este, cel mult, mai greu să o lăudăm. Dacă vrem să o lăudăm, avem nevoie de capacități care poate ne lipsesc; căutăm ideile potrivite, cântărim frazele. Dacă, în schimb, vrem să o avem, ea este acolo, la îndemâna noastră și o putem poseda fără niciun efort."[3]

Când tratăm pacea ca pe un ideal îndepărtat, ajungem să nu mai considerăm scandalos faptul că poate fi negată și că războiul este purtat chiar pentru a realiza pacea. Se pare că ne lipsesc ideile corecte, afirmațiile bine gândite, capacitatea de a proclama că pacea este aproape. Dacă pacea nu este o realitate trăită și de protejat și de cultivat, agresivitatea se răspândește în întreaga viață familială și în cea publică. În raportul dintre cetățeni și guvernanți, devine o greșeală să nu ne pregătim în mod adecvat pentru război, să nu reacționăm la atacuri, să nu răspundem la violență. Dincolo de principiul apărării legitime, la nivel politic această logică opusă este aspectul cel mai actual într-o destabilizare globală care devine din ce în ce mai dramatică și imprevizibilă în fiecare zi. Nu întâmplător, faptul că apelurile repetate pentru creșterea cheltuielilor militare și deciziile care rezultă sunt prezentate de mulți guvernanți cu justificarea pericolului pe care îl reprezintă alții. De fapt, forța disuasivă a puterii și, în special, descurajarea nucleară întrupează iraționalitatea unui raport între popoare bazat nu pe lege, pe dreptate și pe încredere, ci pe frică și pe dominația forței. "Prin urmare – așa cum a scris Sfântul Ioan al XXIII-lea despre vremea sa –, ființele umane trăiesc sub coșmarul unui uragan care s-ar putea dezlănțui în orice moment cu o forță de neimaginat. Căci armele există; și dacă este dificil să ne convingem că există persoane capabile să-și asume responsabilitatea pentru distrugerea și suferința pe care le-ar provoca un război, nu este exclus ca un eveniment imprevizibil și incontrolabil să poată aprinde scânteia care pune în mișcare mașina de război."[4]

Ei bine, în cursul anului 2024, cheltuielile militare la nivel mondial au crescut cu 9,4% față de anul precedent, confirmând tendința neîntreruptă de zece ani și atingând cifra de 2.718 miliarde de dolari, sau 2,5% din PIB-ul mondial[5]. Mai mult, astăzi noile provocări par să primească un răspuns nu numai prin efortul economic enorm pentru reînarmare, ci și printr-o realiniere a politicilor educaționale: în loc de o cultură a amintirii, care păstrează conștientizarea dezvoltată în secolul al XX-lea și nu uită milioanele de victime, se promovează campanii de comunicare și programe educaționale, în școli și universități, precum și în mass-media, care răspândesc percepția amenințărilor și transmit o noțiune pur armată de apărare și de securitate.

Totuși, "cine iubește cu adevărat pacea îi iubește și pe dușmanii păcii"[6]. Astfel, Sfântul Augustin recomanda să nu se distrugă podurile și să nu se insiste pe registrul reproșului, preferând calea ascultării și, pe cât posibil, a întâlnirii cu motivațiile altora. Acum șaizeci de ani, Conciliul al II-lea din Vatican se încheia cu conștientizarea unui dialog urgent între Biserică și lumea contemporană. În special, constituția Gaudium et spes a atras atenția asupra evoluției practicii războiului: "Riscul deosebit al războiului de astăzi constă în faptul că le oferă, într-un fel, ocazie acelora care posedă cele mai moderne arme științifice să săvârșească astfel de nelegiuiri și, printr-o înlănțuire inexorabilă, poate împinge voințele oamenilor la cele mai atroce decizii. Pentru ca acest lucru să nu se mai întâmple vreodată în viitor, episcopii din lumea întreagă, adunați laolaltă, îi conjură pe toți oamenii, și în mod deosebit pe șefii de state și pe comandanții supremi, să cântărească necontenit răspunderea uriașă pe care o poartă în fața lui Dumnezeu și în fața întregii omeniri."[7]

Reiterând apelul părinților conciliari și estimând calea dialogului drept cea mai eficientă cale la fiecare nivel, constatăm cum progresele tehnologice ulterioare și aplicarea inteligenței artificiale în domeniul militar au radicalizat tragedia conflictelor armate. Se conturează chiar un proces de deresponsabilizare din partea liderilor politici și militari, din cauza "delegării" crescânde către mașini a deciziilor privind viața și moartea persoanelor umane. Aceasta este o spirală distructivă fără precedent a umanismului juridic și filozofic pe care se bazează și prin care se păstrează fiecare civilizație. Trebuie să denunțăm enormele concentrări de interese economice și financiare private care împing statele în această direcție; dar acest lucru nu este suficient dacă nu promovăm simultan o trezire a conștiințelor și a gândirii critice. Enciclica Fratelli tutti îl prezintă pe Sfântul Francisc de Assisi ca exemplu al unei astfel de treziri: "În acea lume plină de turnuri de veghe și ziduri de apărare, orașele trăiau războaie sângeroase între familii puternice, în timp ce zonele sărăcite ale periferiilor excluse creșteau. Acolo, Francisc a primit adevărata pace în sine; s-a eliberat de orice dorință de a-i domina pe ceilalți, s-a făcut unul dintre cei mai mici și a căutat să trăiască în armonie cu toți."[8] Este o istorie care vrea să continue în noi și care ne cere să ne unim forțele pentru a contribui la o pace dezarmantă, o pace născută din deschidere și din umilința evanghelică.

O pace dezarmantă

Bunătatea este dezarmantă. Poate acesta este motivul pentru care Dumnezeu s-a făcut prunc. Misterul Întrupării, care atinge cele mai profunde adâncimi în coborârea la iad, începe în sânul unei tinere mame și se revelează în ieslea din Betleem. "Pace pe pământ", cântă îngerii, anunțând prezența unui Dumnezeu fără apărare, prin care omenirea își poate descoperi iubirea numai îngrijindu-se de ea (cf. Lc 2,13-14). Nimic nu are puterea să ne schimbe mai mult decât un prunc. Și poate că tocmai gândul la copiii noștri, la copii și chiar la cei fragili precum ei, ne străpunge inimile (cf. Fap 2,37). În acest sens, veneratul meu predecesor a scris că "fragilitatea umană are puterea de a ne face mai lucizi în ceea ce privește ceea ce durează și ceea ce trece, ceea ce dă viață și ceea ce ucide. Poate că acesta este motivul pentru care tindem atât de adesea să negăm limitele și să evităm persoanele fragile și rănite: ele au puterea de a pune în discuție direcția pe care am ales-o, ca indivizi și ca o comunitate"[9].

Ioan al XXIII-lea a fost primul care a introdus perspectiva unei dezarmări integrale, care poate fi realizată numai printr-o reînnoire a inimii și a inteligenței. El a scris în Pacem in terris: "Trebuie recunoscut faptul că încetarea armamentului în scopuri de război, reducerea efectivă a acestuia și, cu atât mai mult, eliminarea lui sunt imposibile sau aproape imposibile, dacă nu procedăm în același timp la dezarmarea integrală; adică, dacă nu dezmembrăm și mințile oamenilor străduindu-ne sincer să dizolvăm psihoza războiului din ei: ceea ce, la rândul său, implică faptul ca criteriul păcii bazat pe echilibrul armamentului să fie înlocuit cu principiul că adevărata pace poate fi construită numai în încredere reciprocă. Credem că este vorba de un obiectiv care poate fi atins. Întrucât este cerut de rațiunea dreaptă, este cel mai dorit și este de cea mai mare utilitate."[10]

Aceasta este o slujire fundamentală pe care religiile trebuie să o ofere omenirii suferinde, veghind asupra încercării tot mai mari de a transforma în arme chiar și gândurile și cuvintele. Marile tradiții spirituale, precum și utilizarea corectă a rațiunii, ne permit să trecem dincolo de legăturile de sânge sau etnice, dincolo de acele fraternități care recunosc numai pe cei similari și îi resping pe cei diferiți. Astăzi vedem că acest lucru nu este o certitudine. Din păcate, face parte tot mai mult din panorama contemporană a trage cuvintele credinței în lupta politică, a binecuvânta naționalismul și a justifica religios violența și lupta armată. Credincioșii trebuie să respingă activ, în primul rând cu viața lor, aceste forme de blasfemie care întunecă Sfântul Nume al lui Dumnezeu. De aceea, alături de acțiune, este mai necesar ca oricând să cultivăm rugăciunea, spiritualitatea, dialogul ecumenic și interreligios drept căi de pace și limbaje de întâlnire între tradiții și culturi. În întreaga lume se speră ca "fiecare comunitate să devină o «casă a păcii», unde se învață să se dezamorseze ostilitatea prin dialog, unde se practică dreptatea și se păstrează iertarea"[11]. Astăzi, mai mult ca oricând, este necesar să se arate că pacea nu este o utopie, printr-o creativitate pastorală atentă și generativă.

Pe de altă parte, acest lucru nu trebuie să distragă atenția tuturor de la importanța dimensiunii politice. Cei chemați la responsabilități publice în cele mai înalte și calificate funcții "ar trebui să examineze cu atenție problema recompunerii pașnice a relațiilor dintre comunitățile politice la nivel global: o recompunere întemeiată pe încredere reciprocă, sinceritate în negocieri, fidelitate față de angajamentele asumate. Ar trebui să examineze problema până când identifică punctul de la care este posibil să se înceapă drumul spre acorduri loiale, durabile și rodnice"[12]. Aceasta este calea dezarmantă a diplomației, a medierii și a dreptului internațional, din păcate negată de încălcări tot mai frecvente ale acordurilor obținute cu dificultate, într-un context care ar necesita nu delegitimarea, ci mai degrabă consolidarea instituțiilor supranaționale.

Astăzi, dreptatea și demnitatea umană sunt mai expuse ca oricând dezechilibrelor de putere între cei mai puternici. Cum putem trăi într-o perioadă de destabilizare și conflict, eliberându-ne în același timp de rău? Trebuie să motivăm și să susținem fiecare inițiativă spirituală, culturală și politică care menține vie speranța, contracarând răspândirea "atitudinilor fataliste, ca și cum dinamica în acțiune ar fi produsă de forțe anonime și impersonale și structuri independente de voința umană"[13]. Dacă, într-adevăr, "cea mai bună modalitate de a domina și de a avansa fără limite este de a semăna lipsa speranței și de a inspira o neîncredere constantă, chiar dacă este deghizată prin apărarea anumitor valori"[14], o astfel de strategie trebuie contracarată prin dezvoltarea unor societăți civile conștiente, a unor forme de asociere responsabilă, a unor experiențe de participare non-violentă, a unor practici de justiție restauratoare la scară mică și mare. Leon al XIII-lea a subliniat deja clar acest lucru în enciclica Rerum novarum: "Sentimentul propriei slăbiciuni îl îndeamnă pe om să vrea să unească munca sa cu cea a altora. Scriptura spune: Mai bine este să fie doi împreună decât unul; căci doi au mai mult de câștigat în munca lor. Dacă unul cade, celălalt îl susține. Vai de cel singur! Dacă el cade, n-are mână să-l ridice (Qoh 4,9-10). Și în altă parte: fratele ajutat de fratele său este ca o cetate fortificată (Prov 18,19)"[15].

Fie ca acesta să fie un rod al Jubileului Speranței, care a determinat milioane de ființe umane să se redescopere pelerini și să inițieze în ei înșiși acea dezarmare a inimii, a minții și a vieții, la care Dumnezeu va răspunde în curând împlinind promisiunile sale: "Va judeca între neamuri și va decide între multe popoare. Vor schimba săbiile lor în fiare de plug și sulițele lor în seceri. Niciun neam nu va mai ridica sabia împotriva altui neam și nu vor mai învăța războiul" (Is 2,4-5).

Din Vatican, 8 decembrie 2025

LEO PP. XIV

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Cf. Binecuvântarea apostolică "Urbi et Orbi" și primul salut, Loja centrală a Bazilicii "Sfântul Petru" (8 mai 2025).

[2] Augustin de Hipona, Discurs 357, 3.

[3] Ibidem, 1.

[4] Ioan al XXIII-lea, Scrisoarea enciclică Pacem in terris (11 aprilie 1963), nr. 60.

[5] Cf. SIPRI Yearbook: Armaments, Disarmament and International Security (2025).

[6] Augustin de Hipona, Discurs 357, 1.

[7] Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican, Constituția pastorală Gaudium et spes, nr. 80.

[8] Francisc, Scrisoarea enciclică Fratelli tutti (3 octombrie 2020), nr. 4.

[9] Idem, Scrisoare către directorul de la "Il Corriere della Sera" (14 martie 2025).

[10] Ioan al XXIII-lea, Scrisoarea enciclică Pacem in terris (11 aprilie 1963), nr. 61.

[11] Discurs adresat episcopilor din Conferința Episcopală Italiană (17 iunie 2025).

[12] Ioan al XXIII-lea, Scrisoarea enciclică Pacem in terris (11 aprilie 1963), nr. 63.

[13] Benedict al XVI-lea, Scrisoarea enciclică Caritas in veritate (29 iunie 2009), nr. 42.

[14] Francisc, Scrisoarea enciclică Fratelli tutti (3 octombrie 2020), nr. 15.

[15] Leon al XIII-lea, Scrisoarea enciclică Rerum novarum (15 mai 1891), nr. 37.

* * *

Vatican: Prezentarea mesajului Papei Leon al XIV-lea pentru a 59-a Zi Mondială a Păcii, în Sala de Presă a Sfântului Scaun (18 decembrie)




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat