|
| © Vatican Media |
Vatican: Prezentarea mesajului Papei Leon al XIV-lea pentru a 59-a Zi Mondială a Păcii, în Sala de Presă a Sfântului Scaun
În inima omului, înflorește dorința de pace, paralel cu "libido dominandi", "tentația de a-i domina pe ceilalți" identificată de Sfântul Augustin. Un paradox întrupat în zicala "si vis pacem, para bellum", "dacă vrei pace, pregătește-te de război". Însă cele mai dramatice experiențe ne învață că răzbunarea nu este calea de urmat, că fiecare ființă umană este "îmbibată" de dorința de a-i căuta pe ceilalți și îi găsește tocmai în "durere", în "iadul comun" unde, paradoxal, dar providențial, "pacea lucrează în tăcere". Sub aceste auspicii, mesajul Papei Leon al XIV-lea pentru a 59-a Zi Mondială a Păcii, celebrată la 1 ianuarie 2026, a fost prezentat joi, 18 decembrie 2025, pe tema "Pacea să fie cu voi toți. Către o pace dezarmată și dezarmantă".
Printre vorbitori s-au numărat cardinalul iezuit Michael Czerny, prefectul Dicasterului pentru Promovarea Dezvoltării Umane Integrale; profesorul Tommaso Greco, profesor de filozofie a dreptului la Universitatea din Pisa; părintele Pero Miličević, paroh al Parohiei "Sfinții Luca și Marcu Evangheliști" din Mostar, Bosnia și Herțegovina; și dr. Maria Agnese Moro, jurnalistă și fiica fostului prim-ministru italian.
"Pacea nu este un vis utopic irelevant", a afirmat Czerny, subliniind că tăcerea armelor nu poate fi impusă sau fabricată, nici redusă la o problemă politică sau la un simplu "echilibru între teroare și frică". Mesajul papei ne invită să găsim pacea în inima umană, adesea amenințată de tentația de a exercita "dominația asupra altora", ceea ce Sfântul Augustin numește libido dominandi. Leon al XIV-lea propune, așadar, o "dezarmare a inimii", opunându-se simțului comun al realismului, astăzi "distorsionat sau chiar pierdut". Potrivit papei, a adăugat cardinalul, frica rămâne principalul obstacol în calea dezarmării: ideea "puterii descurajatoare a forței militare" se bazează tocmai pe iraționalitatea relațiilor dintre națiuni. Totuși, scrie Leon al XIV-lea, "pacea există": cei care cedează logicii beligeranței inevitabile, așa cum ne-a amintit sfântul episcop de Hipona, își trădează propria umanitate, care tânjește profund la pace.
"Trebuie să credem în realitatea păcii", a afirmat Greco. Potrivit profesorului, tăcerea armelor nu este o "condiție accidentală", ci reprezintă o adevărată "precondiție" pentru a imagina și a construi relații umane autentice. Expresia aleasă de papă, "pace dezarmată și dezarmantă", indică o perspectivă care respinge o viziune parțială sau distorsionată a realității, care ascunde "acea parte de bine, de lumină, care există". A respinge mottoul "si vis pacem, para bellum" și a adopta opusul său, "si vis pacem, para pacem", înseamnă a porni de la pace pentru a garanta cu adevărat pacea.
Părintele Miličević a adus propria mărturie personală despre "întunericul" și "răul războiului". În 1993, satul său, Dlkani, din Bosnia, a fost atacat, soldat cu moartea a 39 de persoane, inclusiv tatăl preotului și alte rude. În aceeași zi, familia sa a fost dusă într-un lagăr de prizonieri, unde a rămas deținută timp de șapte luni. "Nu am fi rezistat niciodată fără credință, rugăciune și nevoia de pace", a adăugat el, explicând că furia provocată de astfel de evenimente nu dispare ușor, dar poate fi depășită: pentru el, înțelegerea păcii și a iertării a venit numai devenind preotul, în timpul spovezilor credincioșilor.
"Nicio pace adevărată nu se obține prin simpla reducere la tăcere a armelor", a afirmat Moro, subliniind cum reducerea la tăcere a armelor rezultă din dezamorsarea "mecanismelor mentale și emoționale care stau la baza oricărui act de violență". Justiția restauratoare se încadrează în acest proces, prin "dialoguri dificile" în care cineva poate vorbi sau poate rămâne tăcut despre propria durere fără judecată sau cenzură. În aceste spații, se întâlnește durerea celorlalți, recunoscând afinitatea și punctele comune: "Am crezut că durerea este a mea - a spus fiica omului de stat italian răpit și ucis de Brigăzile Roșii - nu m-am gândit niciodată la a lor", referindu-se la întâlnirile cu foști participanți la lupta armată din anii 1970 și 1980, unii legați de cazul tatălui ei. "Însoțitorul nostru comun de drum este ireparabilul. Iadul nostru comun", a observat ea, amintind cum în această vorbire și ascultare se află "toată dreptatea de care avem nevoie".
Răspunzând la o întrebare a unui jurnalist prezent în sală despre cum ar putea primi un soldat ucrainean mesajul, cardinalul Czerny a declarat că acesta ar scoate la iveală "ceea ce este mai bun din el sau ea", adăugând că "până și un soldat poate fi alinat de un apel la pace, în inima sa și în aspirațiile sale".
Edoardo Giribaldi
(După L'Osservatore Romano, 18 decembrie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu