Anul pastoral
2025‑2026

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Mlădița conciliului după 60 de ani

Într-o memorabilă omilie rostită la 11 mai 2010, la Lisabona, Benedict al XVI-lea a observat: "Ne frământăm adesea din cauza consecințelor sociale, culturale și politice ale credinței, considerând că există această credință de la sine înțeleasă, iar acest lucru, din păcate, este din ce în ce mai nerealist". Tocmai această observație, care ia în considerare realitatea secularizării și a descreștinării, se află la originea Conciliului Ecumenic al II-lea din Vatican, de la a cărui încheiere tocmai am celebrat a șaizecea aniversare.

Mulți din cadrul Bisericii, încă de la începutul secolului al XX-lea, simțiseră deja dificultatea crescândă de a transmite credința în societățile primei evanghelizări, cele ale așa-numitei "creștinătăți". Această dificultate nu era inerent născută dintr-o aversiune deschisă și frontală față de creștinism, ci mai degrabă din dezinteres. Aceasta a fost percepția acută pe care a avut-o arhiepiscopul Giovanni Battista Montini când a ajuns la Milano la mijlocul anilor 1950 și s-a trezit confruntându-se cu medii din ce în ce mai impermeabile și detașate de mesajul evangheliei: clasa muncitoare, lumea financiară și cea a înaltei mode. Marea întrebare, care stă la originea deciziei curajoase a lui Ioan al XXIII-lea de a convoca un conciliu și a conducerii înțelepte a lui Paul al VI-lea, care l-a dus în mod miraculos la o încheiere cu un sprijin practic unanim, este așadar una singură: cum ne întoarcem la proclamarea evangheliei bărbaților și femeilor de astăzi? Era clar, așadar, că "creștinătatea", caracterizată de societăți impregnate de cultura creștină în fiecare expresie, era în declin și că transmiterea credinței avea nevoie de limbaje noi pentru a redescoperi ceea ce este cu adevărat esențial și pentru a mărturisi despre acesta lumii.

În deceniile care au urmat încheierii Conciliului al II-lea din Vatican, efectele sale au fost în centrul dezbaterilor și controverselor ideologice, multe dintre ele nepotolite încă. Aceste dezbateri se situează între cei care dau vina pe conciliu pentru criza și descreștinizarea Bisericii și cei care cred că soluția constă în adaptarea la lume. Primii nu își dau seama că criza a început cu mult înainte de 1962 și continuă să urmărească visul unei restaurări imposibile, pictând imaginea unei Biserici asediate a cărei singură apărare este retragerea într-o fortăreață. Cei din urmă visează la reforme concepute de experți pentru a se adapta la schimbările societății, dar care nu se bazează pe experiența zilnică a poporului sfânt al lui Dumnezeu.

Ceea ce a învățat ultimul conciliu și care se regăsește în magisteriul succesorilor lui Petru din 1965 până în prezent, este bine rezumat în primele rânduri ale constituției dogmatice Lumen gentium: "Cristos este lumina neamurilor. Acest sfânt conciliu, întrunit în Duhul Sfânt, dorește cu ardoare, vestind evanghelia la orice făptură, să lumineze toți oamenii cu lumina lui Cristos care strălucește pe fața Bisericii". Aici găsim un nucleu central care nu poate fi niciodată considerat de la sine înțeles în acțiunea eclezială, nici măcar în epoca post-conciliară, nici măcar în zilele noastre. Biserica nu strălucește cu lumină proprie, nu radiază o lumină proprie, nu este izvorul mesajului. Biserica poate numai să caute să fie transparentă, adică să lase lumina lui Cristos să transpară, să strălucească. Lumina lui Cristos este cea care strălucește pe fața Bisericii.

Această constatare, atât de evidentă în învățătura Părinților Bisericii, este plină de consecințe. O Biserică ce știe că nu este nici izvorul, nici "stăpâna" credinței, evită orice autosuficiență și autoreferențialitate, nu trăiește cu privirea îndreptată spre trecut, nu caută sprijinul celor puternici de la vremea respectivă, nu încearcă să impună credința, nu o face să constea în reguli, tradiții, strategii sau proiecte umane, știe să-și recunoască propriile insuficiențe cerând iertare, dialoghează liber cu toți, caută Fața Domnului său lăsându-se evanghelizată de cei aflați departe și îl recunoaște oriunde El se manifestă liber. Trăiește milostivirea, acceptarea, apropierea de săraci și de cei marginalizați și angajarea față de pace și dreptate ca o modalitate de a fi sare a pământului și de a face lumina lui Cristos să strălucească în lume, mărturisind logica unui Dumnezeu care - așa cum ne-a amintit Leon al XIV-lea în catedrala din Istanbul pe 28 noiembrie - "a ales calea micimii pentru a coborî printre noi", care "nu se impune atrăgând atenția" și care, prin urmare, nu are nevoie de proclamațiile noastre, de invectivele noastre sau de strategiile noastre pentru a se face cunoscut. Vorbind despre Împărăția lui Dumnezeu și despre cum se manifestă aceasta în Isus Cristos, episcopul de Roma a spus la Angelus din 7 decembrie: "Profetul Isaia o compară cu mlădiță: o imagine nu a puterii sau a distrugerii, ci a nașterii și a noutății. Pe mlădița care răsare dintr-un trunchi aparent mort, Duhul Sfânt începe să sufle cu darurile sale. Fiecare dintre noi se poate gândi la o surpriză similară care s-a întâmplat în viața noastră. Este experiența pe care Biserica a trăit-o odată cu Conciliul al II-lea din Vatican, care s-a încheiat exact acum șaizeci de ani: o experiență care se reînnoiește atunci când mergem împreună spre Împărăția lui Dumnezeu, cu toții dornici să o primim și să o slujim. Atunci nu numai că încolțesc realități care păreau slabe sau marginale, ci se realizează ceea ce omenește ar fi fost considerat imposibil".

Această Biserică ce trăiește misterul lui Cristos în lume, este deja activă în multe persoane și comunități, așa cum mărturisesc istoriile de speranță care au apărut în acest an jubiliar. Șaizeci de ani mai târziu, ne aflăm încă în etapele inițiale ale drumului pe care ni l-a indicat conciliul și pe care suntem cu toții chemați să-l ajutăm să înflorească.

Andrea Tornielli

(După L'Osservatore Romano, 9 decembrie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat