|
| © Vatican Media |
Papa Leon al XIV-lea: Sfânta Liturghie în solemnitatea Sfințirii Bazilicii din Lateran
(Bazilica "Sfântul Ioan" din Lateran, duminică, 9 noiembrie 2025)
Iubiți frați și surori,
Astăzi celebrăm solemnitatea Sfințirii Bazilicii din Lateran - a acestei bazilici, catedrala Romei -, care a avut loc în secolul al IV-lea de către Papa Silvestru I. Construcția a fost realizată din voința împăratului Constantin, după ce acesta le-a acordat creștinilor libertatea de a-și mărturisi credința și de a exercita cultul în anul 313.
Noi amintim acest eveniment până astăzi: de ce? Desigur, pentru a aminti, cu bucurie și recunoștință, un fapt istoric foarte important pentru viața Bisericii, dar nu numai atât. Această bazilică, de fapt, "Mama tuturor Bisericilor", este mult mai mult decât un monument și decât un memorial istoric: este "semn al Bisericii vii, zidită cu pietre alese și prețioase în Cristos Isus, piatră unghiulară (cf. 1Pt 2,4-5)" (Ritul binecuvântării uleiurilor și dedicării bisericii și a altarului, Introducere) și, ca atare, ne amintește că și noi, ca "pietre vii, formăm pe acest pământ un templu spiritual (cf. 1Pt 2,5)" (Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican, Constituția dogmatică Lumen gentium, 6). Din acest motiv, așa cum a remarcat Sfântul Paul al VI-lea, comunitatea creștină a început curând să aplice "numele de Biserică, care înseamnă adunarea credincioșilor, pentru templul care îi adună" (Angelus, 9 noiembrie 1969). Este comunitatea eclezială, "Biserica, societatea credincioșilor, [care] atestă la Lateran structura sa exterioară cea mai solidă și evidentă" (ibid.). Așadar, ajutați de Cuvântul lui Dumnezeu, să reflectăm, privind la acest edificiu, asupra faptului nostru de a fi Biserică.
Mai întâi, am putea lua în considerare temeliile sale. Importanța lor este evidentă, chiar tulburătoare în anumite privințe. De fapt, dacă cei care l-au construit nu ar fi săpat adânc, până când nu ar fi găsit o bază suficient de solidă pe care să construiască tot restul, întreaga construcție s-ar fi prăbușit de mult timp sau ar fi fost în pericol de prăbușire în orice moment, punându-ne și pe noi în pericol serios stând aici. Din fericire, în schimb, cei care ne-au precedat au dat catedralei noastre temelii solidă, săpând adânc, cu mare efort, înainte de a începe să ridice zidurile care ne primesc, iar acest lucru ne face să ne simțim mult mai liniștiți.
Dar ne ajută și să reflectăm. Și noi, de fapt, lucrători ai Bisericii vii, înainte de a putea ridica structuri impunătoare, trebuie să săpăm, în noi înșine și în jurul nostru, pentru a elimina orice material instabil care ne-ar putea împiedica să ajungem la stânca goală a lui Cristos (cf. Mt 7,24-27). Sfântul Paul ne vorbește explicit despre acest lucru în a doua lectură când spune că "nimeni nu poate să pună o altă temelie în afară de cea existentă, care este Isus Cristos" (3,11). Și aceasta înseamnă să ne întoarcem constant la el și la evanghelia sa, docili la acțiunea Duhului Sfânt. Altfel, riscul ar fi să supraîncărcăm cu structuri grele o clădire cu temelii slabe.
De aceea, iubiți frați și surori, lucrând cu toată angajarea în slujba Împărăției lui Dumnezeu, să nu fim pripiți și superficiali: să săpăm adânc, liberi de criteriile lumii, care prea adesea cere rezultate imediate, pentru că nu cunoaște înțelepciunea așteptării. Istoria milenară a Bisericii ne învață că numai cu umilință și răbdare putem construi, cu ajutorul lui Dumnezeu, o adevărată comunitate de credință, capabilă să răspândească toată caritatea, să cultive misiunea, să vestească, să celebreze și să slujească acel Magisteriu apostolic al cărui prim sediu este acest Templu (cf. Sfântul Paul al VI-lea, Angelus, 9 noiembrie 1969).
În acest sens, scena care ne este prezentată în Evanghelia care a fost proclamată (Lc 19,1-10) este iluminatoare: Zaheu, un om bogat și puternic, simte nevoia să-l întâlnească pe Isus. Își dă seama, însă, că este prea mic pentru a-l vedea și, prin urmare, se urcă într-un copac, un gest neobișnuit și nepotrivit pentru cineva de rangul său, obișnuit să primească ceea ce își dorește pe o tavă, la vamă, ca și cum ar fi fost un tribut datorat. Aici, în schimb, drumul este mai lung, iar pentru Zaheu, a urca printre ramuri înseamnă a recunoaște propriile limite și a depăși inhibițiile orgoliului. În acest fel îl poate întâlni pe Isus, care îi spune: "Astăzi trebuie să rămân în casa ta" (v. 5). De acolo, de la acea întâlnire, începe pentru el o viață nouă (cf. v. 8).
|
| © Vatican Media |
Isus ne schimbă și ne cheamă să lucrăm în marele șantier al lui Dumnezeu, modelându-ne cu înțelepciune conform planurilor sale de mântuire. Imaginea "șantierului" a fost adesea folosită în ultimii ani pentru a descrie drumul nostru eclezial. Este o imagine frumoasă, care vorbește despre activitate, creativitate, angajare, dar și despre efort, despre probleme de rezolvat, uneori complexe. Ea exprimă efortul real, palpabil, cu care comunitățile noastre cresc în fiecare zi, împărtășind carisme și sub îndrumarea păstorilor lor. Biserica din Roma, în mod deosebit, mărturisește acest lucru în această fază de implementare a Sinodului, unde ceea ce s-a maturizat de-a lungul anilor de muncă necesită discuții și verificări "pe teren". Aceasta implică un drum în urcare, dar nu trebuie să ne descurajăm. În schimb, este bine să continuăm să lucrăm, cu încredere, pentru a crește împreună.
Istoria clădirii maiestuoase în care ne aflăm nu a fost lipsită de momente critice, pauze și corecții la proiectele în desfășurare. Totuși, datorită tenacității celor care ne-au precedat, ne putem aduna în acest loc minunat. La Roma, în pofida atâtor eforturi, există un mare bine care crește. Să nu lăsăm oboseala să ne împiedice să-l recunoaștem și să-l celebrăm, pentru a alimenta și a reînnoi entuziasmul nostru. De altfel, caritatea trăită modelează și chipul nostru de Biserică, pentru ca tuturor să le apară tot mai clar că ea este "mamă", "mamă a tuturor Bisericilor" sau și "mămică", așa cum spunea Sfântul Ioan Paul al II-lea când se adresa copiilor chiar în această sărbătoare (cf. Discursul pentru Dedicarea Bazilicii "Sfântul Ioan" din Lateran, 9 noiembrie 1986).
În final, aș dori să menționez un aspect esențial al misiunii unei catedrale: liturgia. Este "culmea spre care se îndreaptă acțiunea Bisericii și [...] izvorul din care izvorăște toată puterea ei" (Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican, Constituția Sacrosanctum Concilium, 10). În ea găsim toate temele pe care le-am menționat: suntem zidiți ca templu al lui Dumnezeu, ca locuință a sa în Duh și primim puterea de a-l predica pe Cristos în lume (cf. ibid., 2). Grija sa, așadar, în locul scaunului lui Petru, trebuie să fie de așa natură încât să poată servi drept exemplu pentru tot poporul lui Dumnezeu, respectând normele, atent la diferitele sensibilități ale celor care participă, conform principiului înculturării înțelepte (cf. ibid. 37-38) și, în același timp, în fidelitate față de acel stil de sobrietate solemnă tipic tradiției romane, care poate face atât de mult bine sufletelor celor care participă activ (ibid., 14). Să se acorde toată atenția pentru ca simpla frumusețe a riturilor de aici să exprime valoarea cultului pentru creșterea armonioasă a întregului Trup al Domnului. Sfântul Augustin spunea că "frumusețea nu este altceva decât iubire, iar iubire este viața" (Discurs 365, 1). Liturgia este un cadru în care acest adevăr se realizează în mod eminent; și sper ca oricine se apropie de altarul catedralei din Roma să poată pleca apoi plin de acel har cu care Domnul vrea să inunde lumea (cf. Ez 47,1-2, 8-9, 12).
LEO PP. XIV
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu