Anul pastoral
2025‑2026

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
În "colocviu" cu "Dilexi te"

O altă monedă

În recenta exortație apostolică, Leon al XIV-lea cheamă poporul lui Dumnezeu să-și facă vocea auzită, să retrezească iubirea față de săraci și să se expună, chiar "cu prețul de a părea nechibzuiți" (§ 97): în versiunea engleză "even at the cost of appearing fool", în franceză "idiots", adaptând astfel conceptul la potențialitățile expresive ale limbajelor locale. Exercitarea carității este, de fapt, adesea "disprețuită sau ridiculizată" (§ 15). Expusă batjocurii, practica sa apare demnă de dispreț pentru mulți, ca și cum ar provoca "dis-preț", în sens literal, o disfuncție a "prețului", cu toată valența economică pe care, împreună cu tema "costului", o comportă și acest termen de matrice comercială.

Îndemnându-ne să-i iubim pe săraci, documentul ne invită să știm când să suspendăm "calculul" profitului, cum să integrăm "gratuitatea" dăruirii ("gratuitatea care circulă printre cei care se iubesc" [§ 27]) în logica speculativă a tranzacțiilor. Legile pieței nu pot exclude sistematic mila, care, dimpotrivă, nu ține cont de aceste legi. Mai degrabă, o insolvență înțeleaptă ar trebui să prevaleze asupra "profitului" (Ivi). Primul document al lui Leon al XIV-lea se bazează pe această cunoaștere a carității transmisă nouă de tradiția creștină.

Dacă timpurile nu par apropiate de înțelegerea unei carități creștine înzestrate cu aceste caracteristici, noul document pontifical ne apropie de momentul în care vom percepe, cel puțin parțial, sensul gesturilor gratuite. Dacă sărăcia nu ni se pare altceva decât o "vină", un "destin orb și amar", un "nemerit" sau o "rușine" (§§ 107, 64, 14 și 105, 22), acesta este costul: "a părea nesăbuiți".

Așadar subliniez din nou registrul trans-monetar la care se referă această sumă, la imaginea monedei date cerșetorului care conține o "nebunie" (sau "nesăbuință" cum este scris în textul italian) atemporală: ea a depășit din totdeauna schimbul dintre părți, compensația, profitul.

Leon al XIV-lea "cheltuiește" - un alt termen care agită semantica finanțelor! - "un ultim cuvânt despre pomană" (§ 115). În încheiere, Sfântul Părinte rezumă problema economică și înțelege neînțelegerea acesteia. A da pomană "nu va fi soluția la sărăcia din lume" (§ 119): el susține acest lucru demascând falsa problemă pusă de economia modernă, conform căreia întrebarea ar fi dacă poate sau nu caritatea să învingă sărăcia. Acest tip de economie, ignorând polisemia și ambiguitatea monedelor pe care le manipulăm, nu vede dincolo de controversa în care forțează discuția; reduce totul la obiecția specioasă despre amploarea insignifiantă a carității; prin urmare - așa cum s-a spus deja - este ridicolă, nesăbuită și demnă de dis-preț (în sensul că nu are niciun cost, cu excepția nesăbuinței). Papa, în schimb, ne arată cât de reductive sunt acuzațiile aduse ajutorului material acordat săracilor dacă evaluează efectul pomenii din clinchetul monedelor, din acumularea lor, dacă e ceva, ignoră orice luare în considerare a contactului uman pe care îl stabilește acel metal.

Documentul pontifical susține că "pomana rămâne un moment necesar de contact, de întâlnire" (§ 115); că "ne invită cel puțin să ne oprim și să privim persoana săracă în față, să o atingem" (§ 116; ed. engleză: "a touch of pietas"). De aici și apelul: "Avem nevoie să practicăm pomana pentru a atinge trupul suferind al săracilor" (§ 119). Firul tematic al "atingerii" este văzut ca traversând întreaga Evanghelie, care "este vestită corect numai atunci când ne încurajează să atingem trupul celor din urmă" (§ 48) [sublinierea este adăugată în citate].

Această exortație ne amintește că în pomană, moneda acționează ca un conductor, nu ca un mijloc de plată. Atingerea sa este cea care plăsmuiește experiența, nu suma colectată. Din această perspectivă, cred că este benefic să ne inspirăm dintr-o fenomenologie religioasă a pomenii, înțeleasă în acest fel, care discerne competențe și prerogative în raportul cu sărăcia. Această știință auxiliară la patrimoniul creștin al înțelepciunii caritabile, ar putea beneficia de o comparație cu alte practici creștine eminente, cum ar fi Spovada, care împărtășește o structură spirituală similară cu caritatea.

O primă analogie, pe care mă limitez s-o schițez, se inspiră din scrierile Sfântului Augustin. Voi rezuma schema într-un aforism, sper că fără a-l lansa pe cititor în acrobații mentale excesive: așa cum cineva se mărturisește lui Dumnezeu, care știe deja totul (Confesiuni, X, 2.2: "[...] quid occultum esset in me, etiamsi nollem confiteri tibi?"), tot așa, în caritate, cerșetorul care nu are nimic nu se îmbogățește. Nici ceea ce deja dă pe dinafară, nici ceea ce se pierde în adâncuri nu se umple vreodată. A spune că, în orice caz, fără măsură sau incomplete, ambele practici, prin exces sau prin defect, exclud acumularea și calculul însuși. Nu se poate face caritatea și spune adevărul decât în ordinea incalculabilului.

În afară de asta, voi spune, ducând firul discuției un pas mai departe, pomana și spovada găsesc în secret un al doilea numitor comun, conform unei formule care poate fi construită parțial pornind de la Evanghelie. În Mt 6,4, cele două concepte se intersectează: "[...] pomana voastră să fie făcută în secret, și Tatăl vostru, care vede în secret [qui videt in occultis], vă va răsplăti". Acest verset a pus bazele unora dintre elaborările filozofului franco-algerian Jacques Derrida, exprimate în dipticul său despre dar, în Donare il tempo. La moneta falsa și Donare la Morte [A dărui timpul. Moneda falsă și A dărui moartea] (ed. 1991 și 1992/1999). Analizând cazul monedelor date cerșetorilor, Derrida a subliniat efectele intrinsec incalculabile, în esență "secrete" ale darului.

Este dificil a elabora aceste concepte fără ca mintea să alerge la magistrala relatare autobiografică a lui Joseph Roth, Legenda Sfântului Băutor. Acțiunea, situată în Parisul anilor 1930, relatează o succesiune de "miracole" care au făcut ca pomana dată de un cinstitor al sfintei Tereza de Lisieux unui cerșetor să fie extraordinară. De la un dar de 20 de franci, suma crește la 200, pentru a o risipi, a o recupera, a descoperi alți 1.000, totul din iubire față de sfânta cunoscută sub numele de "mica creditoare". De la Sfânta Tereza de Lisieux, într-o ultimă apariție, cerșetorul va primi un alt tip de monedă, darul de neconceput al unei morți "atât de ușoare și frumoase". Atunci monedele primite ca pomană nu au preț; nici nu pot fi returnate sau adăugate la altele, ci le convertesc.

În sinteză, rezultatele incalculabile și secrete aduse de pomană, precum cele inițiate prin spovadă, se nasc dintr-un act de credință care acordă "credit" celor aflați în sărăcie. Așa cum pomana convertește moneda, sau spovada convertește adevărul în iertare, sunt pe deplin convins că, în scenariul internațional actual de războaie și sărăcie, atingerea compasiunii, prin diplomație, chiar și printr-un singur cuvânt bun și adevărat rostit, poate provoca, dacă nu în politică, atunci cel puțin în oameni, acea serie de miracole care duc la pace.

Pino Esposito

(După L'Osservatore Romano, 5 noiembrie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat