Anul pastoral
2025‑2026

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Facebook: Seminario Mayor
San Carlos y San Marcelo
Papa Leon al XIV-lea: Scrisoare adresată Seminarului Mare Arhidiecezan "Sfântul Carol și Sfântul Marcel" din Trujillo [Peru], cu ocazia celor 400 ani de la fondare

Iubiți fii,

Anul acesta îi mulțumim Domnului pentru cele patru secole de istorie a Seminarului Mare Arhidiecezan "Sfântul Carol și Sfântul Marcel" din Trujillo și ne amintim de nenumărații tineri din acea arhidieceză, din diverse jurisdicții din Peru și din comunități călugărești care, în acele săli de clasă și capele, au căutat să răspundă la glasul lui Cristos, care i-a chemat "să fie cu el și să fie trimiși să predice" (Mc 3,14). Și urmele mele fac parte din acea instituție, unde am slujit ca profesor și director de studii.

Sarcina sa principală rămâne aceeași: să fie cu Domnul, să permită ca el să-i formeze, să-l cunoască și să-l iubească, pentru a deveni asemenea lui. Din acest motiv, Biserica a înființat seminarii, locuri pentru a păzi această experiență și a-i pregăti pe cei care vor fi trimiși să slujească sfântul popor al lui Dumnezeu. Din acest izvor țâșnesc și atitudinile pe care doresc să le împărtășesc cu voi acum, căci ele au fost întotdeauna fundamentul sigur al slujirii preoților.

Din acest motiv, înainte de orice altceva, este necesar să-l lăsăm pe Domnul să ne clarifice motivațiile și să ne purifice intențiile (cf. Rom 12,2). Preoția nu se poate reduce la "a ajunge la hirotonire" ca și cum ar fi un scop exterior sau o cale ușoară de ieșire din problemele personale. Nu este o evadare din ceea ce nu vrem să înfruntăm, nici un refugiu în fața dificultăților afective, familiale sau sociale; nici nu este o promovare sau o apărare, ci mai degrabă o dăruire totală a propriei existențe. Numai în libertate este posibil să ne dăruim: legat de interese sau temeri, nimeni nu se dăruiește complet, căci "este cineva cu adevărat liber atunci când nu este sclav" (Sfântul Augustin, De civitate Dei, XIV, II, 1). Factorul decisiv nu este "a fi hirotonit", ci a fi cu adevărat preoți.

Când este gândită în termeni lumești, slujirea se confundă cu un drept personal, o funcție distribuibilă; devine o simplă prerogativă sau o funcție birocratică. În realitate, ea își are originea în alegerea Domnului (cf. Mc 3,13), care, cu o predilecție specială, cheamă anumiți bărbați să participe la slujirea sa mântuitoare, pentru ca aceștia să reproducă în ei chipul său și să dea mărturie constantă de fidelitate și de iubire (cf. Liturghierul Roman, Prefața I a hirotonirilor). Cei care caută preoția din motive mărunte au o temelie greșită și construiesc pe nisip (cf. Mt 7,26-27).

Viața în seminar este un drum de reînnoire interioară. Trebuie să-i permitem Domnului să ne cerceteze inima și să ne dezvăluie clar ce motivează deciziile noastre. Intenția dreaptă înseamnă să putem spune în fiecare zi, simplu și sincer: "Doamne, vreau să fiu preotul tău, nu pentru mine, ci pentru poporul tău". Această transparență este cultivată prin spovada frecventă, prin direcțiunea spirituală sinceră și prin ascultarea încrezătoare față de cei care însoțesc discernământul. Biserica cere seminariști cu inimă curată, care îl caută pe Cristos fără duplicitate și nu sunt prinși în capcana egoismului sau a vanității.

Aceasta necesită un discernământ continuu. Sinceritatea în fața lui Dumnezeu și a formatorilor protejează împotriva autojustificării și ajută la corectarea la timp a ceea ce nu este evanghelic. Un seminarist care învață să trăiască în această claritate devine un om matur, liber de ambiție și de calcule umane, liber să se dăruiască fără rezerve. În acest fel, hirotonirea va fi confirmarea plină de bucurie a unei vieți configurate după Cristos încă din seminar și începutul unui drum autentic.

Inima seminaristului se formează prin comuniunea personală cu Isus. Rugăciunea nu este un exercițiu accesoriu, prin rugăciune se învață să recunoaștem vocea sa și să ne lăsăm călăuziți de el. Cine nu se roagă nu-l cunoaște pe Învățător; iar cine nu-l cunoaște nu-l poate iubi cu adevărat sau nu se poate conforma lui. Timpul dedicat rugăciunii este cea mai rodnică investiție a vieții, pentru că acolo Domnul modelează sentimentele, purifică dorințele și întărește vocația. Nu poate vorbi despre Dumnezeu cel care vorbește puțin cu Dumnezeu! Cristos se lasă găsit într-un mod privilegiat în Sfânta Scriptură. Este necesar să ne apropiem de ea cu reverență, cu spirit de credință, căutând Prietenul care se revelează în paginile ei.

Acolo, cel care va deveni preot descoperă cum gândește Cristos, cum privește lumea, cum este mișcat de săraci și, încetul cu încetul, adoptă aceleași criterii și atitudini ale sale. "Trebuie să privim la Isus, la compasiunea cu care el vede umanitatea noastră rănită, la gratuitatea cu care și-a oferit viața pentru noi pe cruce" (Francisc, Scrisoare către preoții din dieceza de Roma, 5 august 2023).

Biserica a recunoscut întotdeauna că întâlnirea cu Domnul trebuie să fie înrădăcinată în intelect și să devină doctrină. Prin urmare, studiul este o cale indispensabilă pentru ca credința să devină solidă, rațională și capabilă să-i lumineze pe ceilalți. Cei care se pregătesc să devină preoți nu își dedică timp studiilor academice din simplă erudiție, ci din fidelitate față de vocația lor. Munca intelectuală, în special cea teologică, este o formă de iubire și de slujire, necesară misiunii, mereu în deplină comuniune cu Magisteriul. Fără un studiu serios, nu există o adevărată slujire pastorală, deoarece slujirea constă în a-i conduce pe oameni la cunoașterea și iubirea lui Cristos și, în el, la găsirea mântuirii (cf. Pius al XI-lea, Scrisoarea enciclică Ad Catholici Sacerdotii, 44-46). Se spune că un seminarist l-a întrebat pe Sfântul Alberto Hurtado în ce ar trebui să se specializeze, iar sfântul a răspuns: "Specializează-te în Isus Cristos!". Aceasta este direcția cea mai sigură: să facem din studiu un mijloc de a ne uni mai strâns cu Domnul și de a-l vesti clar.

Rugăciunea și căutarea adevărului nu sunt căi paralele, ci un singur drum care duce la Învățător. Evlavia fără doctrină devine sentimentalism fragil; doctrina fără rugăciune devine sterilă și rece. Cultivați-le pe amândouă cu echilibru și pasiune, știind că numai așa puteți vesti autentic ceea ce trăiți și puteți trăi coerent ceea ce vestiți. Când intelectul se deschide la adevărul revelat și inima este aprinsă în rugăciune, formarea devine rodnică și pregătește pentru o preoție solidă și luminoasă.

Viața spirituală și cea intelectuală sunt indispensabile, dar ambele sunt orientate spre altar, locul unde se construiește și se revelează în plinătate identitatea sacerdotală (cf. Sf. Ioan al XXIII-lea, Scrisoarea enciclică Sacerdotii Nostri Primordia, II). Acolo, în Sfânta Jertfă, preotul învață să-și ofere viața, asemenea lui Cristos pe cruce. Hrănit de Euharistie, el descoperă unitatea dintre slujire și jertfă (cf. Sf. Paul al VI-lea, Scrisoarea enciclică Mysterium Fidei, 4) și înțelege că vocația sa constă în a fi ostie împreună cu Cristos (cf. Rom 12,1). Astfel, atunci când crucea este îmbrățișată ca parte inseparabilă a vieții, Euharistia încetează să mai fie văzută numai ca un rit și devine adevăratul centru al existenței.

Unirea cu Cristos în Jertfa euharistică se prelungește în paternitatea sacerdotală, care nu zămislește după trup, ci după Duh (cf. 1Cor 4,14-15). A fi tată nu este ceva ce se face, ci este ceva ce se este. Un adevărat tată nu trăiește pentru sine, ci pentru ai săi: se bucură când copiii săi cresc, suferă când se rătăcesc, așteaptă când se îndepărtează (cf. 1Tes 2,11-12). La fel preotul poartă în inima sa întregul popor, mijlocește pentru el, îl însoțește în luptele sale și îl susține în credință (cf. 2Cor 7,4). Paternitatea sacerdotală constă în a reflecta fața Tatălui, pentru ca oricine îl întâlnește pe preot să poată percepe iubirea lui Dumnezeu.

O astfel de paternitate se exprimă în acte de dăruire de sine: celibatul ca iubire neîmpărțită față de Cristos și față de Biserica sa, ascultarea ca încredere în voința lui Dumnezeu, sărăcia evanghelică drept disponibilitate față de toți (cf. Conciliul al II-lea din Vatican, Decretul Presbyterorum Ordinis, despre slujirea și viața preoților, 15-17), precum și milostivirea și tăria care însoțesc rănile și susțin în suferință. În aceste calități, preotul este recunoscut ca un adevărat tată, capabil să-și călăuzească fiii spirituali la Cristos cu fermitate și iubire. Nu există paternitate pe jumătate, nici preoție pe jumătate.

Voi, candidați la preoție, sunteți chemați să fugiți de mediocritate în mijlocul unor pericole foarte reale: mondenitatea care dizolvă viziunea supranaturală a realității, activismul care epuizează, distragerea digitală care vă fură viața interioară, ideologiile care vă îndepărtează de evanghelie și, nu mai puțin grav, singurătatea celor care încearcă să trăiască fără preoțime și fără episcopul propriu. Un preot izolat este vulnerabil. Fraternitatea și comuniunea sacerdotală sunt intrinseci vocației. Biserica are nevoie de păstori sfinți care se dăruiesc împreună, nu de funcționari solitari; numai așa puteți fi martori credibili ai comuniunii pe care o predicați.

Iubiți fii, în încheiere vreau să vă asigur că aveți un loc în inima succesorului lui Petru. Seminarul este un dar imens și solicitant, dar nu sunteți niciodată singuri pe acest drum. Dumnezeu, sfinții și întreaga Biserică merg cu voi și, în mod deosebit, episcopul vostru și formatorii voștri, care vă ajută să creșteți "până când Cristos se va forma în voi" (Gal 4,19). Primiți îndrumarea și corectarea de la ei ca gesturi de iubire. Amintiți-vă și de înțelepciunea Sfântului Toribio de Mogrovejo, atât de iubit în Trujillo, căruia îi plăcea să spună: "Timpul nu este al nostru; este foarte scurt și Dumnezeu ne va trage la răspundere strict pentru modul în care l-am folosit" (cf. C. García Irigoyen, Sto. Toribio, Lima 1908, 141). Așadar, profitați de fiecare zi ca de o comoară irepetabilă.

Fie ca Fecioara Maria și Sfântul Iosif, primii formatori ai Marelui și Veșnicului Preot, să vă susțină pe toți în bucuria de a vă ști iubiți și chemați. Cu aceste sentimente, ca semn de apropiere, împart din inimă implorata binecuvântare apostolică asupra întregii comunități a acelui iubit seminar și familiilor lor.

Vatican, 17 septembrie 2025, comemorarea Sfântului Robert Belarmin, episcop și învățător al Bisericii.

LEO PP. XIV

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat