|
| Toți sfinții. © ACI Stampa |
Procesul din cadrul Bisericii pentru proclamarea unui sfânt
Ultima etapă a călătoriei noastre în descoperirea sfințeniei. Astăzi analizăm în detaliu procesul de beatificare și canonizare.
Cum se desfășoară procesul din cadrul Bisericii pentru proclamarea unui bărbat sau a unei femei ca fericit/fericită sau sfânt? În termeni tehnici, acest proces se numește oficial "procesul de beatificare și canonizare". Acest proces se referă la un credincios catolic care, în viață, la moarte și după moarte, s-a bucurat de o reputație de sfințenie sau martiriu sau de jertfa vieții sale. Vorbim despre o realizare reală în cadrul Bisericii, reglementată de norme canonice foarte precise. Cele mai recente norme, cele urmate astăzi, sunt cuprinse în Constituția apostolică "Divinus Perfectionis Magister", promulgată de Sfântul Ioan Paul al II-lea la 25 ianuarie 1983. Această constituție a fost recent "actualizată" prin Motu Proprio al Papei Francisc, "Maiorem hac dilectionem", din 2017.
Să încercăm, așadar, să înțelegem diferitele etape ale procesului. În primul rând, trebuie să existe o așa-numită "faimă de sfințenie" a persoanei, adică opinia comună a oamenilor că viața sa a fost una integră, bogată în virtuți creștine. Această faimă trebuie să dăinuie în timp și poate chiar să crească. Toate persoanele care l-au cunoscut pe "candidatul" în cauză sunt apoi intervievate pentru a instrui procesul care ar trebui să conducă persoana respectivă să devină - în primul rând - Slujitor al lui Dumnezeu, apoi Venerabil, apoi Fericit. Se examinează următoarele: exemplaritatea vieții sale, influența sa pozitivă, rodnicia sa apostolică și moartea sa edificatoare.
Un credincios catolic pentru care a fost inițiată cauza de beatificare și canonizare este definit ca "Slujitor al lui Dumnezeu". Postulatorul (adică persoana care pledează cauza), care este numit special, colectează documente și mărturii care pot ajuta la reconstituirea vieții și sfințeniei candidatului. Acest lucru marchează începutul primei faze: deschiderea oficială a unei anchete în dioceza de referință (unde a trăit sau a murit candidatul la sfințenie sau, în orice caz, unde a lucrat). În această fază, postulatorul va încerca să concentreze atenția asupra eroismului virtuților: acestea sunt cele care determină cel mai mult procesul legal. Aceasta ar putea fi definită ca o fază preliminară. Numai dacă sunt îndeplinite condițiile pentru introducerea unui proces, episcopul va putea introduce cauza. Cu excepția cazului în care se acordă o dispensă papală specială, procesul de beatificare nu poate începe decât după ce au trecut cel puțin cinci ani de la moartea candidatului. În acest caz, odată ce episcopul a dat "undă verde", el va numi un tribunal compus din: delegatul său, un promotor al justiției (la nivelul dicasterului va fi apoi promotorul credinței) și un notar actuar. O comisie istorică specială examinează toate documentele prezentate. Apoi, există teologii cenzori care trebuie să evalueze scrierile în sine. Toate aceste informații sunt colectate și apoi sigilate în cadrul unei sesiuni de închidere prezidate de episcop.
Abia după faza diecezană începe așa-numita "fază romană": toate materialele colectate sunt prezentate Dicasterului pentru Cauzele Sfinților care, grație unui relator numit, va îndruma postulatorul în pregătirea "Positio", volumul care cuprinde biografia candidatului și "dovezile" sfințeniei. Acest text este apoi transmis consultanților teologici ai dicasterului și, în cazul unei "cauze istorice" (una care se referă la un candidat care a trăit cu mult timp în urmă și pentru care nu există martori oculari), și unei comisii de consultanți istorici. Dacă aceste voturi sunt favorabile (cel puțin cu o majoritate calificată), "Positio" va fi supusă unei noi judecăți de către episcopii și cardinalii care sunt membri ai dicasterului. În acest caz, dacă papa consideră oportun, el poate promulga decretul privind eroismul virtuților, martiriul Slujitorului lui Dumnezeu sau jertfa vieții sale. Candidatul devine atunci "Venerabil".
Al doilea pas este cel al beatificării. Dacă candidatul este declarat "martir", el sau ea va deveni imediat Fericit, fără a fi nevoie de un miracol dovedit. De fapt, pentru a fi declarat Fericit, este necesar un miracol datorat mijlocirii sale: acesta este de obicei o vindecare considerată inexplicabilă din punct de vedere științific, judecată de o Comisie Medicală convocată de Dicasterul pentru Cauzele Sfinților și compusă din specialiști, atât credincioși, cât și necredincioși. După comisie, miracolul trebuie examinat de episcopii și cardinalii care sunt membri ai Dicasterului pentru Cauzele Sfinților. În acest caz, papa poate autoriza decretul de a-l declara fericit pe acel venerabil. Ultimul pas este canonizarea. În acest caz, trebuie să se producă un alt miracol prin mijlocirea sa după ce a fost proclamat fericit.
În istoria Bisericii, trebuie reamintit că există și o altă modalitate de a fi proclamat sfânt: procesul de "echivalență". Papa poate, de exemplu, să aprobe un cult de lungă durată al unei anumite persoane care este considerată sfântă.
(Antonio Tarallo, ACI Stampa, 1 noiembrie 2025)
Traducere de Ovidiu Bișog