|
| © Vatican Media |
Părinții Bisericii în gândirea teologului englez
Surpriza de a vedea un monofizit în oglindă
"Sfinții Părinți m-au făcut catolic", i-a scris Sfântul John Henry Newman în 1865 lui Edward Pusey, fostul său coleg din Mișcarea Tractariană din Oxford pentru reforma ecleziastică anglicană. Semințele acelei convertiri fuseseră plantate în mintea și inima lui Newman când acesta avea numai cincisprezece ani. "Încă de când eram copil", povestea oratorianul din Birmingham, "gândurile mele au fost atrase de Biserica primară și în special de primii Părinți, citind Istoria Bisericii a calvinistului Joseph Milner, și nu am pierdut niciodată, nu am suferit niciodată o suspendare a impresiei profunde și încântătoare pe care schițele sale despre Sfântul Ambroziu și Sfântul Augustin au lăsat-o în mintea mea". La Universitatea din Oxford, unde Newman s-a înscris la vârsta de șaisprezece ani, Părinții Bisericii, și în special Părinții alexandrini, au devenit dragostea vieții sale intelectuale și spirituale. Când Mișcarea din Oxford a început la scurt timp după întoarcerea sa din călătoria în Mediterana, în iulie 1833, Newman a publicat prima sa monografie, un studiu despre criza ariană din secolul al IV-lea, și a început să scrie o serie de scrisori despre Părinții Bisericii către editorul revistei British Magazine. Aceste scrisori au reprezentat atât o evaluare critică a Angliei contemporane și a anglicanismului, cât și un studiu al antichității creștine. În acel deceniu, Newman și colegii săi tractarieni au căutat în Biserica creștină antică un model fiabil, adică forma apostolică originară a creștinismului, prin care să reformeze anglicanismul contemporan. Au publicat propunerile lor într-o serie de Tracts for the Times (Tratate pentru timpuri). Inspirându-se din lucrările Părinților Bisericii, Newman a propus o Via Media între erezia protestantă și presupusele corupții romane pentru a consolida ethosul catolic al anglicanismului, evitând cu grijă tot ceea ce era roman. Dar nu toți anglicanii au înțeles sau au aprobat eforturile tractarienilor. De fapt, seria în mai multe volume de traduceri în limba engleză ale textelor patristice realizată de Edward Pusey, John Henry Newman și John Keble, A Library of Fathers of the Holy Catholic Church, Anterior to the Division of the East and the West (O bibliotecă a Părinților Sfintei Biserici Catolice, anterioară diviziunii dintre Răsărit și Apus), al cărui prim volum, Confesiunile Sfântului Augustin, a apărut în 1838, i-a înstrăinat pe anglicanii evanghelici. Decenii mai târziu, de la Oratoriul din Birmingham, părintele Newman amintea că "strigătul s-a auzit din toate părțile că tractarienii și scrierile Părinților ne vor face să devenim catolici înainte să ne dăm seama". Totuși, Newman, membru al tractarienilor, a insistat să susțină contrariul.
Munca lui Newman a continuat fără probleme până în lunga vacanță din 1839, când, la sfârșitul lunii august, studiul său asupra controversei monofizite din secolul al V-lea l-a alarmat serios. Și-a văzut chipul tractarian în acea oglindă antică și a descoperit, spre disperarea sa, că era monofizit. O lună mai târziu, a citit articolul lui Nicholas Wiseman din "Dublin Review" intitulat Anglican Claim [Revendicarea anglicană]. Inițial nu a fost tulburat, dar după reflecții ulterioare, apelul anti-donatist al lui Augustin, Securus iudicat orbis terrarum (întreaga lume judecă cu certitudine), a spulberat teoria sa a unei Via Media. Grație lui Augustin și prin intermediul lui Wiseman, Newman a descoperit în antichitate o regulă care respingea antichitatea ca regulă absolută în sine. În 1875, referindu-se la el însuși și la colegii săi din Mișcarea din Oxford, Newman a recunoscut că "niciunul dintre noi nu putea citi Părinții Bisericii și să se hotărască să devină discipolii lor fără să simtă că Roma, ca un administrator fidel, a păstrat în plinătate și în vigoare ceea ce comuniunea noastră lăsase să dispară". Temerile pe care le avuseseră alții și pe care Newman le respinsese s-au materializat într-adevăr. Părinții Bisericii au făcut din John Henry Newman un catolic.
Această scurtă descriere a importanței Părinților Bisericii pentru parcursul intelectual și spiritual al sfântului John Henry Newman este bine cunoscut de mulți. Dar poate mai puțin cunoscut este modul în care metodologia patristică a lui Newman rămâne relevantă pentru noi astăzi. Dezvoltată inițial în anii săi anglicani și dezvoltată în continuare după convertirea sa la catolicism, metodologia patristică a lui Newman oferă studenților contemporani ai Părinților un parcurs sigur către comorile intelectuale, teologice și spirituale ale Bisericii antice.
În 1836, la sărbătoarea Sfântului Augustin de Hipona, Newman i-a scris unui prieten: "Eu și Pusey ne propunem să ne unim numele ca editori comuni ai unei «Biblioteci a Părinților catolici», care va consta în traduceri ale Sfântului Augustin, Sfântului Ioan Gură de Aur etc. etc.". Pentru Newman, proiectul "a implicat traducerea textelor patristice, scrierea prefețelor pentru diverse volume, recrutarea de traducători suplimentari și, în general, supravegherea aspectelor comerciale ale publicării unei serii în mai multe volume". Deși inițial și-a imaginat clerul ca public de referință al Bibliotecii, el a recunoscut și că aceasta ar putea deveni o lectură populară. Prospectul pentru Biblioteca Părinților Sfintei Biserici Catolice recunoaște că puțini cititori aveau acces la biblioteci suficient de mari pentru a conține toate lucrările Părinților Bisericii. În plus, majoritatea cititorilor nu aveau suficiente cunoștințe despre limbile antice pentru a le citi cu ușurință. Chiar dacă cineva deținea o bibliotecă vastă și abilitățile lingvistice necesare pentru a beneficia de aceasta, de unde ar trebui să înceapă? Cum ar trebui să procedeze? Ca răspuns, noua Bibliotecă a Părinților și-a propus să ofere credincioșilor, îndeosebi clerului care avea puțin timp liber pentru lectură, "o introducere accesibilă, programatică și în limba engleză în lumea literaturii patristice".
Însă editorii volumelor știau că trebuie să procedeze cu prudență, deoarece colegii anglicani, precauți față de renașterea patristicii de către tractarieni, se temeau că oxonienii contrastau în mod eronat autoritatea Părinților Bisericii cu autoritatea Scripturii. În prefața din 1838 la al doilea volum al seriei, dedicat Catehezelor Sfântului Ciril din Ierusalim, Newman insistă că el și colegii săi nu intenționau să facă așa ceva. Mai degrabă, s-au inspirat de la teologii anglicani din secolele al XVII-lea și al XVIII-lea în angajarea lor cu tradiția patristică. Nici atracția teologilor carolingieni, nici apelul lor la Părinții Bisericii nu au subminat autoritatea Scripturii. După cum explică Newman, Scriptura conține doctrinele, principiile și temperamentul apostolice ale creștinismului primar. Este suficientă din punct de vedere material. Părinții nu adaugă nimic, deoarece nu oferă niciun corpus doctrinar separat care să nu se găsească în Scripturi. Cu toate acestea, adevăratul sens al Scripturii nu este întotdeauna clar. Cititorii contemporani nu sunt adesea de acord cu privire la semnificația sa. Prin urmare, Scripturile necesită un interpret.
Joseph Carola
Universitatea Pontificală Gregoriana, Roma
(După L'Osservatore Romano, 31 octombrie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu