![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]()
A fost publicat joi, 9 octombrie 2025, documentul semnat de papa la 4 octombrie Nu se poate separa credința de iubirea față de săraci Dilexi te, "Te-am iubit". Iubirea lui Cristos care se întrupează în iubirea față de săraci, înțeleasă ca îngrijire a bolnavilor; luptă împotriva sclaviei; apărare a femeilor care suferă excludere și violență; drept la educație; sprijin față de migranți; pomană, care "este dreptate restabilită, nu un gest de paternalism"; echitate, a cărei lipsă este "rădăcina tuturor relelor sociale". Leon al XIV-lea publică prima sa exortație apostolică, Dilexi te, un text în 121 de puncte care izvorăște din evanghelia Fiului lui Dumnezeu, care a devenit sărac încă din momentul în care a intrat în lume și care relansează magisteriul Bisericii despre săraci din ultimii 150 de ani. "O adevărată mină de învățături." Pe urmele predecesorilor Cu acest document - semnat pe 4 octombrie, sărbătoarea Sfântului Francisc de Assisi - al cărui titlu este preluat din Cartea Apocalipsului (Ap 3,9), pontiful augustinian se inserează astfel pe urmele predecesorilor săi: Ioan al XXIII-lea, cu apelul către țările bogate în Mater et magistra de a nu rămâne indiferente față de țările oprimate de foamete și sărăcie (83); Paul al VI-lea, cu Populorum progressio și intervenția la ONU "ca avocat al popoarelor sărace"; Ioan Paul al II-lea, care a consolidat doctrinal "raportul preferențial al Bisericii cu săracii"; Benedict al XVI-lea și Caritas in veritate, cu interpretarea sa "mai marcat politică" a crizelor din cel de-al treilea mileniu. În cele din urmă, Francisc, care a făcut din grija "față de săraci" și "cu săracii" una dintre pietrele de temelie ale pontificatului. O lucrare începută de Francisc Chiar Francisc începuse să lucreze la exortația apostolică în lunile dinaintea morții sale. Asemenea enciclicei Lumen fidei a lui Benedict al XVI-lea, reluată de Jorge Mario Bergoglio în 2013, și de data aceasta succesorul este cel care finalizează opera, care reprezintă o continuare a enciclicei Dilexit nos, ultima enciclică a papei argentinian, dedicată Inimii lui Isus. Pentru că este puternică "legătura" dintre iubirea lui Dumnezeu și iubirea față de săraci: prin ei, Dumnezeu "are încă ceva să ne spună", afirmă Leon al XIV-lea. Și amintește tema "opțiunii preferențiale" pentru săraci, expresie născută în America Latină (16) nu pentru a indica "un exclusivism sau o discriminare față de alte grupuri", ci mai degrabă "acțiunea lui Dumnezeu" care este mișcat de compasiune față de slăbiciunea omenirii. "Pe fața rănită a săracilor - scrie el - găsim imprimată suferința celor nevinovați și, prin urmare, însăși suferința lui Cristos" (9). "Fețele" sărăciei Există numeroase idei pentru reflecție, există numeroase stimulente pentru acțiune în exortația lui Robert Francis Prevost, în care sunt analizate "fețele" sărăciei. Sărăcia "celor care nu au mijloace de întreținere materială", a "celor care sunt marginalizați social și nu au instrumente pentru a da glas propriei demnități și propriilor capacități"; sărăcia "morală, spirituală, culturală"; sărăcia "celor care nu au drepturi, nu au spațiu, nu au libertate" (9). Noile sărăcii și lipsa de echitate În fața acestui scenariu, papa consideră "insuficientă" angajarea pentru a înlătura cauzele structurale ale sărăciei în societățile marcate "de numeroase inegalități", de apariția unor noi forme de sărăcie "mai subtile și periculoase" (10), de reguli economice care au sporit bogăția, "dar fără echitate". "Lipsa echității este rădăcina relelor sociale" (94), remarcă el. Dictatura unei economii care ucide "Când spunem că lumea modernă a redus sărăcia, o facem măsurând-o cu criterii din alte epoci care nu sunt comparabile cu realitatea actuală", afirmă Leon al XIV-lea (13). Din acest punct de vedere, salută "cu favoare" faptul că "Națiunile Unite au făcut din eradicarea sărăciei unul dintre Obiectivele de Dezvoltare ale Mileniului". Totuși drumul este lung, mai ales într-o epocă în care "dictatura unei economii care ucide" continuă să predomine, în care câștigurile câtorva "cresc exponențial", în timp ce cele ale majorității sunt "tot mai îndepărtate de bunăstarea acestei minorități fericite" și în care "ideologiile care apără autonomia absolută a piețelor și speculațiile financiare" sunt răspândite (92). Cultura rebutului, libertatea pieței, îngrijirea pastorală a elitelor Toate acestea sunt un semn că încă persistă - "uneori bine deghizată" - o cultură a rebutului care "tolerează cu indiferență ca milioane de persoane să moară de foame sau să supraviețuiască în condiții nedemne de ființele umane" (11). Papa stigmatizează atunci "criteriile pseudoștiințifice" conform cărora "libertatea pieței" va duce la "soluția" problemei sărăciei, precum și "îngrijirea pastorală a așa-numitelor elite", conform căreia "în loc să pierdem timpul cu săracii, este mai bine să avem grijă de bogați, de puternici și de profesioniști" (114). De fapt, el clarifică faptul că "drepturile umane nu sunt egale pentru toți" (94). Transformarea mentalității Ceea ce solicită pontiful este, așadar, o "transformare a mentalității", eliberându-ne înainte de toate de "iluzia unei fericiri care vine dintr-o viață confortabilă". Asta îi împinge pe mulți oameni spre o viziune a existenței bazată pe bogăție și succes "cu orice preț", chiar și în detrimentul altora și prin "sisteme politico-economice nedrepte" (11). Iată de ce "demnitatea fiecărei persoane umane trebuie să fie respectată acum, nu mâine" (92). În fiecare migrant respins este Cristos care bate la ușă Leon al XIV-lea dedică apoi un spațiu amplu temei migrațiilor. Cuvintele sale sunt însoțite de imaginea micuțului Alan Kurdi, băiatul sirian de trei ani care în 2015 a devenit simbolul crizei migranților din Europa, cu fotografia trupului său neînsuflețit pe o plajă. "Din păcate, în afară de o emoție de moment, fapte similare devin tot mai irelevante ca știri marginale" (11), constată Pontiful. În același timp, amintește de munca seculară a Bisericii față de cei care sunt constrânși să-și abandoneze pământurile, exprimată în centre de primire, misiuni la frontieră, eforturile lui Caritas Internationalis și ale altor instituții (75). "Biserica, asemenea unei mame, merge alături de cei care merg - continuă el -. Unde lumea vede amenințări, ea vede copii; unde se construiesc ziduri, ea construiește poduri. Știe că vestirea evangheliei este credibilă numai atunci când se traduce în gesturi de apropiere și primire. Și știe că în fiecare migrant respins este Cristos însuși care bate la ușile comunității" (75). Tot pe tema migrației, Papa Prevost își însușește celebrele "patru verbe" ale predecesorului său, Francisc: "A primi, a proteja, a promova și a integra". Și împrumută de la Bergoglio și definiția săracilor nu numai ca obiect al compasiunii noastre, ci "învățători ai evangheliei. A-i sluji pe săraci nu este un gest care trebuie făcut «de sus în jos», ci o întâlnire între egali... Biserica, așadar, atunci când se apleacă pentru a avea grijă de săraci, asumă postura sa cea mai elevată" (79). Femeile victime ale violenței și excluderii Leon al XIV-lea analizează apoi situația actuală, marcată de mii de persoane care mor zilnic "din cauze legate de malnutriție" (12). "De două ori sărace", adaugă el, sunt "femeile care îndură situații de excludere, maltratare și violență, pentru că adesea se găsesc cu posibilități mai mici de a-și apăra drepturile" (12). "Săracii nu există din întâmplare..." Succesorul lui Petru oferă o reflecție aprofundată asupra cauzelor însăși ale sărăciei: "Săracii nu sunt acolo din întâmplare sau printr-o soartă oarbă și amară. Cu atât mai puțin sărăcia este, pentru majoritatea dintre ei, o alegere. Și totuși, există încă unii care îndrăznesc să afirme acest lucru, dând dovadă de orbire și cruzime", subliniază el (14). "Evident, printre săraci există și cei care nu vor să muncească", dar sunt și atâția bărbați și femei care eventual colectează cartoane de dimineața până seara tocmai pentru "a supraviețui" și niciodată pentru "a îmbunătăți" viața. Pe scurt, citim într-unul dintre punctele focale ale Dilexi te, nu se poate spune "majoritatea oamenilor săraci sunt așa pentru că nu au dobândit merite, conform acelei false viziuni a meritocrației unde pare că numai cei care au avut succes în viață au merite" (14). Ideologii și orientări politice Uneori, observă Leon al XIV-lea, creștinii înșiși se lasă "infectați de atitudini marcate de ideologii lumești sau de orientări politice și economice care duc la generalizări nedrepte și concluzii înșelătoare". "Sunt cei care continuă să spună - subliniază el: «Sarcina noastră este să ne rugăm și să învățăm adevărata doctrină». Dar, separând acest aspect religios de promovarea integrală, adaugă că numai guvernul ar trebui să aibă grijă de ei sau că ar fi mai bine să-i lase în sărăcie, învățându-i în schimb să muncească" (114). Pomana, adesea disprețuită Un simptom al acestei mentalități este faptul că exercitarea carității este uneori "disprețuită sau ridiculizată, ca și cum ar fi vorba de obsesia unora și nu nucleul incandescent al misiunii ecleziale" (15). Papa se oprește pe larg asupra pomenii, rareori practicată și adesea disprețuită (115). "Fiind creștini, nu renunțăm la pomana. Este un gest care se poate face în diverse moduri și pe care putem încerca să-l facem în modul cel mai eficient, dar trebuie să-l facem. Și va fi întotdeauna mai bine să facem ceva decât să nu facem nimic. În orice caz, ne va atinge inima. Nu va fi soluția la sărăcia din lume, care trebuie căutată cu inteligență, tenacitate, angajare social. Dar trebuie să practicăm pomana pentru a atinge carnea suferindă a săracilor" (119). Indiferența creștinilor În același sens, pontiful observă "carența sau chiar absența angajării" față de apărarea și promovarea celor mai defavorizați în unele grupuri creștine (112). Dacă o comunitate a Bisericii nu cooperează pentru incluziunea tuturor, avertizează el, "va risca și dizolvarea, chiar dacă vorbește despre teme sociale sau critică guvernele. Va ajunge cu ușurință să fie scufundată de mondenitatea spirituală, deghizată în practici religioase, în întâlniri fără rod sau în discursuri goale" (113). De aici necesitatea de a "afirma cu claritate că există o legătură inseparabilă între credința noastră și cei săraci" (36). Mărturia sfinților, fericiților și a ordinelor călugărești Pentru a contrabalansa această atitudine de indiferență, există o lume de sfinți, fericiți și misionari care, de-a lungul secolelor, au întruchipat imaginea "unei Biserici sărace pentru săraci" (35). De la Francisc de Assisi și gestul său de a îmbrățișa un lepros (7) până la Maica Tereza, icoană universală a carității dedicate muribunzilor din India "cu o duioșie care era rugăciune" (77). Și din nou, Sfântul Laurențiu, Sfântul Iustin, Sfântul Ambroziu, Sfântul Ioan Gură de Aur, chiar Sfântul Augustin al său, care a afirmat: "Cine spune că îl iubește pe Dumnezeu și nu are milă de cei nevoiași, minte" (45). Leon amintește, de asemenea, de opera camilienilor pentru bolnavi (49), a congregațiilor feminine din spitale și aziluri de bătrâni (51). El amintește de primirea acordată văduvelor, copiilor abandonați, pelerinilor și cerșetorilor din mănăstirile benedictine (55). Și amintește, de asemenea, de franciscani, dominicani, carmeliți și augustinieni care au început "o revoluție evanghelică" printr-un "stil de viață simplu și sărac" (63), împreună cu trinitarienii și mercedarii care, luptând pentru eliberarea prizonierilor, au exprimat iubirea "unui Dumnezeu care eliberează nu numai de sclavia spirituală, ci și de opresiunea concretă" (60). "Tradiția acestor ordine nu s-a încheiat - subliniază el. Dimpotrivă, a inspirat noi forme de acțiune în fața sclaviilor moderne: traficul de ființe umane, munca silnică, exploatarea sexuală, diferitele forme de dependență. Caritatea creștină, atunci când se întrupează, devine eliberatoare" (61). Dreptul la educație Pontiful amintește, de asemenea, exemplul Sfântului Iosif Calasanzio, care a fondat prima școală populară gratuită din Europa (69), pentru a sublinia importanța educării săracilor: "Nu este o favoare, ci o datorie. Copiii au dreptul la cunoaștere, ca o cerință fundamentală pentru recunoașterea demnității umane" (72). Lupta mișcărilor populare În exortație, papa menționează și lupta împotriva "efectelor distructive ale imperiului banilor" din partea mișcărilor populare, conduse de lideri "adesea suspectați și chiar persecutați" (80). Aceștia, scrie el, "ne invită să depășim acea idee a politicilor sociale concepute ca o politică față de săraci, dar niciodată cu săracii, niciodată a săracilor" (81). O voce care să trezească și să denunțe În ultimele pagini ale documentului, Leon al XIV-lea cheamă întregul popor al lui Dumnezeu să "facă auzită, chiar dacă în moduri diferite, o voce care să trezească, să denunțe, care să se expună chiar cu riscul de a părea proști. Structurile nedreptății trebuie recunoscute și distruse cu forța binelui, prin schimbarea mentalităților, dar și, cu ajutorul științelor și al tehnicii, prin dezvoltarea de politici eficiente în transformarea societății" (97). Săracii, nu o problemă socială ci centrul Bisericii Este necesar ca "toți să ne lăsăm evanghelizați de săraci", îndeamnă papa (102). "Creștinul nu-i poate considera pe săraci numai ca pe o problemă socială: sunt o chestiune de familie. Sunt dintre ai noștri". De aceea, "raportul cu ei nu se poate reduce la o activitate sau la o funcție a Bisericii" (104). "Săracii sunt în centrul însuși al Bisericii" (111), conchide el. Salvatore Cernuzio (După L'Osservatore Romano, 9 octombrie 2025) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * ![]() | ![]() |