|
© Vatican Media |
Ziua profesorilor. UNICEF: Nu mai ipotecați viitorul copiilor
Există 272 de milioane de copii în întreaga lume care nu merg la școală. Datele devin alarmante dacă ne gândim la zonele devastate de război, precum Gaza, Haiti și Sudan. În plus, doar 31% dintre țări au sisteme eficiente de dezvoltare profesională, iar reducerile la finanțarea educației cântăresc greu. Președintele UNICEF, Graziano, a declarat: "Asigurarea unor profesori instruiți, motivați și sprijiniți înseamnă nu numai oferirea de cunoștințe, ci și protecție, speranță și oportunități de viață și de viitor pentru copii".
În fiecare an, pe 5 octombrie, lumea se oprește o clipă pentru a privi spre sălile de clasă, cărți, table și, mai presus de toate, spre cei care, cu răbdare și pasiune, se dedică zilnic construirii viitorului. Este Ziua Mondială a Profesorilor, instituită de UNESCO în 1994 pentru a comemora semnarea Recomandării din 1966 privind statutul profesorilor, un document care a consacrat drepturile și responsabilitățile acestei profesii, adesea luată de bună, dar care, în realitate, susține o mare parte a societății. Nu este numai o ocazie de celebrare, ci o oportunitate de reflecție globală. În fiecare an, ONU propune o temă centrală: de la valoarea formării continue la demnitatea profesională, până la noile provocări aduse de tehnologiile digitale. Anul acesta, accentul internațional se pune pe colaborare ca element cheie în redefinirea rolului profesorilor în peisajul educațional contemporan. Și tocmai în lumina scenariului actual marcat de conflicte din păcate cunoscute de știri, UNICEF, mereu în avangarda "sănătății educaționale a minorilor" și nu numai, trage un semnal de alarmă: numărul copiilor și tinerilor care nu merg la școală s-a situat în jurul a 265 de milioane timp de un deceniu, dar ultimele estimări arată un salt înainte încă din 2023, ducând cifra la 272 de milioane. Și, odată cu reducerea cu 3,2 miliarde de euro a asistenței oficiale pentru dezvoltare alocate educației, numărul copiilor care nu merg la școală la nivel mondial ar putea crește la 278 de milioane în următorii ani.
Educația în pericol grav în contextele afectate de conflict
În multitudinea de contexte de crize sociale, economice, politice, climatice și de război, cifrele devin și mai evidente: din cei aproximativ 272 de milioane de copii, 234 de milioane au nevoie de sprijin pentru a accesa o educație de calitate, o creștere de 35 de milioane în ultimii trei ani. Dintre acești 234 de milioane de copii, 85 de milioane nu merg deloc la școală: 52% sunt fete, 17% sunt refugiați sau persoane strămutate în interiorul țării, iar peste 20% sunt copii cu dizabilități. În Gaza, începând cu iulie 2025, 1.466.000 de copii se confruntau cu dificultăți în educație. În iunie 2025, 588 de clădiri școlare fuseseră afectate, 538 în Fâșia Gaza (95,4%) și alte 50 în Cisiordania. În Sudan, peste 17 milioane din cei 19 milioane de copii de vârstă școlară rămân în afara școlii. În Haiti, escaladarea violenței bandelor și tulburările civile au lăsat peste 1,4 milioane de copii în necesitate urgentă de sprijin educațional. "Acestea sunt cifre șocante, sunt cifre care ne pun mult pe gânduri, ne întristează, ne alarmează și sunt în contrast cu ceea ce ar trebui să fie sistemul eficient de dezvoltare profesională și culturală a copilăriei - spune Nicola Graziano, președintele UNICEF Italia - mai ales pe fronturile de război situația este foarte gravă, chiar dacă UNICEF este prezent cu Temporary School [Școlile temporare] care încearcă să compenseze instruirea, dar, de exemplu, în Gaza, în acest moment, există un milion și jumătate de copii care nu au nicio posibilitate de educație obișnuită, deoarece școlile sunt distruse, deoarece sunt încredințate bunăvoinței multor voluntari care își riscă viața pentru că încearcă să predea unde pot, adesea sub cerul liber, literalmente sub bombe, acest fapt este foarte grav pentru că reprezintă o ipotecă serioasă asupra viitorului acestor micuți: noi, cei care credem mereu că poate cheia de boltă a omenirii este reprezentată de cultură, de cunoaștere, de instruire și educație, ne aflăm într-o contra-tendință foarte alarmantă și acesta este motivul pentru care, de Ziua Mondială a Profesorilor, exaltăm rolul tuturor profesorilor și învățătorilor, deoarece ei sunt o sursă de dezvoltare, un mijloc de a inversa această tendință și garantează un viitor pentru minorii din lume".
Investiții și în "hrană culturală"
Desigur, în fața foametei, a lipsei apei, medicamentelor și a serviciilor de bază, educația pare un bun de lux, dar nu ar trebui să fie așa, spune Nicola Graziano, președintele UNICEF Italia: "Acestea sunt două exigențe care merg mână în mână; nu-i putem lăsa în urmă pe cei care au cea mai mare nevoie de ele. Hrana nu poate fi comparată cu educația; nicio necesitate de bază nu poate fi cumpărată numai cu educație. Dar poate că, citind și principiile fundamentale ale Convenției ONU cu privire la Drepturile Copilului și principiile Constituției italiene, «hrana culturală» este probabil ceva de care niciun copil nu ar trebui să se lipsească. Niciun copil nu ar trebui să fie privat de dreptul de a învăța și de a-și construi un viitor: asigurarea unor profesori instruiți, motivați și sprijiniți înseamnă nu numai oferirea de cunoștințe, ci și protecție, speranță și oportunități de viață". Apelul UNICEF este din nou adresat instituțiilor, să nu privească în altă parte și să înceteze reducerea finanțării educației: "Guvernul și guvernele - adaugă Graziano - trebuie să înțeleagă că totul începe cu învățământul. Este clar că avem nevoie de resurse și instrumente și trebuie să ne gândim din ce în ce mai mult la furnizarea acestor instrumente: reducerile la cultură, reducerile la învățământ reprezintă o limitare serioasă pentru viitor și încetinesc revoluția culturală pe care întreaga lume o merită. Temporary School [Școlile temporare] sunt o inițiativă frumoasă și validă, dar singure nu sunt suficiente, motiv pentru care am lansat acum un apel către toate școlile pentru a răspunde cumva acestei nevoi de a dezvolta și de a da sens și înțelegere drepturilor fundamentale ale copilăriei și adolescenței. Astfel începe un proces cu Ministerul Educației, care a emis recent o circulară către toate școlile pentru a implementa ideea unei educații civice răspândite și profund înrădăcinate, care să ia în considerare și valori precum mediul înconjurător, frumusețea artei și respectul, valori care sunt în această perioadă atât de dificilă și dramatică pentru copiii din lume, ne confruntăm probabil cu cea mai semnificativă criză de la perioada postbelică încoace, dar în orice caz nu trebuie și nu putem niciodată să ne distanțăm de aceste nevoi".
Prezența la școala primară rămâne scăzută
Copiii și tinerii nu merg la școală din cauza factorilor de mediu, dar și sistemul școlar își pierde eficiența: în 2024, doar 31% dintre țări aveau sisteme eficiente de dezvoltare profesională a cadrelor didactice, mai puțin de jumătate din obiectivul de 64%. Pe măsură ce lumea se apropie de termenul limită pentru Agenda 2030, tabela de bord a Obiectivelor de Dezvoltare Sustenabilă (ODD) pentru obiectivul educației arată rezultate contrastante: unele țări progresează prea lent pentru a îndeplini obiectivele, în timp ce multe altele înregistrează progrese bune. De exemplu, în timp ce 25% dintre țări se confruntă cu o stagnare a participării la educația timpurie, 34% înregistrează progrese rapide către atingerea obiectivelor lor naționale. La nivel global, UNICEF lucrează pentru a consolida accesul profesorilor la o dezvoltare profesională continuă și de înaltă calitate, adaptată contextului și exigențelor locale. În plus, UNICEF sprijină și investește în mentorat și în sprijin, în accesul la resurse, în grupurile de sprijin între cei de aceiași vârstă și în leadership de susținere. A investi în profesori înseamnă a investi în viitor. Este fundamental ca guvernele și comunitatea internațională să investească urgent în educație, astfel încât fiecare copil, oriunde s-ar afla, să poată conta pe prezența unui profesor alături.
Inițiative în lume pentru Ziua Profesorilor
În diferite orașe din lume, 5 octombrie este o zi plină de inițiative. Conferințe și seminarii la universități evidențiază provocările educaționale contemporane. Evenimente în școli, unde elevii pregătesc mesaje, postere sau mici ceremonii pentru a le mulțumi profesorilor lor. Rețelele de socializare și campaniile pe rețelele de socializare, cu hashtag-uri dedicate, evidențiază istoriile profesorilor capabili să schimbe vieți. Premii și recunoașteri, cum ar fi Global Teacher Prize [Premiul Global pentru Profesori], care celebrează anual profesorii extraordinari capabili să inoveze și să lase o amprentă de neșters asupra elevilor lor. Este, de asemenea, o zi pentru a face bilanțul dificultăților: clase supraaglomerate, salarii inadecvate, deficit de personal și necesitatea de a reda prestigiul și centralitatea unei profesii care nu se limitează la a transmite cunoștințe, ci care modelează cetățeni, conștiințe și speranțe. În fond, Ziua Mondială a Profesorilor este o invitație colectivă de a recunoaște că în spatele fiecărui om de știință, artist, medic sau scriitor a existat un profesor care a fost capabil să vadă un talent, să încurajeze o curiozitate, să aprindă o scânteie.
Cecilia Seppia
(După Vatican News, 5 octombrie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu