Anul pastoral
2024‑2025

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Foamea, războiul și speranța

Foamea ca instrument de război, ca armă letală. Așa cum se făcea în vremurile străvechi, când orașele erau asediate și cucerite "prin foame". Toate acestea astăzi. Iată ce reiese din știrile zilnice care vin din Orientul Mijlociu și din avertismentul de lunea trecută al secretarului general al ONU, António Guterres, de a nu folosi foamea "ca armă de război", chiar în momentul în care FAO își publica Raportul anual privind starea securității alimentare și a nutriției în lume.

Pentru a scăpa de tragedia foametei, mii de persoane sunt forțate să migreze. Acești migranți, care, din cauza plăgii foamei sau din alte cauze, inclusiv propria căutare a fericirii, se deplasează în număr mare prin lume, perturbând-o efectiv. Privindu-i de la distanță și stând confortabil, pot părea persoane disperate. Dar aceasta, de fapt, este numai o aparență. În mesajul său pentru a 111-a Zi Mondială a Migrantului și Refugiatului, publicat pe 25 iulie 2025, Papa Leon a făcut o strânsă "legătură între migrație și speranță", care, scrie pontiful, "se revelează distinct în multe dintre experiențele migratorii din zilele noastre. Mulți migranți, refugiați și persoane strămutate sunt martori privilegiați ai speranței trăite în viața de zi cu zi, prin încrederea lor în Dumnezeu și prin suportarea adversităților în vederea unui viitor în care întrezăresc apropierea fericirii, a dezvoltării umane integrale. [...] Într-o lume întunecată de războaie și nedreptăți, chiar și acolo unde totul pare pierdut, migranții și refugiații se ridică drept mesageri ai speranței. Curajul lor și tenacitatea lor este mărturie eroică a unei credințe care vede dincolo de ceea ce pot vedea ochii noștri și care dă puterea de a înfrunta moartea de-a lungul diferitelor rute migratorii contemporane".

Mesageri ai speranței, asta sunt migranții. Nu numai atât, ei sunt și purtători ai mântuirii, așa cum spunea deja Papa Francisc: "perturbarea" pe care aceste persoane o aduc odată cu sosirea lor este benefică, rodnică. Mai ales pentru Biserică, Leon o spune clar: "Migranții și refugiații îi amintesc Bisericii dimensiunea sa peregrină, încontinuu îndreptată spre patria definitivă, susținută de o speranță care este virtute teologală. De fiecare dată când Biserica cedează ispitei de «sedentarizare» și încetează să fie civitas peregrina - popor al lui Dumnezeu pelerin spre patria cerească (cf. Augustin, De civitate Dei, Cartea XIV-XVI), ea încetează să fie «în lume» și devine «a lumii» (cf. In 15,19). [...] De fapt, cu entuziasmul lor spiritual și vitalitatea lor ei pot contribui la revitalizarea comunităților ecleziale rigide și împovărate, unde un deșert spiritual avansează amenințător. Prezența lor trebuie așadar recunoscută și apreciată ca o adevărată binecuvântare divină, o ocazie pentru a se deschide harului lui Dumnezeu care dăruiește nouă energie și speranță Bisericii sale: «Nu uitați ospitalitatea, căci datorită ei unii i-au găzduit, fără a-și da seama, pe îngeri!» (Evr 13,2)".

Așadar crește puternic suspiciunea că cei disperați nu sunt ei, migranții. Cardinalul Biffi, arhiepiscop de Bologna, adresându-se orașului său, a definit această societate ca fiind "sătulă și disperată". Cuvintele nu ar fi putut fi niciodată mai precise. Un om sătul, care este "plin", simte crescând un gol tot mai mare în el, o senzație de frustrare, un sentiment de disperare. Un om flămând trăiește din speranță și merge curajos prin lume datorită acestei virtuți. Așa cum sugera parabola lui Isus despre bogatul lacom, care nu are nume, "lacom" înseamnă benchetuitor. Acest om nu are identitate, este strivit peste faptul de "a face", el este identificat prin rolul său, prin acțiunea sa; este un om fără un trecut și fără un viitor, care trăiește numai pentru a consuma prezentul și ajunge să se consume pe sine în acest "prezentism". La ușa lui stă pe pământ săracul, Lazăr, iar lacomul nu știe, dar tocmai acest sărac este adevăratul bogat în speranță, iar Lazăr ar fi și speranța sa, dacă i-ar deschide acea ușă. Foamea fizică care face ca populații întregi să sufere și să moară amintește de o altă foame care locuiește în inima fiecărei persoane, pe care niciun aliment nu o poate sătura, însă este necesar să o recunoaștem, să simțim că tocmai acea foame ne face pe toți frați și atunci, dintr-un instrument de război, poate deveni un moment de primire, de întâlnire, de mântuire.

Andrea Monda

(După L'Osservatore Romano, 30 iulie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat