|
© Vatican Media |
Teme augustiniene în Leon al XIV-lea
Centralitatea lui Cristos
Revenirea "la primatul lui Cristos în vestire". Aceasta este una dintre prioritățile Papei Leon al XIV-lea, care, la două zile după alegerea sa, pe 10 mai 2025, în întâlnirea sa cu Colegiul Cardinalilor, a îndemnat la reînnoirea adeziunii față de drumul pe care Biserica îl parcurge pe urma Conciliului al II-lea din Vatican. Pontiful a amintit că "Papa Francisc a reamintit și a actualizat magistral conținuturile acestuia în exortația apostolică Evangelii gaudium" și a voit să sublinieze unele dintre principiile sale fundamentale, printre care, pe lângă "primatul lui Cristos în vestire", convertirea misionară a întregii comunități creștine; creșterea în colegialitate și în sinodalitate; atenția față sensus fidei, în special în formele sale cele mai specifice și incluzive, cum ar fi evlavia populară; grija iubitoare față de cei din urmă, de rebutați; dialogul curajos și încrezător cu lumea contemporană în diferitele sale componente și realități.
Centralitatea lui Cristos este o altă caracteristică a spiritualității augustiniene și ea reiese pe larg în Leon al XIV-lea. Augustin îl cunoaște pe Isus prin intermediul mamei sale, Monica, care îl educă la credința catolică încă din copilărie, dar nu aderă la ea. În adolescență este captivat de primele iubiri, iubește să petreacă timpul său cu prietenii, este atras de spectacole teatrale, studiază retorica pentru a face carieră în tribunale sau în municipalități, dar între timp nu renunță la plăcerile vieții. Lectura lucrării Hortensius a lui Cicero, care l-a inspirat să urmeze cea mai nobilă filozofie, a avut un impact profund asupra lui. "Mi-a schimbat felul de a simți... - avea să povestească el în Confesiuni (III, 4, 7) - a trezit în mine noi aspirații și noi dorințe, a decăzut brusc în ochii mei orice speranță deșartă și m-a făcut să tânjesc după înțelepciunea nemuritoare cu o fervoare incredibilă a inimii". Această carte îl stimulează, aprinde și înflăcărează "să iubească, să caute, să urmeze, să ajungă, să îmbrățișeze cu vigoare... înțelepciunea în sine, oriunde s-ar afla".
El rămâne însă dezamăgit de "absența dintre acele pagini a numelui lui Cristos", pe care, insuflat în el de mama sa, îl "păstrase" în inimă, "astfel încât orice operă în care lipsea, oricât de învățată și rafinată și veridică ar fi fost", nu îl cucerea "total" (III, 4,8).
Tânărul exuberant din Tagaste începe apoi să citească Sfânta Scriptură: "Și iată ce văd: un obiect obscur pentru cei mândri și nu mai puțin ascuns copiilor, o intrare joasă, apoi un pasaj sublim învăluit în mister" (III, 5,9). O consideră "o operă nedemnă de comparație cu măreția lui Tullius", și pentru că "orgoliul său umflat" "îi detesta... modestia", "vederea sa nu-i pătrundea în adâncurile sale". O va recunoaște mai târziu ca fiind făcută "să crească odată cu cei mici", recunoscând că a disprețuit să se facă "mic" pentru că "umflat de aroganță" se credea "mare" (III, 5,9). Drumul tânărului din Numidia spre convertire va fi lungă și anevoioasă, atunci când va decide să se îmbrace "cu Domnul Isus Cristos", să se îndepărteze definitiv de "desfrâuri", "beții", "îmbrățișări" și "necurății", să nu se adapteze "cărnii în poftele sale" (VIII, 12, 29), să se dedice, așadar, total lui Dumnezeu și să-și continue căutarea Adevărului în cadrul Bisericii. Din acel moment, Cristos devine punctul central al existenței lui Augustin ("cel căruia m-am dedicat în întregime" Controversa academică II, 1, 2).
Recunoscută drept centru al credinței, întruparea Cuvântului lui Dumnezeu fiind centrul istoriei mântuirii, va fi inima reflecției sale teologice. Dar trebuie ținut cont de faptul că pentru sfântul nord-african, teologia este întotdeauna filozofie, chiar dacă este forma cea mai înaltă, deoarece obiectul său este Dumnezeu.
Cu siguranță, retras la Cassiciaco, în peisajul rural Brianza, în Lombardia de astăzi, fostul retor era încă impregnat de acea filozofie "din această lume sensibilă" care îi afectase atât de profund gândirea sa și căreia, convertindu-se, îi contrastează, prin metoda dialogului, "adevărata filozofie" (Controversa academică III, 19,42), așa cum mărturisesc primele sale lucrări, născute tocmai în acea perioadă a christianae vitae otium (Retractationes I, 1,1) care precedă pregătirea sa pentru botez. Cu toate acestea, Augustin este convins că "Fiul nu este numit Dumnezeu în sens impropriu" (De ordine I, 10,29) și câțiva ani mai târziu, în Adevărata religie (16, 30), avea să afirme că "Însăși Înțelepciunea lui Dumnezeu, adică unicul Fiu, consubstanțial și coetern cu Tatăl, a binevoit să asume întreaga natură a omului, și Cuvântul s-a făcut trup și a locuit printre noi". Apoi, în Comentariu la Evanghelia după Ioan (2,3), va preciza: "S-a făcut om pentru noi, ca să-i poată duce astfel pe cei slabi prin marea din acest secol și să-i ducă în patrie". Așadar, maturizându-se tot mai mult în credință, și prin studiul Scripturii, episcopul de Hipona este preocupat să-l facă cunoscut pe Cristos conform învățăturii Bisericii catolice și - așa cum a explicat părintele augustinian Nello Cipriani într-una dintre ultimele sale scrieri (Isus Cristos în viața și reflecția sfântului Augustin) - să "îi facă pe credincioși să crească în cunoașterea și iubirea misterului lui Cristos, pentru a-i uni tot mai strâns cu el, capul, și cu trupul său, care este Biserica" și "să-i călăuzească să trăiască o experiență creștină autentică, astfel încât mărturisirea corectă a învățăturii catolice să corespundă unei credințe trăite autentic".
"A-l duce pe Cristos la toate popoarele" este și "urgența" Papei Leon al XIV-lea, subliniată pe 22 mai anul trecut în discursul său adresat adunării generale a Operelor Misionare Pontificale, după ce a specificat, cu câteva zile înainte, că mottoul ales pentru slujirea sa episcopală - "In Illo uno unum", preluat din Expunere despre Psalmi 127, 3 - și confirmat pentru slujirea sa petrină, are scopul de a chema la unitate în Cristos, deoarece "comuniunea noastră se realizează" dacă "noi convergem în Domnul Isus. Cu cât suntem mai credincioși și mai ascultători față de el, cu atât suntem mai uniți între noi. De aceea, fiind creștini, suntem cu toții chemați să ne rugăm și să lucrăm împreună pentru a ajunge, pas cu pas, la acest scop, care este și rămâne opera Duhului Sfânt" (Discurs adresat reprezentanților altor Biserici și Comunități Ecleziale și ai altor Religii, 19 mai). O invitație deja rostită în timpul Liturghiei de început al slujirii petrine (18 mai) și precedată de citarea unui discurs (359, 9) al episcopului de Hipona: "Biserica este formată din toți cei care sunt în armonie cu frații și surorile lor și care îl iubesc pe aproapele". Pornind de la această premisă, Pontiful exprimă "marea dorință" pentru "o Biserică unită, semn de unitate și de comuniune, care să devină un ferment pentru o lume reconciliată", invitând "lumea" să privească "spre Cristos", să se apropie "de el", să primească "cuvântul său care luminează și mângâie", să asculte "propunerea sa de iubire pentru a deveni unica sa familie", pentru că "în unicul Cristos noi suntem una". Și acesta este drumul pe care trebuie să-l parcurgem împreună, între noi, dar și cu Bisericile creștine surori, cu aceia care parcurg alte căi religioase, cu aceia care cultivă neliniștea căutării lui Dumnezeu, cu toate femeile și bărbații de bunăvoință, pentru a construi o lume nouă în care să domnească pacea.
Leon al XIV-lea oferă această indicație și Conferinței Episcopale Italiene (17 iunie), adăugând că "este nevoie de un elan reînnoit în vestirea și în transmiterea credinței", iar aceasta înseamnă "să-l punem pe Isus Cristos în centru și, urmând calea indicată de Evangelii gaudium, să ajutăm persoanele să trăiască o relație personală cu el, să descopere bucuria evangheliei".
"Într-o perioadă de mare fragmentare, este necesar să ne întoarcem la fundamentele credinței noastre, la kerygma", afirmă papa, pentru aceasta, "prima mare angajare care le motivează pe toate celelalte" este "să-l aducem pe Cristos «în venele» omenirii, reînnoind și împărtășind misiunea apostolică", adică proclamarea veștii bune.
Totuși, este necesar să "discernem" modalitățile prin care aceasta poate "ajunge la toți", deoarece sunt necesare "acțiuni pastorale capabile să ajungă la cei mai îndepărtați" și "instrumente potrivite pentru reînnoirea catehezei și a limbajelor vestirii". Acestea sunt și câteva dintre sfaturile pe care episcopul de Hipona le dă în tratatele Prima cateheză creștină și Doctrina creștină, în care are grijă să descrie cum să interpretăm corect Scriptura și cum să o expunem în funcție de interlocutori sau ținând cont de tipul de auditoriu. În nenumăratele sale scrieri, Augustin îl face cunoscut pe Cristos ca imagine a Tatălui ("Luând un trup s-a întrupat pentru a se manifesta simțurilor oamenilor", Confesiuni XIV, 20), model pentru om, "incapabil să-l vadă pe Dumnezeu din cauza păcatelor care l-au făcut impur" (Treimea VII, 3,5); dar și ca adevăr, știință și înțelepciune (cf. XIII, 19,24) și totodată ca mediator ("Domnul Isus Cristos a venit în trup nu pentru alt motiv... decât pentru a da viață, a mântui, a elibera, a răscumpăra, a lumina pe cei care anterior erau în moarte, în infirmitate, în sclavie, în închisoare, în întunericul păcatelor", Pedeapsa și iertarea păcatelor și botezul copiilor I, 26, 39, și este "ușa pentru a merge la Tatăl", Comentariu la Evanghelia după Ioan 47, 3), și apoi, din nou, ca învățător ("Îl avem pe Cristos în noi... Tot ce nu puteți înțelege din cauza lipsei inteligenței și a cuvântului meu, întoarceți-vă în inima voastră către Cel ce mă învață pe mine ceea ce spun și vă împărtășesc așa cum crede", Comentariu la Evanghelia după Ioan 20, 3), și un exemplu de umilință. Tocmai umilința lui Cristos este piesa finală a puzzle-ului convertirii marelui părinte al Bisericii, care înțelege că se poate înălța la Dumnezeu numai agățându-se de "mediatorul dintre Dumnezeu și oameni, omul Isus Cristos"; de fapt, urmând calea umilinței "umilului Isus", Augustin găsește calea care îl conduce la Adevăr (cf. Confesiuni VII, 18, 24).
"Ne-a arătat calea umilinței prin învățătura sa și a parcurs-o suferind pentru noi", spune episcopul de Hipona despre Cristos în Discursul 23/A, 3, și "Să încercăm să fim mici; să cerem și să învățăm asta de la marele nostru Învățător" în Discursul 68, 9. Ecoul acestor ultime cuvinte poate fi ușor găsit în omilia rostită de papa la Liturghia pro ecclesia din 9 mai, în care subliniază că "o angajare indispensabilă pentru oricine exercită o slujire a autorității în Biserică" este "să dispară pentru ca să rămână Cristos, să se facă mic pentru ca el să fie cunoscut și glorificat, să se dăruiască până la capăt pentru ca nimănui să nu-i lipsească ocazia de a-l cunoaște și a-l iubi".
"El ne-a iubit pentru ca și noi să ne iubim unii pe alții. Iubindu-ne, ne-a dat ajutorul pentru ca prin iubire reciprocă să ne putem apropia și, mădularele noastre legate de o legătură atât de dulce, să fim trupul unui Cap atât de mare" (Comentariu la Evanghelia după Ioan 65,2), este sinteza episcopului de Hipona. În timp ce Leon al XIV-lea, în Liturghia pentru Jubileul Familiilor, Bunicilor și Bătrânilor (1 iunie), insistând asupra invitației lui Cristos de a fi cu toții "una" - care este "cel mai mare bine care se poate dori, pentru că această unire universală realizează între creaturi comuniunea veșnică de iubire în care se identifică Dumnezeu însuși, ca Tată care dă viața, Fiu care o primește și Duh care o împărtășește" - recomandă să mergem împreună pe "urmele" lui Cristos, "umili, hotărâți, fermi în credință și deschiși tuturor în caritate" (Jubileul Preoților, 27 iunie). Mai precis, Pontiful clarifică faptul că a crede în Isus Cristos "și a-l urma ca discipoli ai săi înseamnă a ne lăsa transformați, astfel încât și noi să putem avea aceleași sentimente ale sale: o inimă care se înduioșează, o privire care vede și nu trece mai departe, două mâini care ajută și alină rănile, umerii puternici care iau asupra lor povara celor aflați în nevoie" (Omilia în Parohia Pontificală "Sfântul Toma de Villanova" din Castel Gandolfo, 13 iulie).
Și astfel, pentru papa, a-l pune pe Cristos în centru înseamnă "a ne întoarce la propria inimă", a descoperi acolo "legea iubirii" scrisă de Dumnezeu. A înțelege, după aceea, cât de mult Isus "ne iubește și are grijă de noi" ne determină să "iubim în același fel", să devenim "semne ale iubirii sale". În sinteză, Leon al XIV-lea cere o "revoluție a iubirii", "iubire care se dăruiește și nu posedă, iubire care iartă și nu pretinde, iubire care ajută și nu abandonează niciodată", care ne determină să "devenim aproapele" celor pe care îi întâlnim pe drumul nostru, așa cum "în Cristos, Dumnezeu s-a făcut aproapele fiecărui bărbat și al fiecărei femei" (Angelus, 13 iulie).
Tiziana Campisi
(După L'Osservatore Romano, 29 iulie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu