Cursul pentru logodnici: între moluscă și vertebrat
Familia este cea mai importantă instituție de pe pământ. În ea și de la ea se construiesc atât Biserica, cât și societatea! Atât Biserica, cât și societatea sunt o familie de familii!
De ce insistă Oficiul pentru Pastorația Familiei ca tinerii candidați la sacramentul Căsătoriei să participe la cursul pentru logodnici? Pentru că o astfel de participare este esențială pentru familia de astăzi și de mâine! Sigur că Oficiul nu face minuni! Nici nu-și propune și nici nu are pârghiile necesare! Ceea ce face însă este să insiste ca tinerii să participe, iar el, ca parte a Curiei diecezane de Iași, face partea lui!
Apare însă o problemă! Nu e timp! Cei mai mulți tineri spun că nu au timp să participe la cursurile pentru logodnici, nici la cele organizate în parohii, nici la cele propuse de către Oficiul pentru Pastorația Familiei. Dar, oare, chiar nu au timp? Sau mai degrabă un bagaj de cunoștințe acumulate i-ar responsabiliza și mai mult în viitoarea viață de familii?! Și cum astăzi se fuge de responsabilitate...
Când aud împreună anumite lucruri despre căsătorie sau despre viața de familie, atât logodnicul, cât și logodnica, atunci când vine "mâine" al vieții lor de familie, se privesc în ochi și indirect își spun: "Da, știm că acest lucru nu este chiar așa..."
În realitate, conținutul cursului pentru logodnici, propus de către Oficiul pentru Pastorația Familiei nu este unul de tip "moluscă", ci mai degrabă unul de tip "vertebrat", nu este ceva ușor de înghițit, asemenea unei moluște, care curge de la sine, ci mai degrabă unul care conține "spini" sau "oase", de cele mai multe ori greu de digerat!
Pentru că, da, ca un Oficiu al Bisericii, nu puteam fi de acord cu conviețuirea tinerilor fără căsătorie; nu putem fi de acord cu divorțul; nu putem accepta ca cei doi soți să se trateze reciproc asemenea a două obiecte; nu putem promova sau susține folosirea în cadrul actului conjugal a tot ceea ce oferă astăzi piața în materie de "anticoncepționale", indiferent sub ce formă sau marcă s-ar prezenta acestea; nu putem fi de acord cu avortul, așa cum nu putem fi de acord cu soțul sau soția "de rezervă"; nu putem accepta ca Dumnezeu să nu fie parte din viitoarea viață de familie, mai ales că el îi oferă pe cei doi unul altuia; nu putem exclude viața, ținând cont că cei care ar exclude-o ar da dovadă de cel mai mare egoism: "Bine că trăiesc eu!".
Suntem de acord însă că, în viața noastră și în jurul nostru, totul este dar, că am primit viața în mod gratuit, că am fost oferiți părinților și lumii în mod gratuit, că cei doi au fost oferiți unul altuia fără să trebuiască să plătească vreo ceva și mai suntem de acord că prin căsătorie cei doi nu devin "proprietate" unul pentru celălalt, așa cum nu sunt oferiți pentru "a se folosi" reciproc, ci pentru "a se sluji" și "a avea grijă" unul de celălalt.
Într-o lume în care mentalitatea este de tipul: "folosește și aruncă", Oficiul pentru Pastorația Familiei spune că chiar dacă celălalt se îmbolnăvește atât de tare încât nu mai poate fi disponibil ca înainte, chiar dacă se naște un copil cu probleme de sănătate grave sau chiar dacă unul din cei doi "trădează" sau greșește în orice fel, tocmai atunci cei doi au mai mare nevoie unul de celălalt! Sau altfel spus: Tocmai pentru astfel de moment, cei doi au fost oferiți unul celuilalt. Acel "și la bine, și la greu", în astfel de momente devine "și la bine, dar mai ales la greu!"
Nu căutați un avocat sau un notar atunci când ați fost trădați în sacramentul Căsătoriei, indiferent de tipul trădării, ci mai degrabă căutați-vă pe voi, soțul sau soția, care, asemenea fratelui mai mare din parabola fiului risipitor, ați "rămas" acasă, ziceți voi, "fideli". În timp ce celălalt se află "în alte brațe", voi "fidelul de acasă", unde sunteți? De ce nu sunteți voi în brațele soțului sau ale soției "rătăcit/rătăcite?"
Toate acestea și multe altele pot fi "spinii" sau "oasele" din vertebrate care nu pot fi înghițiți atât de ușor, dar despre care cineva totuși trebuie să vorbească!
Astăzi, poate mai mult decât oricând, este nevoie de curaj, de tineri logodnici pragmatici, conștienți de drumul pe care îl încep cu sfială; cu umilință, recunoscând că nu le știu pe toate și mai ales, cu responsabilitatea că, "cerând mâna fetei" sau spunând "da" băiatului, fiecare își asumă un drum, o cale, o cale care, de cele mai multe ori devine "Calea Sfintei Cruci", drumul care îi duce pe cei doi către mântuire. Și cum putem ajunge la mântuire dacă intenția noastră este să "fentăm" asumarea ei?
"Și la bine, și la greu" nu este doar un slogan, ci este calea pe care cei doi pășesc mai mult sau mai puțin conștienți, ajutați și de noi cei din jur: de părinți, de nași, de preoți, de comunitatea care își asumă noua familie și în mijlocul căreia trăiește noua familie.
Dragi tineri aspiranți la inelul de logodnă și mai apoi la cele două verighete, înainte să programați nunta voastră la restaurant, înainte să comandați meniul, rochia de mireasă sau costumul de mire, înainte să căutați un fotograf, o formație muzicală sau o firmă de designer nupțial, căutați-l pe părintele paroh, mergeți la biroul parohial și faceți cunoscută Bisericii intenția voastră. Nu veți regreta!!!
Cât privește următoarele variante de curs pentru logodnici, Oficiul pentru Pastorația Familie mai propune:
28 iunie, la Suceava, Parohia "Sfântul Ioan Nepomuk"
11 iulie, de la ora 19.00, la Iași-Catedrală
12 iulie, la Centrul "Gaudium et Spes" din Traian, jud. Neamț
19 iulie, la Focșani, Parohia "Sfinții Apostoli Petru și Paul"
9 august, la Bacău, Parohia "Sfântul Nicolae"-Centru
6 septembrie, la Centrul "Gaudium et Spes" din Traian, jud. Neamț
Nu ezitați să sunați și să vă programați! Cursul începe la ora 9.00 și se termină la ora 16.00!
Dați sens alegerii pe care Dumnezeu o face prin voi!
Vă așteptăm cu drag!
Pr. Felician Tiba
Oficiul pentru Pastorația Familiei