|
© Vatican Media |
Mesajul Sfântului Părinte Leon al XIV-lea pentru a IX-a Zi Mondială a Săracilor (duminica a XXXIII-a din Timpul de peste an, 16 noiembrie 2025)
Tu, Doamne, ești speranța mea (Ps 71,5)
1. "Tu, Doamne, ești speranța mea" (Ps 71,5). Aceste cuvinte au izvorât dintr-o inimă oprimată de dificultăți grave: "Tu m-ai făcut să văd rele și strâmtorări multe" (v. 20), spune psalmistul. Cu toate acestea, sufletul său este deschis și încrezător, pentru că este ferm în credință, care recunoaște sprijinul lui Dumnezeu și îl mărturisește: "Fii pentru mine stâncă și cetate de refugiu" (v. 3). De aici izvorăște încrederea neclintită că speranța în el nu dezamăgește: "În tine, Doamne, mi-am căutat refugiul, să nu fiu făcut nicicând de rușine" (v. 1).
În mijlocul încercărilor vieții, speranța este animată de certitudinea, fermă și încurajatoare, a iubirii lui Dumnezeu, revărsată în inimi de Duhul Sfânt. De aceea nu înșală (cf. Rom 5,5) și Sfântul Paul îi poate scrie lui Timotei: "Noi pentru aceasta trudim și ne luptăm, pentru că ne-am pus speranța în Dumnezeul cel viu" (1Tim 4,10). Dumnezeul cel viu este de fapt "Dumnezeul speranței" (Rom 15,13), care în Cristos, prin moartea și învierea sa, a devenit "speranța noastră" (1Tim 1,1). Nu putem uita că am fost mântuiți în această speranță, în care avem nevoie să rămânem înrădăcinați.
2. Săracul poate să devină martor al unei speranțe puternice și credibile, tocmai pentru că este mărturisită într-o condiție de viață precară, făcută din privațiuni, fragilități și marginalizare. El nu se bazează pe siguranțele puterii și averii; dimpotrivă, le îndură și adesea este victima lor. Speranța sa poate să se odihnească numai în altă parte. Recunoscând că Dumnezeu este prima și singura noastră speranță, și noi facem trecerea de la speranțele efemere la speranța durabilă. În fața dorinței de a-l avea pe Dumnezeu ca însoțitor de drum, bogățiile sunt redimensionate, pentru că se descoperă adevărata comoară de care avem nevoie realmente. Cuvintele cu care Domnul Isus îi îndemna pe discipolii săi răsună tare și clar: "Nu vă adunați comori pe pământ, unde molia și rugina le distrug și unde hoții le sapă și le fură! Adunați-vă comori în cer, unde nici molia, nici rugina nu le distrug și unde hoții nu le sapă și nu le fură!" (Mt 6,19-20).
3. Cea mai mare sărăcie este necunoașterea lui Dumnezeu. Asta ne amintea Papa Francisc când a scris în Evangelii gaudium: "Discriminarea cea mai rea de care suferă săracii este lipsa de atenție spirituală. Imensa majoritate a săracilor are o specială deschidere la credință; au nevoie de Dumnezeu și nu putem neglija să le oferim prietenia sa, binecuvântarea sa, cuvântul său, celebrarea sacramentelor și propunerea unui drum de creștere și de maturizare în credință" (nr. 200). Există aici o conștientizare fundamentală și complet originală a modului în care să găsim în Dumnezeu comoara proprie. De fapt, apostolul Ioan insistă: "Dacă cineva spune: «Îl iubesc pe Dumnezeu» și-l urăște pe fratele său, este un mincinos; pentru că cine nu-l iubește pe fratele său pe care îl vede nu poate să-l iubească pe Dumnezeu pe care nu-l vede" (1In 4,20).
Este o regulă a credinței și un secret al speranței: toate bunurile acestui pământ, realitățile materiale, plăcerile lumii, bunăstarea economică, oricât de importante ar fi, nu sunt suficiente pentru a face inima fericită. Bogățiile înșală adesea și duc la situații dramatice de sărăcie, înainte de toate aceea de a crede că nu avem nevoie de Dumnezeu și de a trăi propria viață independent de el. Revin în minte cuvintele Sfântului Augustin: "Toată speranța ta să fie Dumnezeu: simte nevoia de el, ca să fii umplut de el. Fără el, orice lucru vei avea va folosi ca să te facă și mai gol" (Enarr. in Ps. 85,3).
4. Speranța creștină, la care trimite cuvântul lui Dumnezeu, este certitudine pe drumul vieții, pentru că nu depinde de forța umană, ci de promisiunea lui Dumnezeu, care este mereu fidel. De aceea creștinii, încă de la începuturi, au voit să identifice speranța cu simbolul ancorei, care oferă și stabilitate și siguranță. Speranța creștină este ca o ancoră, care fixează inima noastră pe promisiunea Domnului Isus, care ne-a mântuit cu moartea și învierea sa și care se va întoarce din nou în mijlocul nostru. Această speranță continuă să indice ca adevărat orizont al vieții "cerurile noi" și "pământul nou" (2Pt 3,13), unde existența tuturor creaturilor va găsi sensul său autentic, întrucât adevărata noastră patrie este în ceruri (cf. Fil 3,20).
Cetatea lui Dumnezeu, prin urmare, ne angajează pentru cetățile oamenilor. Ele trebuie să înceapă încă de acum să se asemene cu ea. Speranța, susținută de iubirea lui Dumnezeu revărsată în inimile noastre prin Duhul Sfânt (cf. Rom 5,5), transformă inima omului în teren fertil, unde poate încolți caritatea pentru viața lumii. Tradiția Bisericii reafirmă constant această circularitate între cele trei virtuți teologale: credința, speranța și iubirea. Speranța se naște din credință, care o alimentează și o susține, pe temelia iubirii, care este mama tuturor virtuților. Și avem nevoie de iubire astăzi, acum. Nu este o promisiune, ci o realitate la care privim cu bucurie și responsabilitate: ne implică, orientând deciziile noastre către binele comun. În schimb, cei cărora le lipsește caritatea, nu numai că le lipsește credința și speranța, ci îi iau speranța aproapelui lor.
5. Invitația biblică la speranță aduce cu sine, așadar, datoria de a ne asuma responsabilități coerente în istorie, fără întârziere. Caritatea, de fapt, "reprezintă cea mai mare poruncă socială" (Catehismul Bisericii Catolice, 1889). Sărăcia are cauze structurale care trebuie înfruntate și înlăturate. În timp ce se întâmplă acest lucru, suntem cu toții chemați să creăm noi semne de speranță care mărturisesc caritatea creștină, așa cum au făcut mulți sfinți și sfinte în fiecare epocă. Spitalele și școlile, de exemplu, sunt instituții create pentru a exprima primirea celor mai slabi și marginalizați. Ei ar trebui să facă acum parte din politicile publice ale fiecărei țări, dar războaiele și inegalitățile adesea încă împiedică acest lucru. Tot mai mult, devin semne de speranță astăzi casele-familie, comunitățile pentru minori, centrele de ascultare și primire, cantinele pentru săraci, căminele, școlile populare: câte semne adesea ascunse, la care poate nu acordăm atenție, dar totuși atât de importante pentru a scutura de pe noi indiferența și a provoca la angajare în diferitele forme de voluntariat!
Săracii nu sunt o diversiune pentru Biserică, ci mai degrabă cei mai iubiți frați și surori, pentru că fiecare dintre ei, cu existența sa, precum și cu cuvintele și înțelepciunea pe care le poartă, ne provoacă să atingem cu mâna adevărul evangheliei. De aceea, Ziua Mondială a Săracilor intenționează să amintească comunităților noastre că săracii sunt în centrul întregii activități pastorale. Nu numai a aspectului său caritativ, ci în egală măsură a ceea ce Biserica celebrează și vestește. Dumnezeu a luat asupra sa sărăcia lor pentru a ne face bogați prin vocile lor, istoriile lor, fețele lor. Toate formele de sărăcie, niciuna exclusă, sunt o chemare de a trăi cu concretețe evanghelia și de a oferi semne eficace de speranță.
6. Aceasta este invitația care vine din celebrarea Jubileului. Nu este o întâmplare că Ziua Mondială a Săracilor este celebrată spre sfârșitul acestui an de har. Când Poarta Sfântă va fi închisă, va trebui să păzim și să transmitem darurile divine care au fost revărsate în mâinile noastre de-a lungul unui an întreg de rugăciune, convertire și mărturie. Săracii nu sunt obiecte ale pastorației noastre, ci subiecți creativi care ne provoacă să găsim mereu noi forme pentru a trăi evanghelia astăzi. În fața succesiunii de valuri mereu noi de sărăcire, există riscul de a ne obișnui și de a ne resemna. Întâlnim în fiecare zi persoane sărace sau sărăcite și uneori se poate întâmpla ca noi înșine să avem mai puțin, să pierdem ceea ce odinioară ni se părea sigur: o casă, hrana adecvată pentru ziua respectivă, accesul la asistență medicală, un bun nivel de instruire și de informare, libertatea religioasă și de exprimare.
Promovând binele comun, responsabilitatea noastră socială se întemeiază pe gestul creator al lui Dumnezeu, care dăruiește tuturor bunurile pământului: asemenea acestora, tot așa și roadele muncii omului trebuie să fie în mod egal accesibile. A-l ajuta pe cel sărac este, de fapt, o problemă de dreptate, înainte de a fi problemă de caritate. După cum afirmă Sfântul Augustin: "Tu dai pâine celui flămând, dar ar fi mai bine ca nimeni nu să nu fie flămând, chiar dacă în acest fel nu ar fi nimeni căruia să-i dai. Tu oferi haine celui care este gol, dar cât de bine ar fi dacă toți ar avea haine și nu ar exista această sărăcie" (Comentariu la 1In, VIII, 5).
Așadar, doresc ca acest An Jubiliar să încurajeze dezvoltarea de politici de combatere a formelor vechi și noi de sărăcie, în afară de noi inițiative de sprijin și de ajutor pentru cei mai săraci dintre săraci. Muncă, instruire, locuință, sănătate sunt condițiile unei siguranțe care nu se va afirma niciodată armele. Vă felicit pentru inițiativele deja existente și pentru angajarea care este dedicată în fiecare zi la nivel internațional de un număr mare de bărbați și femei de bunăvoință.
Să ne încredințăm Preasfintei Maria, Mângâietoarea mâhniților, și împreună cu ea să înălțăm o cântare de speranță, însușindu-ne cuvintele din Te Deum: "In Te, Domine, speravi, non confundar in aeternum - În tine, Doamne, am nădăjduit, și nu voi regreta în veci".
Din Vatican, 13 iunie 2025, comemorarea sfântului Anton de Padova, patron al săracilor
LEO PP. XIV
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu