|
© Vatican Media |
Papa Leon al XIV-lea: Audiența generală de miercuri, 11 iunie 2025
Ciclu de cateheze. Jubileul 2025. Isus Cristos, speranța noastră. II. Viața lui Isus. Parabolele. 9. Bartimeu. "Curaj, ridică-te, te cheamă!" (Mc 10,49)
Iubiți frați și surori,
Cu această cateheză aș dori să îndreptăm privirea noastră asupra unui alt aspect esențial al vieții lui Isus, adică asupra vindecărilor sale. Pentru aceasta vă invit să puneți în fața Inimii lui Cristos părțile voastre cele mai dureroase sau fragile, acele locuri din viața voastră unde vă simțiți opriți și blocați. Să-i cerem Domnului cu încredere să asculte strigătul nostru și să ne vindece!
Personajul care ne însoțește în această reflecție ne ajută să înțelegem că nu trebuie să abandonăm niciodată speranța, chiar și atunci când ne simțim pierduți. Este vorba de Bartimeu, un om orb și cerșetor, pe care Isus l-a întâlnit în Ierihon (cf. Mc 10,40-52). Locul este semnificativ: Isus merge la Ierusalim, dar își începe călătoria, ca să spunem așa, din "iadul" din Ierihonului, oraș care se află sub nivelul mării. De fapt, cu moartea sa, Isus a mers să-l recupereze pe acel Adam care a căzut în adânc și care îl reprezintă pe fiecare dintre noi.
Bartimeu înseamnă "fiul lui Timeu": descrie acel om aflat într-o relație, și totuși el este în mod dramatic singur. Acest nume, însă, ar putea însemna și "fiul onoarei" sau "al admirației", exact opusul situației în care se află* (*Este interpretarea dată și de Augustin în Consensul evangheliștilor, 2, 65, 125: PL 34, 1138.). Și, din moment ce numele este așa de important în cultura evreiască, înseamnă că Bartimeu nu reușește să trăiască ceea ce este chemat să fie.
Apoi, spre deosebire de marea mișcare de oameni care merg în urma lui Isus, Bartimeu este nemișcat. Evanghelistul spune că stă pe marginea drumului, așa că are nevoie de cineva care să-l pună din nou pe picioare și să-l ajute să reia drumul.
Ce putem face când ne aflăm într-o situație care pare fără ieșire? Bartimeu ne învață să apelăm la resursele pe care le purtăm în noi și care fac parte din noi. El este un cerșetor, știe să ceară, ba chiar, poate să strige! Dacă dorești cu adevărat ceva, fă tot ce poți pentru a-l obține, chiar și atunci când alții te ceartă, te umilesc și îți spun să renunți. Dacă vrei cu adevărat, continuă să strigi!
Strigătul lui Bartimeu, relatat de Evanghelia lui Marcu - "Fiul lui David, Isuse, îndură-te de mine!" (v. 47) - a devenit o rugăciune foarte cunoscută în tradiția orientală, pe care și noi o putem folosi: "Doamne, Isuse Cristoase, Fiul lui Dumnezeu, ai milă de mine, păcătosul".
Bartimeu este orb, dar în mod paradoxal vede mai bine decât ceilalți și recunoaște cine este Isus! În fața strigătului său, Isus se oprește și îl cheamă (cf. v. 49), pentru că nu există niciun strigăt pe care Dumnezeu să nu-l asculte, chiar și atunci când nu suntem conștienți că ne adresăm Lui (cf. Ex 2,23). Pare ciudat că, în fața unui om orb, Isus nu merge imediat la el; dar, dacă ne gândim bine, este modul pentru a reactiva viața lui Bartimeu: îl determină să se ridice, are încredere în posibilitatea sa de a merge. Acel om se poate ridica din nou pe picioare, poate să învie din situațiile sale de moarte. Dar pentru a face asta trebuie să facă un gest foarte semnificativ: trebuie să-și arunce haina (cf. v. 50)!
Pentru un cerșetor, haina este totul: este siguranța, este casa, este apărarea care îl protejează. Chiar și legea proteja haina cerșetorului și impunea ca aceasta să fie returnată seara dacă fusese luată ca gaj (cf. Ex 22,25). Totuși, de multe ori, ceea ce ne blochează sunt tocmai aparentele noastre siguranțe, ceea ce am pus pe noi pentru a ne apăra și care, în schimb, ne împiedică să mergem. Pentru a merge la Isus și a fi vindecat, Bartimeu trebuie să se expună lui în toată vulnerabilitatea sa. Acesta este pasul fundamental pentru orice drum de vindecare.
Chiar și întrebarea pe care Isus i-o pune pare ciudată: "Ce vrei să fac pentru tine?" (v. 51). Dar, în realitate, nu este de la sine înțeles că noi vrem să fim vindecați de bolile noastre, uneori preferăm să rămânem nemișcați pentru a nu ne asuma responsabilități. Răspunsul lui Bartimeu este profund: folosește verbul anablepein, care poate însemna "să văd din nou", dar pe care l-am putea traduce și cu "să ridic privirea". De fapt, Bartimeu nu vrea numai să vadă din nou, ci vrea să regăsească și demnitatea sa! Pentru a privi în sus, trebuie ridicat capul. Uneori, persoanele sunt blocate pentru că viața le-a umilit și doresc numai să regăsească propria valoare.
Ceea ce îl salvează pe Bartimeu, și pe fiecare dintre noi, este credința. Isus ne vindecă pentru ca noi să putem deveni liberi. El nu-l invită pe Bartimeu să-l urmeze, ci îi spune să meargă, să pornească din nou la drum (cf. v. 52). Însă Marcu încheie relatarea spunând că Bartimeu a început să-l urmeze pe Isus: a ales în mod liber să-l urmeze pe Cel care este Calea!
Iubiți frați și surori, să ducem cu încredere în fața lui Isus bolile noastre, precum și pe cele ale celor dragi ai noștri, să ducem durerea celor care se simt pierduți și fără cale de ieșire. Să strigăm și pentru ei, și să fim siguri că Domnul ne va asculta și se va opri.
APEL
Doresc să asigur rugăciunea mea pentru victimele tragediei care a avut loc în școala din Graz. Sunt aproape de familii, de profesori și de colegi de școală. Fie ca Domnul să-i primească pe acești fii ai săi în pacea sa.
LEO PP. XIV
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu