![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]()
În meditația sa din Aula "Paul al VI-lea", în prezența Papei Leon al XIV-lea, călugărița din comunitatea monahală a Adoratoarelor Perpetue ale Sfântului Sacrament face apel la o speranță întinsă între trecut și viitor. Nu mai este o nostalgie "deconectată de prezent", ci un impuls spre "marele orizont al vieții care nu moare". "Frumusețea va mântui lumea", se repetă adesea, atribuindu-i fraza prințului Myškin, protagonistul romanului Idiotul de Fiodor Mihailovici Dostoievski. Mai mult decât o afirmație, este de fapt o "întrebare dramatică": "Ce frumusețe va mântui lumea?". Răspunsul, în mod paradoxal, se găsește chiar în opera în fața căreia prințul se oprește: Cristos mort de Hans Holbein. "Marea sa frumusețe pierzătoare" ne va mântui, pentru că "speranța se naște acolo unde lacrimile durerii și ale pocăinței fecundează sufletul în umilința și în noutatea vieții". Într-o împletire sugestivă între artă și realitate, între trecut, prezent și viitor, sora Maria Gloria Riva, călugăriță din comunitatea monastică a Adoratoarelor Perpetue ale Preasfântului Sacrament, meditează asupra temei cheie a actualului An Sfânt: speranța. Face asta în Aula "Paul al VI-lea", în prezența Papei Leon al XIV-lea, cu ocazia Jubileului Sfântului Scaun, ale cărui celebrări au loc luni, 9 iunie 2025. Mulțumirea adusă Papei Francisc Sora Riva și-a început discursul cu emoție, amintind cum Papa Francisc și arhiepiscopul Rino Fisichella, responsabil cu organizarea Jubileului și pro-prefect al Dicasterului pentru Evanghelizare, s-au gândit la ea pentru "acest mare eveniment". I-a adresat un salut emoționat lui Leon al XIV-lea, subliniind punctele lor de contact: formarea lor comună conform Regulii Sfântului Augustin și aprobarea, acum două secole, a comunității sale de către Leon al XII-lea. Speranța, frânghie întinsă Locuind un deceniu în Republica San Marino, călugărița a subliniat valoarea statelor mici în contextul globalizat, unde tradițiile antice mențin ferm "firul speranței", în timp ce lumea riscă să-și piardă "rădăcinile istorice". Fir și speranță: cuvinte profund interconectate, întrucât termenul biblic tikva, care indică speranța, are ca rădăcină kav, adică "frânghie", "fir" întins între doi poli. Așadar, în ebraica biblică, "are speranță omul care, înrădăcinat în trecutul său, știe să se lanseze spre viitor trăind prezentul în tensiune". Suspendați între trecut și viitor A trăi în această suspensie este dificil, dar necesar. Echilibrul dintre trecut și viitor este, potrivit sorei Riva, "marea rădăcină a speranței". A duce unul dintre cei doi poli la extrem poate fi periculos: privind prea mult înapoi, riscăm "nostalgia unui trecut care nu mai există", generând un tradiționalism steril; alergând prea mult înainte, ajungem într-un "futurism iluzoriu", incapabil să înfrunte provocările concrete ale prezentului. De Chirico, întoarcerea fiului risipitor Asemenea unui fir care se țese pas cu pas, fiecare cuvânt al meditației se leagă de următorul. Referința la "futurism" amintește de mișcarea artistică la care a aderat și Giorgio de Chirico. "Trecutul, cu gloriile sale și tristețile sale, poate reprezenta o trambulină pentru a trăi prezentul în tensiunea potrivită", afirmă sora Riva. Prin urmare, ea se inspiră dintr-o lucrare a lui De Chirico: Întoarcerea fiului risipitor (1922). Aici, artistul - inițial intervenționist, apoi dezamăgit de război - se portretizează ca fiul care se întoarce: umeri lați, cvadricepși pronunțați, glezne subțiri. El este omul "self-made", confuz, dar primit de tatăl, o statuie greacă ce coboară de pe piedestal pentru a-l îmbrățișa. "Da, trecutul vine să ne întâmpine cu întrebările sale, nu pentru a ne strivi, ci pentru a ne relansa în prezent, privind spre viitor cu speranță". A alerga, cu o direcție Neliniștile trecutului se amplifică în prezent. Cursa pentru progres, într-o lume în care "mijloacele de comunicare socială modelează noi forme de viață socio-culturală", poate duce la dezorientare. "Atenție", avertizează sora Riva, "mijloacele sunt instrumente: cer ca utilizatorul să nu renunțe la propriile rădăcini nici să se lanseze spre un altundeva nedefinit, ci să știe să se orienteze". Se simte aici formarea augustiniană a călugăriței, care îl citează pe episcopul de Hipona: "Nu poți alerga bine dacă nu știi încotro alergi". A lucra pentru orizonturi mari Însă există o cale de parcurs fără teamă: cea a lui Ioan și Petru spre mormântul gol. "Este alergarea celor care știu că speranța se află în viața adevărată, cea veșnică. Veșnicia este în fața noastră: a celor care cred și a celor care nu cred. A întregii omeniri". De aici se naște invitația de a lucra "pentru marele orizont al vieții care nu moare", întrebându-ne dacă fiecare pas este în conformitate cu adevărul, "care este caritate și veșnicie". Așadar, astfel se manifestă speranța: în "afirmarea adevărului care respectă viața, de la zămislirea sa până la sfârșitul său; care respectă demnitatea fiecărei persoane, dincolo de genul său, de crezul său sau de naționalitatea sa; care respectă obiceiurile și culturile particulare ale fiecărui popor, mare bogăție universală". Péguy și Hugo, uimirea umilinței Jubileul este, așadar, un stimulent pentru a reflecta asupra "lucrurilor din urmă", care pot provoca cutremure interioare, sentimente de inadecvare sau eșec. Însă din această umilință se naște "acea mică fetiță din nimic", speranța, conform definiției sugestive a lui Charles Péguy. Cei umili, spune sora Riva citându-l pe Victor Hugo, "sunt adevărații puternici, capabili să privească viața cu ochi de uimire". Umilința învinge asupra "marelui dușman al omului, Cel Rău, care amenință chiar locurile unde sfințenia se manifestă cel mai mult". Pentru aceasta, trebuie să ne înarmăm cu modestie, pentru a recunoaște, "cu ochii uimirii, pașii mici, dar siguri, ai speranței". Nu numai a cunoaște, ci a crede Reluând cuvintele Fericitei Maria Magdalena a Întrupării, fondatoare a Adoratoarelor Perpetue, sora Riva amintește că "ultimele cuvinte ale unui om sfânt sunt cele mai importante de păstrat". Cele ale lui Isus la Ultima Cină leagă "credința în Tatăl și speranța vieții veșnice de caritatea dintre noi". Așadar, a spera înseamnă a trăi în unitate, iar Euharistia este un canal privilegiat al speranței, capabil să dizolve tensiunile dintre trecut, prezent și viitor. A cunoaște asta nu este suficient: trebuie "crezut" și proclamat. Între persecuții și mângâieri "Cum se poate învinge privirea obișnuită și să se dezvolte privirea umilă a uimirii?", se întreabă călugărița. Răspunsul vine de la însăși comunitatea sa, născută la Roma în epoca napoleoniană, în mijlocul persecuțiilor și al "răpirii" lui Pius al VII-lea. Papa a fost cel care a voit prima mănăstire lângă Quirinale, unde locuia atunci: o invitație de a îndrepta privirea către Euharistie, "în mijlocul persecuțiilor lumii și al mângâierilor divine", așa cum scrie Sfântul Augustin. Mângâierea supremă se află în Dumnezeu: "El ne iubește cu o iubire veșnică. Depinde de noi să ne lăsăm modelați și să realizăm în timp iluminările oferite de Duhul Sfânt, prin Euharistie și Fecioara Maria, semn sigur de speranță". Dostoievski, frumusețea care mântuiește Apoi Dostoievski se întoarce. Prințul Mykin se află în fața operei menționate anterior a lui Cristos mort a lui Holbein, care îl reprezintă pe Isus în mărime naturală, cu ochii scufundați și membrele deja marcate de descompunere. "Ce frumusețe ne va mântui? Cea a crucii? Cea a înfrângerii?". Sora Riva răspunde: "Da, crucea încă ne poate mântui: o cruce acceptată și oferită". Dalí, semne de renaștere Ultima imagine evocată este Sfânta Fecioară Maria de la Port Lligat de Salvador Dalí, pictată după Hiroshima: simbol al tragediei "pe care o știință și o tehnică detașate de etică ne-ar putea-o provoca". Chipul Sfintei Fecioare Maria este cel al Galei, soție și consolare a artistului. În jur, semne de ruină: arcul rupt care se profilează deasupra ei ("așa sunt și instituțiile noastre, vechi, dar adesea purtând semnele deteriorării"), peștele cristologic de pe predelă, munți suspendați. Dar există și semne de renaștere: un ou, îngeri cu mâinile întinse, femei însărcinate. Măruntaiele Mariei și ale Pruncului Isus sunt pătrate deschise, precum Porțile Jubiliare. În centrul trupului Pruncului Divin, Pâinea Euharistică. În mâinile Pruncului, două elemente: "universul și Cuvântul, înțelepciunea umană și cea divină". De aici, în cele din urmă, se naște iarăși speranța: din Euharistie, "din forța trecutului", pentru a interpreta creativ prezentul și "a paria" cu încredere pe viitor - având mereu încredere în ajutorul grijuliu al Mariei. Procesiunea La sfârșitul meditației, Papei Leon i s-a înmânat crucea Jubileului, pe care a purtat-o în procesiune de la Aula "Paul al VI-lea" până la intrarea în bazilica vaticană, trecând prin Arcul Clopotelor. În spatele pontifului, cardinalii, episcopii și preoții, urmați de personalul laic. Edoardo Giribaldi (După Vatican News, 9 iunie 2025) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * ![]() | ![]() |