Anul pastoral
2024‑2025

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Psalmul 119 - "Marea cântare a Legii". Despre tema Duminicii Cuvântului lui Dumnezeu 2025

Tema Duminicii Cuvântului lui Dumnezeu din 26 ianuarie 2025 - "Sper în Cuvântul tău" - este luată din Psalmul 119. În următoarele rânduri vom prezenta câteva idei din bogăția imensă prezentă în acest psalm.

Cu cele 176 de versete, Psalmul 119 este cel mai lung psalm din întreaga Biblie și de asemenea, cel mai lung capitol din întreaga Biblie.

Este un psalm alfabetic, împărțit în 22 de strofe a câte opt versuri, conform numărului de litere ale alfabetului ebraic. Are și o particularitate specială, aceea că versurile de deschidere ale fiecărei strofe începe cu una dintre cele 22 de litere ale alfabetului ebraic.

Fiecăreia dintre cele 22 de litere ebraice i-a fost dată, în tradiția iudaică, o semnificație simbolică. De exemplu: "he" simbolizează numele lui Dumnezeu, "zain" - lumea spirituală, "kof" - sfințenia lui Dumnezeu, "tav" - bunătatea lui Dumnezeu, "tet" - adevărul lui Dumnezeu, "kaf" - mâna lui Dumnezeu (acțiunea sa), "iod" - semn al puterii lui Dumnezeu, manifestată în ceea ce este mai mic, "alef" - simbolizează capul și inteligența umană, "ain" - ochiul care permite vederea, "pe" - gura deschisă pentru a vorbi și cânta lui Dumnezeu, "bet" - capacitatea de a percepe și de a înțelege, "ghimel" - bunăvoința față de cei săraci, "lamed" - simbolizează inima omului, "vav" - unitatea, "dalet" - calea care deschide spre viață. Prin urmare în acest psalm putem medita acțiunile lui Dumnezeu în diferitele sale atribute, putând înțelege mai bine responsabilitatea umană meditând la versetele ce se referă la atitudinea omului în conformitate cu planul divin.

Scopul folosirii tuturor literelor alfabetului este de a exprima toate modurile în care ființa umană îl poate lăuda pe Dumnezeu. Precum cele 22 de litere epuizează alfabetul, ele formulează exhaustiv diferitele moduri de a-l lăuda pe Dumnezeu. Litera este limbajul specific al ființei umane, un mijloc de comunicare cu Dumnezeu și un mod de a vorbi despre Dumnezeu.

Psalmistul repetă neîntrerupt opt termeni prin care desemnează revelația lui Dumnezeu, acești termeni fiind sinonimi cu Cuvântul lui Dumnezeu. Psalmistul realizează astfel o relație personală cu Dumnezeu, care i se revelează prin Cuvântul său, până la punctul de a face din Tora centrul vieții sale. Cei 8 termeni sunt: "lege" (Tora) - și reprezintă Cuvântul care desemnează revelația divină în plinătatea ei; "mărturie" (edut) - și sunt regulile de conduită care exprimă voința divină; "precept" (pikkud) - care simbolizează ordinele lui Dumnezeu cărora omul trebuie să li se supună; "voință/decret" (hok) - cu sens literal de "ceea ce este gravat"; "poruncă" (mițva) - legea lui Dumnezeu în limbajul religios; "judecată" (mișpat) - care reglementează relațiile dintre oameni prin voința divină; "cuvânt" (davar) - în sensul de cuvânt divin; "promisiune" (imra) - declarație, în sensul unei prescripții divine de natură generală.

Acestea amintesc, cu nuanțe diferite, de legea divină care dă viață omului. Legea conduce direct la viață și este celebrată ca o sursă de bucurie (cf. Ps 119, 70.77.92.174). Departe de a fi resimțită ca un obstacol, ea este dorită și trăită într-un context de iubire în care este implicată întreaga persoană. "Căci porunca aceasta pe care ți-o dau eu astăzi nu este prea înaltă pentru tine, nici prea departe de tine; nu este în cer, ca să zici: cine se va sui pentru noi în cer să ne-o aducă, să ne-o vestească și s-o împlinim?; nici nu este dincolo de mare, ca să zici: cine va trece pentru noi dincolo de mare să ne-o aducă, să ne-o vestească și s-o împlinim?, ci este foarte aproape de tine, în gura ta și în inima ta, ca s-o împlinești. (Dt 30,11-14)

"Fericiți sunt cei integri pe cale, care umblă în legea Domnului" (Ps 119,1) - Începutul psalmului dă tonul întregului psalm și ne pune imediat în fața a ceea ce este esențial - a umbla în legea Domnului este o fericire.

În prima parte a psalmului - vv. 1-89 - este în joc fericirea omului, pe care psalmistul încearcă să o definească. În a doua parte, vv. 90-127, credința este cea care predomină, meditând asupra credincioșiei lui Dumnezeu. În ultima parte, vv. 128-176, dreptatea lui Dumnezeu este cea care îl conduce pe cel drept la mântuire pe calea ascultării de Cuvântul pentru viață, cu "legea lui Dumnezeu".

Găsim în acest psalm întregul vocabular al relației de încredere a credinciosului cu Dumnezeu, găsim laudă, mulțumire, încredere, dar și cerere plângere, întotdeauna însă pătrunse de certitudinea harului divin și de puterea Cuvântului lui Dumnezeu.

Chiar și versetele marcate de tristețe și de un sentiment de întuneric rămân deschise speranței și sunt pătrunse de credință (cf. Ps 119,25.89). Fidelitatea celui credincios, chiar și atunci când este pusă la încercare, își găsește puterea în cuvântul Domnului (cf. Ps 119, 42); chiar și în fața perspectivei înfricoșătoare a morții, poruncile Domnului sunt punct de referință și speranță de victorie (cf. Ps 119,87).

Lectura Psalmului 119 ne face să realizăm cât de mult a conștientizat psalmistul importanța acestui dar divin, darul Cuvântului. El iubește și dorește Cuvântul viu pentru că îl iubește pe Dumnezeul viu. El a experimentat în viața sa eficacitatea și supranaturalitatea Cuvântului și a decis să păstreze Cuvântul în cel mai intim loc - inima - totalitatea ființei umane.

Păstrarea Cuvântului lui Dumnezeu în inimile noastre înseamnă să-l citim, să-l medităm și să fim cercetați, corectați și reînnoiți prin el, făcându-ne conștienți de ceea ce este plăcut lui Dumnezeu.

În centrul existenței, Legea lui Dumnezeu cere o ascultare cu inima, o ascultare alcătuită din ascultare filială, încrezătoare și conștientă. În limbajul biblic inima desemnează întreaga personalitate conștientă, inteligentă și liberă a ființei umane. Ea este sediul și principiul vieții psihice profunde, desemnează interiorul omului și libertatea sa.

Ascultarea Cuvântului este o întâlnire personală cu Domnul vieții, o întâlnire care trebuie să se traducă în alegeri concrete și să devină o călătorie și o urmare.

Protagonistul psalmului este o persoană care se plasează sub privirea lui Dumnezeu pentru a trăi din suflul divin și a avansa pe calea credinței în căutarea unei conștiințe care să-l elibereze de erori și pericole, și acestea prin fidelitatea sa față de legea divină. Pentru aceasta este calomniat pe nedrept și face obiectul umilinței, batjocorii și insultelor; cu toate acestea, așteptarea încrezătoare a mărturiei care urmează să fie obținută se realizează prin respectarea cu bucurie a preceptelor divine. Isus însuși a venit pentru a împlini voia Tatălui (cf. In 4,34), și o împlinește până la sfârșit (cf. In 13,1). Ucenicul este invitat să-l urmeze pe Isus spre Tatăl , iar acest drum este o încercare pentru fiecare dintre noi (cf. Lc 9,44-45).

Diferitele octave ale acestui psalm împletesc o laudă neîncetată a legii divine. Rezultatul este cel mai frumos psalm care, în fiecare parte, laudă frumusețea, harul, puterea, dreptatea si adevărul Legii lui Dumnezeu. Psalmul este o cântare impunătoare și solemnă despre Tora Domnului, adică Legea sa, termen care, în sensul său cel mai larg și complet, trebuie înțeles ca învățătură, instrucție, directivă de viață. Psalmul indică un parcurs, fără a lua libertatea de mișcare a celui care merge.

Legea divină nu este un jug greu al sclaviei, ci un dar al harului care ne eliberează și ne conduce la fericire (cf. Ps 119,16.95.97). Legea Domnului, Cuvântul său, este centrul vieții celui care se roagă, el își găsește mângâierea în ea, o meditează, o păstrează în inima sa (cf. Ps 119,11.69). Fidelitatea psalmistului izvorăște din ascultarea Cuvântului, care trebuie prețuit în inimă, meditându-l și iubindu-l, asemenea Marie (cf. Lc 2,19.51). Tora, meditată zi și noapte, citită și recitită, indică drumul rodnic, face viața să înflorească (cf. Ps 1).

Sr. Iuliana Neculai, NDS
Oficiul pentru Pastorație Biblică

* * *

Duminica Cuvântului lui Dumnezeu 2025: "Sper în Cuvântul tău"




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat