|
Editura "Sapientia": Paul din Tars. Arheologi pe urmele Apostolului neamurilor La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea: Paul din Tars. Arheologi pe urmele Apostolului neamurilor, scrisă de Michael Hesemann și tradusă în limba română de pr. Liviu Narcis Matieș. Cartea apare în colecția "Viețile sfinților", în formatul 14Ś20 cm, are 336 de pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 40 lei. Opiniile sunt împărțite asupra lui Paul. Pentru unii, este cel mai mare dintre toți apostolii; pentru alții, este un falsificator al mesajului lui Cristos. Performanța sa istorică fără pereche este de necontestat. Unii au văzut în ea o "procesiune a lui Alexandru răsturnată". Dacă armata macedoneană a dus cultura greacă până la Indus, lumina lui Cristos a venit prin Paul din Răsărit până la Roma, poate chiar în Spania. A început cu misiunea către neamuri; prin el, o sectă evreiască a devenit cea mai mare dintre toate religiile lumii. Așadar, este absolut legitim să-l numim al doilea fondator al creștinismului. A muncit fără încetare pentru atingerea acestui obiectiv. El a parcurs peste 30.000 de kilometri - parțial pe rețeaua bine dezvoltată de drumuri romane, parțial pe scândurile clătinându-se ale navelor antice, o alternativă mai riscantă: de patru ori, după cum știm din scrisorile sale și din Faptele Apostolilor, a suferit naufragiul. Nimic însă nu l-a împiedicat să continue să vestească evanghelia: nici diverse șederi în închisoare, nici biciuirile, persecuția constantă și chiar o lapidare căreia i-a supraviețuit, nici măcar boala lui, probabil malarie. Astfel, bărbatul din Tars este o minune a puterii voinței și a tăriei credinței. Însuși Paul, în Scrisoarea către Romani, s-a intitulat "slujitor al lui Cristos Isus, chemat [să fie] apostol, ales [ca să vestească] evanghelia lui Dumnezeu" (Rom 1,1). Dar evanghelia despre moartea și învierea Fiului lui Dumnezeu Isus, pe care el a proclamat-o, a fost oare într-adevăr învățătura autentică a Nazarineanului? Creștinătatea dispută în acest sens de aproape 2000 de ani. Pentru ebioniții iudeo-creștini, el era deja Anticristul, deoarece a dus evanghelia la neamuri și, pe deasupra, s-a abținut să-i facă circumciși. Ereticul Marcion (85-160) a respins la rândul său fiecare element evreiesc al credinței: din cele patru Evanghelii, a considerat-o valabilă doar pe cea după sfântul Luca, iar din scrisorile apostolilor, doar scrisorile lui Paul, desigur, într-o versiune "dez-iudaizată" de el. Sfântul Augustin (354-430) s-a convertit când l-a citit pe Paul, în timp ce Martin Luther (1483-1546) s-a referit la Scrisoarea către Romani în revolta sa împotriva Bisericii. Teologii de astăzi îl acuză că a gândit anacronic și că l-a înțeles greșit pe Apostolul neamurilor. Când Paul a scris că numai credința duce la mântuire, el a respins reglementările stricte ale purității Legii mozaice, însă nu operele de binefacere și eforturile de a sfinți viața de zi cu zi, așa cum învață Biserica Catolică. Filosoful Friedrich Nietzsche (1844-1900) l-a făcut pe Paul ținta polemicii sale antisemite și anticreștine. Tocmai pe vestitorul iubirii lui Dumnezeu, el l-a numit un "geniu al urii"; prin el, evreii s-ar fi răzbunat pe romani și civilizația antică s-ar fi supus unei "morale a sclavilor". Adolf Hitler, care îl considera pe Isus un "arian" și creștinismul primar drept o "mișcare de protest față de iudaism", a fost de acord cu el din toată inima. Astăzi, pe de altă parte, este la modă să-i imputăm lui Paul că ar fi fost un agent al romanilor care l-a interpretat pe revoluționarul evreu Isus ca "fiu al lui Dumnezeu după modelul elenistic" pentru a dezamorsa o mișcare mesianică explozivă. Cel puțin așa se spune în bestsellerele populiste, precum operele britanicilor falsificatori de istorie Michael Baigent și Richard Leigh (The Jesus Papers: Exposing the Greatest Cover-Up in History), americanul care s-a împotrivit descoperirilor de la Qumran Robert Eisenman (James the Brother of Jesus) și compatriotul său nu mai puțin aventuros James Tabor (The Jesus Dynasty), care susține că ar fi găsit mormântul tatălui lui Isus, un legionar roman, la Bingen, pe Rin. În realitate, Paul nu era nimic din toate acestea. Dacă primii creștini ar fi fost activi politic, cu greu ar fi fugit din Ierusalim când a izbucnit răscoala iudaică. Dacă Paul l-ar fi interpretat pe Isus, cu siguranță nu ar fi fost susținut de discipolii Nazarineanului. De fapt, în primele sale călătorii misionare, el a fost însoțit de membri ai comunității primare de la Ierusalim, care cu siguranță trebuiau să-l controleze totodată în predicarea sa. De la Qumran, de la descoperirea sulurilor de la Marea Moartă, știm despre cristologia paulină că își trage rădăcinile în idei evreiești străvechi despre Mesia (care nu erau în niciun fel omogene). Cel puțin Evanghelia a patra, care prezintă filiațiunea divină a lui în cel mai impresionant mod, a fost scrisă după scrisorile lui Paul. Autorul ei este Ioan, ucenicul iubit și cel mai de încredere discipol al lui Isus, care, după plecarea sfântului Paul, a preluat conducerea comunității creștine din Efes. Paul nu a văzut niciodată unul dintre cele mai importante centre ale Bisericii primare, Alexandria; cu toate acestea, acolo nu a luat naștere nicio teologie de trend independentă de el. Dacă Paul ar fi fost într-adevăr în slujba Romei, cu greu ar fi fost încarcerat timp de patru ani de oficialitățile romane și executat ulterior din porunca împăratului. Ceea ce rămâne, dincolo de orice însușire și interpretare greșită, este una dintre cele mai fascinante personalități din istorie. Apostolul neamurilor a fost cel mai bun expert în PR pe care Cristos însuși l-a putut recruta pentru răspândirea evangheliei. Un om care nu a făcut lucrurile pe jumătate și care impresionează și astăzi prin consecvența, atitudinea lui lipsită de compromisuri și devotamentul său necondiționat față de ceea ce credea. Nu era un simplu contemporan; i-a provocat atât pe evrei, cât și pe romani, și chiar pe confrații săi creștini, care trebuiau uneori să suporte cu resemnare câte un cuvânt dur. De-a lungul vieții, el a fost sub vraja apariției înaintea lui a Celui Înviat pe drumul către Damasc. Atunci, ca și cum ar fi fost lovit de fulger, tot ce fusese anterior sigur pentru el s-a făcut țăndări, în timp ce i se dezvăluia ceva nou și măreț: viziunea noului legământ al lui Dumnezeu cu oamenii. Pentru aceasta, trebuiau sfărâmate toate lanțurile naționale și confesionale. Dacă Isus istoric s-a autorevelat doar evreilor, Paul a făcut următorul pas și l-a arătat tuturor popoarelor. A sudat liniile de demarcație etnică și socială și le-a făcut "una în Cristos Isus" (Gal 3,28). Dumnezeu acceptă pe toată lumea! "Nu mai este nici iudeu, nici grec, nici sclav, nici [om] liber, nici bărbat și nici femeie", toți au aceleași drepturi! Mesajul lui Paul din Tars a fost cea mai durabilă revoluție socială din istorie. La fel ca imaginea despre Dumnezeu a lui Isus, aceea a lui Paul a fost de asemenea determinată de iubirea necondiționată. Dragostea lui Dumnezeu nu se limitează doar la un popor ales, nici măcar la cei care trăiesc în conformitate cu Legea, ci îi include chiar și pe necredincioși și păcătoși. Paul a fost cel dintâi care a înțeles universalitatea evangheliei și adevărata dimensiune a iubirii lui Dumnezeu și a făcut din ea măsura acțiunilor și predicii sale. Daniel Marguerat spunea: "Etica iubirii dovedește că Duhul lui Isus a pătruns în Paul. Teologia sa se hrănește din focul pe care descoperirea lui Cristos l-a aprins în el". Universalitatea iubirii lui Dumnezeu cerea o proclamare universală a evangheliei. Paul a fost globalizatorul creștinismului. Între apostoli, el a fost cosmopolitul, un citoyen par excellence urban și elocvent, deschis față de lume și educat, un cunoscător intim al iudaismului, precum și al lumii spirituale greco-romane antice. Mesajul său traversează cei aproape 2000 de ani care au trecut de la activitatea sa, este incredibil de modern și, în același timp, ne duce înapoi la începuturile creștinismului, la rădăcinile civilizației noastre. Putem spune: cu Paul, creștinismul intră în istoria lumii. Și așa se face că știm mai multe despre el decât despre orice altă personalitate a creștinismului timpuriu, inclusiv despre Isus din Nazaret. Despre nicio altă figură biblică nu s-au păstrat date biografice atât de precise și atât de multe mărturii; niciun alt apostol nu a lăsat atâtea urme în locuri istorice. Cine vrea să-l înțeleagă pe Paul, trebuie să urmeze aceste urme ale sale, să se cufunde în lumea sa, să meargă pe cărările pe care le-a parcurs el. Despre o astfel de căutare de urme este vorba în această carte. De aproape două sute de ani, arheologii s-au ocupat cu dezgroparea locurilor unde s-au petrecut evenimentele Noului Testament. Prin munca lor, ni se dezvăluie lumea apostolilor. Totodată, ea ne permite să punem la îndoială în mod critic ceea ce este scris în evanghelii și în Faptele Apostolilor. În acest fel, ea pune capăt unei discuții care a durat încă din secolul al XIX-lea, și anume întrebarea dacă scrierile Noului Testament sunt mărturii pure de credință sau sunt, totodată, surse istorice autentice. Scepticismul încă prevalează printre mulți exegeți moderni. Aceștia datează Evangheliile și Faptele Apostolilor în deceniile de după moartea apostolilor, dar, în orice caz, recunosc că autorii lor ar fi recurs la tradiții contemporane. Dintre cele treisprezece scrisori ale lui Paul, doar șase se presupune că provin într-adevăr din condeiul apostolului. Abia în ultimele decenii s-a întors foaia. Descoperirile spectaculoase ale papirusurilor dovedesc că Evangheliile sunt mult mai vechi decât s-a presupus între timp. Tot mai mulți experți îndrăznesc să fie de acord cu tradiția creștină, potrivit căreia ele provin de fapt "de pe timpul martorilor oculari". Și Faptele Apostolilor, care îi este atribuită lui Luca? Pasajele referitoare la "noi", extrem de detaliate, nu atestă oare că autorul lor a fost foarte aproape de acestea? Prin această carte, aș dori să scot în evidență că ea respiră cu adevărat spiritul vremii și coloritul local, că trebuie să își fi avut originea în întregime în gândirea și viața din secolul I. Poate că cea de-a doua carte a lui Luca a folosit chiar ca documentație pentru reabilitarea sfântului Paul după procesul său la Roma. Numai aceasta ar explica motivul pentru care se termină atât de brusc: nu, cum este potrivit pentru o biografie postumă, adică cu moartea apostolului martir, ci cu mai bine de doi ani mai devreme. Acest lucru nu are sens decât dacă Faptele Apostolilor au fost de fapt scrise în timpul vieții sale. Numai din acest motiv, în această carte, îi urmez cronologia, chiar dacă a devenit la modă pentru biografii lui Paul să schimbe ordinea. Acesta este singurul mod de a găsi paralele interesante cu punctele fixe istorice care lipsesc în majoritatea revizuirilor. Consider că nu metoda istorico-critică, ci arheologia este cea care este responsabilă de chestiunea istoriei alcătuirii scrierilor neotestamentare. Atât de multe ori săpăturile au dovedit corectitudinea tradiției creștine, încât este perfect legitim să se decidă in dubio pro traditio (a da întâietate tradiției în caz de îndoială). Timp de opt ani am mers pe urmele Apostolului neamurilor, călătorind în Grecia și Turcia, în Israel și Cipru, Spania, Malta, sudul Italiei și din nou la Roma, până când am reușit să scriu această carte. Când a fost publicată prima ediție în limba germană, în Roma se plănuia deschiderea sarcofagului său, redescoperit cu doar câțiva ani în urmă în locul venerat în mod tradițional. Odată cu descoperirea oaselor Apostolului, o tradiție creștină a fost încă o dată confirmată în mod impresionant. Ulterioare investigații sunt rezervate generațiilor viitoare. Până atunci, însă, este important să rezumăm ceea ce știm despre omul din Tars, care își așteaptă învierea acolo, poate cu mai multă certitudine decât oricine altcineva. Michael Hesemann * Paul din Tars. Arheologi pe urmele Apostolului neamurilor
* * * Această carte, în limita stocului disponibil, poate fi procurată prin comandă (cu plata taxelor aferente expedierii): Din Librăria "Presa Bună":
* De la Librăria "Sapientia":
* * * Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |