Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Editura "Sapientia": Qohelet. Cartea cea mai originală și "scandaloasă" a Vechiului Testament

La Editura "Sapientia" a apărut de curând cartea Qohelet. Cartea cea mai originală și "scandaloasă" a Vechiului Testament, scrisă de cardinalul Gianfranco Ravasi și tradusă în limba română de pr. dr. Robert Balan. Cartea apare în colecția "Studii biblice", în formatul 17Ś24 cm, are 288 pagini, coperți tari, și poate fi procurată de la Librăria "Sapientia" (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 80 lei.

Conform calculelor efectuate pe cele 305.441 de cuvinte ale Bibliei ebraice și aramaice de H. Th. Willers, cartea lui Qohelet ocupă doar un procent, cu cele 2.987 de cuvinte și 222 de versete. Cu toate acestea, în fața acestor 12 capitole mici, toți comentatorii s-au speriat și au luat întotdeauna condeiul cu un sentiment de neputință: "Trebuie să ai o vanitate singulară sau o nesăbuință rară pentru a scrie un text despre Eclesiast", afirma eseistul francez, Jacques Ellul, începând meditația asupra Qoheletului, La raison d'?tre (Paris 1987). Cu fiecare rând care este scris, aproape că pare să se audă batjocorirea bătrânului înțelept: "Un gol imens, totul este gol!... Toate cuvintele sunt uzate și omul nu le mai poate folosi... Ce valoare are toată truda care obosește pe om sub soare?..." (1,2; 1,8; 1,3)

Totuși, tentația este puternică și o mărturisește lungul lanț bibliografic care s-a adunat în jurul acestei cărți pe parcursul secolelor, strângând-o adesea până la sugrumarea în suflarea ei poetică și religioasă prea independentă și provocatoare. Și noi am fost tentați să mai adăugăm o verigă la acest lanț în speranța că el va fi ușor, pentru că, așa cum a observat primul editor al lucrării, "există cărți și cărți fără sfârșit..." (12,12) Unele dintre aceste cărți recente au încercat, în opinia noastră, să sufoce libertatea lui Qohelet, redus deja în trecut la o larvă a lui prin interpretări spiritualiste sau ascetice. Qohelet al acestei exegeze contemporane se reduce la un predicator modest și echilibrat al bucuriei și greutății de a trăi. Dezechilibrând accentele, pervertind dimensiunile reale textuale și de semnificație, ignorând forța subtilă de contestație închisă sub mantaua tradițională, acești exegeți îl readuc pe Qohelet în categoria generică a unei înțelepciuni care este în totalitate satisfăcută și atentă să iasă nevătămată din vâltoarea dificultăților. Un Qohelet supus, pentru care "bucuria este imperativul categoric al lui Dumnezeu pentru om", bucurie plină a trupului și mulțumire (R. Gordis). Un Qohelet evlavios până la punctul de a considera "viața ca pe o chestiune de har comun, nu de muncă grea" (R.K. Johnston). Un Qohelet atât de previzibil încât să fie "marele maestru al suspiciunii", dar ca să învețe "în final că singurul lucru care contează în viață este frica de Dumnezeu"! (A. Bonora)

Întregul nostru comentariu are drept scop respingerea acestei relecturi a lui Qohelet, contestând fiecare afirmație din text, redescoperind scandalul cărții sub exteriorul ei detașat. Așa cum scria A. Maillot, "din citirea sa nu iese nevătămați, ci adulți sau gata să se devină".

Golul și întunericul în care se mișcă, în care surprinde puținele fragmente de bucurie și lumină care nu sunt decisive, nu sunt opace; sunt o realitate autobiografică pentru mulți și pentru toți, cel puțin în unele momente; sunt și un cuvânt inconștient, dar real al lui Dumnezeu, acest cântec al golului și al tăcerii fiind "inspirat" de un Dumnezeu care în Qohelet nu se teme să treacă prin galeria întunecată a crizei înțelepciunii și a vieții.

În biroul său de critic - scrie P. Beauchamp în lucrarea sa L'uno e l'altro Testamento (Paideia, Brescia 198), p. 150) - Qohelet exprimă rezistența Israelului la orice încercare de a găsi un refugiu într-o lume paralelă. Mesajul său acționează ca un medicament, eliberându-l pe înțelept de un anumit fast și de responsabilitatea de a fi un agent al istoriei universale.

Călătoria aspră și abruptă pe care o întreprindem acum în cadrul mărturiei lui Qohelet este împărțită în trei etape, inegale ca importanță și extindere. Prima, sub titlul tipic qoheletic de Un gol imens, totul este gol!, colectează coordonatele principale în care să se plaseze cuvintele lui Qohelet. Este, așadar, o "introducere" în sensul inițial al termenului: intenționează să "introducă" textul propriu-zis, care tratează problemele interpretării și sensului global. A doua etapă este, deci, cea fundamentală și este cea mai amplă, dedicată în întregime traducerii și comentariului pe secțiuni ale Cuvintelor lui Qohelet, fiul lui David, regele Ierusalimului, așa cum spune titlul redacțional al cărții (1,1). Qohelet nu este un tratat; nu se poate rezuma o piesă muzicală sau "explica" o poezie; trebuie să fie ascultate și să se cuprindă în desfășurarea lor, în strălucirile lor, în misterele lor, în cele spuse și în cele nespuse. Este important, deci, să urmăm firul nu întotdeauna liniar al acestor pagini care sunt uneori în poezie, alteori în proză ritmată și în proză simplă. Le prezentăm de parcă ar fi mereu o poezie cu solemnele "a capo" ale versurilor tocmai pentru că, și când scrie în proză, Qohelet lasă margini mari evocatoare și spații albe largi, care însă nu sunt goale. Pe de altă parte, parafrazându-l pe Pascal, trebuie să recunoaștem că în marea literatură, tăcerile valorează uneori mai mult decât cuvintele. La fel ca în dragoste și mistică.

O etapă finală acoperă aproape toate continentele și se extinde pe un timp de două milenii în căutarea celor O Mie de Qohelet, adică a tuturor celor care în acest înțelept al secolului al III-lea. î.C. s-au oglindit, fidel sau infidel, dar întotdeauna legați prin "afinități elective" secrete sau respingeri spontane. Din această adunare ideală, ale cărei fețe sunt superioare celor pe care le-am evocat în paginile noastre, sunt excluși doar oamenii vulgari din punct de vedere mental și spiritual, cei superficiali, cei care au nevoie, așa cum scria un mare cititor al lui Qohelet și Iob, scriitorul francez George Bernanos, "un anumit număr de locuri comune, de repetat unul altuia ca papagalii, cu mișcări afectate, țanțoșe și clipiri ale acelei păsări. Dar nu se hrănesc papagalii cu vinul aromat al Ecleziastului sau cu cartea lui Iob".

Cardinal Gianfranco Ravasi

*

Qohelet. Cartea cea mai originală și "scandaloasă" a Vechiului Testament
Gianfranco Ravasi, Ed. "Sapientia", 2024, 17Ś24 cm, 288 p., ISBN 978-606-578-573-1, 80 lei

* * *

Această carte, în limita stocului disponibil, poate fi procurată prin comandă (cu plata taxelor aferente expedierii):

Din Librăria "Presa Bună":

  • prin poștă: Librăria "Presa Bună", Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26; 700064-Iași
  • prin telefon și WhatsApp: 0770.477.565: de luni până vineri, între orele 9.00 și 19.00; duminica, între orele 10.00 și 18.00
  • prin e-mail: libraria@ercis.ro
  • prin Internet: www.ercis.ro/libraria

*

De la Librăria "Sapientia":

  • prin poștă: Librăria "Sapientia", Str. Th. Văscăuțeanu, nr. 6; 700462-Iași
  • prin e-mail: sapientia@itrc.ro
  • prin telefon: 0754.826.814
  • prin website (online): www.editurasapientia.ro sau www.librariasapientia.ro
  • direct din Librăria "Sapientia" din Iași (incinta Institutului Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași)
  • sau la librăriile catolice partenere

* * *

Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat