|
Mons. Cipolloni |
Contribuții ale catolicilor din Dieceza de Iași la realizarea idealului Marii Uniri
Focurile de armă trase la Sarajevo, în ziua de 28 iunie 1914, de către Gavril Princip, un naționalist sârb, în prințul moștenitor al Imperiului Austro-Ungar, Franz-Ferdinand, și în soția sa morganatică, ducesa Sofia de Hohenberg, aveau să arunce, prin jocul alianțelor dintre marile puteri, Europa în război. La 6 august același an, Austro-Ungaria declara război Rusiei. Această știre i-a zguduit și pe catolicii din Dieceza de Iași, mai ales după ce conducerea Regatului României a declarat că intră în război. Acest Prim Război Mondial a adus mari suferințe populației și mari distrugeri materiale în zona Moldovei. În tot acest timp, la București se desfășurau negocieri între România, pe de o parte, și puterile aflate în conflict, pe de altă parte. Antanta (Anglia, Franța, Rusia) oferea în schimbul intrării țării noastre în război unirea provinciilor românești aflate sub stăpânire austro-ungară cu România, în timp ce Puterile Centrale (Germania și Imperiul Austro-Ungar) ar fi mers chiar până la cedarea Bucovinei ca preț al neutralității românești.
La 4 august 1916, Ion I. Brătianu, prim-ministrul României, semnează tratatul de alianță cu Antanta, prin care se recunoștea dreptul țării noastre de a alipi toate teritoriile românești din Austro-Ungaria. În consecință, la 15 august, România declara război Austro-Ungariei. După succesele inițiale ale trupelor românești pe frontul din Transilvania, confruntați cu superioritatea numerică și tehnică a armatei germane și cu impactul intrării Bulgariei în conflict, românii sunt nevoiți să abandoneze teritoriul Munteniei, inclusiv Capitala, și să se retragă, la sfârșitul anului 1916, în Moldova. Familia regală, Parlamentul și Guvernul se vor refugia la Iași, încercând să mențină o fărâmă de suveranitate statală pe teritoriul ciuntit al României. Cu toate victoriile de la Mărășești, Mărăști și Oituz, Guvernul român se vede nevoit, mai cu seamă în urma defecțiunii rusești, consecutive Revoluției bolșevice din octombrie 1917, să încheie, la 7 mai 1918, umilitorul Tratat de pace de la București. Dar chiar în acest răstimp al deznădejdii și iluziilor pierdute, se întrevăd pentru români zorii istoricei zile de 1 decembrie 1918.
|
Scrisoarea Mons. Cipolloni |
La acest Război Mondial au fost chemați la arme peste 12.000 de catolici din Dieceza de Iași, dar jumătate dintre ei nu s-au mai întors acasă. Cei mai mulți dintre ei au luptat sub culorile steagului României, având același deziderat: unirea tuturor românilor într-o Românie Mare. În continuare vă prezentăm câteva însemnări din documentele Arhivei Romano-Catolice de Iași, documente din care reiese implicarea Bisericii în slujba Țării și grija față de toți aceia care au fost chemați la război.
Astfel, putem constata faptul că preoții și credincioșii catolici din "generația anului 1918" au fost un exemplu de acțiune, eroism și devotament față de patrie, acasă, pe front și în desfășurarea actelor istorice ale Unirii și Întregirii neamului românesc. Prin aceste fapte ale înaintașilor noștri, recunoscute atunci de mai marii conducători ai Regatului României, catolicii din Moldova au scris una dintre cele mai frumoase pagini ale istoriei lor, câștigându-și pentru totdeauna un loc demn și respectat în istoria noastră națională.
Cum am menționat deja, la 15 august 1916, după o perioadă de neutralitate de doi ani, Regatul României a intrat în Primul Război Mondial de partea Antantei. A doua zi, 16 august, administratorul apostolic al Diecezei de Iași, Mons. Ulderic Cipolloni, a trimis tuturor parohilor o circulară prin care aducea la cunoștința acestora marele eveniment, le oferea sfaturi de conduită față de credincioși în condițiile excepționale create și le fixa în patru puncte unele dispoziții liturgice și pastorale, care urmau a fi aplicate strict pe durata războiului. Circulara a fost citită de pe amvonul bisericilor catolice, fiind prezentată în rezumat credincioșilor din toate parohiile. Ca în toate momentele grele și de restriște, parohii au înțeles faptul că opera lor apostolică căpătase o mare importanță deoarece trebuia să-i susțină din punct de vedere moral pe credincioșii parohiei, care aveau atâta nevoie de această mângâiere. Brusc, comunitățile parohiale se împărțiseră în două categorii: cei care urmau să fie încorporați în armată pentru a lua parte la război și cei care rămâneau acasă.
În conformitate cu prevederile circularei administratorului apostolic Ulderic Cipolloni, în cei doi ani care au urmat, în bisericile catolice din Dieceza de Iași, zilnic, după sfintele Liturghii erau recitate de câte cinci ori rugăciunile Tatăl nostru, Bucură-te, Marie și Slavă Tatălui, iar la sfârșit se adăuga antifonul Da pacem, Domine. Totodată, circulara prevedea expunerea în fiecare zi de duminică și de sărbătoare a Preasfântului Sacrament și adorație publică timp de trei ore înainte de vecernie. Adorația începea cu Litania tuturor sfinților și se încheia cu recitarea Rozariului Preasfintei Fecioare Maria și a antifonului Da pacem, Domine. La rândul lor, dascălii aveau datoria ca pe durata războiului să recite la vecernie Rozariul Preasfintei Fecioare Maria și să cânte Litania Lauretană.
După zece zile, Mons. Ulderic Cipolloni a revenit cu o nouă circulară, adresată tuturor credincioșilor din Dieceza Romano-Catolică de Iași, cu îndemnul de a uni rugăciunea cu acțiunea, "imitând astfel pe învățătorul nostru Isus, care noaptea o petrecea în rugăciuni, iar ziua lucra". Scopul acestor prevederi era acela de a veni în sprijinul tinerilor soldați, "floarea și mândria țării", care "se luptă vitejește pe câmpul de onoare și dau Patriei Mame alte ținuturi, alte orașe și alți fii, care împreună vor forma Marea Familie Românească". În mod special, Mons. Ulderic Cipolloni adresa credincioșilor îndemnul de a-i avea în vedere, cu prioritate, pe tinerii catolici care fuseseră răniți în luptele din război.
|
Rotunda - Inaugurarea monumentului
(1918) |
Administratorul apostolic Ulderic Cipolloni a revenit, la 25 iunie 1917, cu o nouă circulară, citită de la amvonul bisericilor de pe cuprinsul Diecezei Romano-Catolice de Iași. Tonul documentului este grav. Se vorbește despre "anormalitatea timpurilor", despre lipsa mare a brațelor de muncă, despre pericolul compromiterii "existenței noastre de mâine" din cauza unor atitudini nepotrivite pentru acele vremuri excepționale, precum "nepăsarea" și "neglijența".
Printre sutele de mii de eroi români căzuți la datorie în Primul Război Mondial s-au aflat foarte mulți catolici provenind din aproape toate localitățile Diecezei Romano-Catolice de Iași, ceea ce argumentează cel mai bine faptul că romano-catolicii din Moldova au fost parte activă la Războiul pentru Întregirea Neamului. Concentrați la început în regimente din Bacău și Roman, ulterior și în alte centre militare, soldații de confesiune catolică s-au evidențiat prin bravura lor pe front, făcând încă o dată dovada patriotismului lor și înlăturând astfel orice bănuială nedreaptă cum că nu și-ar fi iubit țara, pe care o locuiau cu sute de ani înainte de Unirea Principatelor Române din anul 1859. Conlucrând prin eroismul lor și prin jertfirea vieții la formarea României Mari, care va cuprinde în sânul ei aproape 4.000.000 de catolici, și credincioșii catolici din Dieceza de Iași au arătat că sunt români adevărați și au iubit România.
Pentru odihna sufletelor eroilor, administratorul apostolic Ulderic Cipolloni a dispus, spre a arăta recunoștința întregii Dieceze de Iași față de eroii catolici, celebrarea la 9 iulie 1918 a unui Requiem solemn în toate bisericile din parohii. Această înălțătoare celebrare a fost și tema circularei nr. 75, din 20 mai 1918. "Fraților - scria păstorul Diecezei de Iași -, datoria noastră de acum nu este de-a jeli pe scumpii noștri morți, deoarece aceasta n-ar fi de niciun folos nici pentru ei și nici pentru noi. Datoria noastră după duhul creștinesc este de a ne aminti de ei la altarul Domnului prin rugăciunile noastre: de a îndemna prin vorbe și prin fapte și pe alții, ca să se roage pentru sufletele lor, cerând ca bunul și milostivul Dumnezeu să-i primească în sânul măririi sale, iertându-le acele greșeli cu care în viață au putut ofensa majestatea sa cea prea înaltă și primind moartea lor ca drept ispășire pentru vina lor. Acesta este tributul de dragoste creștinească, ce trebuie să-l plătim în amintirea lor, și prin aceasta nu numai că vom săvârși o operă eminamente de milostivire, ci vom alina întrucâtva și durerea cea mare a acelora care în urma lor acum sunt nemângâiați și care puseseră în cei dispăruți cele mai frumoase speranțe".
Partea a doua a circularei este la fel de importantă, deoarece păstorul Diecezei de Iași laudă inițiativa unor parohi din județul Roman de a ridica în curtea bisericii parohiale o cruce mare de piatră sau de altă materie în formă de monument, "pentru ca apoi amintirea scumpilor noștri catolici morți pentru Patrie să fie veșnică și să rămână neștearsă în mijlocul nostru...". În memoria eroilor catolici, la inițiativa parohilor și a comunităților parohiale, au fost construite, începând cu vara anului 1918, monumente comemorative: unul la Adjudeni, construit la inițiativa parohului Benedict Bișoc, care a construit un al doilea monument la Rotunda; un alt monument a fost ridicat la Răchiteni, la inițiativa parohului Ioan Bogleș. Sfințirea monumentelor din Adjudeni și Răchiteni s-a făcut în ziua de 19 august 1918, iar cel din Rotunda în ziua de 7 octombrie același an. Însuși Mons. Ulderic Cipolloni a ținut să sfințească în persoană aceste monumente.
|
Săbăoani - Inaugurarea monumentului
(1922) |
Exemplul sătenilor din Răchiteni, Adjudeni și Rotunda a fost preluat în anii următori și de alte parohii din zona Roman, monumentele ridicate fiind sfințite cu solemnitate de noul episcop de Iași, Alexandru Theodor Cisar. În următorii ani s-au ridicat monumente și în satele: Șcheia (1920), Hălăucești (1920), Luncași (1920), Tuta (1921), Huși (1921), Galbeni (1921), Valea Seacă, Tămășeni, Butea etc. Cel mai impunător dintre acestea este monumentul din Săbăoani, care a fost sfințit cu mare solemnitate de episcop în ziua de 1 octombrie 1922. Acest edificiu "măreț" a fost lucrat din piatră albă, având formă de piramidă, cu o cruce în vârf, a fost așezat într-o piață aflată la răspântia a patru șosele principale, care îi dădea o înfățișare deosebită. Monumentul a fost realizat de sculptorul Tito Cambi, are înălțimea de 7 metri, fiind unul dintre cele mai mărețe din Moldova, având scrise pe plăcile de granit de pe trei fețe ale soclului numele eroilor din localitate. Locul era bine ales, în apropierea bisericii "Sfântul Mihail Arhanghelul" și în fața localurilor școlii și primăriei. Cea mai mare comunitate catolică din zona Roman a contribuit la unirea tuturor românilor prin sacrificiul suprem a 79 de tineri care și-au pierdut viața în timpul Primului Război Mondial.
Prin aceste monumente s-a dorit menținerea memoriei tuturor catolicilor din Dieceza de Iași care au luptat și au murit pentru înfăptuirea Marii Uniri. Mai mult, războiul și bolile au rărit populația satelor noastre catolice lăsând pe drumuri mulți copii orfani. Unii dintre dânșii au rămas fără tată, alții fără mamă, alții fără ambii părinți. Spre lauda străbunilor noștri, trebuie să spunem că mulți s-au grăbit să ia în casa lor câte un orfan sau câte o orfană. În această zi, în care comemorăm 106 ani de la Marea Unire, să nu participăm doar la niște acțiuni comemorative formale, ci să ne însușim cât mai bine patrimoniul lăsat nouă moștenire de înaintașii și eroii noștri, cei care au fost părtași la actul istoric al Unirii din ziua de 1 decembrie 1918.
Pr. Alois Moraru