|
Papa Francisc: Întâlnirea cu comunitatea academică de la Universitatea Pontificală Gregoriană (5 noiembrie 2024) Bună ziua, fraților și surorilor! Primind invitația părintelui general, părintele Arturo Sosa, sunt aici împreună cu voi, după ce s-a realizat unirea Institutului Biblic Pontifical și a Institutului Oriental Pontifical cu Universitatea Pontificală Gregoriană, acum Collegium Maximum. Când mi-a fost propus proiectul de încorporare, l-am primit având încredere că nu era vorba despre o simplă restructurare administrativă, să spunem așa, ci era ocazia unei recalificări a misiunii pe care episcopii de Roma în timp au continuat să o încredințeze Societății lui Isus. Nu ar putea să meargă bine a continua în această direcție dacă vă lăsați conduși de un eficientism fără viziune, limitându-vă la fuziuni, suspendări și închideri, neglijând în schimb ceea ce se întâmplă în lume și în Biserică și care cere un supliment de spiritualitate și o regândire a toate în vederea misiunii pe care Domnul Isus ne-a încredințat-o, pierzând carisma proprie a Societății lui Isus. Asta nu poate să meargă. Atunci când mergem preocupați numai de a nu ne împiedica ajungem să dăm cu capul de zid. Dar v-ați pus întrebarea despre unde vă îndreptați și pentru ce faceți lucrurile pe care le realizați? Este necesar să știm încotro mergem, fără să pierdem din vedere orizontul care unește drumurile fiecăruia asupra scopului actual și ultim. Așa cum într-o universitate viziunea și conștiința scopului împiedică să spunem "coca-colizarea" cercetării și a învățământului care ar duce la "coca-colizarea" spirituală. Din păcate, sunt mulți discipolii "coca-colei spirituale"! Părintele spiritual când m-a invitat mi-a pus o întrebare. Care poate să fie rolul Universității Gregoriana în timpul nostru. Reflectând, am amintit un pasaj din acea scrisoare pe care o găsim în Oficiul lecturilor de la comemorarea Sfântului Francisc Xaveriu, pe care el a scris-o din Cochin în ianuarie 1544: "Sunt gânduri care m-au convins să vin aici". Sfântul Francisc Xaveriu manifestă dorința de a merge în toate universitățile din timpul său ca "să strige acolo și acolo ca un nebun și să-i zgâlțâie pe cei care au mai multă știință decât caritate" ca să se simtă împinși de a se face misionari din iubire față de frați, "spunând din adâncul inimii: Doamne, iată-mă, ce vrei să fac?". Nu vă preocupați, nu voi începe să strig, dar intenția este aceeași, aceea de a vă aminti să fiți misionari din iubire față de frați și să fiți disponibili la chemarea Domnului, și totul (instrumente și inspirație) să purificați în tensiunea spre Cristos. Misiunea este Domnul pe care o inspiră și o susține. Nu este vorba de a lua locul Său cu pretențiile noastre care fac birocratic, prepotent, rigid și fără căldură proiectul lui Dumnezeu, adesea suprapunând agende și ambiții la planurile Providenței. Acesta este un loc în care misiunea ar trebui să se exprime prin acțiunea formativă, dar punând acolo inima. A forma înseamnă mai ales îngrijire a persoanei și prin urmare acțiune discretă, prețioasă și delicată de caritate. Altminteri, acțiunea formativă se transformă în intelectualism arid sau narcisism pervers, o adevărată concupiscență spirituală unde ceilalți există numai ca spectatori care aplaudă, cutii de umplut cu egoul celui care predă. Mi-au relatat o istorie interesantă, despre un profesor care într-o dimineață a găsit goală aula unde ținea lecțiile sale. Era mereu așa de concentrat, încât și-a dat seama că nu era nimeni abia după ce a ajuns la catedră. Și aula era foarte mare și erau necesari mulți pași pentru a ajunge la ceea ce părea un "tron doctoral". Când a avut claritatea golului, s-a determinat să iasă pentru a-l întreba pe omul de serviciu ce s-a întâmplat. Acel om, care a fost mereu în supunere, părea diferit, mai degajat… Când i-a indicat afișul care fusese lipit pe ușă după ce a intrat, era scris: "Aulă ocupată de Egoul nemăsurat. Niciun loc liber". O glumă a studenților în anul ’68 din secolul trecut. Când lipsește inima, se vede… se vede. În ultima enciclică, Dilexit nos, l-am amintit pe Stabroghin, unul din protagoniștii romanului lui Dostoievski, Demonii. Aveam nevoie să fixez în contrast, printr-un personaj negativ, claritatea că inima este locul de plecare și de sosire al oricărei relații, cu Dumnezeu și cu surorile și frații. Relații cu toți. O claritate exprimată în frumosul moto al Sfântului John Henry Newman, inspirat din textele Sfântului Francisc de Sales, "Cor ad cor loquitur" – inima vorbește inimii – care atât de mult îi plăcea lui Benedict al XVI-lea. Întorcându-mă la Stabroghin, a reluat în mână o carte de Romano Guardini, care îl prezintă ca întrupare a răului, deoarece caracteristica sa principală este că nu are inimă. Și de aceea "nu poate întâlni intim pe nimeni și nimeni nu-l întâlnește pe el cu adevărat". Aici, între voi, tocmai prin proveniența profesorilor și a studenților din multe părți ale lumii, este prețios și ceea ce adaugă Guardini: "Numai inima știe să primească și să dea o patrie"[1]. Originile acestei misiuni educative încă au ceva de spus comunității universitare de la Gregoriana, celor care predau, celor care învață, celor care colaborează în administrație și în servicii. De aceea trebuie să mergem la ceea ce secretarul Sfântului Ignațiu a explicat cu privire la motivațiile care l-au determinat pe Ignațiu, după succesul Colegiului din Messina, să întemeieze Colegiul Roman. Și este trist – îmi pare rău, îmi pare rău s-o spun – că s-a pierdut ocazia de a recupera acel titlu – "Colegiul Roman" – care ar fi permis să se conecteze cu intențiile originare care încă sunt semnificative, dar sper să se mai poată face ceva. Așa scria secretarul Sfântului Ignațiu: "Pentru că tot binele creștinătății și al întregii lumi depinde de buna formare a tineretului pentru care există mare necesitate de învățători virtuoși și înțelepți, Societatea și-a asumat misiunea mai puțin frapantă, dar nu mai puțin importantă, a formării lui". Era anul 1556, au trecut cinci ani de când un grup de cincisprezece studenți iezuiți s-a stabilit într-o casă modestă, nu departe de aici, unde acum este via Aracoeli. Pe ușa acelei case era o inscripție: "Școală de gramatică, de umanitate și doctrină creștină, gratis". Părea inspirată din invitația profetului Isaia: "Voi, toți cei însetați, veniți la apă, chiar și cel care nu are argint" (Is 55,1). Suntem în timpul în care instruirea era un privilegiu, condiție care încă nu s-a stins, și care face actuale cuvintele lui don Lorenzo Milani despre școală "spital care îngrijește pe cei sănătoși și respinge pe cei bolnavi". Dar pierzându-i pe săraci s-ar pierde școala[2]. Ce înseamnă astăzi acea inscripție pe ușa casei modeste de la care provine Gregoriana? Este o invitație de a umaniza științele credinței și de a aprinde și a reanima scânteia harului în uman, îngrijind transdisciplinaritatea în cercetare și în învățământ. O întrebare en passant: aplicați Evangelii Gaudium? Luați în considerare impactul Inteligenței Artificiale asupra învățământului și asupra cercetării? Niciun algoritm nu va putea înlocui poezia, ironia și iubirea, iar studenții au nevoie să descopere forța fanteziei, să vadă germinând inspirația, să ia contact cu propriile emoții, și să știe să exprime propriile sentimente. În acest mod, se învață a fi ei înșiși, măsurându-se corp la corp cu marile gânduri, în funcție de măsura capacității fiecăruia, fără scurtături care sustrag libertate deciziei, sting bucuria descoperirii și privează de ocazia de a greși. Din greșeli se învață. Adesea greșelile sunt cele care colorează personajele din romanele noastre formative. Întorcându-mă la inscripția de pe ușa primului sediu al Colegiului Roman, este vorba mai ales de a actualiza acel "gratis" în relații, în metode și în obiective. Gratuitatea este cea care îi face pe toți slujitori fără stăpân, pe unii slujitori ai celorlalți, toți recunoscători ai demnității fiecăruia, niciunul exclus. Gratuitatea este cea care ne deschide la surprizele lui Dumnezeu care este milostivire, eliberând libertatea de avidități. Gratuitatea este cea care îi face virtuoși pe înțelepți și pe maeștri. Gratuitatea este cea care educă fără a manipula și a lega de sine, care se complace în creștere și care promovează imaginația. Gratuitatea este cea care revelează faptul de a fi al Misterului lui Dumnezeu iubire, acest Dumnezeu iubire care este apropiere, compasiune, duioșie care face primul pas mereu, primul pas spre toți, niciunul exclus, într-o lume care pare să fi pierdut inima. Și pentru aceasta este de folos o universitate care să aibă mirosul de carne și de popor, care să nu calce în picioare diferențele având iluzia unei unități care este numai omogenitate, care nu se teme de contaminarea virtuoasă și de fantezia care reanimă ceea ce este muribund. Aici, fraților și surorilor, suntem la Roma, unde se trăiește o continuă meditație asupra a ceea ce trece și a ceea ce durează, așa cum este exprimat de poezia lui Francesco de Quevedo, autor spaniol din secolul al XVII-lea: Citez:
Aceste versuri ne fac să ne gândim: uneori construim monumente sperând să supraviețuim nouă înșine, lăsând semne implantate în pământ pe care le credem nemuritoare. Și Roma este maestră: din ceea ce credeau invincibil rămân numai ruine în timp ce tot ceea ce este destinat să curgă, să treacă – fluviul – este tocmai ceea ce a învins timpul. Încă o dată ca întotdeauna logica evangheliei arată adevărul său: pentru a câștiga trebuie pierdut[3]. Ce suntem dispuși să pierdem în fața provocărilor care ne înfruntă? Lumea este în flăcări, nebunia războiului acoperă cu umbra morții orice speranță. Ce putem face? Ce putem spera? Promisiunea de mântuire este rănită. Acest cuvânt mântuire – nu poate să fie ostatic al celor care alimentează iluzii declinându-l cu victorii însângerate în timp ce cuvintele noastre par golite de încrederea în Domnul care mântuiește, de evanghelia sa care ne șoptește cuvinte și ne arată gesturi care într-adevăr răscumpără. Isus a trecut prin lume revelând blândețea lui Dumnezeu. Gândurile noastre îl imită sau îl folosesc, mă întreb, pentru a masca mondenitatea care l-a condamnat pe nedrept și la ucis? Să dezarmăm cuvintele noastre! Cuvinte, mituri, vă rog! Avem nevoie să recuperăm calea unei teologii întrupate care să învie speranța, a unei filozofii care să știe să anime dorința de a atinge marginea mantiei lui Isus, de a ne arăta la limita misterului. Avem nevoie de o exegeză care să deschidă privirea inimii, care să știe să onoreze cuvântul care crește în orice timp cu viața celui care îl citește în credință. Avem nevoie de studiul tradițiilor orientale, capabil să trezească schimbul de daruri între diferitele tradiții și să arate posibilitatea compunerii diferențelor. În această universitate ar trebui să se genereze înțelepciuni care nu se pot naște din idei abstracte concepute numai la măsuță dar care să privească și să simtă travaliile istoriei concrete, care să aibă originile lor în contactul cu viața popoarelor și cu simbolurile culturilor, în ascultarea întrebărilor ascunse și a strigătului care se înalță din carnea suferindă a celor săraci. Și trebuie să atingem această carne, să avem curajul de a merge în noroi și de a ne murdări mâinile. Universitatea, dacă vrea să fie un loc și un instrument al misiunii Bisericii, trebuie să elaboreze științe generate de Dumnezeu, încercate în dialogul cu omenirea, abandonând abordare acelui "noi și ceilalți". Timp de atâtea secole științele sacre au privit pe toți de sus în jos. În acest mod am făcut multe greșeli! Acum este timpul de a fi toți umili, de a recunoaște că nu știm, de a avea nevoie de ceilalți, în special de cei care nu gândesc ca mine. Aceasta este o lume complexă și cercetarea cere aportul tuturor. Nimeni nu poate pretinde că este suficient singur, fie că este vorba de persoane cu competențe calificate fie de viziune despre lume. Nicio gândire singură nu poate fi răspunsul perfect la probleme care se înfruntă la un nivel diferit. Mai puține catedre, mai multe mese fără ierarhii, unul alături de celălalt, toți cerșetori de cunoaștere, atingând rănile istoriei. Conform acestui stil, evanghelia va putea să convertească inima și să răspundă la întrebările vieții. Și pentru a face asta, surorilor și fraților, este necesar să se transforme spațiul academic într-o casă a inimii. Îngrijirea relațiilor are nevoie de inima care dialoghează. Inima unește fragmentele și cu inima celorlalți se construiește o punte unde să se întâlnească. Inima este necesară Universității care este loc de cercetare pentru o cultură a întâlnirii și nu a rebutării. Este un loc de dialog între trecut și prezent, între tradiție și viață, între istorie și istorii. Aș vrea să amintesc scena din Iliada în care Hector, înainte de a-l înfrunta pe Ahile, o vizitează pe soția Andromaca și pe fiul Astyanax. Văzându-l în armura și coif, Astyanax se înspăimântă și începe să strige. Hector își scoate coiful și îl lasă pe pământ, îl ia pe fiu în brațe și îl ridică până la înălțimea sa. Numai atunci îi vorbește[4]. În această scenă frumoasă putem vedea pașii care preced dialogul: a depune armele, a-l pune pe celălalt pe același plan pentru a-l privi în ochi. A se dezarma, a dezarma gândurile, a dezarma cuvintele, a dezarma privirile și apoi a fi la aceeași înălțime pentru a se privi în ochi. Nu există un dialog de sus în jos, nu există. Numai astfel învățământul devine un act de milostivire, a cărei caracteristică Shakespeare o descrie în mod așa de frumos: "Natura milostivirii este că nu este forțată, ea se revarsă ca ploaia dulce din cer și produce o dublă fericire, fericirea celui care dă și a celui care primește"[5]: fie profesorul, fie studenta, fie studentul. Se așteaptă în acest mod ca ambii să poată învăța. Și acest dialog purtat în relația cu tradiția și istoria va trebui să fie compătimitor față de prezent – câte răni așteaptă îngrijire! – dar respectuos față de trecut, compătimitor în ziua de astăzi și respectuos față de "ziua de ieri". Există și o altă imagine, foarte frumoasă, luată și ea din războiul din Troia, de data aceasta relatată de Eneida. Războiul a arătat stilul său tragic și Enea, în timp ce totul pare pierdut, face două lucruri. Pentru a-l salva din incendiul din Troia îl ia pe umeri pe tatăl Anchises, bătrân paralizat, care a încercat să-l convingă pe fiu să-l lase fără a lua asupra sa greutatea sa care i-ar fi încetinit fuga. Al doilea lucru este să-l protejeze pe fiul Ascanius prins de mâna sa dreaptă[6]. Și astfel merge înainte, acel vestit "sublato patre montem petivi" (versul exact din Eneida este: "Cessi, et sublato montem genitore petivi" adică: "M-am resemnat și, ridicându-l pe tatăl, m-am îndreptat spre munți"). Așa trebuie să mergem înainte. Nu știu câți dintre voi au văzut statuia lui Bernini la Galleria Borghese care reia această scenă. Mergeți s-o vedeți, acolo veți găsi o relatare sculptată în marmură, dar veți descoperi și misiunea voastră: să purtați pe umerii voștri istoria de credință, de înțelepciune, de suferință, suferință din toate timpurile. Să mergeți în prezentul în flăcări care are nevoie de ajutorul vostru și ținând de mână viitorul: împreună, trecut, prezent și viitor. Întrebarea care mi-a fost adresată așa cum am amintit înainte este care poate să fie rolul Universității Gregoriana astăzi, dar pentru a continua să răspund este nevoie să vă ajut să faceți o examinare a conștiinței. Această misiune mai reușește să traducă această carismă a Societății? Reușește să exprime și să dea concretețe harului întemeietor? Nu se poate privi în spate la ceea ce ne-a generat, considerându-l ca un Anchises paralizat de abandonat cu scuza că prezentul nostru și viitorul nu pot să poarte greutatea lui. Rădăcinile ne conduc, nu se taie. Acel har fundamental are un nume: Ignațiu de Loyola și o formulare concretă în Exercițiile spirituale și în Constituțiile Societății lui Isus. În istoria Societății harul întemeietor s-a transformat de fiecare dată în experiență intelectuală: a compune voința lui Dumnezeu, care acționează și conduce omenirea în mod misterios, cu alegeri de generații de femei și bărbați în mișcare. Îmi vine în minte acea anecdotă, când părintele Ledóchowski a voit să facă foarte clară spiritualitatea Societății și a publicat epitomele: totul clar, chiar și ora prânzului… Totul clar. Era foarte prieten al abatelui benedictin și i-a trimis lui primul număr, iar el a răspuns: "Părinte Ledóchowski, dumneavoastră cu asta ați ucis Societatea". Pentru că o oprise. Și Societatea este înainte, merge înainte cu discernământul. Pe fundal este instantaneitatea între Creator și creatura sa. În a 15-a adnotare se cere celui care propune Exercițiile să rămână în echilibru, așa încât "Creatorul să acționeze direct cu creatura, iar creatura cu Creatorul și Domnul său". Actualizat în rolul profesorului, cred că este clar că misiunea voastră este să favorizați ca obiectiv unic, prin studiu, relația cu Domnul, nu să înlocuiți. Mai există primatul slujirii drept criteriu care permite să corectăm ceea ce facem. Pentru a-l sluji pe Dumnezeu în lucrurile pe care le facem trebuie să conducem totul la scopul pentru care am fost creați (cf. ES 23). Este necesar să discernem pentru a purifica intențiile, pentru a evalua oportunitatea mijloacelor. Mai clar: această unificare răspunde la harul său fondator? Mă întreb: cel care conduce și cel care colaborează este în sintonie cu harul său întemeietor sau se slujește pe sine însuși? În sfârșit, a simți cu Biserica care cere să punem deoparte orice judecată proprie și să fim dispuși și gata să ascultăm în toate de Sfânta Maică Biserică (cf. ES 353), un punct care ar putea include problema libertății intelectuale și limita cercetării. Amintesc și comentariul la aceste reguli al părintelui Kolvenbach. Este în Congregația procuratorilor din ’87. El preciza că "orice creativitate, orice mișcare spirituală, orice inițiativă profetică și carismatică se dezorientează, se dispersează și se epuizează dacă nu este integrată în scopul unei slujiri mai mari, adică dincolo de planurile noastre lumești, dincolo de ambițiile și pretențiile noastre eficientiste. Asta chiar dacă ne punem eticheta pontificală". Apoi este foarte delicată realizarea regulii de a simți cu Biserica ce generează tensiune și conflicte, și unde este dificil de a stabili granițe între credință și rațiune, între ascultare și libertate, între iubire și spirit critic, între responsabilitate personală și ascultare eclezială. Fiecare epocă are măsurile sale un pic mai puțin sau mai mult încoace, un pic mai puțin sau mai mult încolo. Preciza Kolvenbach: "Nu putem despărți ceea ce Domnul a unit în misterul lui Cristos și al Bisericii sale". Misterul nu este măsurabil, iar unirea cu el cere un discernământ constant. Discernământ constant. Pe cale, mereu. Un discernământ onest, profund, căutând ceea ce unește și neacționând niciodată pentru ceea ce ne desparte de iubirea lui Cristos și de unitatea simțirii cu Biserica, pe care nu trebuie s-o limităm numai la cuvintele doctrinei, agățându-ne de norme. Modul în care folosim doctrina nu de puține ori o reduce să fie fără timp, prizonieră într-un muzeu, în timp ce ea merge, este vie, exprimă comuniunea de credință cu acela care își inspiră viața din evanghelie. Generație după generație, toți în așteptare ca să se realizeze Împărăția lui Dumnezeu. Și Kolvenbach adăuga: "În orice caz atitudinea noastră ar trebui să fie aceasta: să experimentăm durerea conflictului, participând în acest mod la procesul care să conducă la o comuniune mai deplină pentru a realiza rugăciunea lui Isus: «ca toți să fie una așa cum noi una suntem» (In 17,22)". Durerea conflictului și rugăciunea. Îmi vine în minte rămasul-bun al părintelui Arrupe, când a mers să-i viziteze pe cei care îi primeau pe cei debarcați, pe sclavi… și ce spune? "Lucrați, pentru a integra pe acești oameni care sunt în afara sistemului, care fug de atâtea ori din culturile lor. Dar, vă rog, nu lăsați rugăciunea". Acesta este ultimul lucru pe care l-a spus Arrupe înainte de a lua avionul. Cred ca aceste reguli de discernământ să ajute ca să răspund la întrebarea despre misiunea Gregorianei, și pot să se rezume într-un cuvânt: diaconie. Diaconie a culturii în slujba recompunerii continue a fragmentelor din orice schimbare de epocă. Diaconie realizată nu evitând truda conceptului întrupat, truda conceptului care caută sintonia cu spiritul, căutarea comuniunii după conflicte: conflicte interioare și exterioare. Să aveți pentru aceasta ambiția gândirii care construiește punți, care dialoghează cu gândirile diferite, care tinde la profunzimea misterului. Pe mine mă ajută mult în asta figura labirintului. Din labirint se poate ieși numai pe deasupra, de sus. Și niciodată nu putem ieși singuri. Acum să punem pagina din Matei (cf. Mt 25,31-46) în fața învățământului, care rezumă toată căutarea de înțelepciune între culturi, care odinioară a declinat în mod asemănător, și care a fost rezumată astfel: "Cultura este ceea ce rămâne după ce s-au uitat lucrurile învățate". Și această cultură care rămâne este iubirea. Universitatea este un loc de dialog. Să încercăm să ne imaginăm doi studenți care ajung fiecare cu o carte, pe care apoi o schimbă între ei. Fiecare se va întoarce acasă cu o singură carte, dar dacă acești studenți schimbă între ei o reflecție sau o idee, atunci când pleacă, fiecare va duce acasă o reflecție sau o idee în plus. Dar nu este numai cantitatea: fiecare va fi dator față de celălalt, fiecare va fi parte din celălalt. În această perioadă mă întărește, îmi face bine să citesc învățătura Sfântului Vasile despre Duhul Sfânt, despre modul în care însoțește Biserica, totul pornește de la el. Este promisiunea lui Isus care se realizează în timp. Duhul Sfânt este compozitorul armonios al istoriei mântuirii, El este armonia. Ca și Biserica, tot așa universitatea trebuie să fie o armonie de voci, realizată în Duhul Sfânt[7]. Fiecare persoană are propria particularitate, dar acesta particularități trebuie inserate în simfonia Bisericii și în operele sale și simfonia corectă poate s-o facă numai Duhul și o face numai Duhul. Nouă ne este dat să n-o stricăm și s-o facem să răsune. Pentru fiecare misiune este nevoie de slujitori acordați cu Duhul Sfânt și capabili să facă muzică împreună, cea divină care caută carnea, așa cum partitura caută instrumentul. Asta înseamnă sinodalitate. O universitate care își desfășoară misiunea sa cu un mandat eclezial trebuie să se asigure că mărturisește și formează la acest stil. Adesea prevalează stiluri tiranice care nu ascultă, care nu dialoghează având prezumția că numai propria gândire este cea corectă și uneori nu există gândire ci numai ideologie. Fiți atenți, vă rog, atunci când se alunecă de la o gândire spre ideologie. Întrebați-vă dacă selectarea profesorilor, oferta programelor de studiu, alegerea decanilor, conducătorilor, directorilor, și mai ales cea a celor mai înalte autorități academice, răspunde efectiv la această calitate, care să mai justifice încredințarea acestei universități de către episcopul de Roma Societății lui Isus. Pentru Sfântul Ignațiu, potențialul apostolatului intelectual și al caselor de formare înaltă era foarte clar. Totuși există numeroase elemente critice care reies dintr-o analiză onestă a rezultatelor care ne-ar putea face să ne îndoim de capacitatea de a răspândi și a înmulți credința care tinde să se traducă în cultură care este ceea ce intenționa Sfântul Ignațiu, insistând asupra misiunii formative. Adesea am văzut studenți din centre de formare ale Societății dobândind o anumită excelență academică, științifică precum și tehnică, și totuși nu păreau că i-au asimilat spiritul. Adesea ne-am mâhnit de faptul că unii foști studenți, după ce au ajuns la niveluri înalte de conducere, s-au revelat diferiți de ceea ce propunea proiectul formativ. Și în această privință este necesară o reflecție cu o autocritică sinceră. Așa cum v-am spus de la început, acum cu cuvintele Sfântului Ignațiu vă îndemn să vă întrebați: "Unde merg și cu ce scop?" (ES 206). Și mai ales: "Unde merg și în fața cui?" (ES 131). Fixați bine aceste întrebări care folosesc pentru a discerne intențiile voastre și eventual a le purifica pentru a clarifica direcția voastră, amintindu-vă ceea ce caracterizează această Universitate și care ar putea ajuta să se revadă misiunea din toate locurile de formare ale Societății. Ceea ce distinge Gregoriana este sub ochii voștri. În stema Universității pe care trebuie s-o țineți unită cu inscripția de pe ușa acelei case umile de la care proveniți drept Colegiu Roman. Dacă sunteți atenți la acea stemă, oferă un titlu care intenționează să rezume carisma acestei Universități: religioni et bonis artibus. Așa cum era tipic în titlurile baroce, din titlu reiese o problemă sau dilemă a cărei soluționare este în tensiune între cele două elemente. Religioni et bonis artibus. Găsim aici în același timp un orizont de înțelegere și o întrebare de aprofundat. Se evocă de fapt ceea ce spune Ignațiu în Constituții cu privire la mijloace, acelea care unesc instrumentul cu Dumnezeu (exprimate în titlu de cuvântul "religio") și cele care îl pun la dispoziția oamenilor (exprimate ca artă). În acest caz mă adresez vouă care aveți conducerea și conduceți misiunea prin această Universitate în fața lui Dumnezeu și a studenților: pentru ce faceți lucrurile pe care le faceți și pentru cine faceți asta? Sfântul Ignațiu subliniază apoi o ierarhie a acestor mijloace: "Mijloacele care unesc instrumentul cu Dumnezeu și îl dispun să fie bine condus de mâna sa divină sunt mai eficace decât cele care îl dispun spre oameni… pentru că cele interioare sunt cele care dau eficacitate celor exterioare pentru scopul la care se vrea să se ajungă" (Constituții X, 813). Și în Evanghelie găsim o întrebare care pune neliniște pentru orice proiect: "Unde este comoara ta", "Acolo va fi și inima ta" (Mt 6,21). În Exerciții Sfântul Ignațiu reia tema primatului spiritual pe care nu trebuie să-l gândim în mod descarnat, invitându-ne în mod repetat să "cerem cunoaștere intimă a Domnului care pentru mine s-a făcut om, pentru ca să-l iubesc și să-l urmez mai mult" (ES 104, 113, 130 etc.) în lucrurile pe care le fac eu. De fapt Ignațiu nu uită acel "propter nos" și acel "propter nostram salutem" din Crez – pentru noi și pentru a noastră mântuire – unde mântuirea universală devine concretă și existențială în acest "pentru noi", "pentru mine". Nu este vorba de o abstracție ci de concretul unei realități pe care o experimentă, o viață mântuită în care pe mine și pe noi nu se vor putea separa știind că nu totul este mântuire. Cum ar putea să existe mântuire dacă ceea ce ne conduce este numai dorința de putere? Temă foarte prezentă în problemele de conducere. Și la sfârșit Ignațiu ne învață că totul trebuie să se exprime ca rugăciune cerere insistentă, adică har de cerut, nu ca rod al unui efort uman. Și câtă tristețe când se vede că se pune încredere mai ales în mijloacele umane și se încredințează orice lucru astăzi managerului care este la rând. Și vouă care sunteți prezenți aici, cum merge raportul vostru cu Domnul? Cum merge rugăciunea ta? Este cu adevărat formală sau nu există? Cum este, unde este inima ta? Universitatea trebuie să fie casa inimii, v-am spus asta: după cum inima este, ne învață Guillaume de Saint-Thierry, "o forță a sufletului care îl conduce ca printr-o greutate naturală la locul și la scopul care îi este propriu"[8]. Și pentru a încheia, mă întorc la Sfântul Francisc Xaveriu și la dorința sa de a merge în toate Universitățile pentru "a-i scutura pe cei care au mai multă știință decât caritate" pentru ca să se simtă stimulați să devină misionari din iubire față de frați. Vă amintesc asta: atunci ca și astăzi, conform carismei ignațiene, cultura este o misiune de iubire. Aș vrea să vă las acest bold de verificare interioară și a mijloacelor. Și un alt lucru adaug, nu uitați simțul umorului, o femeie, un bărbat care nu are simțul umorului nu este uman. Vă rog, rugați-vă acea frumoasă rugăciune a sfântul Thomas Moore: "Dă-mi, Doamne, o bună digestie și ceva de digerat". Căutați-o, rugați-vă cu ea. Vă mărturisesc un lucru, eu de peste 40 de ani o spun în fiecare zi și îmi face bine, îmi face bine! A nu pierde simțul umorului. Și acum, înainte de a încheia vă încredințez o ultimă adnotare a Sfântului Ignațiu, a doua în Exerciții, gândindu-mă îndeosebi la voi, studente și studenți: "Nu știința multă potolește sufletul meu ci simțirea și gustarea lucrurilor". O evaluare onestă a experienței formative se bazează pe faptul de a fi introduși și ajutați să continuăm singuri în profunzime evitând labirinturile intelectualiste și acumularea de noțiuni și cultivând gustul ironiei. Evitând labirinturile intelectualiste, din care nu putem ieși singuri, și acumularea de noțiuni, cultivând gustul ironiei. Și pe acest drum vă urez să puteți gusta misterul. Mulțumesc. Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Note: [1] R. Guardini, Il mondo religioso di Dostoevskij, Brescia 1980, 236. [2] Cf. L. Milani, Lettera a una professoressa. [3] Cf. Mt 10,39; 16,25; Mc 8,35; Lc 9,24; 17,33; In 12,25. [4] Cf. Iliada, VI 394-502. [5] William Shakespeare, Neguțătorul din Veneția, actul IV, scena I. [6] Cf. Eneida II, 707-729. [7] Cf. Vasile, Omilii despre Psalmi, 29,1; Despre Duhul Sfânt, XVI, 38. [8] Guillaume de Saint-Thierry, De natura et dignitate amoris, 1: PL 184, 379.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |