Toți Sfinții și Pomenirea Răposaților
A trăi și a locui în comuniunea sfinților
La începutul lui noiembrie, după ce s-au terminat recoltările, în emisfera de nord, când natura se îndreaptă spre odihnă și copacii se colorează în tonalități de toamnă; când apusurile senine și un pic melancolice invită să privim departe... tradiția creștină dedică un moment special de comuniune cu aceia care ne-au precedat în pelerinajul vieții. Această perioadă începe la 1 noiembrie cu celebrarea Solemnității Tuturor Sfinților, cunoscută și ca Toți Sfinții. Festivitatea a fost instituită de Papa Grigore al IV-lea în 835, însă rădăcinile sale dăinuie din secolul al IV-lea, care unește pământul și cerul, ne bucurăm cu acea "mulțime mare pe care nimeni nu putea să o numere, din toate neamurile, triburile, popoarele și limbile", contemplată de Ioan în Apocalips (7,9).
În ziua de după Toți Sfinții, la 2 noiembrie, celebrăm Pomenirea tuturor credincioșilor răposați, o tradiție născută în ambientul monastic în 998, apropiind-o de Toți Sfinții. Această celebrare s-a răspândit treptat până când s-a extins la toată Biserica Catolică în secolul al XIII-lea. Amintirea credincioșilor răposați este, și astăzi, una din zilele cele mai simțite, caracterizată de rugăciune - îndeosebi celebrarea euharistică - de vizita la cimitir, de împodobirea mormintelor cu flori și de aprinderea de lumânări. Atenția față de rudele și prietenii răposați continuă toată luna noiembrie.
În acest context, pare oportun să facem o aluzie la sărbătoarea Halloween, celebrată la 31 octombrie și legată de Toți Sfinții și de amintirea credincioșilor răposați, creând un soi de "triduum". Halloween este contracția din englezescul "All Hallows' Eve", adică "ajunul de Toți Sfinții" sau noaptea Tuturor Sfinților. Această dată, născută în ambientul creștin occidental, s-a transformat de-a lungul secolelor într-o celebrare laică, adesea influențată de obiceiuri păgâne și cu trăsături macabre, uneori neliniștitoare, asociate cu ezoterismul și satanismul. Răspândită în America de coloniștii irlandezi și scoțieni, s-a propagat în multe alte culturi între sfârșitul secolului al XX-lea și începutul secolului al XXI-lea, transformându-se într-o sărbătoare carnavalescă. Prezentată aici ca o sărbătoare nevătămătoare pentru copii, în realitate este o formă de neocolonialism cultural cu scopuri comerciale, care riscă să golească de sens sărbătorile creștine și să banalizeze realitatea morții, devenită de acum un tabu în societatea noastră.
Comuniunea sfinților este una din realitățile cele mai frumoase din credința noastră. Toți Sfinții ne deschide porțile paradisului pentru a contempla bucuria și fericirea tuturor fraților noștri și a surorilor noastre - din orice timp și spațiu, religie și crez, limbă, rasă, popor și națiune - care se bucură de gloria cerească. Nu este vorba numai de "sfinții de la ușa vecină" sau de creștinii ajunși la patria cerească, ci de toți membrii Împărăției lui Dumnezeu, sfințiți de sângele Mielului (Ap 7,14).
"Comuniunea sfinților" nu este o legătură ideală sau abstractă, ci o realitate foarte concretă. Sfinții, locuitori ai paradisului, nu trăiesc "în odihnă veșnică" ignorând suferințele și luptele noastre zilnice împotriva răului. În cer nu este lene, ci hărnicie. Dacă Tatăl "lucrează" (In 5,17), cum ar putea fiii săi să rămână inactivi, indiferenți față de travaliul nostru? A trăi și a locui în comuniunea sfinților înseamnă a conștientiza această solidaritate minunată, a o primi în viața noastră și a lua parte la acțiunea cerului pe pământ.
Comuniunea nu ar fi completă fără a ne gândi la frații noștri și surorile noastre răposați care încă nu au ajuns la viziunea beatifică, destinație și dorință supremă a inimii umane. Aceasta este semnificația Pomenirii Tuturor Credincioșilor Răposați, care urmează după Toți Sfinții. Biserica peregrină pe pământ îi amintește cu afect, se roagă pentru ei cu încredere și participă la purificarea lor cu mijlocirea proprie. De fiecare dată când celebrăm Euharistia îi amintim în rugăciunea euharistică: "Adu-ți aminte și de frații și surorile noastre și de toți care au adormit în speranța învierii și primește-i să se bucure de lumina feței tale" (Rugăciunea euharistică nr. 2).
Cu această ocazie suntem încurajați să-i amintim mai des și cu grijă fraternă pe toți credincioșii răposați, în special pe rudele și prietenii noștri de care ne leagă un raport de afect și recunoștință. Este o oportunitate pentru a întări legătura noastră de comuniune cu ei, pentru că moartea nu frânge legăturile de iubire, ci le purifică și le întărește. Chiar dacă amintirea unor persoane poate să fie dureroasă datorită suferințelor și nedreptăților îndurate, această perioadă poate să reprezinte un timp de har pentru a ne reconcilia cu ei, pentru a vindeca rănile noastre și a însănătoși amintirile noastre. În lumina Iubirii, ei înșiși sunt acum foarte conștienți de răul comis și, căiți, imploră iertarea noastră și se roagă pentru noi.
Zilele de 1 și 2 noiembrie, prelungite pentru toată luna de amintirea răposaților noștri dragi, sunt o proclamare a credinței noastre pascale. Harul acestor celebrări ne permite să mărturisim cu conștiință mai mare: "Cred în împărtășirea sfinților, iertarea păcatelor, învierea morților și viața veșnică". În afară de asta, cufundarea în viața lui Cristos Înviat, prim rod al celor vii, exorcizează frica noastră de moarte. Speranța creștină ne conduce într-un proces de transfigurare a morții, până când, ca Sfântul Francisc, vom putea s-o considerăm "sora moarte".
Contemplarea sfinților și experiența de comuniune cu răposații ne face să confruntăm viața noastră cu viața viitoare și definitivă. Frumusețea comuniunii sfinților, dacă este trăită realmente, ne determină să schimbăm parametrii noștri de viață: creștinul care privește la cer nu permite ca existența sa să fie condusă de criteriile lumești. Dacă privirea noastră este iluminată de Lumină, ne vom angaja să colaborăm pentru realizarea Împărăției lui Dumnezeu pe pământ, promovând pacea, dreptatea și fraternitatea universală.
Cu privire la purgator, trebuie purificată această doctrină de viziunile acumulate de imaginarul creștin în decursul secolelor. După moarte, ne aflăm în afara timpului și a spațiului și nu este posibil "să imaginăm" purgatorul, ci numai să-l gândim. Catehismul Bisericii Catolice tratează în mod sobru, dar esențial, această temă (nr. 1030-1032), vorbind despre "purificare finală sau purgator". Sfântul Paul în 1Cor 3,10-17 spune că "focul va arăta cum este lucrarea fiecăruia" și că unii se vor mântui "numai ca prin foc"! Oricum, în Dumnezeu totul este har. Chiar și purgatorul! Este suplimentul de milostivire pentru a ne face "iubire curată". Putem să ne gândim că "focul purificator" este focul Duhului, care duce înainte în noi lucrarea sa de sfințire și, în același timp, focul pasiunii sufletului nostru, care tânjește la viziunea beatifică și suferă că încă se simte "departe". Pentru că "tare ca moartea este iubirea și gelozia, teribilă ca locuința morților. Văpaia ei este ca văpaia focului și ca flăcările Domnului" (Ct 8,6).
de Manuel João Pereira Correia
(După agenția SIR, 31 octombrie 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu