|
Ciclu de cateheze. Duhul și Mireasa. Duhul Sfânt conduce poporul lui Dumnezeu la întâlnirea cu Isus, speranța noastră. 8. "Toți au fost umpluți de Duhul Sfânt". Duhul Sfânt în Faptele Apostolilor Iubiți frați și surori, bună ziua! În itinerarul nostru de cateheză despre Duhul Sfânt și Biserică, astăzi facem referință la cartea Faptele Apostolilor. Relatarea coborârii Duhului Sfânt la Rusalii începe cu descrierea câtorva semne pregătitoare - vântul puternic și limbile de foc, dar își are concluzia în afirmația: "Și toți au fost umpluți de Duhul Sfânt" (Fap 2,4). Sfântul Luca - evanghelistul care a scris Faptele Apostolilor - scoate în evidență că Duhul Sfânt este Cel care asigură universalitatea și unitatea Bisericii. Efectul imediat al faptului de a fi "umpluți de Duhul Sfânt" este că apostolii "au început să vorbească în alte limbi" și au ieșit din cenacol pentru a-l vesti mulțimii pe Isus Cristos (cf. Fap 2,4 șu). Făcând astfel, Luca a voit să scoată în evidență misiunea universală a Bisericii, ca semn al unei noi unități între toate popoarele. În două moduri vedem că Duhul lucrează pentru unitate. Pe de o parte, împinge Biserica spre exterior, pentru ca să poată primi un număr tot mai mare de persoane și de popoare; pe de altă parte, o adună în interiorul său pentru a consolida unitatea obținută. O învață să se extindă în universalitate și să se adune în unitate. Universală și una: acesta este misterul Bisericii. Prima dintre cele două mișcări - universalitatea - o vedem în desfășurare în capitolul 10 din Fapte, în episodul convertirii lui Corneliu. În ziua de Rusalii apostolii l-au vestit pe Cristos tuturor iudeilor și celor care respectau legea mozaică, oricărui popor ar fi aparținut. Este nevoie de alte "rusalii", foarte asemănătoare cu primele, cele din casa centurionului Corneliu, pentru a-i induce pe apostoli să lărgească orizontul și să doboare ultima barieră, aceea între iudei și păgâni (cf. Fap 10-11). La această expansiune etnică se adaugă cea geografică. Paul - se citește tot în Faptele Apostolilor (cf. 16,6-10) - voia să vestească evanghelia într-o nouă regiune din Asia Mică; dar, este scris, "au fost opriți de Duhul Sfânt"; voia să treacă în Bitinia, "dar Duhul lui Isus nu i-a lăsat". Se descoperă imediat motivul acestor interdicții surprinzătoare ale Duhului: în noaptea următoare, apostolul primește în vis porunca de a trece în Macedonia. Astfel, evanghelia ieșea din Asia nativă și intra în Europa. A doua mișcare a Duhului Sfânt - aceea care creează unitatea - o vedem în desfășurare în capitolul 15 din Fapte, în desfășurarea așa-numitului conciliu din Ierusalim. Problema este cum trebuie făcut în așa fel încât universalitatea obținută să nu compromită unitatea Bisericii. Duhul Sfânt nu realizează mereu unitatea în manieră rapidă, cu intervenții miraculoase și rezolutive, ca la Rusalii. Face asta și - în majoritatea cazurilor - cu o lucrare discretă, care respectă timpurile și divergențele umane, trecând prin persoane și instituții, rugăciune și confruntare. În manieră, am spune astăzi, sinodală. De fapt așa s-a întâmplat, în Conciliul din Ierusalim, pentru problema obligațiilor Legii mozaice de impus celor convertiți de la păgânism. Soluția sa a fost vestită întregii Biserici cu binecunoscutele cuvinte: "Duhul Sfânt și noi am hotărât..." (Fap 15,28). Sfântul Augustin explică unitatea realizată de Duhul Sfânt cu o imagine, devenită clasică: "Ceea ce este sufletul pentru trupul uman, este Duhul Sfânt pentru trupul lui Cristos care este Biserica" (Discursuri, 267, 4). Imaginea ne ajută să înțelegem un lucru important. Duhul Sfânt nu realizează unitatea Bisericii din exterior; nu se limitează să poruncească să fim uniți. El însuși este "legătura de unitate". El este cel care face unitatea Bisericii. Ca întotdeauna, încheiem cu un gând care ne ajută să trecem de la ansamblul Bisericii la fiecare dintre noi. Unitatea Bisericii este unitatea între persoane și nu se realizează la măsuță, ci în viață. Se realizează în viață. Toți vrem unitatea, toți o dorim din adâncul inimii; și totuși ea este atât de dificil de obținut încât, și în cadrul căsătoriei și al familiei, unirea și înțelegerea sunt printre cele mai dificile lucruri de obținut și încă și mai mult de menținut. Motivul - pentru care este dificilă unitatea între noi - este că fiecare vrea, e adevărat, ca să se facă unitatea, dar în jurul propriului punct de vedere, fără a se gândi că celălalt care este în fața lui gândește exact același lucru cu privire la punctul "său" de vedere. Pe această cale, unitatea nu face decât să se îndepărteze. Unitatea de viață, unitatea de Rusalii, conform Duhului, se realizează atunci când ne străduim să-l punem în centru pe Dumnezeu, nu pe noi înșine. Și unitatea creștinilor se construiește astfel: nu așteptând ca alții să ajungă acolo unde suntem noi, ci mișcându-ne împreună spre Cristos. Să cerem Duhului Sfânt ca să ne ajute să fim instrumente de unitate și de pace. * * * Vă îndemn pe toți să recitați Rozariul în fiecare zi, abandonându-vă încrezători în mâinile Mariei. Ei, mamă grijulie, îi încredințăm suferințele și dorința de pace a populațiilor care îndură nebunia războiului, îndeosebi martirizata Ucraina, Palestina, Israelul, Myanmarul, Sudanul. Pentru voi toți binecuvântarea mea! Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu * * *
*
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |