Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Vizita Sfântului Părinte Francisc în Campidoglio (10 iunie 2024)

Domnule primar,
Doamnelor și domnilor asesori și consilieri ai Primăriei de Roma,
Stimate autorități,
Dragi prieteni!

Îi mulțumesc domnului primar pentru invitația plăcută și pentru expresiile gentile pe care mi le-a adresat; și mulțumesc președintei Adunării Capitoline pentru cuvintele de bun-venit. Salut asesorii și consilierii de la primărie, reprezentanții guvernului, celelalte autorități prezente și pe toți cetățenii din Roma.

Vizitându-vă din nou, am sentimente de recunoștință și de bucurie. Vin să vă întâlnesc pe voi și, prin intermediul vostru, întregul oraș, care chiar de la nașterea sa, în urmă cu circa 2.800 de ani, a avut o clară și constantă vocație de universalitate. Pentru credincioșii creștini acest rol n-a fost rod al întâmplării, ci a corespuns unui plan providențial.

Roma antică, datorită dezvoltării juridice și a capacităților de organizare, și a construirii de-a lungul secolelor de instituții solide și durabile, a devenit un far spre care multe popoare se îndreptau pentru a se bucura de stabilitate și siguranță. Acest proces i-a permis să fie un centru iradiant de civilizație și să primească persoane care proveneau din orice parte a lumii și să le integreze în viața sa civilă și socială, mulți dintre ei ajungând să asume cele mai înalte magistraturi ale statului.

Această cultură romană antică, ce experimenta fără îndoială multe valori bune, avea nevoie pe de altă parte să se ridice, să se confrunte cu un mesaj de fraternitate, de iubire, de speranță și de eliberare mai mare.

Aspirația acelei civilizații, ajunsă la culmea înfloririi sale, oferă o explicație ulterioară a răspândirii rapide a mesajului creștin în societatea romană. Mărturia luminoasă a martirilor și dinamismul de caritate al primelor comunități de credincioși intercepta nevoia de a asculta cuvinte noi, cuvinte de viață veșnică: Olimpul nu mai era suficient, trebuia să se meargă pe Golgota și la mormântul gol al Celui Înviat pentru a găsi răspunsurile la dorința de adevăr, de dreptate și de iubire.

Această veste bună, și anume credința creștină, cu timpul avea să impregneze și să transforme viața persoanelor și a instituțiilor înseși. Persoanelor avea să le ofere o speranță mult mai radicală și nemaiauzită; instituțiilor posibilitatea de a evolua la un stadiu mai ridicat, abandonând puțin câte puțin - de exemplu - o instituție precum sclavia, care chiar și pentru multe minți culte și pentru inimi sensibile a părut ca o realitate naturală și sigură, deloc susceptibilă de a fi abolită.

Acest exemplu al sclaviei este unul foarte semnificativ al faptului că și civilizații rafinate pot prezenta elemente culturale așa de înrădăcinate în mentalitatea persoanelor și a întregii societăți, încât să nu mai fie simțite drept contrare demnității ființei umane. Fapt care se verifică și în zilele noastre, când, aproape în mod inconștient, se riscă uneori să fim selectivi, parțiali în apărarea demnității umane, marginalizând sau rebutând unele categorii de persoane, care ajung să nu mai aibă protecție adecvată.

După Roma Cezarilor a urmat - ca să spunem așa - Roma Papilor, succesori ai apostolului Petru, care "prezidează în caritate" întreaga Biserică și care, în unele secole, au trebuit să desfășoare și un rol de suplinire a puterilor civile în destrămarea progresivă a lumii antice, și uneori, cu comportamente nefericite. Multe lucruri s-au schimbat, dar vocația la universalitate a Romei a fost confirmată și preamărită. De fapt, dacă orizontul geografic al Imperiului Roman avea inima sa în lumea mediteraneană și, deși foarte vastă, nu implica toată lumea, misiunea Bisericii nu are granițe pe acest pământ, pentru că trebuie să-l facă cunoscut tuturor popoarelor pe Cristos, acțiunea sa și cuvintele sale de mântuire.

Începând de la unitatea Italiei, s-a deschis o nouă fază, în care, după contrastele și neînțelegerile cu noul stat unitar, în cadrul a ceea ce a fost denumită "problema romană", s-a ajuns, în urmă cu 95 de ani, la concilierea între puterea civilă și Sfântul Scaun.

După aceea, anul acesta este a 40-a aniversare a revizuirii concordatului. El a reafirmat că Statul Italian și Biserica Catolică sunt, "fiecare în propria ordine, independente și suverane, angajându-se la respectarea deplină a acestui principiu în raporturile lor și la colaborarea reciprocă pentru promovarea omului și binele țării" (Art. 1 din Acordul de revizuire a concordatului, 3 iunie 1985).

Roma a confirmat mereu, și în aceste faze istorice mai recente, în vocația sa universală, așa cum este mărturisit de lucrările Conciliului Ecumenic Vatican II, de diferiții Ani Sfinți celebrați, de semnarea tratatului de instituire a Comunității Economice Europene, precum și a tratatului care a instituit Curtea Penală Internațională, de Olimpiada din 1960, de organizațiile internaționale, îndeosebi FAO, care au în Roma sediul lor.

Acum Roma se pregătește să găzduiască Jubileul din 2025. Acest eveniment este cu caracter religios, un pelerinaj de rugăciune și de pocăință pentru a obține de la milostivirea divină o reconciliere mai completă cu Domnul. Totuși, el nu poate să nu implice și orașul sub profilul atențiilor și al operelor necesare pentru a primii atâția pelerini care îl vor vizita, adăugându-se la turiștii care vin să admire tezaurul său imens de opere de artă și urmele grandioase ale secolelor trecute. Roma este unică. De aceea și apropiatul Jubileu va putea avea o repercusiune pozitivă asupra feței însăși a orașului, îmbunătățindu-i frumusețea și făcând mai eficiente serviciile publice, nu numai în centru, ci favorizând apropierea între centru și periferii. Acest lucru este foarte important, pentru că orașul crește și această atenție, acest raport devine în fiecare zi mai important. Și pentru aceasta mie îmi place să merg pentru a vizita parohiile din periferie, ca să simtă că episcopul este aproape de ei; pentru că este foarte ușor a fi aproape de centru - eu sunt în centru -, dar a merge pentru a vizita periferiile este prezența episcopului, acolo.

Este inimaginabil că toate acestea se pot desfășura în mod ordonat și în siguranță fără colaborarea activă și generoasă a autorităților de la primăria capitolină și cele naționale. Mulțumesc din inimă în această privință autorităților comunale pentru angajarea dedicată în pregătirea Romei pentru a primi pelerinii apropiatului Jubileu, și mulțumesc guvernului italian pentru disponibilitatea sa deplină de a colabora cu autoritățile ecleziastice pentru buna reușită a Jubileului, confirmând voința de colaborare amicală care caracterizează raporturile reciproce între Italia și Sfântul Scaun, care sunt raporturi umane. De atâtea ori, meschinăria ne poate face să credem că raporturile sunt bani: nu, acest lucru este secundar. Sunt raporturile umane între autorități.

Roma este oraș cu spirit universal. Acest spirit vrea să fie în slujba carității, în slujba primirii și a ospitalității. Pelerini, turiști, migranți, cei care se află în situații grave, cei mai săraci, persoanele singure, cele bolnave, cei închiși, cei excluși să fie cei mai adevărați martori ai acestui spirit - pentru aceasta am decis să deschidă o Poartă Sfântă într-o închisoare -; și aceștia să poată mărturisi că autoritatea este pe deplin autoritate atunci când este în slujba tuturor, când folosește puterea sa legitimă pentru a veni în întâmpinarea exigențelor cetățeniei și, în mod deosebit, ale celor mai slabi, ale celor din urmă. Și asta nu este numai pentru voi, politicienii, este și pentru preoți, pentru episcopi. Apropierea, apropiere de poporul lui Dumnezeu pentru a-l sluji, pentru a-l însoți.

Să continue Roma să manifeste fața sa, față primitoare, ospitalieră, generoasă, nobilă. Afluxul enorm în urbe de pelerini, turiști și migranți, cu tot ceea ce semnifică în termeni de organizare, ar putea să fie văzut ca o greutate, o povară care frânează și încâlcește decurgerea normală a lucrurilor. În realitate, toate acestea sunt Roma, specificul său, unic în lume, onoarea sa, marea sa atracție și responsabilitatea sa față de Italia, față de Biserică, față de familia umană. Fiecare problemă a sa este "reversul" măreției sale și, din factor de criză, poate să devină oportunitate de dezvoltare: civilă, socială, economică, culturală.

Tezaurul imens de cultură și de istorie așezat pe colinele Romei este onoarea și obligația cetățenilor săi și a guvernanților săi și așteaptă să fie valorizat și respectat în mod adecvat. Să renască în fiecare conștiința valorii Romei, a simbolului pe care ea îl reprezintă în toate continentele - să nu uităm mitul originii Romei ca renaștere din ruinele Troiei -; și să se confirme, ba chiar să crească activa colaborare reciprocă între toate puterile care locuiesc aici, pentru o acțiune corală și constantă, care s-o facă și mai demnă de rolul pe care destinul, sau mai bine zis Providența, i l-a rezervat.

De multe decenii, de când eram preot tânăr, am avut mereu devoțiunea către Salus Populi Romani, și de fiecare dată când veneam la Roma mergeam la ea. Îi cer ei, lui Salus Populi Romani, să vegheze asupra orașului și asupra poporului din Roma, să reverse speranța și să trezească iubirea, așa încât, confirmând cele mai nobile tradiții ale sale, să continue să fie, și în timpul nostru, far de civilizație și promotoare de pace. Mulțumesc.

__________________

Salut adresat liber angajaților adunați în Piazza del Campidoglio

Bună ziua! Vă salut pe voi toți, AMA, Protecția Civilă, jandarmii, oamenii care lucrează aici: multe mulțumiri pentru primire, multe mulțumiri!

Eu îmi permit astăzi, în acest moment, să fac o rugăciune pentru Roma, pentru orașul nostru. Bucură-te, Marie, ...

[Binecuvântarea]

Mulțumesc pentru munca voastră, mulțumesc pentru ceea ce faceți pentru oraș! Și vă rog, nu uitați să vă rugați pentru mine, în favoarea mea! Mulțumesc!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat