Onești: Întâlnirea de Postul Mare a fraților capucini din România
Frații capucini din Custodia "Fericitul Ieremia" s-au reunit la Onești sâmbătă, 9 martie 2024, pentru o zi de reculegere și de pregătire a sărbătorii Învierii Domnului. Această întâlnire a fost precedată de întâlnirea guardianilor capucini din România în ziua precedentă, vineri, 8 martie 2024.
Meditația din ziua de reculegere a fost ținută de către fr. Adrian Cojoc, OFMCap., cu tema "Postul Mare în Sfânta Scriptură, viața Sfântului Francisc din Assisi, mesajul Papei Francisc și în familie", dar ordinea începerii a fost cea a familiei, căci acolo am primit primele învățături legate de credință și de Postul Mare. Aici fratele Adrian ne-a invitat să alem un cuvânt pe care l-am învățat în familie despre Postul Mare.
Sfânta Scriptură, când vorbește despre post, vorbește despre "mijloc" pentru a stabili prietenia cu Domnul; drum de pregătire/conștientizare pentru a primi ceva măreț/grandios. Exemplele au fost din viața lui Moise, Ilie, Esdra, locuitorii din Ninive, Isus care subliniază că adevăratul post este împlinirea voinței Tatălui, care "vede în ascuns și te va răsplăti" (Mt 6,18).
Sfântul Francisc când vorbește despre post face referință la pocăință (FF 110), la schimbare. La schimbarea modului de a gândi/a vedea - aceasta este adevărata convertire. Postul este un mijloc, un ajutor în drumul nostru de convertire, al cărui scop este acela de a ne antrena să ne spunem nu nouă înșine pentru a putea spune DA lui Dumnezeu. Sfântul Francisc a început să facă pocăință odată cu întâlnirea leprosului, care devine baza noului proiect de viață evanghelică. Dacă am vrea să sintetizăm postul Sfântului Francisc, acesta ar fi: Sfântul Francisc - Pocăința - Întâlnirea leprosului. Artizanul acestui nou mod de a vedea viața/lucrurile nu este Sfântul Francisc, ci Domnul, căci Francisc se lasă condus de Domnul pe acest drum.
Fratele Adrian, vorbind despre mesajul Papei Francisc, ne spune că Postul mare este timpul de har în care deșertul devine din nou - cum vorbește profetul Osea - locul primei iubiri (Os 2,16-17). Așa cum Israel în deșert încă are Egiptul înăuntrul său - de fapt, adesea regretă trecutul și murmură împotriva cerului și împotriva lui Moise, tot așa și astăzi poporul lui Dumnezeu poartă în sine legături oprimante pe care trebuie să aleagă să le abandoneze. Ne dăm seama de aceasta atunci când ne lipsește speranța și rătăcim în viață ca într-un pustiu, fără o țară promisă spre care să tindem împreună.
Ca să fie concret și Postul Mare al nostru, primul pas este să vrem să vedem realitatea. Putem începe să vedem realitatea, sau cum ne îndeamnă Catehismul Bisericii Catolice, să citim semnele timpului pornind de la aceste două întrebări: "Unde ești?" (Gen 3,9) și "Unde este fratele tău?" (Gen 4,9). Drumul Postului Mare va fi concret dacă, reascultându-le, vom mărturisi că și astăzi suntem sub dominația faraonului.
Este timp de a acționa, iar în Postul Mare a acționa înseamnă și a ne opri. A ne opri în rugăciune, pentru a primi cuvântul lui Dumnezeu, și a ne opri ca samariteanul, în prezența fratelui rănit. Iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele este o unică iubire.
A urmat celebrarea Sfintei Liturghii, prezidată de fr. Leon Budău, custodele Fraților Minori Capucini din România, în biserica inferioară a Sanctuarului "Fericitul Ieremia Valahul".
Întâlnirea s-a încheiat cu o agapă fraternă, urmată de urările pascale anticipate transmise de custode tuturor fraților capucini.
Fr. Flavian Faraoanu, OFMCap.
* * *
Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto:
9 martie: Onești: Întâlnirea de Postul Mare a fraților capucini din România